Magyar Szó, 1974. április (31. évfolyam, 104-118. szám)

1974-04-17 / 105. szám

Szerda, 1974. április 17. DUNATÁJ A szilágyi általános iskola nyolcadikos tanulói Bezdán: Művelődési otthon önkéntes munkavállalással A tervek szerint 1975 novemberében elkészül a korszerű otthon Az utóbbi öt évben Bez­­dán kulturális élete teljes mértékben megbénult. Az azelőtt szép­ sikerekkel, ered­ményekkel tevékenykedő bezdáni Petőfi Sándor Mű­velődési Egyesület amatőr színjj­átszói nem léphetnek fel, hiszen az öt évvel ez­előtt leégett művelődési ott­hon helyébe épülő pénzhi­ány miatt még a mai napig sem készült el. Most mégis­­tovább folyik az építés ön­kéntes munkavállalás for­májában. Ennek fő szerve­zője a bezdáni kulturális élet legkiemelkedőbb egyénisége, dr. Pfaff Mihály orvos a következőket mondta: — A helyi közösség meg­bízásából hattagú, bizottsá­gunk áprilisban nekilátott a munkának. A zombori köz­ségi képviselő-testület 1973- as költségvetési tervéből, a zombori művelődési közössé­gen keresztül 150 000 dinárt kaptunk a művelődési ott­hon építésére, az idén vi­szont egy párát sem. Pedig az otthon befejezésére még 1 millió dinárra lenne szük­ségünk. Kénytelenek voltunk újabb lehetőségek után ku­tatni. Segítségért, támoga­tásért fordultunk a bezdáni munkaszervezetekhez, a tár­sadalmi-politikai szervekhez és a polgárokhoz. Felkértük a lakosságot, hogy önkén­tesen vegyen részt az otthon építésében. Megértésre talál­tunk, és eddig mintegy 50 polgár támogatásával és az Aleksa Santié-i kombinát kezdeni Dunav TMASZ- ának, a Vojvodina nyomda­ipari vállalatnak, a Betlnek és a földművesszövetkezet­nek a megértő támogatásá­val, mintegy 200 köbméter földet hordtunk a színház termébe, és hamarosan megkezdjük a betonozást és a vakolást — mondta dr. Pfaff Mihály. Ha megszületik a kellő tá­mogatás a munkaszerveze­tek, társadalmi-politikai szervek és a lakosság részé­ről, és közös erővel, önkén­tes adományokkal még 150 000 dinárra sikerül szert tenni, akkor megvásárolják a központi fűtéshez szüksé­ges felszerelést. A beszere­lést a Duna- hajógyár saját költségén végezné. Ha a la­kosság, a társadalmi-politikai és munkaszervezetek össze­fognak, remélhetőleg 1975 novemberében a színházban felléphetnek a bezdáni ama­tőr színjátszók. MAKOS István „Édesanyám, kedvesanyám, mi hír van a faluba" Az idegen világi, együzi és népzene mellett a hazai mű­zene is termékenyítőleg ha­tott a XVI. század óta egy­re lombosodó és főként a XIX. században, majd a két világháború közt viruló új stílusú magyar népdalra. A feleiről jött hatás azonban nem mindig hozott forradal­mi változást a népzenében — ahhoz több más tényező, így a parasztság jelentős tár­sadalmi átalakulása is szük­séges —, ám döntően befolyá­solhatta a kisebb-nagyobb néptömegek ízlését. Már vagy 300 éve énekel­tek új stílusú parasztdalt a magyar nyelvterületen, ami­kor a XIX. század népies mű­dala — részben a népszín­művek rendkívüli közked­veltségének köszönhetőleg — — olyannyira teret hódított, hogy a föld népének bizo­nyos rétegei is magukévá fo­gadták, alakították, szépítet­ték, majd továbbadták más rétegeknek. A városi világ­ból „leszivárgott” zenei ter­mékek rendszerint szövegük­kel együtt úszólván a felis­­merhetetlenségig átalakul­tak a divatos népzenei stí­lus vonzásában, s legtöbb­ször kerekebbé, tökéleteseb­bé formálódtak, de már alig­ha változtattak gyökeresen a parasztdal új stílusán. A 71 éves kiskőszegi Ju­hász Borbála kislány­ korá­ban megtanult és 1970-ben feljegyzett nótája is népdal­lá csiszolódott műdal­válto­­zat. Nem tudhatjuk, mikor és kik körében asszimiláló­dott, vajon a baranyai avagy a somogyi, bácskai zsellérek, napszámosok, szegényparasz­tok ajkán vált népivé, vagy már mint a nép körében meg­honosodott dal került hozzá­juk, hiszen a népdal vándor­útját legtöbbször úgyszólván lehetetlen kimutatni. • Szövege is inkább műdal, mint paraszti alkotás. Kü­lönösen vonatkozik az a 2—­5. versszakra (amelyet ének­lőjük később, mint „másik nótát” adott elő, s csak az­után fűzte össze az elsővel, mondván, „ez is oda tarto­zik”), az otthoni (falusi) táj­nak műdalból ismert és a népköltészetben idegen idea­lizált képét idézik (pl. a kert alatt szóló „kedves furulya”, a „vén eperfa” fogalmak). Az aeol hangsorú, AABA képletű dallam első sorában előforduló szeptim-ugrás, a harmadik sor kezdő oktáv­­ugrása és bizonyára szűk kvintből keletkezett kvartja is műdal-eredetre utal. Elő­adásmódja beszédritmusú, de helyenként még hajlítással ékes, mintegy jelezvén, hogy a múlt század egyszerűsítő előadásmodorán még átüt a rohamosan halványuló évez­redes hagyomány. Édesanyám, kedvesanyám, pénz van az én zsebemben, Arra kérem édesanyám, ki ne vegye belőle. Ha kiveszik édesanyám, csináltasson koporsót, Négy sarkára édesanyám, írassa rá a jajszót. De négy sarkára édesanyám, írassa rá a jajszót, Közepibe édesanyám, hogy a fia betyár vót. Édesanyám, kedvesanyám, mi hír van a faluba, Szól-e még a kertünk alatt az a kedves furulya, Él-e még a vén eperfa, zöld-e még a levele, Szeret-e még édesanyám az a barna menyecske? Édes fiam, kedves fiam, az a hír a falúba, Nem­ szól már a kertünk alatt az a kedves furulya, Elszáradt a vén eperfa, nem zöld már a levele, Nem szeret már édes fiam, az a barna menyecske. Édesanyám, kedvesanyám, ez a hír a falúba, Újra szól a kertünk alatt az a kedves furulya, Újra él a vén eperfa, újra zöld a levele, Újra szeret, édesanyám, az a barna menyecske. SZÉKELY Mária Párttagavatási ünnep­ség az apatini gimnáziumban Az apatini Nikola Tesla Gimnázium KSZ-alapszerve­­zete hétfőn 60 új tagot vett fel soraiba. A díszülésen többek között jelen voltak Branko Zee, a KSZ apatini köz­ségi bizottságának titkár­helyettese, Dane Čošić, az apatini községnek a JKSZ kongresszusi küldötte, a zom­bori Veljko Petrovic Gimnázium képviselői, továb­bá a községi társadalmi-po­litikai szervezetek képvise­lői. A részvevők üdvözlő táv­iratot intéztek Tito elvtárs­hoz, és óhajukat fejezték ki, hogy a Jugoszláv Szocialista Szövetségi Köztársaság örö­kös elnöke legyen. A legszi­gorúbban elítélték az olasz irredenta erők hazánk iránt tanúsított magatartását. Az alkalmi ünnepségen felléptek a gimnázium sza­­valói és népi táncosai és a Stevan Hristie Zeneiskola növendékei. SZÉKELY Nyolcadikosok nyilatkoznak PiyovElasztási