Magyar Szárnyak, 1943 (6. évfolyam, 1-24. szám)

1943-01-01 / 1. szám

egy részük azonban a tengerbe zuhant, m­ási részük pedig a levegőben robbant fel Voltak olyan léggömbök is, amelye­­ket a szél az osztrákok fölé sodort visz­­sza és bombáik ott robbantak fel. A száz évvel ezelőtti bombázás tehát Ve­lencében nem sok kárt okozott. LÉGIFORGALOM Az atlantióceáni légiforgalom első há­rom esztendeje állítólag a következő eredménnyel zárult. Utasok száma: 18.647. Utak száma: 675. Megtett út: 5.088.000 km. Ezt a statisztikát a Pan American Airways tette közzé. Az ada­tok megerősítésre szorulnak. KATONAI HÍREK Magyar vadászrepülők sikerei a Don felett. A Német Távirati Iroda értesü­lése szerint magyar vadászrepülőszáza­dok december 16-án a Don alsó folyása felett légi harcokra kényszerítettek bol­sevista légierőket. E harcok folyamán a magyar vadászrepülők saját veszteség nélkül lelőttek négy bolsevista repülő­gépet.* Kitüntetések. A Kormányzó Úr efő­­méltósága elrendelte, hogy dicsérő el­ismerése újólag másodszor tudtul adas­­sék Sárközy József ny. á. szv. főigazga­tónak és Kósa József, ny. á. g. százados­nak. Újólagos dicsérő elismerésben ré­szesült Czirfusz Imre őrnagy. Dicsérő elismerésben részesültek továbbá: Vár­­konyi László vk. őrnagy, Tímár Gyula, vitéz Tímár István, nemes Miklódy István, Genersich Tivadar, Kisiday Jó­zsef, Chanáth János őrnagyok, Balássy Miklós vk. százados, vitéz nemes zabolai Csekme Béla, Fülöp István II., Lakatos József, Novotny Antal, Harsányi Róbert, Zsolt József, Beniczky Ádám, Békássy István, Kemény István, Csathó Gyula, Ho­rsy Pál századosok, dr. Fogarassy József, Kishonthy Endre, vitéz Máthé Lajos hadbiztos-alezredesek, dr. Dombi András g. alezredes, dr. Szűcs Gusztáv, dr. Berta Vilmos orvos-őrnagyok, Kap­­lony Béla hadbiztos-őrnagy, Wieser László szv. aligazgató, Marton Dezső, Helis Ákos, Czakó László mérnök-száza­dosok, Jeney István hadbiztos-százados, Boray Ede, Papp Zoltán szv. főtisztvi­selők. A Magyar Érdemkereszt tiszti kereszt­jét kapták: Gyiresy Sándor és vitéz ne­­mes csicseri Csicsery Gyula ezredesek. A Magyar Kis Ezüst Vitézségi Érmet kapták az ellenség előtt tanúsított vitéz és önfeláldozó magatartásukért: Rajnai Béla, Molnár Béla, Orbán József, Gaál Ernő, Kálóczy József, Tóth Gyula, Ne­­mesl­aky Zoltán, Gotthárd András, Kő­vári Zoltán, Jobban Ferenc, Deme Já­­nos, Székely Sándor, Mészáros Géza, Horváth József és Lőrincz János őr­mesterek. A Magyar Bronz Vitézségi Érmet: Bőd Gyula, Benkő Tibor, Lukács János, Farádi László és Tóth Gyula őrmeste­rek. A Magyar Ezüst Érdemérmet: Kotsis Lajos alhadnagy, a Magyar Bronz Ér­demkeresztet: Bonczos István alhad­nagy, a Magyar Bronz Érdemérmet: Forrai Tamás alhadnagy, Regős János és Dottauer Béla főtörzsőrm., továbbá Paksi László főtörzsőrmester. Német kitüntetések. I. o. Német Vas­keresztet kapták: Cseh Lajos törzsőr­mester, Mészáros Géza őrmester és Mol­nár Jenő őrmester. . . II. o. Német Vaskeresztet kaptak: Pé­­terdi Adolf, Bánhidy Gyula, Hegedűs László és Horváth Béla főhadnagyok, P­intsich Gábor t.