Magyar Szó, 1970. március (27. évfolyam, 58-88. szám)

1970-03-11 / 68. szám

Szerda, 1970. márc. 11. KELL-E MÉG EGY SZÍNHÁZ? (4) Megértek a feltételek Beszélgetés Radomir Ra­dujkovval, az újvidéki Művelődési Közösség elnökével — Véleménye szerint szük­ség van-e egy újvidéki ma­gyar színházra, s milyen szempontok figyelembevéte­lét tartja fontosnak ebben a kérdésben. — Egy újvidéki magyar színház létjogosultságához nem férhet kétség, szükség van rá, és az elgondolást minden szempontból csak üdvözölni lehet. Nemcsak a színház után vágyó magyar ajkú lakosság lélekszáma, hanem az általános kulturá­lis színvonal növekedése szempontjából is indokolt a színház alapításának gondo­lata. Ezenkívül az Új­vidéki Rádióban, amely műsorának legnagyobb részét magyar nyelven sugározza, egy jól megszervezett, tehetséges együttes is formálódott már, amelyre egy ilyen vállalko­zás esetén feltétlenül szá­mítani kell. A tévé is köz­vetít magyar nyelvű műsort, amely a közeljövőben jelen­tősen bővül majd. Mindez argumentumként állhat a vállalkozás mellett, hogy a színművészet intézményes ápolására lehetőség is és szükség is mutatkozik. Itt említeném meg, hogy a Sza­badkai Népszínház magyar együttese, amely igen jelen­tős kulturális, művelődési missziót teljesít objektív és szubjektív körülmények mi­att képtelen a különböző szintű igények teljes kielégí­tésére. Tehát a szabadkaiak­nak is nagy segítséget je­lentene egy másik színház életre hívása. Noha nem­­­nészei alkotnák, fokozatos foglalkoznék ezúttal részle­tesen a szervezeti kérdések­kel, az újvidéki viszonyok figyelembevételével ajánlha­tom, hogy szervezési, pénze­­lési szempontból már indu­láskor gondolni kellene a rádió- és tévéműsor szükség­leteivel. Az együttes magvát nyilván a Rádiószínház szí­iskolázással azonban bővül­ne a társulat. Vélemén­yem szerint a reális szükségletek és lehetőségek figyelembe­vételével kellene fokozato­san erősíteni az újvidéki színházat, amelynek megte­remtésére szerintem teljesen megértek a feltételek. .. Pár nappal a tanév befe­jezése előtt nagyszabású ün­nepség lesz Bajsán. Június 13-ától 15-éig a Jugoszláv Pionír Játékok keretében megrendezik a Testvériség- Egység Találkozót. Az ün­nepségre — valamennyi köz­társaságunkból — azok az általános iskolák kaptak meghívót, amelyek a Testvé­riség-Egység nevet viselik. A rendezvényről és jelle­géről a Pionír Játékok Tar­tományi Szervező Bizottsá­gának elnökével, ARGYE­­LÁN Istvánnal beszélget­tünk. — Ismeretes, hogy az 1968- ban megkezdett Pionír Já­tékok az idén zárulnak — mondta. — És ismeretes az is, hogy a Játékok jelszava: Szeretjük hazánkat és min­den testvéri népét! A Bajsán megtartandó Testvériség- Egység Találkozót ennek a jegyében bonyolítjuk le. Nemrég éppen Topolyán ülésezett a szervező bizott­ság, s az ott elhangzottak alapján mondhatom: a ta­lálkozó előkészületei jól ha­ladnak. Már minden iskolá­nak elküldtük a meghívót, és többé-kevésbé a három­napos ünnepség műsorát is rögzítettük. A találkozó védnöke a Szocialista Szö­vetség Tartományi Választ­mánya, rajtunk kívül pedig a Tartományi Gyermekgon­dozó és Gyermekvédő Ta­nács, a gyermeklapok és az Újvidéki Gyermekrádió se­gédkezik a szervezésben. — Körülbelül hány diák részvételére számítanak, és milyen lesz a program? — Vajdaságból tíz iskola vesz részt a találkozón, ti­zenöt-tizenöt diákkal. A köz­társaságok Testvériség-Egy­ség nevet viselő iskolái öt­öt diákot küldenek az ün­nepségre, úgyhogy összesen mintegy kétszáz diák rész­vételére számítunk. A kül­döttek részére — a három nap alatt — változatos, szép műsorról gondoskodtunk. A többi közt