Magyar Szó, 1971. november (28. évfolyam, 301-328. szám)

1971-11-21 / 321. szám

Vasárnap, 1971. nov. 21. MAGYAR SZÓ M­OST, HOGY egy esztendős szünet után ismét dolgoznak az ország és a kisebb társadalmi-politikai közös­ségek középtávú fejlesztési tervén, gyako­ri téma a káderképzés, de még több szó esik a végzett szakemberek helyezéséről. A Tartományi Munkaközvetítő Intézet nemrégen készített kimutatása szerint Vaj­daságban jelenleg 9000 közép- és főiskolát, valamint egyetemet végzett fiatal van munka nélkül, az 1971—1975-ös időszak­ban pedig újabb 66 000 ilyen képzettségű ember kerül ki az iskolapadokból. Jelen­leg 20 000 diplomás vajdasági dolgozik Eu­­rópa-szerte vendégmunkásként. Ezzel szem­ben tartományunk munkaszervezeteiben meglehetősen kedvezőtlen a káderösszeté­tel, sok a végzettség nélküli dolgozó. Elemzése alapján a Tartományi Munka­­közvetítő Intézet a Tartományi Képviselő­ház elnökéhez fordult sugallmazásával, hogy a képviselőház törvénnyel vagy a Tar­tományi Végrehajtó Tanács rendelkezés­sel határozza meg, milyen munkahelyre, milyen végzettségű embert kötelesek al­kalmazni a vállalatok és intézmények. Az elnök továbbította az indítványt a Tarto­mányi Végrehajtó Tanácshoz, ez pedig a Tartományi Munkaügyi Titkárságot bízta meg a munkaközvetítő intézet elképzelésé­nek értékelésével. El is készült az érté­kelés, s eszerint társadalmilag indokolat­lan ennek a kérdésnek törvénnyel való ren­dezése, túlhaladott álláspont a kényszer al­kalmazása, ez pusztán önigazgatási kérdés és kizárólag a munkaszervezetekre tarto­zik. A munkaügyi titkárság nézetét osztja a tartományi kormány is, s a fenti indok­lással küldi el jelentését a képviselőház­­hoz. Nincs kizárva, hogy a parlamentben vita tárgyává teszik a kérdést, ez szolgál alkalmul arra, hogy bővebben ismertessük a kétféle elképzelést ebben a meglehetősen összetett kérdésben. A munkaügyi titkárság mindenekelőtt leszögezi, hogy a munkaviszonyról szóló alaptörvény értelmében (ez a törvény az alkotmánymódosítás után is érvényben maradt), nincs semmi akadálya annak, hogy a képviselőház törvénnyel vagy a vég­rehajtó tanács rendelkezéssel szabályozza, milyen munkahelyre milyen végzettséget kell megkövetelniük a munkaszervezetek­nek. Felteszi azonban a kérdést, indokolt lenne-e ilyen intézkedés, amikor ugyanez a törvény kötelezi a munkaszervezeteket a munkahelyek szisztematizálására, vagyis elrendeli annak megállapítását, melyik munkahelyre milyen végzettség szükséges. Különben is, állapítja meg a munkaügyi titkárság, szinte lehetetlen lenne törvény­ben felsorolni mindazokat a munkahelye­ket, amelyekre meg kellene szabni a vég­zettség fokát. A munkahelyek és a válla­latok belső szervezeti felépítése terén ugyanis olyan nagy a tarkaság, hogy szin­te képtelenség mindegyik munkaszerve­zetre érvényes törvényt hozni. Példaként említi, hogy ami egyik vállalatban titkár­ság, az a másikban általános ügyosztály, a pénzügyi osztályt és a kereskedelmi osz­tályt egyes vállalatokban összevonják és számvevőségi osztálynak nevezik, stb. A STATISZTIKAI ADATOKAT is se­gítségül hívja a munkaügyi titkár­ság. Megállapítja, hogy 1969-ben a munkaszervezetekben hiányzott 4766 egye­temet, 3573 főiskolát, 7552 középiskolát vég­zett, valamint 20 000 szakképzett és maga­san kvalifikált szakember. Ugyanebben az esztendőben a munkaközvetítőkben mind­össze 5958 szaképzett és magas szakkép­zettségű, 417 egyetemi és főiskolai végzett­ségű, és 3404 középiskolai végzettségű sze­mély keresett munkát. Vagyis szakkáder­ből nagyobb volt a kereslet, mint a kíná­lat. Válaszként az érvekre, vagy ha úgy tet­szik