Magyar Szó, 1969. június (26. évfolyam, 148-177. szám)

1969-06-12 / 159. szám

10. oldal Elvetették a zrenjaniniak javaslatát Nem vesz fel új hallgatókat a Tanárképző Főiskola A tartományi szkupstina közoktatási-művelőd­ési tanácsának ülése Majd két óra hosszas he­ves vita és számos izgatott hangú felszólalás után a tartományi szkupstina köz­oktatási-művelődési tanácsá­nak harminchat képviselője tegnap elvetette a zrenjani­­ni és a Zrenjanin környéki képviselőknek azt a javasla­tát, hogy a Tanárképző Fő­iskola szerbhorvát, orosz, angol, román és biológia tanszékére az új tanévben is vegyenek fel elsőéves hallgatókat. A zrenjaniniak adatokra, statisztikai kimu­tatásokra és a környék fia­talságának érdeklődésére, valamint szociális körülmé­nyekre hivatkozva még egy korosztály beiratkozásának jóváhagyását kérték a ta­nácstól, illetve a tartományi szkupstinától, amely tavaly július 11-én elhatározta az említett öt tanszék fokozatos megszüntetését. A tartomá­nyi művelődési titkárság és a felszólalók adatai és érvei alapján azonban a képvise­lők többsége a javaslat el­len szavazott. Döntő érvként két dolog esett latba. Az­ egyik: a zrenjanini főisko­lán máris van annyi diák, amennyi a környékbeli is­kolák tanárigényének ki­elégítésére elegendő, a má­sik pedig az, hogy a főiskola tanárainak pillanatnyi elhe­lyezkedési gondja miatt nem szabad fölöslegesen szórni a közoktatás amúgy is szűkös pénzét, s azt a mintegy 180 hallgatót sem szabad egy életre szóló zsákutcába jut­tatni, akik őszre beiratkoz­nának a főiskolára. — Zre­­njaninnak és környékének ugyanis — mondta az egyik felszólaló — nemcsak Zre­njanin ad tanárokat, hanem Újvidék és Belgrád is. A tanácsülésen a felnőt­tek szakképzésének elemzé­sével, a mezőgazdasági szak­középiskolák helyzetével, a Tartományi Iskolafenntartó Közösség tavalyi munkájá­nak felmérésével és a Tar­tományi Tankönyvkiadó In­tézet négyéves tevékenysé­gével is foglalkoztak. (sz) M­i történt Bajmakon? A szabadkai Népkör mű­kedvelő színészeinek kikin­­dai előadása a X. tartományi szemle egyik legsikerültebb darabja volt. Ezt a megálla­pítást erősítette meg az elő­adás után szervezett vita is, amelynek keretében a bíráló bizottság tagjai és más je­lenlevők értékelték a rende­ző munkáiét, a színészek já­tékát s általában az együt­tes teljesítményét. A gratulációhoz és az el­ismeréshez ezúton mi is csat­lakozunk. Ez a színjátszó cso­port minden elismerést meg­érdemel, már csak azért is, mert nem — az amatőr mű­sorokra sajnos nagyon jel­lemző — dohos népszínmű­vet választottak, hanem ne­ves mai író darabjával lép­tek a közönség elé. De di­cséret érdemli azt a lelkiis­meretességet is, amellyel eh­hez a nehéz feladatot jelentő drámai szöveghez közeledtek. Nem tudjuk, mi lesz ennek a többnyire fiatalokból álló együttesnek a sorsa, a lá­tottak alapján azonban re­méljük, hogy nagy sikerek előtt áll. Sajnos ez a bemutató rá­mutatott egy nagyon káros jelenségre is. A Népkör a bajmoki szemle keretében is színre vitte MAX FRISCH ANDORRA című drámáját, ott azonban csupán a máso­dik helyre került. Az első helyet, a legjobb előadás­nak kijáró minősítést a hely­beli amatőrök nyerték el. A Népkör előadását viszont a kikindai szemle leggyengébb­jei között emlegetik. A baj­­moki és a szabadkai előadás utáni vitában is felmerült a kérdés, hogy történhetett ekkora félreértés (legjobb