­hadnagy, Rajnai Béla őrmester, továbbá Jánosi István, Gercsényi József, Janai Ferenc és Dö­­mény Imre szakaszvezetők. * A japán haderő a háború első évében 314 repülőgépet vesztett. ♦ Günther Ralf német főhadnagy 100-ik légi győzelme alkalmából megkapta a Tölgyfalombot, ő a 64-ik repülő, aki en­nek a magas kitüntetésnek birtokosa. ♦ Új spanyol repülőalakulat ment ki Szovjetoroszországba Julio Salvador őr­nagy parancsnoksága alatt. * Franciaország az angol légi bombázá­sok következtében eddig 15.000 halottat, illetve súlyos sebesültet vesztett. Meg­sérült 30.000 ház és 40.000 család szenve­dett bombakárt.♦ Az »Illustrious« angol repülőgéphordo­zót egy félévvel ezelőtt a Földközi-tenge­­ren bombatalálat érte. Ezután egy ame­rikai dokkba szállították javítás végett. A helyreállítási munkát, úgy látszik, már befejezték rajta, mert a hajó az In­diai-óceánon újból feltűnt. * Japán jelentések azt állítják, hogy Amerikában egyelőre 30 kereskedelmi hajót építenek át repülőgéphordozóvá. Valószínű, hogy később még 70 további kereskedelmi hajó átalakítására is sor kerül.♦ A csendesóceáni harcok az Egyesült Államok repülőiparának teherbíróké­pességét a látszat szerint minden vára­kozáson felül igénybe veszik. Leg­alább is erre mutat, hogy Amerika egyre-másra visszatartja azokat a repü­lőgépszállítmányokat, amelyeket Nagy- Britanniának szánt és a saját légierői­nél kezdi alkalmazni azokat a repülő­géptípusokat is, amelyeket eredetileg kizárólag a brit légierő számára fej­lesztett ki és állított be gyártási pro­gramjába. Ez a sors érte utól legutóbb a Vultee »Vengeance­« névvel megjelölt zuhanó­­bombázókat is, amelyektől a zuhanó­bombázás angol hívei igen sokat vártak. Amerika nem Angliának szállítja le ezeket, hanem az eredeti tervtől elté­rően, a csendesóceáni hadszíntérre küldi őket, ahol, úgy látszik, sürgős szükség van minden »épkézláb« amerikai repülő­gépre­. Az amerikai hadseregben Vulter Addl »Georgia« nevet kaptak az új amerikai zuhanóbombázók. Az angoloknak tehát le kell monda­­niok az amerikai zuhanóbombázókról és a nekik szánt feladatokat egyelőre bom­bázó vadászgépekkel kell megoldaniok. * Borneo japán parancsnoka, báró Toshi­­nari Maeda altábornagy repülőbaleset­nek esett áldozatul. Utóda Masatta Yamawaki altábornagy. * Hány angolszász repülőgép van Kelet- Indiában? Az angolok a burmai határ­vidékeken mintegy százezer főnyi had­sereggel rendelkeznek. Ehhez hozzá kell még számítani az Indiában rekedt mint­egy 25.000 kínait. Az angol repülőgépek száma itt körülbelül 400. Az amerikai hadsereget csak repülőkötelékek képvi­selik. És pedig mintegy 100 amerikai bombázót és ugyanannyi vadászgépet tartanak a japánok nyilván. A kelet­indiai angolszász hadsereg tehát mind­össze 600 elsővonalbeli repülőgéppel rendelkezik. UAGMKÉZ 40lili­ájUi REPÜLŐGÉP-MŰSZEREK STERN RICHARD­­ XIII, BÉKE­ UTCA 21. TELEFON: 498-424

Next