helyzetkép a monostorszegi általános iskolában Az általános iskolák nyol­cadikos tanulói életük egyik legfontosabb lépése előtt áll­nak: el kell dönteniük, mi­lyen pályát választanak, mi­lyen iskolába iratkozzanak a nyolcadik elvégzése után. Egyre többen igyekeznek a segítségükre lenni: szülők, rokonok, tanárok, és az el­múlt tíz évben községünk minden általános iskolájába ellátogatnak a zombori Mun­kaközvetítő Intézet pályavá­lasztási tanácsadó központ­jának munkatársai. A monostorszegi Október 22. Általános Iskola tanulói­nak nagy hányada a zombo­ri egészségügyi szakközépis­kolába szeretne iratkozni. Mint kiderült, szinte kivé­tel nélkül maguk választot­ták ezt a hivatást, és a dön­tés már régen megérett ben­nük. Eva Baša így indokolta meg: — Tetszik az ápolónő-hi­vatás. Bár egy kicsit még fé­lek, ha sok vért látok, de úgy gondolom, ez a félelem el­múlik és hivatásomat jól fo­gom gyakorolni. Szüleim is egyetértenek pályaválasztá­sommal. Padtársa és barátnője, Ru­­ža Milošević ugyancsak az egészségügyi szakközépisko­lába fog iratkozni. — A nagynénim a kórház­ban dolgozik, és sokat me­sélt a munkájáról. Az isko­lánkban tartottak elsősegély­­nyújtási tanfolyamot, a saj­tóban pedig sokat olvasok az egészségügyi szervek munká­járól, úgyhogy már majd­nem teljes egészében megis­merkedtem a rám váró fel­adatokkal. Egyrészt azért is választottam a szakközépis­kolát, mert ha befejezem, könnyebben mehetek állásba. Ha gimnáziumba iratkoznék, ki tudja, tudnának-e tovább taníttatni a szüleim. Adam Kolar csendesen kuporgott a székén, de ami­kor megkérdeztük, ő is ha­tározottan válaszolt: — A zombori Műszaki Is­kolaközpontba fogok iratkoz­ni villanyszerelői szakra. Egy barátom ezt a pályát vá­lasztotta, s nekem is megtet­szett. Az iskolába minden­nap utazni fogok. Nincsenek szüleim, a nagybácsim tart el. Ha sikerül befejeznem az iskolát, lehet, hogy magán­úton beiratkozom az egye­temre is. A monostorszegi általános iskola alsó tagozatán külön osztályba járnak a cigány­falu tanulói. Egésznapos ok­tatásban részesülnek, a ne­velő felügyelete alatt tanul­nak, hogy a szerbhorvát nyelv tökéletes elsajátítása után a tananyagot is meg­tanulják. Az iskola erőfeszí­téseit egyre több siker koro­názza, de hogy a jelenlegi helyzet mégsem kielégítő, az is bizonyítja, hogy mindösz­­sze négy nyolcadikos roma jár az iskolába. Josip Pet­­rovic is közéjük tartozik. Pá­lyaválasztásához egész tör­ténet fűződik: — Diftériajárvány volt a faluban, s amikor a nyilvá­nos kúton vizet ittam, én is megkaptam a betegséget — meséli. — Három hónapig — kórházban voltam. Nagyon megtetszett az ottani élet­mód, s elhatároztam, hogy ápolónak megyek. Kórházi kezelőorvosom megígérte, hogy támogatni fogja elha­tározásomat. A hatodik osz­tályig kitűnő voltam, most pedig jeles tanuló vagyok. Remélem, sikerül ösztöndíjat vagy tanulmányi kölcsönt kapnom, mert édesapám se­gédmunkás egy magánipa­rosnál, s nem elég a fizetése ahhoz, hogy taníttasson. Úgy hallottam, hogy a­­katonai középiskolában ingyenes a tanítás. Ha nem mehetek ápolónak, akkor oda iratko­zom, mert mindenképpen szeretnék továbbtanulni. Az elhatározás tehát