esetben az), hogyan követ­hettek el (a bajmoki zsűri tagjai) ekkora igazságtalan­ságot a Népkör műkedvelői­vel szemben. Az előadás utáni vita so­rán a kérdésre senki sem tudott válaszolni. Pedig nyil­vánvaló, hogy az esetért va­laki felelős... (bn) A kikindai előadás a legjobb Befejeződött az amatőr­­színházak jubiláris szemléje Ki­kindán kedden este be-­s fejeződött a tartományi mű­kedvelő egyesületek és ama­­t­­őrszínházak tizedik, jubilá­ris szemléje. Tizenegy együt­tes vetélkedésében, a bíráló bizottság véleménye szerint, a vendéglátó kikindai ama­tőrszínház előadása bizo­nyult a legjobbnak. A helyi műkedvelők Jovan Steri­­ja Pop­ovic Felfuvalkodott tökfej című vígjátékát vit­ték színre Dragán Jovic ren­dezésében. Ez az előadás képviseli tartományunkat a hvari országos fesztiválon. A Kulán tartandó köztár­sasági szemlén való részvé­telre a Ruski Krstur-i ru­szin, a zsablyai szerbhorvát és a szabadkai Népkör ma­gyar együttese szerzett rész­vételi jogot. a­riii 16 RÁDIÓ A hatalom (torz) képe Kedden este, a szokásos­­­­dőben, DEÁK Ferenc SÁN­­­­TA QUADRILLE című hang­játékát sugározta az Újvi­déki Rádió. Művét rádiógro­­teszknek nevezte a szerző, és joggal, mivel a darab főhő­sének, az érdemek emberé­nek, a Tolókocsisnak medi­­tálásai közepette groteszk módon mutatja be a hatalom egykori (és mindenkori) megtestesítőit, megszállottja­it. A megérdemelten (?) nyu­galomba vonult Tolókocsis az alagsori szomszédok, Caesar, Diszkodélosz és Übermensch társaságában végigpásztázza a történelem kisebb-nagyi­ab eseményeit, ütközeteit, há­borúit, emberi viszonyulásait stb., és bár a „terepszem­lén” az uralkodás, hódítás, a hatalom torzképe villan elé­­­­be — tolókocsiját, a mű zá­rójelenetében, maga is ural- I kodói széknek hiszi, amibe I érdemes belekapaszkodni,­­ még akkor is, ha azt—szin- I te az életét veszélyeztetve —­­ alaposan megpörgetik. Az érdemek embere csak akkor ocsúdik fel, amikor a „vendégei” magára hagyják, vagyis amikor csapongó kép­zelete végre földre huppant­­ja, és tudatosítja vele a va­lóságot, hogy nem trónköve­telő, sem hatalombitorló, ha­nem egyszerű, nehezen moz­duló tolókocsis nyomorék! A meghökkentő, feszült légkörű, stilizált hangjáté­kot VAJDA Tibor rendezte. Érdeme, hogy mind a szöveg, mind a rádiófónia lehetősé­geit ügyesen felhasználta­, s a darab játékosságát, több­­síkúságát is kellőképp ki­emelte. FECE Iván elektro­nikus hangeffektusai, stili­zált zenei aláfestései a da­rab alaphangulatához és mondanivalójához is jól ido­multak. A színészek — FEJES György (Tolókocsis), FEREN­CZ Jenő (Caesar), FARAGÓ Árpád (Diszkodélosz) és NAGY GELLÉRT János (Über mensch) — élő, eleven figu­rákat formáltak meg. Sz. I. Csütörtök, 1969. jún. 12. MAGYAR SZÓ A vajdasági zeneegyü­t­­tesek fesztiválja Rumán Június 14-én és 15-én Rumán megtartják a vajda­sági zeneegyüttesek idei — sorrendiben hatodik — fesz­tiválját. A szervezőik több mint ezer részvevőt — kó­rust, zenekart, népitánc-cso­­portot — várnak Szabadká­ról, Újvidékről, Becséről, Muzslyáról, Zomborból, Csan­tavérről és más vajdasági városból. A római fesztivál­ra 25 kórus, 27 zenekar, 55 népitánc-csoport, továbbá 46 népdalénekes, 10 hang­szerszólista és egy énekcso­port jelentette be részvéte­lét A rendezvény ünnepélyes megnyitását szombaton, 14- én reggel 7 órakor tartják a Munkásotthonban. R. R. Jubilál a rijekai ipari