Magyar Szó, 1970. július (27. évfolyam, 178-208. szám)
1970-07-23 / 200. szám
Csütörtök, 1970. júl. 23. MAGYAR SZÓ Jugoszláv-magyar vízügyi megbeszélések Szegeden (MUNKATÁRSUNK TELEFONJELENTÉSE) A két küldöttség ismét megállapította, hogy a vízügyi szervek, mind a veszélyes napokban, mind pedig azelőtt és azóta is példásan együttműködtek, ami lényegesen megkönnyítette a veszély elhárítását. A küldöttségek tájékoztatták egymást az árvíz okozta károkról és az azóta kialakult helyzetről. Mint Breinich Miklós küldöttségvezető említette, a magyar kormány úgy döntött, hogy az árvíz és a talajvizek során összedőlt lakóépületek helyébe még az idén november 10-éig új lakóépületeket kell emelni. A megbeszélések során Petar Vitjuk mérnök elmondta, hogy még az idén tanácskozás tesz Újvidéken az idei tiszai árvédekezésről, és meghívta rá magyarországi kollégáit is. Hozzáfűzte, hogy a jugoszláv és a magyar vízügyi szakértők megbeszélése jó alapul szolgálhat a Tisza vízgyűjtő területén levő öt állam együttes megbeszéléséhez. Reznicsek Károly, a tartományi vízalap igazgatója javasolta, hogy Jugoszlávia és Magyarország közös kutatómunkával állapítsa meg a Tisza árterületének szélességét. Mint már néhány héttel ezelőtt jelentettük, a tartomány rövid időre kölcsön adta egyik kotróhajóját az alsótiszavidéki vízügyi igazgatóságnak, hogy bemutassa, hogyan lehet a kotróhajókat felhasználni árvédelemre és új töltések építésére. Polgár István, az alsótiszavidéki vízügyi igazgatóság főmérnöke a megbeszélésen elmondta, hogy a kotróhajó kiváló munkát végzett Szeged közelében, munkáját már be is fejezte, s valószínű, hogy a Tisza védelmi vonalán új profilú gátakat fognak tervezni, olyanokat, amelyeket kotróhajókkal is meg lehet építeni. Az új gát méretei hasonlóak lesznek, mint az ilyen kotróhajókkal az 1965. évi árvíz után épített dunai gátoké. Valószínű, hogy a kotróhajókat jugoszláv vállalatok fogják szolgáltatni északi szomszédainknak a töltések építéséhez. Elsősorban az újvidéki Pinki vállalatra vár majd itt nagy munka. Min Tegnap Szegeden Breinich Miklós, a magyar OVH elnökhelyettese, illetve Mucsi András, a Tartományi Végrehajtó Tanács tagja vezetésével vízügyi megbeszélések folytak. Húsz százalékkal csökkent a hozam Zrenjanin környékén az eső után A jó időjárás ismét lehetőséget nyújt a kenyérgabona betakarítására, az aratást azonban nem is anynyira a talaj nedvessége nehezíti meg, hanem a felburjánzott gaz. Emiatt az aratócséplők napi teljesítőképessége 30, sőt 50 százalékkal is kisebb a megszokottnál. A magántermelők eddig 40 százalékban végezték el az aratást, kivéve a lukácsfalvaiakat, akik már befejezték. A mezőgazdasági szervezetek 50—60 százalékban fejezték be a kenyérgabona betakarítását, a mezőgazdasági birtokon pedig már megkezdődött az ugarolás is. A múlt heti esőzés azonban nagyon lerontotta a búza hozamát és minőségét. A magántermelőknél az esők előtt 17 és 23 métermázsa volt a holdankénti hozam, 77 grammos fajsúllyal, az esők után viszont a hozam sehol sem éri el a 20 métermázsát holdanként, tehát háromnégy métermázsával kevesebb a termés, a búza fajsúlya pedig 71—72 gramm körül mozog. A földművesszövetkezet birtokán hektáronként a hozam 35 métermázsa. A Szervó Mihály repülőtéri birtokán a Bezosztaja fajta 75—77 hektoliter súlyt ad, azaz 2—3 grammal kevesebbet, mint az eső előtt. A hozam 32,34 métermázsa, habár tavaly ezé a fajtáé 42 volt hektáronként. Egyedül a Libellula fajta adta meg a tavalyi 50,12 métermázsás hektáronkénti hozamot. Mindez azt jelenti, hogy a múlt heti esőzés a hozam és a minőség tekintetében újabb nagy kárt okozott a mezőgazdaságnak. (hi) üzemben az első vaskapui turbina Egyelőre csak üresjáratban működik Tegnapra virradóra próbaüzembe helyezték a vaskapui erőmű első turbináját, és ezzel befejezték a hat éve tartó hosszú munka első szakaszát. A turbina néhány napig csak üresjáratban fog működni, azaz