Magyar Szó, 1969. július (26. évfolyam, 178-209. szám)

1969-07-17 / 194. szám

S. oldal Nincs ülés a holdkompban A Hold eddig feltárt titkai pecések, az úgynevezett ria­nások fel­tehetől­eg kéregmoz­gás következményei. A Hold felszínjén jelenlegi eszk­öze­­inkkel még megfigyelhető legkisebb kráter átmérője 70 méter. A Hold krátereinek kelet­kezését egyesek vulkáni te­vékenységgel, mások mente­­­rbecsapódással magyaráz­zák. Valószínű, hogy e kettő együttes működése alakítot­ta ki a felszín mai képét. Kozirev szovjet csillagász 1958. november 3-án az Alphonisus kráterben gázki­­áramlást észlelt, ém­i arra enged következtetni, hogy a haldfelszínt alakító erők még ma is működnek. Ra­­dtárm­érések tanúsága szerint a haldfelszínt vastag porré­­teg borítja. Ennek fényvisz­­szaverő képessége nagyon ki­csíny, a ráeső napfénynek esek 7 százalékait veri visz­­sza. A mintegy 14,5 napig tar­tó nappal idején a Hedder­­színe 130 Celsiius-fokra fel­­hevül, az éjszaka folyamán viszont­­160 Celsiu­s-fokra hűl le. Különösen gyors a lehűlés napfogyatkozások idején, amikor néhány óra alatt több mint 200 Cel­sius-fokot változik a hőmér­séklet. Ez annak a következ­ménye, hogy a Holdnak nincs számottevő légköre. A Holdon a légkör és víz hiánya miatt a földi érte­lemben vett élet feltételei eddigi ismereteink szerint nem állnak fenn. A Hold hatása bolygónkra elsősor­ban az úgynevezett ár-apály jelenségben nyilvánul meg. A Hold látszólagos mozgá­sának és feltűnő fényválto­­zásának­­ magyarázatára már az ókorban történtek kísér­letek. Arisztarkhosz (i. e. 280) ismerte a fényváltozás okát, és megmérte a Hold távolságát, Hipparkhosz (i. e. 2. sz.) és Ptolemaiosz (. e. 2. sz.) pedig a Hold moz­gását írták le meglehetősen nagy pontossággal. A pálya­­­hajtást és az ár-apály jelen­ség összefüggését a Holddal a kínaiak már több ezer évvel ezelőtt ismerték. Hold­es napfogyatkozások előre­jelzésével az Ókori Kínában és Egyiptomiban is sikerrel próbálkoztak. A Hold felszínét távcsövein keresztül elsőnek­­ Galilei vizsgálta (1610), ő fedezte fel a napi és szélességi tolerációt is. Az első megbízható Hold­­térképeket Heveliuis (1647) és Cassini (1677) készítették. Az általános tömegvonzás törvényét éppen a Hold-moz­gás segítségével vezette le Newton (1687). A Hold távol­ságát nemrégiben több or­szágban sikerült radarvissz­­hang-mérésekkel meghatá­rozni. (1945): A Hold égitest, a Föld kí­sérője. Az első égitest, mely­nek felszínére emberkéz ké­szítette eszköz eljutott (1959. szeptember 13-án a szovjet Lunyik II.) Méretei bolygónk­hoz képest nagyobbak, mint bármelyik holdé a Naprend­szerben. Átmérője 3476 km, tömege 1/81 földtömeg, sű­rűsége 3,5 g/on­. A Hold felszínén a nehézségi gyor­sulás 162 cm/ssec*. A Hold a körtőd csak kissé eltérő el­lipszispályán­­kering a Föd körül. Közepes távolsága 384 400 l­m. Szihedikus ke­ringési ideje (holdtöltétől holdtöltésig) 29 nap 12 óra 44,03 perc. A Hold átlagosan 1 kilo­métert tesz meg másodper­cenként. Tengelyforgásának iránya és periódusa megegye­ziik a Föld körüli keringé­sével, ezért mindig ugyan­azt az oldalát fordítja fe­lénk. A libráció jelensége miatt azonban a felszínnek csak 40 százaléka nem lát­ható a Földről. Erről az ol­dalról a harmadik szovjet holdrakéta fényképfelvételei adtak hírt először (1959. okt. 7.) A felvételek a Holdtól 67 000 tan távolságban ké­szül­tek. A Hold Föld körüli keringése miatt a Naptól megvilágított felének ki­­sebb-nagyobb hányadát lát- túlfutó fiaik. A holdfázisok (újhold, első negyed, holdtölte, utol­só negyed) létrejöttét a Nap, a Föld és a Hold változó kölcsönös helyzete magya­rázza. Újh­old körül a sötét felületrész derengő fényét (hiamusszürke fény) a Föld­ről visszaverődő napfény hozza létre. A Hold jellegzetes felszí­ni­­képződményei már kis táv­csövön keresztül is jól lát­hatók. A sötét