pedagógiai főiskola A rijekai ipari­ pedagógiai főiskola e hét folyamán ünnepli fennállásának tizenötödik évfordulóját. A fő­iskolát a Horvát NK alapította 1953 októberében az­zal a céllal, hogy szakelőadókat képezzen ki az akkor egyre rohamosabb fejlődésnek induló ipariskolák és egyéb szakiskolák számára. Tudvalevő, hogy iparunk már 1945 óta egyre több szakembert foglalkoztatott, akiknek a képzése az ipariskolákban történt. A szak­­káderképzés gyengeségei a többi között abban mutat­koztak meg, hogy nem volt elegendő szakelőadó, kö­vetkezésképp a tanulmányi szint, a végzett növen­dékek szaktudása igen alacsony volt. Égetően sürgető lett tehát egy olyan nevelő-oktató intézet felállítá­sa, amely a szakelőadók képzésével foglalkozik. A főiskola az 1953/54. tan­évben, szerény keretek kö­zött, 41 hallgatóval mint szaktanárképző pedagógiai főiskola kezdte meg műkö­dését. A­ tanulmányi idő ele­inte négy szemeszter volt. Ezt a megoldást a fokozott szakká­der-szükséglet tette szükségessé. Az első tanév­ben az oktatás csak a fém­ipari tagozaton­­folyt, de már az elkövetkező években az iskola több más tagozatot is nyitott, így például tago­zat nyílt a műhelyoktatók kiképzése céljából is. A to­vábbi fejlődés során meg­nyílt a technológiai, elektro­technikai, a matematikaii és fizikai, valamint a technikai nevelés tagozata is. Ez utób­binak az volt a feladata, hogy általános iskolai elő­adókat képezzen ki a tech­nikai nevelés tanítására. Jellemző, hogy az iskola iránt országszerte egyre fo­kozottabb mértékben növe­kedett az érdeklődés. Például már az 1961/62. tanévvel be­zárólag 2308 rendes és rend­kívüli hallgató képzését látta el az iskola. Ezzel a tanév­vel az intézet történetének első szakasza le is zárult. Az iskola ekkor már igen jelen­tős eredményekkel dicseked­hetett, például a kilenc év leforgása során az iskolában összesen 811 hallgató szerzett szakelőadói oklevelet. A növekvő gyáripar, a fejlődő ipariskolák, techni­kai középiskolák, munkás­egyetemek, mesteriskolák egyre inkább igényelték a jól képzett műszaki előadókat. Az idők szavát követve az iskola 1962 tavaszán elasporá­­tumot készített, melyben részletesen elemezte a szak­iskolák káderszükségletét. Megállapította, hogy a két­éves (négyszemeszteres) ta­nárképzés idejét múlta, és javasolta a tanulmányi idő négy évre való felemelését, valamint az ipari-pedagógiai tagozat megnyitását, mely­nek célja az, hogy a gyár­ipar és a­­ szakiskolák szá­mára megfelelő ipari peda­gógusokat képezzen. A Horvát NK Végrehajtó Tanácsa elfogadta az iskola javaslatát, és engedélyezte a tanulmányi idő négy évre való kibővítését. Ez a meg­oldás azt jelentette, hogy az iskola kétfokozatú lett. Az első fokon, kétévi tanul­mányi idő során, iparisko­lák számára előadókat képe­zett ki, a második fokon pe­dig középiskolai tanárokat készített elő. Mindez azonban ideigle­nes megoldás volt, hiszen az összes szakiskolák magas szakképzettségű szaktanáro­kat kívántak foglalkoztatni és alkalmazni, s ma már az a helyzet, hogy például az ipariskolák és középfokú in­tézetekben az előadók, a törvény szerint, csak ideig­lenesen taníthatnak. Ezért az iskola fokozatosan áttért az egységes, négyéves oktatás­ra, kivéve a technikás ne­velés tagozatát, amelyen to­vábbra is megmaradt az el­ső fokú kiképzés, az ipari pedagógiai tagozaton pedig tovább folyik a kétfokú