nem fejleszt áramot, amíg generátora meg nem szárad, és amíg az összes szükséges vizsgálatokat el nem végzik. Utána azonnal rákapcsolják a belgrádi távvezetékre és bekapcsolják az országos hálózatba. Az erőműnek összesen tizenkét turbinája lesz: hat a jugoszláv, hat a román szakaszon. Turbinái a legnagyobbak közé tartoznak a világon. Forgó részük átmérője 14,20 méter, megforgatásához másodpercenként 720 köbméter víz kell. Az erőmű építőinek sikerét csak növeli, hogy a turbinát néhány hónappal a kitűzött határidő előtt helyezték üzembe. A másodikat — amelynek szerelése már folyik — szintén legalább három hónappal a határidő letelte előtt, valószínűleg már szeptemberben indítják meg. 3 780 000 ember dolgozik a társadalmi szektorban Szlovéniában a legkisebb a munkanélküliség — kevés a gépész-, építész- és elektromérnök — Aggasztóan sok szakmunkás vándorol ki külföldre Hazánkban május végén 3 780 000 ember dolgozott a társadalmi szektorban, 4,2 százalékkal több, mint a múlt évben. A munkanélküliek száma mégis mindössze 10 000-rel csökkent, és még mindig 360 000 ember neve van a munkaközvetítő intézmények listáján. Valamelyest ugyan növekedett a munkaerő-kereslet, de minden szabad helyre heten tartanak igényt. A munkanélküliség 9,5 százalékról 9-re csökkent. Szlovéniában a legkisebb: 3,5 százalék, Macedóniában és Kosovóban a legnagyobb: 19,5, illetve 26,5 százalék. Míg a fejletlen vidékeken nagyon sokan nem tudnak elhelyezkedni, egyes fejlettebb területeken már munkaerőhiány érezhető. Ezért az utóbbi hónapokban egyre gyakrabban esik szó arról a lehetőségről, hogy a nagyobb, erősebb munkaszervezetek támogassák anyagilag a jelenleg munka nélkül levő dolgozók szakmai képzését, mindenekelőtt a fejletlen vidékeken. Ilyen formán aránylag csekély befektetés ellenében biztosíthatják a szükséges munkásokat. Egyelőre azonban kevesen vállalkoznak ilyesmire. Marjan Rozic, a Jugoszláv Szakszervezeti Szövetség Tanácsának titkára szerint a fellendülés előtt álló vállalatoknak idejekorán fontolóra kell venniük a szakmunkás- és szakember-biztosítás ügyét, hogy teljesíthessék terveiket. Az, hogy mégsem foglalkoznak vele túlságosan, részint azzal magyarázható, hogy tudják: egyes vidékeink dolgozói nehezen szánják rá magukat lakó- és munkahelyük elhagyására, még ha máshol nagyobb fizetést, sőt lakást is ajánlanak nekik. A Szövetségi Munkaügyi Tanács és a szakszervezet véleménye szerint külföldi tőkebefektetéssel is nagymértékben fel lehetne lendíteni a foglalkoztatottságot. Már a nemzetközi munkaügyi szervezet is indított akciót abból a célból, hogy a tőkeerős államok olyan országokban fektessenek be tőkét, amelyeknek munkaerőtöbbletük van és olyan tevékenységekbe, amelyek munkaigényesek. A nemrég hazánkban járt német és francia küldöttség már ki is fejezte ezt a kívánságát. A kopern Tomos ennek alapján együttműködik a Citroennel, hasonló szerződést köt a szabadkai Sever a Siemensszel. Az aránylag nagy munkanélküliség ellenére sok szakemberből nincs elég. Különösen nagy a kereslet gépész-, építész- és elektromérnök, közgazdász, jogász és vendéglátóipari munkás, fémipari, építőipari és elektroipari szakmunkás után. A szakmunkások és szakemberek tömeges kivándorlása miatt, valamint azért, mert egyetemeink nehézkesen alkalmazkodnak a gazdaság igényeihez, valószínű, hogy már a közeljövőben súlyos következményeket okoz ez a fajta munkaerőhiány. Támogatásra szóló a tejtermelés Jövőre a tartomány folyósítja a 10 párás árdotációt • A tenyésztők a szavatolt árak emelését sürgetik Munkajellegű megbeszélésnek indult, majd a tejbehozatal elleni elkeseredett tiltakozássá változott a tartományi gazdasági kamarában és a Koproduktban tömörült vajdasági szarvasmarha-tenyésztők és tejtermelők képviselőinek tegnapi összejövetele. Az érzelmek felülkerekedése várható volt, hiszen az annyit támadott 9 millió literes tejbehozatal közvetlenül sérti a tenyésztők