megszervezzük a kis képzőművészek és a kis fotóriporterek táborát. Az én szülőhelyem, Barátság, Fürge ujjak címmel pedig egy-egy turisztikai, képző­­művészeti, néprajzi kiállí­tást is nyitunk. A találkozó kulturális-szórakoztató prog­ramjának az a célja, hogy a gyerekek minél jobban összemelegedjenek, és akár levelezés, akár cserelátoga­tás útján tartós barátságot kössenek. Egyébként a mű­velődési rendezvényeken kí­vül számos más esemény is lesz a találkozón. — Például? — Sporttalálkozó, testne­velési szemle, kirándulás (Szabadkára és Újvidékre), tábortűz; ezenkívül pedig újszerű kísérletként az Újvi­déki Rádió szórakoztató ze­nekara kíséretében 14 ez alkalomra írt gyermekszóra­koztató dalt is bemutatunk. A szerzeményeket ismert énekesek és a gyerekek ad­ják elő. Négy dal szerbül, négy magyarul, kettő-kettő pedig románul, szlovákul és ruszinul csendül fel. (szí) távozott elégedetten az M- stúdióból. Ha a megszokott szem­szögből, iskolai szigorral bí­ráljuk meg a művész játé­kát, nem egy kifogásolni valót találunk benne. Felró­hatnánk a homályos meg­fogalmazást, túlzott pedálo­zást, felületes kivitelezést, erőtlen billentést, a csengő, világos hangzás teljes hiá­nyát, a sok melléfogást és emlékezetbeli hibát, vala­mint hogy az uralkodó té­mák, motívumok nem dom­borodtak ki eléggé, de va­jon eljutunk-e akkor a tol­mácsolás lényegéhez, egy művész megnyilatkozásához. Miután megszűntünk mér­legelni a külsőségeket, ho­gyan használja fel Krpan a játéktechnika vívmányait, betekintést nyertünk egy művészegyéniség belső vilá­gába, mely felkeltette az érdeklődésünket. Valami ké­szül, feszül ebben a világ­ban, de még kiforratlan alakban veti fel kérdéseit, mindenesetre kitörni vá­gyik, s talán éppen ez a kö­dös zenei vetület az igazi kifejezője ennek. Krpan el­veti a ragyogó színeket, az elmosódó pasztelleket ked­veli, és ismerjük be, sok­szor megnyerte velük tet­szésünket. Az előnyt a dal­lammal és ritmussal szem­ben a harmóniának adja, az összhangok zengését, egybe­olvadását figyeli, és ebben leli a szépségeket. Közben a Chopin-muzsika sem veszt hitelességéből, elképzelhető, hogy maga a szerző játéká­nak is lehettek Krpanéhoz hasonló vonásai. Hányszor írtak egykorú feljegyzők férfias tartózkodásáról, ami­kor érzelmeinek feltárásáról volt szó, és arról, hogy a zongorán gyakran csak sej­tetett valamit, szerette a lá­gyat, a semmibe veszőt. A zágrábi zongoraművész játékában tehát találtunk bizonyos tartalmat, értéket, mely megragadott bennün­ket. Másképp szólaltatta meg Chopin zenéjét, mint ahogy azt sokszor hallottuk és megszoktuk, de nem kell előadásmódját okvetlenül elvetnünk. Szeretnénk, ha többször találkoznánk olyan művésszel, aki meg­érdemelné, hogy elgondol­kozzunk játékának hogyan­ján és mié­rtjén. Vladimir Krpant is szívesen ismer­nénk meg más oldalról is, más szerzője alkotásainak tolmácsoló­j­aként. J. M. Chopin-est az M-stúdióban Már nagyon rég nem tör­tént, hogy a Rádió M-stú­­diójának pénztáránál hiába kopogtattak koncertjegyért. Szerdán este sorokban vár­tak a zenekedvelők, vajon bejutnak-e majd a terem­be, annak ellenére, hogy nem gondoskodtak idejében belépőjegyekről. A lengyel szerző művei, a zongora po­étájának muzsikája a rossz időben is megint csak ösz­­szetoborozta székvárosunk közönségét. De ne becsüljük le a köz­reműködő zágrábi zongora­­művész Vladimír Krpan hír­nevét sem, az is hozzájárult a kasszasikerhez. A néhány jelentős hazai, valamint nemzetközi díjat nyert Stan­­čić- és Michelangeli-növen­­dék méltán felkelthette a hangversenylátogatók ér­deklődését. Bevalljuk, félő, hogy ez a közönség nem