ok­tatás. Az iskola távlati terve szerint a technikai nevelés tagozatát egységes négyéves tagozattá kell fejleszteni. Feladata az lesz, hogy a gimnáziumi technikai neve­lés számára középiskolai ta­nárokat készítsen elő. Azok­nak a szaktanároknak a kép­zésével ugyanis, akik a gim­náziumokban folyó technikai nevelés oktatását látják el, Jugoszláviában nem foglal­kozik egyetlen intézmény sem. Az iskola keretében mű­ködik az Ipari­ Pedagógiai In­tézet, melynek feladata a végzett hallgatók továbbkép­zése és az ipari pedagógia fejlesztése és tökéletesítése. Ennek­­a feladatnak a végre­hajtását elősegítik a labora­tóriumok, szertárak, a könyvtár, a műhelyek stb. Дг iskola a rendkívüli hallgatók (távhallgatók) ki­képzésével is foglalkozik. A rendkívüli és rendes hallga­tók aránya kb. 1:2-höz, te­hát minden két rendes hall­gatóra egy rendkívüli jut. Az iskolába a tizenhat generáció keretében össze­sen 7247 hallgató iratkozott be. A második fokon, illetve a négyéves tanulmányi idő letelte után eddig összesen 314 növendék diplomáit. Ez a szám mutatja, hogy az is­kola valóban eredményes munkát végez, és kiérde­melte a társadalmunk bizal­mát. Néhány szót a felvételről. Azok a fiatalok, akik kitű­nő vagy jeles eredménnyel fejezték be a gimnázium, tanítóképző, technikai közép­iskola vagy egyéb középis­kola legfelsőbb osztályát, és záróvizsgájuk ugyancsak je­les vagy kitűnő eredményű, nem tesznek felvételi vizs­gát. De minden más jelent­kező, így az ipariskolák vég­zett tanulói is, kötelesek­­ felvételi vizsgát tenni. Jegyzetekkel, tankönyvek­kel és a tanuláshoz szüksé- l ges egyéb anyaggal az is­kola jól ellátja a hallgatókat, annál is inkább, mert egy jól szervezett sokszorosító és jegyzetkiadó osztálya van,­­amely más főiskolák számá­ra is dolgozik. SZŰCS Vilmos Nagybecskereki festők kiállítása A zrenjanini múzeum­­ szervezésében megnyílt ki­állítás a város művelődésé­nek és művészetének 200 éves fejlődését mutatja be. A kiállítás és a katalógus a vajdasági művelődés és a művészetünk fejlődésének központi kérdéseire mutat rá, és jelentősége sokkal na­gyobb, mint amennyire a sajtó, rádió és televízió róla szóló híradásából kiderült. A Nagybecskerek 200 éves mű­vészetét kísérő katalógus a sajtóhibák és fogyatékossá­gok ellenére is hozzájárul is­mereteink bővítéséhez. Kü­lönösen a századforduló utá­ni művészetre vonatkozik a legtöbb és új adat. Az első képek a XVIII. század negyvenes éveiből maradtak fenn, egyházi ván­dorfestők (zoográfok) alkotá­sai. Közéjük tartozik Dimit­­rije Popovic is, aki a XVIII. század közepén Becskereken letelepedett, és barokk stí­lusban egyházi tárgyú képe­ket festett. Teodor Popovic új felfedezés a művészettör­ténelem számára, a XVIII. század második felében mű­ködött, fiaival, Georgijével és Jefti­ijével még céhrend­szerben dolgozott. Konstan­tin Danii Nagybecskerek leg­nagyobb művészei közé tar­tozik. Bemutatott tizenegy képe közül hat a zrenjanini múzeum tulajdona. Danii ta­nítványának, Djura Jakšić­­nak tizenegy képe van kiál­lításon. Danii halála után pár évtizedig nincsen „igazi művész”, mondja Vukica Po­­povic a katalógus bevezető­jében. Ez az időpont bizonyos fordulópontot is jelentett, de a festőműhelyek működtek. Így például a Torontál 1837. évi 68. számának tanúsága szerint Goigner festő műter­me különböző képek, címe­rek, cégtáblák, díszítések, kalligrafikus