érdekeit, és csakhamar jövedelmük csökkenésére vezet. A tejre kivetett védővám egyoldalú törlése és a behozatali tilalom megszegése hovatovább megingatja a termelőknek az önigazgatási megállapodások hatékonyságába, a gazdálkodási feltételek szilárdságába, a törvényességbe vetett hitét, és oda vezet, hogy minden bajukra felülről várnak orvoslást. A tenyésztők tegnapi ülésükön is hangsúlyozták, hogy nem ellenzik a behozatalt ha szükség van rá, ellenben megkövetelik, hogy az importőrök megtartsák a törvényes előírásokat. Ugyanakkor szorgalmazzák a termelők, a tejgyárak és a kereskedelmi cégek társulását a belterjes mezőgazdasági termelés alapját jelentő szarvasmarha-tenyésztés érdekében. A szövetkezetek és kombinátok szakemberei, ügyviteli szervezeteik képviselői mindenekelőtt e gazdasági ágnak és ezen belül a tejtermelés helyzetének rendezését sürgetik. A jelenlegi állapotoknak megfelelő, magasabb szavatolt árakkal, tejpor-árdotáció bevezetésével és egyéb hatóeszközökkel szerintük biztonságot lehet szavatolni a legjobb tenyésztőknek, hogy merészebben foghassanak hozzá a tejtermelés és a hizlalás belterjesítéséhez, és, hogy lendületet kapjon az integráció is. Az ülésen a vajdasági kormány alelnöke közölte, hogy jövőre már a tartomány folyósítja a 10 párás ún. feldolgozói tejárdotációt. Példák halmazával bizonyították, hogy a vajdasági nagygazdaságokon veszteséges a tejtermelés, s ezért évről évre csökken a tehénállomány. A magántermelők pedig, mivel senki sem vásárolja fel tőlük, a jószággal etetik fel a tejet, kisebb részét pedig túróvá, sajttá dolgozzák fel. Megállapították, hogy a tejüzemek több-sége az elmúlt évek folyamán nem fordított gondot az átvevő és felvásárló hálózat kiépítésére, s emiatt elapadtak a tejforrások. A jelenlevők egybehangzó véleménye szerint ez a termelési ágazat a közösség hathatós anyagi és erkölcsi támogatására szorul, mert csak ily módon állhat végre talpra. S. Z. 5. oldal Szó sem lehet a gépkocsibiztosítás megdrágításáról A motoros szövetség válasza a biztosítóintézetek szövetségének díjemelési javaslatára A Jugoszláv Motoros Szövetség az alábbi közleményt adta ki válaszul a biztosítóintézetek szövetségének a gépkocsibiztosítási díj emeléséről szóló javaslatára. A Jugoszláv Biztosítóintézetek Szövetsége 1970. július 17-én javaslatot terjesztett be a Szövetségi Gazdasági Kamarának a gépjárművek kötelező biztosítási díjának emelése céljából. Eszerint 50 százalékkal akarja emelni a személygépkocsik kötelező biztosítási díját. Mivel javaslatában annyi az adat, hogy kiértékelésük hosszabb időt és tüzetesebb vizsgálatot vesz igénybe, a Szövetségi Gazdasági Kamara és a Jugoszláv Motoros Szövetség válaszukban kifejtették, hogy a kérdés megvizsgálása csak a nyári szabadság és a saját szervezeteikkel való tanácskozás után jöhet számításba. A biztosítóintézetek szövetsége azonban — mint látjuk —, nem hajlandó beleegyezni a javaslat megoldásának elodázásába, s ismételten azzal fenyegetőzik, hogy megdrágítja a biztosítási díjat. A hazai biztosítóintézetek munkájával és a kötelező biztosítási díj emelésévelkapcsolatos május 26-i közleményünket szükségtelennek tartjuk megismételni, álláspontunkat és érveinket jól ismeri az egész közvélemény. Csak azt kívánjuk hangsúlyozni, hogy a Szövetségi Árhivataltól kért beavatkozás elfogadhatatlan. Ugyanez a véleménye a Szövetségi Gazdasági Kamarának is. Ahhoz ezúttal nem kívánunk hozzászólni, hogy indokolt-e a kötelező biztosítási díj 50,85 százalékos emelése és helytállóak-e a mellette felhozott okok. Ezt majd együttes ülésünkön döntjük el, az azonban bizonyos, hogy ilyen drágulásról szó sem lehet. Dr. Nikola Nikolic, a biztosítóintézetek szövetségének titkára a Tanjugnak adott keddi nyilatkozatában azt állítja, hogy az érvényben levő előírások szerint a Jugoszláv Motoros Szövetségnek nincs joga részt venni a díjtételek ügyében folyó tárgyalásokon és a