alakzatok ha­­­gyományos elnevezései: ten­gerek, öblök, tavak, mocsa­rak. Ezek­­ tulajdonképp mé­lyebben fekvő száraz síksá­gaik (Maré Imbrium, Maré Tranquilli ku­tatás stb.). Rend­szerint lánchegységek (Pire­­neusok, Kárpátok) határol­ják, amelyek csúcsai a 9000 m-t is elérik. A holdfel­szín legjellegze­tesebb képződményei a krá­terek (Euler, Kepler, Cio,­­­kavszacij stb.), valójában gyű­rűs hegységek. A legna­gyobb átmérője meghaladja a 200 kilométert is. Néhány nagyobb kráterből (Tycho, Koperniikus stb.) sugáralak­­ban világos színű, valószínű­leg vulkáni hamuval borí­tott vonalak futnak szét, e­melyek minden más felszí­ni­­képződményen áthalad­nak. A síkságokon keresz­­hosszú, keskeny re- Az Apollo—11 és a rakéta teljes súlya a start pillana­tában 3100 tonna volt, hosz­­sza pedig 110 méter. A ha­talmas kolosszusból csak a holdkomp jut el a Holdra, s ennek is egyik része a Hold felszínén, másik része pedig — min­után Armstrong és Ald­­rin visszatért az űrhajóba — Hold körüli pályán ma­rad. A holdkomp magassága az állványokkal együtt 7 méter, súlya az üzemanyaggal és a legénységgel együtt 14 700 ki­logramm, önsúlya 4000 kilo­gramm, á­tmérője 9,4 méter, az űrhajósok rendelkezésére ál­ló térség 4,5 köbméter. Miközben az Apollo—11 Colilinssal a fedélzetén a Hold körül kering, a holdkomp két űrhajóssal leereszkedik a Hold felszínére. A holdkompban — arány­lag szűkös méretei ellenére — minden megvan, amire a két űrhajósnak szüksége lesz a Holdon: levegő, hő­mérsékletszabályozó készülé­kek, élelmiszer, hulladéktá­roló és távközlési berende­zések. Viszont­­ nincsenek benne ülések. A két űrhajós a holdkomp leereszkedése és felemelkedése közben kény­telen állni, viszont alvás és pihenés közben a pad­lón kuporodnak össze. Tu­lajdonképpen ez az első igazi űrhajó, mert csak a világűrben, légüres térben működhet. A holdkomp antennái csá­pokra emlékeztetnek, három­­sarkos ablakai szemekre, nyí­lásai szájra, závárzata pedig nyelvre. Állványzata olyan, mintha lábai lennének, az egész készülék pedig egy nagy, lomha rovarnak lát­szik — innen is kapta a pók elnevezést. Mint már mondottuk, a holdkomp alsó és felső rész­ből áll. Alsó része a rakéta­motorral a Hold felszínére való sima leereszkedésre, valamint az egész szerkezet tartására szolgál. Rekeszei­ben a tudományos kísérle­tekhez szükséges felszerelé­seket és más kellékeket he­lyeztek el. Ezenkívül az alsó rész a holdkomp felső részé­nek felemelkedésére, kilövé­sére szolgál. A két űrhajós a Holdra va­ló leereszkedés közben, egy ideig a Holdon is és távozás­kor a holdkomp felső részé­ben tartózkodik. Ennek a résznek külön irányítható motorja van, amelynek se­gítségével a komp felemelke­dik a Hold felszínéről, és Hold körüli pályán csatlako­zik az Apollo—11 űrhajóhoz, majd miután Armstrong és Aldrin visszatér az űrkabin­ba, a holdkomp felső része ismét leválik. Hold körüli pályán marad, az Apollo—11 pedig elindul a Föld felé. MAGYAR SZÓ Csütörtök, 1969. júl. 17. ) Egy kínai szépség négyezer évvel ezelőtt a Holdra utazott Nincs kizárva, hogy Neil Armstrong a Holdon élő­lényekre bukkan, méghozzá földlakókra, akik néhány ezer évvel ezelőtt érkeztek a Holdra — mondják a kí­naiak. Egy ősrégi kínai le­genda szerint ugyanis mint­egy 4000 évvel ezelőtt egy gyönyörűszép kínai leány el­utazott a Holdra. Életelixirt vitt magával, hogy napjain­kig fiatal maradjon. Harangzúgás Venezuelában A venezuelai püspökök el­rendelték, hogy abban a pillanatban, amikor Neil Armstrong a Holdra lép, a venezuelai katolikus temp­lomokban szólaljanak meg az összes harangok. A cápák is várják az űrkabint Néhány nappal ezelőtt, amikor a békaemberek a Csendes-óceánban az Apol­lo űrkabinjának a kieme­lését gyakorolták, cápák tá­madtak rájuk. A búvárok a gumicsónakokban kerestek menedéket, s csak akkor folytathatták munkájukat, amikor