Magyar Szemle, 1900 (12. évfolyam, 1-52. szám)

1900-01-07 / 1. szám

BUDAPEST, iqoz. január 7. Előfizetési Árak : Egész évre....................................12 kor. Félévre...........................................6 kor. Negyedévre......................................3 kor. Megjelelt minden vasárnap. Laptulajdonos és kiadó: Kaczvinszky Lajos. SZERKESZTŐSÉG és KIADÓHIVATAL:­­ XII. ÉV. Budapest, VI., Uj­ utcza 14. sz. Egyes szám ára 30 fillér. 1 1. szám. A régi és az új az irodalomban és művészetben S­ ZÁMTALANSZOR hallani, hogy a mai festők nem tud­nak úgy festeni, mint a ré­giek, a mai írók nem tudnak úgy írni, mint klasszikus elődeik. Nos hát ebben a mondásban egy jó csomó igazságtalanság van. Mert a dolog úgy áll, hogy ha bizonyos korszakokban több lángelme tűnik is föl, mint másokban és ez csak úgy meg van pl. a politikában is, mint az irodalomban és művészetben és ne feledjük, hogy a lángel­mék kisebb-nagyobb bősége attól függ, hogy kisebb vagy nagyobb szükség van-e reájuk, vagy jobban mondva, több lángelme műkö­dését oly korban tapasztaljuk, mely több teret, alkalmat nyit a lángelméknek annak kifejtésére, a­mi bennük lakik, azért még sincs egy korszak sem, mely teljesen szűköl­ködnek zsenik, igazi tehetségek nélkül. Mert az emberiség nem oly fáradt, eszébe sem jut, hogy fáradt legyen, és úgy nem fáradt, mint a­hogy a nap, a tenger, meg a föld nem, csak egyének fáradnak el, de nem az embe­riség, mondom, az emberiség nem oly fáradt, hogy ma a millió meg millió új ész között egy se tudna erőben oda emelkedni, ahova a régik közül emelkedtek sokan. Tehát ma is vannak olyanok, kik tudnak úgy festeni, faragni, írni, mint a régiek. Hogy kik, azt nem mondom meg, mert mindjárt azt mondanák az én jószívű ellen­ségeim, hogy hízelgő vagyok. Pedig ebben a szűk világban mindenkinek ajánlatos, hogy sokat tartson a reputác­iójára. Hanem az bizonyos, hogy a régiek nagy előnyben vannak az újak fölött. Csakhogy ez megint nem az újak hibája. Sőt ha ennek az előnynek egyik igaz okát veszszük, a­mely miatt azt el lehet érni, erről az előnyről ma­guk a régiek mondanának le legszívesebben. Mert ennek az előnynek egyik oka az, hogy a régiek már nincsenek, hanem csak voltak. S a­mi volt, az mindig nagyobbnak, jobbnak, szebbnek látszik, mint az, a­mi van. Ez az a régi dal a régi jó időkről. Erről mondja Macaulay — általában a múlt túlbe­csüléséről szólva, — „valóban hasonló csa­lódásban vagyunk, mint a­mely az arab pusztában tévútra vezeti a vándort. Minden száraz és kopár az utasok körül, de messze távolban, elől és hátul, üdítő vizek tükröz­nek. A vándorok sietnek előre, de nem ta­lálnak homoknál egyebet ott, hol egy óra előtt tavat láttak. Visszatekintenek és tavat látnak ott, hol egy órával előbb homokban gázoltak, úgy látszik, hasonló csalódások kísértik a nemzeteket hosszú pályájuk minden szakán ... De ha a délibáb felé elszántan visszaindulunk, úgy találjuk, hogy az a me­sés régiség országaiig vissza­vonuland előt­tünk.