Magyar Szó, 1974. július (31. évfolyam, 178-192. szám)

1974-07-02 / 179. szám

8. oldal MAGYAR SZÓ ★ VAJDASÁG ★ VAJDASÁG ★ VAJDASÁG ★ VAJDASÁG ★ VAJDASÁG ★ VAJDASÁG ★ Hagymások Mekkora lehet egy kiló hagyma ter­melési költsége? A kupuszinai hagy­másokat most nem ez érdekli, hanem az, hogy egyáltalán el tudják-e majd adni az igen jónak ígérkező termést. A hagyma olyan sűrű, a szára olyan húsos, hogy alig tudjuk benne megkö­zelíteni a kapásokat. Itt, a faluba vezető műút mellett második napja négyen kapálnak fél holdat. Nehezen, lassan haladnak a munkával, a sok eső miatt nagyon el­gazosodott a föld. Egész napon át, kétrét görnyedve a rövid nyelű kapával rendkívül fárasztó. — Mikor kezdték? Az asszonyok alig tudják kiegyene­síteni derekukat. — Amikor az urak. Fölvettük már mi is az úri tempót. Nem sietünk. Csak hattól hatig dolgozunk. Szavukból kiérződik a gúny. Tudják, hogy naponta tizenkét óra hosszát ke­vesen görnyednek munkájuk fölé. — Hányszor kapálják? — Most másodszor és utoljára. Ami­lyen, szaporátlan, egyszer is épp elég ekkora darabot rendbe tenni. A hagy­mát nem lehet ekézni, óvatosan kell közte forgatni a kapát is, de még arra is ügyelni kell, hogy­ most ezzel a nagy parajjal együtt ki ne rántsa az ember a fejeket. Egyszóval nagyon lassan ha­ladunk. — De kapálás után már semmi gond­juk rá. Várják a szüretet és kapják érte a sok pénzt. — Hát igen, elduggattuk, megkapál­juk kétszer, föl is szedjük majd, de hogy mennyit kapunk érte, vagy egy­általán el tudjuk-e majd adni, azt most még senki sem tudná megmondani. — Mennyit várnak erről a darab­ról? — Legalább egy vagonnal. Ha lesz annyi és két dinárért el tudjuk adni kilóját, nagyon meg leszünk elégedve. Fél holdról tehát húszezer dinár. Csinos összeg. De lesz-e egy vagonnal, és el tud­­ják-e majd adni kilóját két dinárért? Lehet, hogy csak egy dinárt kapnak érte. Vagy 80 párát. Mert ennyiért is kénytelenek lesznek odaadni, ha a ter­més beérik (mi) kétrét görnyedve a rövid nyelű kapával... Él mezőgazdasági szervezetek gyakornokokat keresnek Több vállalat csak részben tesz eleget törvényes kötelezettségeinek A gyakornokok felvételé­ről szóló törvény meghoza­tala óta eltelt pár év. A to­polyai vállalatok többsége betartotta a törvényes elő­írásokat, azonban több mun­kaszervezet csak részben tett eleget törvényes kötelezett­ségeinek. Nem egy esetben jóval kevesebb gyakornok jutott álláshoz, min­t ahogy azt a gyakornokok felvételé­ről szóló törvény előírja. Azonban, olyan vállalat is volt, ahol több gyakornokot alkalmaztak, mint ameny­nyit a törvény előír. Noha a kereskedelemben mind na­gyobb a munkaerő-fölösleg, a topolyai November 29. és az Agrobačka évről-évre több gyakornokot alkalmazott. A November 29. Kereskedelmi Vállalat, habár az előírások értelmében csak egy gya­kornokot kell alkalmaznia, tavaly három gyakornokot vett fel, és az idén is két gyakornok felvételét tervezi. Hasonlóan, az Agrobačka Kereskedelmi Vállalat ta­valy öt gyakornokot alkal­mazott, noha csak két gya­kornokot kellett felvennie. A gyakornokok legtöbb­ször állandó munkaviszony­ba lépnek a gyakornoki idő eltelte után. Ritkán fordult elő, hogy elhagyták volna a vállalatot. Ezen a téren leg­rosszabb a helyzet a Banja Luka-i Jelšingrađ topolyai öntödéjében. Két gyakorno­kot vettek fel, az egyik azonban még a gyakornoki idő letelte előtt elhagyta a vállalatot, míg a másikat, mivel képesítése nem felelt meg, nem vették fel. A Jel­­cingrad, mint Kokrehel Jó­zsef ügyvezető igazgatótól megtudtuk, a jövőben sem tervezi gyakornokok