Magyar Szalon, 22. kötet (12. évfolyam, 1894-1895/1)

Tartalomjegyzék

RÓZSA MIKLÓS mindig betegeskedett; az ő élete örökös haldoklás volt. És mégis, mi midenre volt képes az az összeroncsolt test... Ha Justh egész életében nem tett volna mást, mint reprezentál, akkor is el lett volna foglalva minden pillanatra. Szenttor­nyai kastélya, párisi lakása inkább hasonlí­tottak vendégfogadóhoz, mint egy privát lakáshoz. Mindenkit ott akart maga körül látni, a­kiről azt hitte, hogy van benne valami az «isteni szikrából», keblére akarta ölelni az egész világ szellemi arisztokrá­­cziáját. És szívesen ment hozzá mindenki. Nem csupán azért, mert büszkék voltak az ő barátságára, hanem mert szeretetreméltóbb házigazdát keresve sem lehetett volna találni. Senki nálánál jobban nem gondoskodott a vendégeinek testi, lelki jóvoltáról és senki nálánál jobban nem tudott mulattatni vala­kit. Bámulatos causeur volt; az ő szikrázó szelleme, kolosszális tudása, univerzális mű­veltsége, örökös utazásaiban szerzett sok­oldalú tapasztalatai mind hozzájárultak ehhez, szeretetreméltó modora pedig vonzóvá tet­ték előadását. A nála való tartózkodást különben nagy mértékben kellemessé tette az ő specziális ízlésével berendezett lakása is. Egész múzeum az ő szenttornyai lakása, telve exotikus világok mindenünnen összehordott műkin­cseivel. Valahányszor künn volt Párisban, mindig hozott haza magával valamit: egy­­egy értékes régiséget, párisi speczialitást, vagy az uralkodó ízlés egy-egy művészi produktumát. Dolgozószobája a legkifogás­­talanabb hindu stil szerint van bebútorozva. Az ajtón nehéz függöny, drága keleti szövet­ből, a fal mellett széles, keleti kerevet, a háttérben indus­ szentély, benne trónussal, körülötte apróbb-nagyobb bálványok, fétisek. Ez volt szegénynek kedvencz tartózkodási helye, ezen a keleti pamlagon hevert lázas délutánokon, ebben az indus szobában ál­modozott annyit a Buddha vallásáról, az ő lelkével egyedül rokon vallásról, arról a hitről, mely egyedül kínálta őt a boldog örök nyugalommal, a nirvánával . . . Volt ugyan még egy dolgozó szobája, de ez inkább könyvtárul szolgált. Annyi volt benne a könyv, hogy becsületére válnék akármelyik kaszinónak, ha ennyivel eldicsekedhetnék. De itt nem szívesen dolgozott, jobban sze­retett ott tartózkodni abban az elvarázsolt sejtelmes indus világban, amint hogy a lelke is jobban szerette a miszticzizmust a sivár valóságnál. Szalonja valóságos képkiállítás. Magyar írók, művészek, művésznők, exotikus feje­delmek, pénzkirályok, a külföld szellem­óriásai, a párisi grand szalonok csillagai, eredeti paraszt­ típusok, gányóleányok arcz­­képei váltakoznak ott sűrű egymásutánban; a legtöbbje tele van írva dedikáczióval. Azt hiszem, az egész földkerekségen neki volt a legtöbb barátja, talán azért, mert ő igazán jó barátja volt mindenkinek. Mindenkinek, még azoknak is, a­kik ellenségei voltak. Mert voltak ellenségei. Talán nem neki, hanem csak az irodalmi működésének, az iránynak, a­melyet képviselt. Hanem azért ő nem háborúskodott senkivel. És mily keserű iróniája a sorsnak: a­ki sohasem bántott senkit, sohasem vétett senkinek, soha se gyűlölködött senkivel, annak most összevesznek a koporsója felett . . . * Nem volt büszke a nevére, nem volt büszke a családjára, a vagyonára, a tekinté­lyére, az irodalmi sikereire, csak egyre volt nagyon büszke, a szenttornyai paraszt­színházára. Erre büszke is volt és szerette is; szerette lelkesedéssel, szinte szenvedélyesen. A szenttornyai parasztszínházat a kül­földön sokkal inkább észrevették és méltá­nyolták, mint idehaza. A legelőkelőbb német és franczia lapok hasábokat írtak róla, ismertették, méltatták, eljártak a csodájára a külföld legnevezetesebb dramaturgjai, szín­­igazgatói, impresszáriói, idehaza alig hogy tudnak róla. A Justh-kastély egy gyönyörű szicziliai park közepén fekszik. Maga a régi udvar­ház, cselédházaival és melléképületeivel, hom­lokzatával az országútra néz, a kert azon­ban tisztán sétahelyül szolgál. A sűrű fákat, gondozott utakat, árnyékos ligeteket csak egy helyen szakítja meg egy tisztás, a­hon­nan messzire fehérült egy sajátságos alakú épület: a színház. A legtisztább görög stylben épült amfi­teátrum ez, olympusi oszlopokkal meg­támasztva, körben építve és fedetlenül. Te­teje nincs, szép lombos fák borulnak reája. A körben futó padok veres posztóval van­nak bevonva, a színpad fehérre meszelt falakból áll, jobbra és balra ajtó nyílik belőle, az előtérben oltár emelkedik. Ebben a klasszikus színházban magyar parasztok játszanak — súgó nélkül. Játszanak pedig nemcsak magyar népszínműveket, hanem a Shaksperet, Moliéret, sőt — bármily hihetet­lenül hangzik is — Aristophanest és Plau­­tust is.

Next