meg­született. Most már csak a tanulók szorgalmától és anya­gi körülményeitől függ, telje­sül-e a vágyuk. Társadal­munk illetékes szervei min­den bizonnyal a segítségükre lesznek. F. A. Ésszerűbb munkaszervezés az iskolákban Az apatini iskolafenntartó közösség üléséről Az apatini iskolafenntartó közösség közgyűlése április 12-én Szűcs Antal elnökle­tével megtartott ülésén töb­bek között elfogadta az apa­­tini község közoktatási intéz­ményeinek munkatervét. Az apatini közoktatási in­tézmények egyévi munkáját körvonalazó terv elsősorban az ésszerű munkaszervezést szorgalmazza. A terv kon­cepcióját a zombori Község­közi Pedagógiai Intézet ké­szítette, ennek alapján az oktatási-nevelési intézetek már a következő iskolaév kezdetén részletes munka­terv szerint dolgozhatnak. Az iskoláik terveiket a Pedagó­giai Intézetnek adják át, amely megállapítja, hogy kel­lőképpen alkalmazzák-e a rendelkezésükre álló anyagi eszközöket és a kádert. Ez­zel kapcsolatban felszólalt Bogdán Lázás oktatásügyi tanácsos. — A társulási folyamat az oktatásban is időszerű törek­vés. Az iskolákban dolgozó mestereket, asztalosokat, la­katosokat, szobafestőket pél­dául olyan munkacsoportok­ba lehetne beosztani, ame­lyek abban az iskolában dol­goznának, amelyben pillanat­nyilag szükség van rájuk. Ily módon községi szintű munkamegosztást lehetne lét­rehozni, s ez természetesen anyagi megtakarítással jár­na. Végső ideje már, hogy az iskolák szorosabb kapcso­latot teremtsenek a társa­dalmi szervezetekkel. Ma már túlhaladott az a felfo­gás, hogy nevelni és oktat­ni csupán a tantermekben lehet. Az iskoláknak ezentúl a társadalmi élet minden te­rületén aktívabbnak kell len­niük. Annak ellenére, hogy az apatrid iskolafenntartó kö­zösség ésszerűbb munkaszer­vezést hirdetett meg, több iskola új segédszemélyzet fel­vételét kérte, főleg könyve­lési munkára. Az iskolafenn­tartó közösség közgyűlése ezzel kapcsolatban úgy hatá­rozott, hogy az iskolák anya­gi eszközeinek felhasználá­sáról és káderszükségleteiről részletes elemzést készíttet, s új munkaerőt csak azon a munkahelyen alkalmaz, ahol feltétlenül szükséges. Elfogadták az iskolák idei beruházási tervét is. Mivel a nem gazdasági jellegű be­ruházások megszigorításáról szóló rendelkezés még min­dig érvényes, az idén sem lehet a község iskolahálóza­tának hosszú távú fejlesz­tési terve értelmében na­gyobb beruházásokba kezde­ni. Csupán a legszüksége­sebb javításokat tervezték. Az idei beruházási tervet Miodrag Milutinovic, az is­kolafenntartó közösség titká­ra indokolta meg. — Az iskolafenntartó kö­zösség körlevelet intézett az iskolákhoz, felszólította őket, jelentsék, milyen javításo­kat kell végezni — mondta a titkár. — Több iskola a teljes szükségletekre muta­tott rá, ezért nehéz volt meg­állapítani, melyik a legsür­gősebb beruházás. A beru­házási terv elkészítésekor a mindenkinek egyformán el­vet tartottak szem előtt, az egészségügyi feltételek javí­tásával kapcsolatos tenniva­lókat előnyben részesítettük. 