megegyezésben. Mivel a biztosítóintézetek szövetsége június 17-i levelében is ezt írta, a Szövetségi Végrehajtó Tanácshoz fordultunk magyarázatért. Azta választ kaptuk, hogy mivel szervezetünk képviseli a jugoszláv autósokat és motorkerékpárosokat, részt vehetünk a megbeszélésekben. A Jugoszláv Motoros Szövetség továbbra is együtt kíván működni a biztosítóintézetek szövetségével. Arra azonban nem vagyunk hajlandók, hogy kész tények elé állítás után folytassuk az együttműködést, nem tartjuk tisztességesnek azt a módszert sem, amelylyel a biztosítóintézetek szövetsége nyomást gyakorol a közvéleményre! A fenti okokból kifolyólag úgy véljük, szükségtelen ismételgetni a közvélemény előtt már amúgy is ismeretes dolgokat. Egyebek között azt is figyelembe kell venni, hogy eddig még nem volt rá példa, hogy ilyen drasztikus áremelést a szabadság idején, valamint a naptári év közepén javasolnak. 41. • Vi Semmi sem indokolja a biztosítási díj emelését — mondja a Jugoslavia Biztosító Intézet kraljevói igazgatója Voja Pletinac, a Jugoslavija Biztosító Intézet kraljevói kirendeltségének igazgatója kijelentette, hogy semmi sem indokolja a kötelező biztosítási díj emelését, mert a biztosítóintézetekben még igen nagyok a rejtett tartalékok, ezenkívül a gépjármű-tulajdonosok különféle mesterkedéseinek megakadályozásával is elkerülhető a drágítás. Véleménye szerint mindenféle károsodást csak a hivatalos vizsgálatról készült jelentés alapján kellene elismerni, nem pedig a szemtanúknak az esetek többségében irreális nyilatkozata alapján. Ezenkívül a kártérítés összegét a sérült jármű elhasználódási fokával arányban kellene csökkenteni, mert gyakran megesik, hogy gépjárműtulajdonosok Szándékosan idéznek elő járműrongálást, hogy a biztosítóintézet számlájára új kocsihoz jussanak. Hasonlóképpen célravezető lenne az is, hogy a kötelező biztosítást terhelő károkat ne írjuk az önkéntes, vagyis az úgynevezett kaszkóbiztosítás terhére, ezenkívül a megrongálódott járművet abba a műhelybe adjuk javításra, amelyik olcsóbban és jobban dolgozik. Plešinac ezenkívül javasolja, hogy ha a jármű rongálódásáért a vezető a hibás, minden egyes szabálysértés után 25 százalékkal növeljék kocsijának kötelező biztosítási díját, azoknak viszont, akiknek nem volt balesetük, a következő biztosítás alkalmával bizonyos jóváírási skála alapján adjanak kedvezményt. KIÖNTÉSSEL FENYEGET A TEMES Két és fél nap alatt 4,5 métert nőtt a vízállása Az utóbbi időben az árvíz cm volt, tegnap délben pezes kapcsolatban már inkább mig már elérte a 600 cm-es csak a beállt nehéz helymagasságot. Tehát két észetről, az árvíz okozta ká- fél nap alatt 4,5 métert volt megtérítéséről beszélett. Ezért tegnapelőtt kelünk, ezért meglepetésszerű- vezették a rendes, tegnapon hatott az a tegnapi hír, délben pedig a rendkívüli hogy a Temes árvízveszély- árvízvédelmi készültséget. A lyel fenyeget. A temesvári DTD Vízgazdálkodási Vállavízgazdálkodási vállalat jelat szakszolgálata felkészült lentése szerint Romániában a fenyegető veszélyre, és ugyanis 19-én és 20-án, am bízik abban, hogy sikerülési esőzések voltak, napi 100 elkerülni a nagyobb kamm-és csapadékmennyiség-tasztrófát, mivel a Temesfél, s ennek folytán Karam alsó szakaszán van elegendő sebesnél a Temes felső sza-térség a vízmennyiség berekaszán a vízszint 316 cm-re gadására, közben a Duna is nőtt, 76 cm-rel magasabbra, apad. A veszély azonban mint amilyen a legmagasabb csak akkor kerülhető el, ha vízállás volt 1926-ban. A az első hullám idejében le- DTD Vízgazdálkodási Vár folyik, a második hullám falat zrenjanini üzemegység érkezése előtt. Ha ez nem gének jelentése szerint az történik meg, válságossá vál első árhullám már elérke- a helyzet a módos bó,. ... . . .. . . ... tosi 60 km-es szakaszon, tett Modoshoz (Jašatornic), ezért volt szükség bevezetni ahol e hó 19-én este 6 óra a rendkívüli készültséget, kor, a vízállás még csak 150 . (hi)