ellenérvként, a Tartományi Munka­­közvetítő Intézetben mindenekelőtt leszö­gezik: nem a jelenlegi káderösszetétel ja­vításának a lehetőségeit kell számbavenni — ilyen van rengeteg —, hanem arra kell végre felfigyelni, hogy javulás évek múl­tán is alig érezhető. Hiába van nekünk a vállalati munkahelyfelmérések alapján, több iskolázott emberre szükségünk, mint amennyi munkát keres, ha a munkaszer­vezetek nem őket, hanem zömmel iskolá­zatlanokat vesznek fel. S miért hiba az, hogy ennek a folyamatnak éppen törvény­nyel akarjuk útját állni? A törvény is egy­fajta társadalmi megállapodás, végtére is képviselőházunk nem csupán képviseleti testület, hanem Vajdaság legmagasabb ön­­igazgatási szerve is. Miért lenne hát a tör­vény, amelyet meghoz, túlhaladott megol­dási forma? Ami pedig a munkahelyek elnevezését, illetve az e téren jelentkező tarkaságot il­leti, állapítja meg a Tartományi Munka­­közvetítő Intézetben, egészen mellékes, technikai kérdés. Különben is már most van több mint ezer osztályozott munka­hely, s a többire sem lehetetlen szabványt kidolgozni. ETFÉLE NÉZET egy összetett, de ugyanakkor sürgősen megoldásra váró kérdésben. Más-más irányból közelítik meg ugyanazt a kérdést: egyik törvény útján káderforradalmat szorgal­maz, a másik az önigazgatásra, illetve a munkaszervezetekre bízná megoldását. A képviselőházra tartozik, hogy mérlegelje, melyik az elfogadhatóbb. CSORBA István Pro és kontra egy összetett kérdésben . Referendum a Novkabel 50 milliós beruházásról A befektetés eredményeként öt év múlva, 2000 dináros átlagkereset és újabb kétszáz lakás a dolgozóknak Ismét egy nagy jelentősé­gű, jövőt formáló vállalko­zás előtt áll az újvidéki Nov­­kabel: 1600 dolgozójának a holnapi referendumon­ arról kell igennel vagy nemmel vallania, hogy magáénak tartja és támogatja-e a szak­vezetés és a munkástanács által meghatározott, mintegy 50 millió dinár befektetést igénylő, ötéves vállalatfej­lesztési tervet.­­ Miért viszik referen­dumra az ügyet, hiszen a munkástanács október végi döntése szerint a szakveze­tőség minden további véle­ményezés nélkül hozzákezd­het a fejlesztési terv végre­hajtásához? — ezzel a kér­déssel fordultunk Molnár Vilmos mérnökhöz, a Nov­kabel igazgatójához. — A kollektívában ugyan ehhez a kérdéshez egyesek hozzáfűzték azt is, hogy bi­zonyára rájuk akarjuk há­rítani a felelősséget. Valóban szó van a felelősségről is, de nem az „áthárítás” értelmé­ben — hangsúlyozta Molnár mérnök —, hiszen a fejlesz­tés mindannyiunk közös ér­deke. S hogy ne mondjam: az alkotmánymódosítás is kötelez bennünket, hogy to­vább fejlesszük az önigazga­tást. Ezért is határoztuk el, hogy a legdemokratikusabb módon, referendumon dönt­jük el a vállalat fejlesztésé­nek kérdését. — Eléggé nagy összegű be­ruházást terveznek. Megtud­hatnánk a részleteit is? — Semmi akadálya. Az öt évre tervezett fejlesztés rész­ben az avult, kimustrálódott gépek megújítását, azaz kor­szerűbbekre való felcserélé­sét és a szűk keresztmetsze­tek megszüntetését tűzi ki célul. Ez az egyszerű meg­újítás azonban tulajdonkép­pen bővített újratermelést eredményez, hiszen a legkor­szerűbb gépek bevezetése új, keresettebb cikkek gyártását teszi lehetővé. Egyébként ezt parancsolóan megköveteli tő­lünk a piac, mert ha nem fognánk hozzá a beruházás­hoz már most, akkor a ke­reslet szűkülése miatt, ha­marosan kénytelenek len­nénk csökkenteni a terme­lést, hiszen bel- és külföldön is egyre-másra szüntetik meg azt a termékválaszté­kot, amilyen a miénk is. — A cél tehát: lépést tar­tani az általános fejlődés­sel? — Természetesen. S ezt a mostani alkalmat nem