Magyar Szó, 1962. április (19. évfolyam, 89-117. szám)

1962-04-25 / 113. szám

r­ro. Oldal Újdonságok a Citroen-családban A „csúf kacsa" motorját 17 lóerőre növelik Országutainkon mind több Citroen 2 CV kiskocsi­val találkozunk. A „csúf kacsa” nálunk igen kelen­dő, mert amióta a koperi Tomos a francia Citroen­nel folytatott társasterme­lés alapján megkezdte elő­állítását, a vásárlóknak egy évet, szerencsés esetben is legkevesebb hat hónapot kell a befizetés után vár­­niok, míg megkaphatják. A koperi Tomos gyárat alapít Egyiptomban, Marokkóban és Indiában Rövid idővel ezelőtt a ko­peri gépjármű gyár tárgya­lásokat kezdett az Egyesült Arab Köztársaság képvise­lőivel egy könnyű motor­kerékpár-gyár alapításáról. A megbeszélések alapján a gyár átengedi a kismotorok szabadalmát, és kooperációs viszonyba lép az új egyip­tomi gyárral. A megbeszé­lések már befejező szaka­szukban vannak. Hasonlóképp befejezésük­höz közelednek az indiai ügyfelekkel folytatott meg­beszélések is, egy hasonló gyár felépítésére A gyár képviselői tárgyalásokat folytatnak Marokkóval is, s a jelek szerint itt is köny­­nyű motorkerékpár-gyárat alapít, a koperi Tomos Úgy tudják, hogy még az idén megkötik a szerződé­seket, és a Tomos hozzáfog a munkához. Úgy tudjuk, hogy az idei termelést már teljesen le­kötötték, s új megrendelé­seket csak az év végén vagy 1963 elején fogadnak el. * Franciaországban, a csúf kacsa szülőhazájában azon­ban az utóbbi időben a Cit­roen kocsik bizonyos mér­tékben vesztettek népszerű­ségükből. Noha úgy tart­ják, hogy ez az autó szer­kezeti felépítésénél fogva legalább két évvel a többi hasonló gépjármű előtt jár, mégis vannak bizonyos fo­gyatékosságai. Most a Cit­­r­en gyár tervezőirodái, melyeket a legjobban fel­szerelt, és legdinamikusabb francia autótervezőirodák­nak tartanak, gyors ütem­ben tökéletesítik a Citroen 2 CV-t, a DS-t és az AMI 6-t. Végül belátták, hogy a csúf kacsa lassú. Ezért ed­digi 12,5 lóerős motorja he­lyett 17 lóerős motort épí­tenek bele, úgyhogy a Cit­roen 2 CV könnyűszerrel 100 km-es sebességet fejt­het ki. Habár új kocsi, az AMI 6-t is tökéletesítik, úgy hogy sebessége eléri a 130 km-t, kényelmesebb lesz, motorja pedig szinte hang­talanul működik majd. Módosítják a Citroen gép­kocsi-család legidősebb tag­ját is, a Citroen DS-t, ae­­rodinamikus vonalait töké­letesítik, karosszériáját csi­nosítják, motorját erősítik, úgyhogy óránkénti sebessé­ge eléri a 170-180 kilomé­tert. A koperi Tomos gép­járműgyár MAGYAR SZÓ Szerda, 1962. IV. 25. 1 •• Ötvenezer Colibrit és egyéb motort gyárt az idén a Tomos gó szerkesztését. Ezeket a motorkerékpárokat jobban keresik a hazai és külföldi piacon, mint a nehezebb motorbicikliket. A Tomos termelési tervé­ben az idén több újdonság is helyet kapott. Ezek kö­zött első helyen kell meg­említeni a Colibri T-12 ro­bogót, majd a Colibri T-1l­­es könnyű sportmotorkerék­párt, a LAMO-06 K csónak­motort és az MP 250/20 mo­torpumpát. Mind a hazai, mind a külföldi piacon a legnagyobb érdeklődés nyíl­ ’’n vonul meg a Colibri és a csónakmotor iránt. 1901-ben csak a belföldi piacon csak­nem 30 000-et adtak el be­lőlük. Ez év első két hónap­jában a hazai piacon mint­egy 3200 Colibrit és LAMO motort adott el a gyár. Ha tudjuk, hogy a téli hóna­pokban nemigen vásárol­nak motorkerékpárt és csó­nakmotort, akkor ez a szám beszédesen mutatja a ke­lendőségét. A tavasz beáll­tával az érdeklődés még in­kább növekszik, s a gyár­ban úgy vélik, hogy az idén még több járművet adnak majd el, mint tavaly. A koperi Tomos gép­jár­műgyár az idén mintegy 50 000 kismotort, robogót, motorkerékpárt, csónakmo­tort és stabil motort gyárt. Erősebb motorkerékpárok csak kis számban szerepel­nek e termelési tervben. E­zeket a gépjárműveket las­san kiszorítják a gyár alap­termeléséből a Colibri mo­ped tökéletesített testvérei. A gyár tervezőosztálya u­­gyanis tavaly befejezte egy-egy saját tervezésű 50 köbcentis moped és robot Szerelik a Colibrit

Next