alkal­mazását, mivel a vállalat to­vábbi fejlődése érdekében kimondottan szakképzett ká­dereket keresnek. A J­el­in­grad példájával ellentétben, a Pobeda Mező­­gazdasági Birtok és a Dóm Városrendezési és Lakásgaz­dálkodási Vállalat minden gyakornokot alkalmazott a gyakornoki idő után. A község munkaszerveze­tei az idén is nagyobb szá­mú gyakornokot vesznek fel. Többnyire szakmunkásokat és más középiskolát végzett szakembereket keresnek. Mindenekelőtt a mezőgaz­dasági szervezetek keresnek középiskolai képesítésű gya­kornokokat. A topolyai Dó­zsa György Mezőgazdasági Birtok több gyakornokot ke­res az állattenyésztési rész­legbe. A mezőgazdasági szer­vezetek azonban nem csak középiskolai képesítésű szak­embereket keresnek, hanem több főiskolát és egyetemet végzett gyakornokot is al­kalmaznának. Mindenekelőtt mezőgazdasági szakosítású közgazdászt, mezőgazdászo­kat, mezőgazdasági gépész­mérnököket és gépészmérnö­köket keresnek. A munkaszervezetek lakásépítési eszközeinek társítása A szenttamási község po­litikai aktívájának múlt heti ülésén, melyen részt vettek a gazdasági és egyéb munkaszervezetek képviselői, a lakásépítésre szolgáló eszközök társításá­nak lehetőségéről tárgyal­tak. A részvevők támogat­ták az erre vonatkozó kez­deményezést. Megállapítot­ták, fennáll a lehetőség jelentős eszközök tömörí­tésére és ezen keresztül több társadalmi lakás épí­tésére, amelyeket elsősor­ban a szakkádereknek kell juttatni. Társadalmi meg­állapodást kell kidolgozni az eszközök egyesítésére és később a lakások elosz­tására. A megállapodási tervjavaslatot közvitára bo­csátják az érdekelt mun­kaszervezetekben . A megbeszélés részvevői bíznak abban, hogy a kez­deményezés megértésre ta­lál azokban a munkaszer­vezetekben, ahol a lakás­építés kérdése évek óta napirenden szerepel. S. C. Törökbecse: Javításra szorulnak az utak Törökbecse község a múltban nemigen dicse­kedhetett úthálózatával. A község helységeit ösz­szekötő kövesutak elhasználtak voltak, emiatt nem fejlődhetett az országúti közlekedés. A hatvanas években a községi útalap eszközeiből megépült a Novo Miloševo—Törökbecse aszfaltos út (20 km) továbbá a Törökbecse—Kumane 11 kilométer hosz­szú aszfaltos út és korszerűsítették a Kumane— Melence közötti 15 kilométeres útszakaszt. Köves­­út épül Novo Miloševo és a község legtávolabbi te­lepülése, Bocsár között. A motoros járművek szá­mának rohamos növekedése, az országúti közleke­dés gyors fejlődése újabb utak építését és a meg­levők korszerűsítését teszi szükségessé. A község területén ösz­­szesen 56,3 kilométer III. osztályú út van, ebből kb. 31 kilométer aszfaltos, 8 kilométer köves és valami­vel több mint 17 kilométer földút. A község területén áthalad a Zombor—Ma­­gyarcsernye II. osztályú műút is, amelynek építését előirányozták a tartomá­­­nyi útépítési tervben is. Az útgazdálkodásra vo­natkozó törvény szerint­­meg kell alakítani a közsé­gi útfenntartó közössége- s két, melyeknek feladata, s gondoskodni a község terü­letén levő III. osztályú­­ utakról. A községi képvi- i selő-testület nemrégiben­­megtartott ülésén — a vég­­­rehajtó tanács javaslata alapján — támogatták a községi útfenntartó közös­ség megalakítását, ugyan­akkor hangsúlyozták, ki kell vizsgálni egy esetle­ges községközi útfenntartó közösség létrehozásának le­hetőségét is. A küldöttek szóltak az utak jelenlegi állapotáról. Úgy határoztak, hogy még az idén lehetőséget kell te­remteni a Novo Miloševo— Bocsár közötti út aszfalto­zására, amely olyan rossz állapotban van, hogy szin­te lehetetlen rajta a köz­lekedés. Eszközöket