szövegek elké­szítését vállalja. A hirdetés­ben a mester megköszöni a közönségnek iránta való bi­zalmát, és kéri a további tá­mogatását, s kötelezi magát arra, hogy a megrendelése­ket a legújabb és legfino­mabb ízlés szerint kivitelezi dekorációkban, szobafestés­ben egyaránt. A bánáti művészeti életre a századforduló előtt mind nagyobb befolyást gyakorolt a Münchenből Nagybányára áttelepített plein air festé­szet és az impresszionista föl­fogások. Nagybánya 1896-tól hatást gyakorolt a becskere­­ki művészekre, mivel ott előbb kezdődött az impresz­­szionizmus, mint például Szerbiában és Szlovéniában. Streitman Antal gimnáziumi tanár és festő 1890-ben szer­vezte meg az első kiállítást Becskereken, mely egyben bevezetője volt a nagy kép­zőművészeti tevékenységnek. Ugyanabban az évben Kézdi Kovács László kiállí­tása nyílt meg, majd ehhez Vágó Pál és Edvi Illés Ala­dár csatlakozott. Döntő je­lentőségű az 1910-ben alakult Nagybecskereki Impresszio­nisták csoportja, melynek működését a köréje csatla­kozó fiatalabb festőkkel egé­szen 1936-ig követhetjük. Ennek a csoportnak a tagjai Streitman­ Antal, Várkonyi József, Zsenár Emil, Wälder János, később hozzájuk csat­lakozott Eich János, Ivan Cvetanov, Schneider Péter, Fejfer Károly és Wanyek Ti­vadar. 1912-ben a Nagybecs­kereki Impresszionisták ki­állításáról a Torontál ezt ír­ta: „A közönség nemzetiségi és felekezeti különbség nél­kül kitöltötte a kiállítási ter­met”. „A siker nemcsak a lá­togatók számában, hanem a vásárlásban is megmutatko­zik. A nagybecskereki taka­rékpénztár a szegényebb mű­barátoknak lehetővé teszi a vásárlást, a kép árát a bank kifizeti a művésznek, és a vásárló tizenkét havi egyen­lő részletekben a banknak törleszti a kép árát”. Ezt az eljárást még ma is megiri­gyelhetnénk. Az első világháború utáni években is változatlan élénk képzőművészeti élet volt. A tárlatok egymást érték. Vukica Popovic egyévi elő­készülettel, levéltári kutatá­sokkal, képek földerítésével és kölcsönzésekkel hozta lét­re a mostani kiállítást. Több új név került elő, az előbb említetteken kívül például Novák Rezső, a fiatalon el­hunyt nagyon tehetséges fes­tő, Gedeon Sándor, Lažečni­­kov stb. A kiállításról hiá­nyoznak Szentgyörgyi István akár fényképen bemutatott alkotásai, továbbá B. Szabó György alkotásai és azoké, akik időnként dolgoztak Becskereken mint például Jéger István, Zádor István stb. — Ezzel a kiállítással — mondta Vukica Popovic — sok új probléma vetődik föl. A többi között az volt a né­zet, hogy München és Bécs hatására fejlődött a vajda­sági művészet, holott most látjuk, hogy a legtöbb eset­ben Nagybánya és Pest ré­vén jutott el hozzánk ez a hatás. Voltak ugyan kivéte­lek is, mint például Alek­­sandar Sekulié, aki 1904-ben tért haza Párizsból Nagy­­becskerekre, de nem csatla­kozott a Nagybecskereki Impresszionisták csoportjá­hoz. A kiállítás iránt nagy az érdeklődés, és a tervek sze­rint más városokban is be­mutatják. ÁCS József Napirenden: a romantika Az újvidéki Matica sapdka • irodalmi részlegének kereté­ben — a napokban tartott széles körű tanácskozás ér­telmében — megalakult a szerb romantika tanulmányo­zásával foglalkozó osztály. Az osztály állandó jellegű, működésének anyagi feltéte­leit már biztosították. Az osztály munkatársainak szak­dolgozatait évi egy, esetleg két al­kalommel megjelenő folyóiratban teszik közzé.

Next