sza­­laszthatjuk el. Megjegyzem, a beruházás teljes egészében új felszerelés vásárlásából áll, mert korábbi befekteté­seink eredményeként már rendelkezünk megfelelő épü­letekkel és egyéb hozzávaló­val. De íme vázlatosan az ütemtervünk: 1972—1973-ban 35 millió dináros befektetés, aztán 1974—1975-ben újabb 15 millió. Az elképzelés sze­rint ez lehetővé teszi, hogy a Novkabel idei 450 millió dináros összjövedelme 1975- ben elérje a 650 millió di­nárt. Exportunk a terv sze­rint a jelenlegi 5 millió dol­lár értékről 8 millióra fog emelkedni. Mivel a gyárnak nincs elég pénze a befekte­tésre, tárgyalásokat folytat­tunk külkereskedelmi válla­latokkal, s hajlandók is de­viza- és dinárhitel folyósítá­sára. A forgótőke biztosítá­sára és a rézszükségleteink fedezésére ugyancsak hosszú távú szerződést fogunk köt­ni exportvállalatokkal. I — És a törlesztés?­­ — Ez sem lesz probléma, hiszen az esedékes részlete­ket teljes egészében fedezi a vállalati amortizációs ala­punk. — Akkor viszont felvetőd­het az a kérdés, hogy miért nem nagyobb a beruházási összeg? — A magyarázat egysze­rű: a vállalatnak nincs elég forgótőkéje, s ezért is tervez­zük jövedelmünkből forgó­alapunk 7 millió dinárral va­ló növelését a következő öt év alatt. — A végére hagytuk, bár nyilván előbbre kívánkozott volna: közvetlenül mi hasz­nát látják a beruházásnak a dolgozók? — A beruházás eredmé­nyeként jelentkező nagyobb jövedelem a forgóalap növe­lése mellett, a személyi jö­vedelem emelésére és lakás­építésre szolgál majd. A terv szerint az idei 1550 dináros havi átlagkereset a Novka­­belban 1975-ig fokozatosan 2000-re emelkedik, s ez idő alatt mintegy 15 millió di­nárt fordítunk lakásépítésre is. Ebből bankkölcsönnel együtt mintegy 200 lakás építhető. Egyébként 1650 dol­gozónk közül még 270-nek van lakásproblémája, ugyan­is a gyár eddig már 650 la­kást juttatott nekik. Molnár Vilmos mérnök vé­gül elmondta, hogy a fejlesz­tési terv nem számít lét­számnövelésre, hanem a gyá­ron belüli létszámfölösleg át­csoportosításával töltik be az új munkahelyek nagy részét. Lehetőséget kap a fiatal nemzedék is, amelyet a gyár kábelszakmunkást képző is­kolájában nevel KORPA Béla A Kábelgyár egyik osztálya Vélemények a kiváltságosokról Osztály vagy réteg? A SZLOVÉN KSZ harma­dik, a szociális aránytalan­ságoknak szentelt választmá­nyi ülésén elhangzottakból egyértelműen következik: útját kell állni a munkás­­osztály kisemmizésének. A problémát nagyon kevés szóval meg lehet fogalmazni: A társadalomnak egy rétege sokkal többet markol a nemzeti jövedelemből, mint amennyit az általa nyújtott munka alapján megérdemel­ne, s ugyanakkor ez a réteg tartja fenn magának a nemzeti jövedelem felosztá­sának jogát is. Magyarán: a társadalom­nak egy rétege a munkás­­osztály kárára gazdagszik. Kik ezek az emberek, akik kisajátítják a dolgozók által létrehozott anyagi javakat, mi teszi lehetővé magánva­gyonuk gyarapodását? Erről a kérdésről Jugo­szláviában már több éve meglehetősen élénk vita fo­lyik, az utóbbi hónapokban pedig, a dolgok tisztázása végett, az eszmecserébe be­kapcsolódtak a tudományos élet kimagasló képviselői is. Nagy tekintélyű tudósok sze­rint Jugoszláviában egy olyan társadalmi csoport jött létre az utóbbi 25 esztendő alatt, amely erősen magán viseli egy új, kiváltságos osztály jellegét. Többek szerint nem fér kétség ahhoz, hogy a mun­kásosztállyal szemben álló osztály jelent meg a poron­don. Szerintük ez az osztály nem más, mint a marxi előrejelzett „polgári osztály”, mások megfogalmazásában: középosztály. Ez гл társadal­mi réteg a proletár forrada­lom győzelme pillanatában