T­est­vériség-Egy­ség Találkozó Bor­sán rendezik meg a nagyszabású ünnepet — a védnökséget a Szocialista Szövetség vállalta Vladimir Krpan MAGYAR SZÓ 9. oldal Tanácskozás az amatőr képzőművészetről Szabadkán, március 5-én­­ töltött művelődési szerepé­ és 6-án tartományi jellegű­ről. Az amatőr, a naiv mű­tanácskozást szervezett a­­­vészet, falusi és városi ama-Tartományi Közművelődési Közösség és a szabadkai Képzőművészeti Közösség a művelődési otthonban. A tanácskozást négy előadás vezette be. Durándi Béla múzeumigazgató, művészet­történész: Angazsált maga­tartás a professzionális an­­gazsártsálg helyett címmel tartott előadást; Boško Pet­­rovic festő, az újvidéki Pedagógiai Főiskola tanára, az amatőr képzőművészet nevelő-oktató szerepéről be­szélt: dr. Boros Kelemen, a zágrábi Primitív Művészet Múzeumának igazgatója Na­iv művészet és amatőrizmus címmel tartott magas szín­vonalú előadást, majd Miloš Jestić, a Szerb Közművelő­dési Közösség tit­kára Az amatőrizmus társadalmi szerepe című értekezése zár­ta a sorozatot. Durándi Béla megállapí­tásai közül az a legfigye­lemreméltóbb, amely a szak­munkás és az amatőrizmus kapcsolatára vonatkozik. Az iparban a szakmunkás a formatervezés szempontjá­ból amatőr. Az amatőrök­nek dolgozniuk kell, hogy fejlődjön művészeti érzé­kük, de munkájukra nem úgy kell tekinteni, mint a hivatásos művészeikére. Boš­­ko Petrovic szerint a naiv művészeknek befejeződött művészi fejlődésük, ezzel szemben az amatőrök tanul­nak és fejlődnek. Dr. Kele­men fő határvonalat húzott a naiv és az amatőr művész közé. A naiv művészet mű­vészeti állásfoglalása tisztá­zódott. Az amatőrök mindig valamit utánoznak, ami is­mert, látott, s ezért tevé­kenységüknek nincs művé­szi értéke. Az amatőrök mozgalma falusi és városi amatőrizmusra osztható. Dr. Kelemen szerint a szabad­kai kiállításon például a naiv művészek részlegében csupán falu­si amatőrök sze­rettetnek. Szerbiában nin­csenek igazi naiv festők.. Sőt azt állítja, hogy a francia naiv művészet belg­rádi kiállításán a Rousseau­­tól a mai napig című tár­laton túlnyomóan amatőr festők szerepelnek, mind­össze 8—10 a valóban naiv festő. Miroš Jestic a szabad idő művészeti felhasználá­sáról beszélt az amaitőriz­­mus kapcsán. Az elhangzott előadások után elvi vita alakult ki az amatörizmus helyéről, érté­kéről, a társadalomban he­terizmus, a népművészet megkülönböztethető jelen­ségek, s mindezeknek a mű­vészeti változatoknak a professzionalista művészet­hez való viszonya érdekes probléma, amely tisztázásra vár. Minden író amatőrként kezdi az írást, fokozatosan elsajátítja a jó írás ismér­veit, s miután eléri a meg-Bányai Jánostól, a feketi­­csi általános iskola igazga­tójától az iránt érdeklődünk, részt vesznek-e a tanítók a falu kulturális életének szervezésében, hozzájárul­nak-e iskolán kívüli munká­jukkal ahhoz, hogy a kis­­hegyesi kommunának ebben a településében felélénküljön a művelődési tevékenység. — Sok helyen panaszt hal­lani emiatt a tanítókra — mondom —, nem vállalják a munkát, elfoglaltságra hi­vatkoznak ... — A helyzet nálunk is olyan, mint más falvakban — kezdi Bányai igazgató —, de ennek nem a tanítók az okai. Volt itt, kérem, egy Pe­tőfi Sándor Művelődési Kör, nagyon jól dolgozott, vendég­szerepelt Verbászon, Topo­lyán meg Újvidéken is, én magam is tevékenyen kivet­tem részem a munkájából, több alosztálya is jól műkö­dött ... — S mi történt vele? — Akkor volt az még, ami­kor létezett a topolyai szín­ház, kijöttek a járásból, és azt mondták, hogy meg kell szüntetni a műkedvelő cso­portokat, mert itt a hivatá­sos színház, azok színvona­lasabb előadásokat