a cápák eltávolod­tak. Verne pontosan megjósolta... Belgrádiból jelenti a Tan­­jug: 1969 júliusa minden bi­zonnyal bekerül az emberi­ség történelmébe: ezekben a napokban jut el ember a Holdra. Az űrutazók meg­teszik az első lépéseket a Hold felszínén, valóra vált­va a tudósok és az írók ál­mait. Pontosan 104 évvel ez­előtt, 1865-ben Jules Verne kiadta Utazás a Holdra cí­mű könyvét, amelyről kor­társai azt állították, hogy a legképtelenebb fantázia szü­löttje. Az elmúlt század azonban bebizonyította, , hogy Vernének nagyon is igaza volt. Regényhősének az volt a feladata, hogy hó­dítsa meg a Holdat és tér­jen vissza a Földre. Ezt a feladatot teljesíti ezekben a napokban Armstrong, Ald­­rin és Collins. Verne könyvében a tudó­sok arról vitatkoztak, hogy a Holdra csak akkor lehet eljutni, ha az űrhajó má­sodpercenként 11 000 méteres sebességgel hagyja el a Földet. Vernének ebben is igaza volt. Ha a Hold felé haladó hajó meg tudná tartani a kezdő sebességét — véleke­dett Verne —, akkor mind­össze 9 óra alatt érné el legközelebbi szomszédunkat. A sebesség azonban minden bizonnyal csökken addig a pontig, ahol megszűnik a Föld vonzóereje és a hajó a Hold vonzáskörébe kerül, te­hát az utazáshoz 97 órára 13 percre és 20 másodpercre van szükség. Megdöbbentő, milyen pontosan számította ki Verne a Hold-utazás idő­tartamát. A regényhős gazdag ban­károktól gyűjtötte össze a pénzt a vállalkozáshoz, össze­sen ötmillió dollárt, mai ér­tékben mintegy 310 millió dollárt, szinte pontosan ugyanannyit, amennyit a NASA költött az Apollo—9 űrhajóra 1968-ban. Egy dologban azonban hi­bázott a zseniális francia író. Űrhajóját nem rakéta röpí­tette a magasba, hanem egy óriási ágyú. Azért tévedett, mert abban az időben még nem találtak fel olyan üzem­anyagot, amilyenre az óriás­rakéták kilövéséhez szükség van. Az Apollo űrkabinjában három pilóta számára van hely. Kúp alakú, 3,2 méter magas, 3,9 méter átmérőjű, és 5 tonna súlyú. Verne űr­hajója 4,6 méter magas volt, átmérője 2,7 méter és 9 ton­na volt a súlya. Alakja sok­ban emlékeztet az Apollóra. A Verne-regény hőse, meg­pillantva a Holdat, megálla­pította, hogy közelről sokkal kevésbé költői látvány, mint a Földről. Kiábrándultságá­ban az égitestet zöld sajtnak nevezte el. Anders, Lowell és Borman hasonlóan véle­kednek a Holdról. Szerintük gipszlabdára hasonlít, egy végeláthatatlan, tenger nél­küli homokos partra, amely­nek egyáltalán nincs színe. Sokkal érdekesebb lesz azonban, amit Armstrong és társai mondanak majd a Holdról visszatértük után. Tévedés volna azt hinni, hogy Verne varázsló volt. Nem szabad, elfeledni, hogy már akkor is több tudós volt Európában, akik pontosan ki tudták számítani a Holdra küldendő űrhajó pályáját. Regényének megírása előtt Verne Párizsba utazott egy Garcet nevű matematika tanárhoz. Neki mesélte el el­képzeléseit, és a tanár ennek alapján pontos számításokat végzett. Később egy másik professzor szolgálatait is igénybe vette. Modern gladiátorok A Stadt-Anzeiger című nyugatnémet lap egyik szá­mában ezt írja: az emberek nagy része úgy vélekedik, hogy az űrpilóták a XX. század gladiátorai. Minden pillanatban az életükkel ját­szanak. Föld—Hold repülőgépjárat Már száz-egynéhány német rendelt magának helyet és je­gyet a PAN American légi forgalmi vállalatnál az első Holdra repülő gépre. A leg­több utas Münchenből és Frankfurtból jelentkezett. Persze majd csak akkor re­pülhetnek a Holdba, amikor már rendszeres Föld—Hold járat működik. Fenyegetőznek a Hold-lakók Amikor az első ember a Holdra lép, a Föld-lakókat földrengések, robbanások és tűzvész sújtja — állítja Ti­mothy Green, az ismeretlen repülő tárgyak (UEO) ere­detét tanulmányozó szerve­zet elnöke. Azt állítja, hogy már felvette a kapcsolatot több idegen bolygó lakóival, s ők üzenték mindezt a Föld-lakóknak. AUTÓSTOPPAL A HOLDRA

Next