3 millió 600 ezer dinár ér­tékű munkálat elvégzésére van szükség, s nekünk mind­össze 750 ezer dinárunk van erre a célra. * A beruházási tervre a Gé­pészeti Iskolaközpont képvi­selője tett megjegyzést. El­mondta, hogy iskolájának a tavaly felszerelt villámhárí­tó értékét sem térítette meg teljes egészében az iskola­­fenntartó közösség, s az idén is több fontos beruházást kell eszközölniük, mint amennyit a tervben előirá­nyoztak. Az apatini Nikola Tesla Gimnázium számára a beruházási terv jelentős té­telét irányozták elő. Itt ugyanis feltétlenül szüksé­ges az új iskolához vezető bekötő út építése, mert esős időben a tanulók az új par­kettra hordják a sarat. A közgyűlés végül úgy döntött, hogy a Gépészeti Iskolaköz­pont számára a beruházási tervben előirányzott tarta­lék eszközöket is kiutalja, a gimnázium pedig megkap­ja a tervben szereplő teljes összeget. Az apatrid iskolafenntartó közösség múlt heti közgyű­lésein elfogadták a közokta­tási érdekközösség megalakí­tásáról szóló önigazgatási megegyezést is. F. A. 7. oldal Szeretnék befejezni a művelődési otthont A Petőfi Sándor Művelődési Egyesület gondjai­ról Bajusz János elnökkel beszélgettünk Szentlászlón hivata­losan 1966-ban adták át rendelte­tésének az új művelődési ott­hont. A nagytermet azonban pénzhiány miatt nem fejez­ték be, még padlózni kelle­ne. Ezenkívül bővíteni kel­l a vízvezeték-hálózatot tata­rozni és felszerelni a mellék­helyiségeket. A művelődési otthon befejezésére még 280 000 dinárra van szükség.­­ Az eszközök előteremtésé­ről Bajusz János, a Petőfi Sándor Művelődési Egyesü­let elnöke a következőket mondta: — Nagyon nehezen tudjuk előteremteni az anya­gi eszközöket. Tava­ly is mindössze 40 000 dinárt kap­tunk. Ezen bútort vásárol­tunk, berendeztük az olvasó­termet és a könyvtárt. Az idén az egyesület vezetősége az illetékes községi és köz­­társasági szervekhez fordult anyagi támogatásért. Az idén ünnepeljük a falu alapí­tásának 800. évét, és szeret­nénk, ha az ősszel kezdődő ünnepségek zömét a befeje­zett nagyteremben tarta­nánk. A művelődési otthonban levő könyvtárnak 2500 köte­te van, és az egyesület száz­ötven tagja egyben a könyv­tár tagja is, ezenkívül még százat kölcsönöznek könyve­keel. Az elmúlt esztendőben Szentl­ászlón vendégszerepelt: a pesti Déryné Színház, a pé­csi Nemzeti Színház és a Sz© badicai Népszínház. Amatőr színjátszóink többször is ne­kilendültek a szövegtanulás­nak. Most egy népszínművet tanulnak Gajnok József ve­zetésével. A szentlászlói művelődési életben részben azért követ­kezett be a megtorpanás, mert a falu társ­adalmi-poliitikaii testületei nem tanúsítottak kellő megértést, és ez hatás­sal volt a Petőfi Sándor Mű­velődési Egyesület vezetősé­gének munkájára is. Továb­bá fékezi a munkát az a tény is, hogy még mindig nem tudni, kié a művelődé­si otthon. Akárki, hivatott karbantartani és a pénzt elő­teremteni. Az új alkotmány­nyal ez is megoldódik, és a helyi közösségtől kapunk esz­közöket. Így pénz nélkül kép­telenek vagyunk fedezni az otthon fenntartási, tatarozá­si költségeit, és a heti egy­szeri filmvetítés költségei is nagyok. Az idén minden erejükret az otthon befejezésére össz­­pontosítják, továbbá az év­forduló ünnepségeire kíván­nak felkészülni. Méltóan sze­retnének szerepelni a ven­dégegyüttesek mejélette

Next