nyújta­nak. Mit tehettünk erre, megszüntettük a munkát. Az egyesület munkája aztán fő­leg ismeretterjesztő előadá­sok szervezésére szorítko­zott, hetenként tartottunk egyet-egyet, megvolt az ér­deklődés is, de akkor jött a népegyetem. Behívtak ben­nünket a községházára, és közölték velünk, hogy ezt a tevékenységünket is szüntes­sük meg, mert ezután a nép­egyetem fogja végezni. — Erre megszűnt minden? — Tudjuk, hogy van: a népegyetem kommerciális alapon szervezi és tartja az előadásokat. Mindennek meg kell fizetni az árát, s a rá­követelt szintet, közlik írá­sait — fejtegette dr. Boris Kelemen. Ez a folyamat a képzőművészetre vonatkoz­tatva azt jelenti, hogy az Akadémia nem nélkülözhe­tetlen. Anatolej Jakovsky vé­leménye szerint a múzeu­mok legyenek a­­ művészeti nevelés és képzés központ­jai. Ma válságban vagyunk, a televízió miatt minden rendezvény látogatottsága csökken. Azt követeljük az emberektől, hogy látogassák a múzeumot, mondta dr. Boris Kelemen, belépésük­kor töröljék meg cipőjüket, halkan lépjenek a termek­be, és még csodálják is a képeket. Ezt követeljük, de nincs rá jogunk. Miért? A művészet elveszítette szo­ciológiai értékét. A l’art pour l’art átment a proble­matikába, és a művészet ma „nulla” pontra jutott. Min­dent lerombolt, ami azelőtt szép volt. Most új formákat kell találni, a „minden em­bernek megvan a szükség­lete” elv szerint kell ki­alakítani a jövő művészetét. A tanácskozás második napján a vajdasági képző­­művészeti kultúra helyzeté­nek megjavításáról volt szó, s több általános jellegű javaslatot terjesztettek elő. Közülük legfontosabb, hogy a közp­onti irányítás helyett a helyi községi szervezeti formákat kell fejleszteni. Ahol arra lehetőség van, képzőművészeti szövetsége­ket kell alakítani. Ahol ele­gendő az amatőr művész, ott csoportot kell létesíteni. Ezenkívül a műbarátok klubjainak az alakítását kell serkenteni. A tanácsko­zás sok nézetet tisztázott a professzionális és az ama­tőr művészet viszonyában, világosan meghatározta az amatőrizmus társadalmi helyét. ÁCS József bítók is azt mondják erre, hogy ha másoknak fizetnek, hát akkor ez nekünk is jár. — Belenyugodtak, hogy évek óta semmilyen műked­velő tevékenység sincs? — Most indulnak­­valami­lyen­­ kísérletek. Behívattak már bennünket Hegyesre a Szocialista Szövetségbe, hogy nézzük meg, mit tehetnénk a művelődési élet felélesz­tése érdekében. Úgy látszik, most már látják, hogy ez így nem jól van, s nagyon akar­nák, hogy csináljunk megint valamit. De hát pénz nélkül nem megy. Gondolom, nem a munkáért kell a pénz, ha­nem a munkafeltételek meg­teremtéséhez. Nincs helyi­ség. A volt otthont más cé­lokra használják, a szövet­kezeti otthonban egy nagy terem van csak, azt sem le­het fűteni. Pedig, ha lehe­tőség kínálkozna — Hegye­sen is azt mondtam —, ak­kor még megpróbálnánk. A Szocialista Szövetség most elemzi a helyzetet, és hiszem, hogy megtalálja a megol­dást. — Gondolja, szükség len­ne a műkedvelők tevékeny­ségére? — Igaz, hogy mindannyi­unkat leköt a tévé, a kezdés bizonyosan nehéz lesz, de azért hiszem, hogy érdemes lenne megkísérelni, csak ha helyiségünk volna! Az iskola több mint harminc tanítója sem zárkózna el a munká­tól. — Ha már minden a he­lyiség, a művelődési ház hiá­nyán múlik, nem lehetne he­lyi járulékból építeni? — Most szavazta meg a fa­lu tíz évre a járulékot, de hát ennek is megvan már a he­lye: új iskola, villanyhálózat, járdák... mind nagyon fon­tos és sürgős. De mit mondjunk akkor a feketicsi művelődési élet ki­látásairól? (bn) Mire a művelődés sorra kerül Hiányzanak a feltételek Papp Ferenc: Kozmikus tájban

Next