“ Bizony csak optikai csalódásnak kö­szönhető, hogy sokan a régiek alakjait oly áhitatgerjesztő színben látják, míg az újakat oly kicsinyeknek, törpéknek tudják. Hatalmas érzés az emberben a kegyelet. Vonzódunk a múlthoz, szeretjük azt. Része van ebben a hálának, része annak a fájó sóvárgásnak, hogy vajha kiterjeszthetnék oly szűken korlátolt egyéniségünket a messze múltra is, átélhetnék annak életét is, az is egészen a mienk volna úgy mint a jelen. Ösztön ez, mely velünk születik. De ez az ösztön ne tegyen bennünket igazságtalanokká és hálátlanokká a jelen iránt. Mert a jelen is csak valami. A múltnak végre már mind­egy lehet, hogy gondolkozunk felőle, de a jelennek nem mindegy. Egyébiránt az új íróknak és művészeknek megvan az az elégtételük, hogy egykor majd ők is „nagyoknak“ fognak látszani, ha majd szintén belekerülnek a múlt csöndes perspek­tívájába. A­mit egyébiránt mentői későbbre kívánjanak maguknak. Addig megélnek az elevenség elégtételével is. Valahányszor a sír bezáródása után követ­kező dicsőségről van szó, mindig eszembe jut Firdúzi. A sah neki éposza minden sorá­ért egy tománt ígért. A költő aranytománt értett és tizenhét év alatt elkészítette sáh­­­námé­ját. Ekkor kapott a sahtól vagy két­százezer tománt, de nem arany, hanem ezü­st­­tománt. Firdúzi az összes pénzt három rab­szolgának adta s azután elment szülővárosába, Thus-ba, haragudni. A sah pedig idők múltán megbánta szűkmarkúságát és óriási karavánt küldött a költőhöz üdvözletével és tengernyi kincsesel. S mikor a karaván bevonult Thus városának egyik kapuján, a másik kapun akkor vitték ki Firduzit a temetőbe. De van a régiek előnyének az újak fölött még egy másik oka is. Nemcsak a halál csinál nekik nimbuszt és reklámot. Mi a régiek közül rendszerint csak a ja­vukat ismerjük. Van annyi ízlés az időben, hogy azokat, kik saját korukban sem érde­meltek valami különös figyelmet, az utókor­ral egészen elfelejtett. A „régi“ így valóban egyértelmű azzal, hogy „jó.“ Más ugyanis az a régi, a­mit a nagy közönség s nem az, a­mit a hivatásos irodalomtörténészek is­mernek. De az újakat mindnyájukat ismerjük. Az nem engedi magát porral, mohával belépetni, elboríttatni egy sem. Arról mindnyájáról tu­domást kell venni, mert mindnyája itt körülöt­tünk fizi iparát, néha a kevesebbet érő nagyobb ügyességgel a föltűnésben, érvényesülésben, mint a sokatérő. És hát sok köztük, hogyne, annyi között! csakúgy mint hajdan a régiek között, a jelentéktelen, a selejtes. Hogy kik, azt megint nem mondom meg, mert ha di­csérni jobb csupán a nem élőket, úgy szidni meg épen csak azokat tanácsos. És mivel mindnyájan szeretünk kritizálni és a kriti­kának persze csak úgy van értelme, ha azzal valakit tönkresilányítunk, hát a selejteseket lebírálva túlbuzgalmunkban nagyon szívesen generalizáljuk a „selejtes“ jelzőt és egy-két rossz modern iró fölött boszankodva nagy méltatlankodással kiáltunk föl: „Ilyenek ezek a mai irók, hej, mégis a régiek mások voltak.“ A régieknek csak egy válogatott gárdája jut reánk, azoknál az egész emeli az egyest. Az újak válogattatlanul jelennek meg, a ki­válók a másod, harmad stb. ranguak szürke, bántó tömegében , a­kik fölületesen ítélnek, de azért szeretnek könnyűszerrel osztályozni, rendszerezni, egyformának veszik az összes uj írókat s megalkotják maguknak ezek tí­pusát, mely azután egyenlő a régieknél való hitványabbsággal. És hát a régi és uj iskolák ? Tulajdonkép vannak-e különböző iskolák? Olvasok egy régi írót és megelégedéssel teszem le kezemből a művét, mert élvezetet találtam benne, mert gyönyörködtetett. Olva­sok egy újat , mikor a könyv végére érek.

Next