csatlakozott a mozgalomhoz; az évek során felduzzadt, mind erőteljesebben előre­tört, s ma már a társada­lom minden pólusában ott van, s felhígítja a szocializ­mus eszmeiségét Ha meg­vizsgáljuk a Kommunista Szövetség összetételét, kide­rül, hogy ez a csoport domi­nál a munkásosztály harcos politikai szervezetében, ami egyúttal azt is jelenti, hogy ennek a középosztálynak a létérdekei a mérvadók a po­litika gyakorlati megvalósí­tásában. Ez nem más, mz­int diverzió a mozgalom legfon­tosabb területén, a pártban. Minthogy történelmi érdekei semmiképpen sem azonosak a munkásosztály létérdekei­vel, ez a középosztály arra törekszik, hogy a szocialista forradalmat egy „tisztessé­ges” polgári forradalom ke­reteire redukálja. Ezzel szemben dr. Stipe Suvar zágrábi egyetemi ta­nár úgy tartja, hogy ez a réteg nélkülözi az osztály­nak néhány klasszikus ismér­vét, tehát osztályról ebben az esetben nem­­ beszélhetünk. Suvar feltételesen „ellen­osztálynak” nevezi a Jugo­szláviában észlelt társadal­mi képződményt, de függet­lenül attól, hogy milyen név­vel ruházza fel, szerinte is: kiváltságos helyzetben van a termelő osztályhoz viszo­nyítva. DR. SUVAR legújabb ta­nulmányában a Politika ró­la szóló ismertetése szerint mélyre­ható elemzéssel raj­zolja meg ennek az „ellen­osztálynak” belső szerkeze­tét, rétegeződését. Kimutat­ja, hogy e meglehetősen he­terogén társaságnak az egye­dei a társadalom minden rétegéből toborzódtak. Cso­portokon belül ellenségként is állhatnak egymással szem­ben, de a munkásosztály­­lyal, a dolgozókkal szem­ben egyöntetűen lépnek fel. Rámutatva arra, hogy a „vállalkozó szellem” több száz milliós , vagyonhoz ju­tott az utóbbi időben né­hány száz ember. Suvar részletesen foglalkozik en­nek az „ellenosztálynak” politikailag domináns réte­geivel. Elsősorban az ország hivatásos politikusainak, a politikai testületek és a képviselő-testületek tagjai­val, akikről kimutatja: Sza­bályszerűen nekik van az országban legnagyobb sze­mélyi jövedelmük; különfé­le reprezentációk és kivált­ságok révén mind feljebb duzzasztják életszínvonalu­kat; sosem voltak lakásprob­lémáik, sem egzisztenciális gondjaik. Az utóbbi évek­ben előretörtek a gazdasági élet vezető körei, s ők is nagy étvággyal halmozzák az anyagi javakat. Mivel hangadók a vállalati pénz hovafordításában, s általá­ban az anyagi javak elosz­tásában, politikai súlyuk erősen megnőtt. A hivatásos politikusok már féltékeny­­kednek, ujjal mutatnak rá­juk, azt mondják onnan származik minden hiba. Nos, lényegében ez a két réteg rendelkezik a munkás­­osztálytól elidegenített ér­téktöbblet hovafordítása megállapításának a jogával. HITELES KÖTFORRÁ­­SOK szerint a hivatásos po­litikusok száma mintegy hét­ezerre, a képviseleti testüle­tek állománya mintegy öt­ezerre, az egész politikai, gazdasági és gazdaságpoliti­kai réteg létszáma pedig mintegy hatvanezerre tehe­tő. Ez a réteg a munkásosz­tály által létre­hozott anyagi javak alapján olyan egzisz­tenciális biztonságot erő­szakolt ki magának, ami­lyennel a munkásosztály semmiképpen sem rendelke­zik. Sz. Gy. 0 вдпшв Elad hitelre és készpénzért 9. oldal köszönetnyilvánítás Ezúton mondunk hálás köszönetet mindazoknak a rokonoknak, jó barátok­nak, munkatársaknak, szomszédoknak és ismerő­söknek, akik szeretett lá­nyunk, anyánk, feleségem, testvérünk és rokonunk Maleševics Mária szili. Serfőző temetésén megjelentek, és ezáltal, valamint koszorú- és virágadományaikkal so­ha el nem múló fájdalmun­kat enyhíteni igyekeztek. Köszönetet mondunk mind­azoknak, akik táviratban fejezték ki részvétüket. Újvidék, 1971. XI. 21. A gyászoló család

Next