biztosí­tanak a Becse—Törökbe­cse út megépítésére is, amely a tiszai gáton át épí­tendő hídon keresztül je­lentős összekötő kapocs lesz, nemcsak a két szom­szédos község, hanem a Bánság és Bácska között is. Később a Törökbecse— Basahíd útszakasz megépí­tésével megnyílhat az út a román határ felé is. Hogy minél több eszközt előteremtsenek a község utainak karbantartására, korszerűsítésére és az utak építésére, a községi képvi­selő-testület javasolja, hogy önigazgatási egyez­ményekkel biztosítsák az utak építéséhez és karban­tartásához szükséges eszkö­zöket. Lehetőséget kell te­remteni arra, hogy a moto­ros járművek utáni közmű­vesítési járulék az útalapot illesse meg. Javasolták azt is, hogy továbbra is a Voj­­vodinaput gondoskodjék a község utairól. Mivel az üzemanyag utáni adó jelen­tős részét az útfejlesztésre fordítják és az összeg a község bevétele, javasol­ják, a törökbecsei gépjár­mű-tulajdonosoknak, hogy a község területén levő ál­lomásokon vásároljanak üzemanyagot. L. Gy. Vasárnap este Szenttamáson: A Mackó című bohózat bemutatója A szenttamási művelő­dési ház keretében műkö­dő amatőrszínház magyar csoportja július 7-én, vasár­nap este nyolc órakor, a szövetkezeti otthon színház­termében színre hozza a MACKÓ című háromfelvo­násos bohózatot. Rendezte: Botka István, díszletterve­ző: Sziveri Géza, a kosztü­mök Fazekas János mun­kái, súgó: Kovács Mária, ügyelő: Gaál Rózsa. Sze­replők: Botka István, Fa­zekas János, Cvitkó Antal, Hodonicki Marika, Toszán Ferenc, Rodusek Mária, Kolenák Etelka, Kalmár Aranka és Kasza Etelka. Helyárak: 10 és 8 dinár. Jegyek elővételben Szív­ési Lajosnál. S. O. Kedd, 1974. július 2. ' A Petőfi-brigád útján Hétfőn délelőtt Topolyá­ról útnak indult az a fia­talokból álló csoport, amely a Petőfi-brigád egy­kor megtett útját járja be. Az Ifjúsági Szövetség és a Felderítő Szövetség tag­jai a Bálmánig menetel­nek, ahol — mint ismere­tes — a Petőfi-brigád csa­tát vívott a megszállók el­len. A topolyaiakhoz csat­lakoztak a kanizsai felde­rítők is, ők kerékpáron te­szik meg az utat. . Az alkalmi ünnepségen Gulyás Antal, a Harcos Szövetség községi bizottsá­gának tagja és Lazár Mi­­kné, a Szocialista Szövet­ség topolyai községi vá­lasztmányának titkára üd­vözölte a fiatalokat, ezt kö­vetően Bíró István, a köz­ségi képviselő-testület el­nöke zászlót adott át Hu­­gyik Tibornak, a csapat pa­rancsnokának. A brigád­ ki­­­kísérésén megjelentek a Pe­tőfi-brigád egykori harco­sai, a Harcos Szövetség köz­ség, valamint a társadal­mi-politikai szervezetek képviselői is. Cs. P. Bezdán: Húsz csónakot tönkretett egy szovjet hajó Vasárnapra virradóra Bezdánnál, a Dunán, a Ba­­račka elágazódásánál, az erős szél miatt a Vilmusz szovjet hajó nekiütközött a partnak és 20 csónakot tönkretett. A­ bezdáni révkapitánysá­gon megtudtuk, hogy a ha­jó kapitánya beismerte hi­báját és kijelentette, a csó­naktulajdonosoknak megté­rítik a kárt. M.­L (M. J.)­­ A módosabb családoknak lehetőségük volt arra, hogy a világító eszközökre is többet költsenek. Példa erre a középen álló díszes lámpa. A törzse és a felső része gazdagon díszített majolika. A lámpa belsejében található címkéből kide­rült, hogy Budapesten égették. A lámpafej a bécsi Brünner fivérek lámpagyáré­ban készült. A rézből gyártott alkatrészt stilizált növényminták díszítik. Az ilyen típusú petróleumlámpákat a múlt század nyolcvanas éveiben készítették. A két szélen álló lámpa fehér opálüvegből van. Mindkettő szépen megőrzött. A jobb oldalon álló lámpa Topolyán, a másik kettő Kishegyesen került elő

Next