Magyar Szó, 1975. június (32. évfolyam, 163-177. szám)

1975-06-18 / 165. szám

tp.-o­al Messzemenő támogatás A szakoktatási határozatról folytatott nyilvános vita összegezése Mint ismeretes, tartomék­­­nyunk képviselőháza április 22-én elfogadta és nyilvános vitára bocsátotta a szakok­tatási rendszer fejlesztésé­nek alapjairól és irányelvei­ről szóló határozattervezetét. A határozat a JKSZ X. kong­resszusának követelményé­ből, gazdaságunk és egyete­mes társadalmunk fejlődésé­nek szükségletéből kiindulva az oktatási rendszer átlénye­gülésére irányul, s felöleli a szakoktatás eszmei kérdé­seit, anyagi helyzetét, káder szükségletét, az iskolaháló­zat átépítését, egyszóval va­lamennyi jelentős mozzana­tát. A nyilvános vita május 31-éig tartott, és a megszo­kottnál jóval élénkebb volt. Valamennyi községünk tár­sadalmi-politikai szervezetei, közoktatási­­ intézményei, s ami még fontosabb a tár­sult munka alapszervezetei is élénk érdeklődést tanúsí­tottak a jelentős okmány iránt, olyannyira, hogy a Tartományi Oktatásügyi Tit­kárságnak nem volt könnyű dolga, hogy az elhangzotta­kat összegezze. A napokban elkészült, ezzel kapcsolatos elemzésünk is igen tekinté­lyes terjedelmű. Ebből egyértelműen kitű­nik, hogy a határozat terve­zetét megelégedéssel fogad­ták Vajdaság-szerte, mara­déktalanul támogatva min­denekelőtt az oktatás kettős­ségének megszüntetésére, a munka melletti tanulás rend­szerbe iktatására­ az eszmei­leg elkötelezett, önigazgatá­sú szocialista rendszerünk­nek megfelelő nevelés ösz­tönzésére irányuló törekvé­seit. Ennek érzékeltetésére közöljük az alábbi néhány kivonatot: "-A határozat szavatolja a pártkongresszusi Irányel­vek valóra váltását, kár, hogy meghozatalára nem­­ke­rült korábban sor (a Szocia­lista Szövetség községi vá­lasztmánya Kovacica). ■ Egyhangúlag elfogad­juk a határozatot, javasol­juk, hogy alapelveit egész hazánk tegye magáévá (Köz­ségi Szakszervezeti Szövet­ség, Fehértemplom) ■ Teljes egészében elfo­­gadjuk a határozatot, s kö­veteljük, hogy az illetékesek mindent meg is tegyenek megvalósítása érdekében (a Moša­­Pijade Gimnázium tan­testülete, Zenta) ■ A határozat lehetővé teszi az oktatási rendszerben uralkodó visszásságok kikü­szöbölését (a Szocialista Szö­vetség községi választmá­nya, Sid) ■ A társult munka vala­mennyi alapszervezete meg­vitatta és egyhangúlag elfo­gadta a határozatot (a Szo­cialista Szövetség községi választmánya, Zrenjanin) ■ A határozat jó alapot nyújt az oktatási rendszer önigazgatású átalakulására (Szocialista Szövetség köz­ségi választmánya, Szabad­ka) Ilyen és hasonló vélemé­nyen vannak tartományunk valamennyi­­ községében, és hogy a vita nem voolt for­mális jellegű, arról számos, a határozat tökéletesítésére irányuló megjegyzés is ta­núskodik . ■ A legtöbb megjegyzés azt kifogásolja, hogy a ha­tározatban előirányzott rend­szerbeli változásokat nem hangolták össze kellőképpen egész hazánk területén (Pet­rőc, Szabadka, Pancsova, Zenta, Ada, Apatin, Rima, Titel stb.). ■ A szorosabb együttmű­ködés szüksége egyébként is igen gyakran szerepel a meg­jegyzések között, sokan a tantervek össze­hangolását a közös tankönyvek kiadását szorgalmazzák. ■ Mások ismét a konkré­tabb határozatok hiányát ki­fogásolják, szerintük többet kellene mondani ifjúságunk nevelőinek arculatáról (Mit­rovica) ■ Jobban ki kell hangsú­lyozni az iskolák és a peda­gógusok felelősségét az okta­tásban felmutatott eredmé­nyekért (Petröc) ■ Pontosabban meg kell határozni a dolgozók tovább tanulásának feltételeit és le­hetőségét s az eddig szerzett oklevelek értékét. (Ruma) ■ Nagyobb figyelmet kell szentelni az ifjúság nevelé­se során gyermekeink kellő testi fejlődésének, egészségé­nek (Szabadka) Se szeri, se száma a meg­fontolt, jól átgondolt hozzá­szólásoknak s mindez, a ha­tározat iránt tanúsított meg­értéssel és támogatással együtt biztos záloga annak, hogy elvei meg is valósul­nak. E. L. Az ünnepi könyvhét után Zrenjanini interjú Fábián Zoltánnal­ ­A békéscsabai íróküldött­séggel e napokban Zrenja­­ninban tartózkodó FÁBIÁN Zoltán író, a Magyar Író­szövetség titkára, kérésünk­re, s lapunk olvasói számá­ra készségesen sommázta a Magyarországon nemrég zá­rult és nagy jelentőségű ün­nepi könyvhétnek az ered­ményeit. — Az utóbbi három esz­tendőben — főképp az Ol­vasó népért mozgalom ered­ményeképpen — a könyvhét jellege megváltozott nálunk: egyrészt .,.vásáribb” lett, vagyis mozgalmasabb, látvá­nyosabb; könyveseink job­ban kínálják az árut, ún. könyvutcákat létesítenek — ilyen Debrecenben a Gamb­­rinus-köz, Egerben a főisko­la udvara és a könyvpark, Szolnokon a Múzeum udva­ra stb. A debreceniek, kezd­ték el, de rendszeressé vált az utóbbi két-három év so­rán: egy-egy nagyobb város­ban minden könyvsátornak sajátos jelleget adnak könyv­választék tekintetében­, tehát egy helyütt találja a megha­tározott érdeklődésű olvasó a szépirodalom az if­júsági iro­dalom, tudományos, műszaki vagy művészeti irodalom, legújabb kiadványait. Külön néprajzi sátrak tárják az érdeklődők elé a helyi nép­rajzi vonatkozásokat, s meg is elevenítik, szemléltető be­mutatókkal teszik vonzóbbá a népi művelődésnek ezt az ágazatát és irodalmát. A könyvheti, dedikálással egy­bekötött író-olvasó talál­kozókról még alig is adha­tunk kielégítő számadato­kat. A könyveladás értéke másfél milliárd forintra emelkedett a tavalyi vásár óta. A legutóbbi számadatok szerint lakosonként hét (T) könyv a vásárlás tényezője az eltelt évben. E tekintet­ben csupán egyes északi ál­lamok előznek meg bennün­ket. A vidéki mérleget még nem ismerem, de Budapest­re vonatkozóan huszonöt százalékos a növekedés — a művek számára vonatkozó­an ,is. Idén is, akárcsak ta­valy, a szomszédos országok könyvkiadói is részt vettek az Ünnepi Könyvhéten: a pozsonyi Madách Kiadó, az újvidéki Fórum, valamint a romániai és szovjetunióbeli könyvkiadók. Ezekből az ál­lamokból íróküldöttségek is érkeztek, s ezeknek író-ol­vasó találkozókat szervez­tünk. Végül megemlíteném, hogy idén Szolnokon volt az országos megnyitó, s ott az egyik napot a népek barát­sága napjává avattuk. F. F. ­ MAGYAR SZÓ Szerda, 1975. június 18­. A testvériség-egység szellemében A zombori Petőfi Sándor Művelődési Egyesület 30. évfordulója * — Keveset látok itt azok közül, akik 1945. június. 12- én az egykori Polgári Kaszi­nó nagytermében összejöt­tek, hogy megalakítsák a Magyar Közművelődési Egye­sületet — ezekkel a szavak­kal kezdte visszaemlékezését Herceg János író, a zombori Petőfi Sándor Művelődési Egyesület alapítója, az egye­sület 3­1 éves fennállása al­kalmából megrendezett hét­fő esti ünnepségen. Kapitány Györgynek, az Egyesület elnökének üdvöz­lő szavai után a zombori Testvériség-Egység Általá­nos Iskola tanulói szavala­tokkal, magyar és s­zenthor­­vát­ nyelvű énekszámokkal emlékeztek meg a népfelsza­badító háborúról és a három évtizedes fejlődésről, mint­egy jelezve, hogy a Petőfi Sándor Művelődési Egyesü­let a harminc év alatt min­dig a testvériség-egység szel­lemében tevékenykedett. Herceg János visszaemlé­kezése is ezt igazolta. —­ Az egyesület már meg­alakulásának pillanatában antifasiszta szervezet volt, a város magyar lakossága vi­lágnézetének átalakítására vállalkozót. Akkoriban szál­lingóztak haza a frontokról az emberek, s otthonra ta­láltak itt a magyar kultúra kis fellegvárában. Bármi­lyen nehéznek tűnő időket éltünk, azt kell mondanom, hogy nem volt nehéz dolog a kezdet. Az egykori Polgári Kaszinó, amely több mint 20 esztendeig otthont adott a színjátszóknak, az énekka­roknak, a zenekaroknak, megszűnt, szerepe lejárt. Amikor megalakulását ki­mondtuk, a kerületi pártve­zetőség jelenlétében, meg­kezdődött a város magyar lakosságának új politikai és kulturális fejezete. — Bevontuk a munkába a nőket, az ifjúságot, és az ad­dig ismeretlen réteget, az Oncsa-telep parasztságát is. Az ös­szemelegedés a külön­féle társadalmi rétegek kö­zött nehezen ment, de meg­történt. Megszűnt a társadal­mi különbség közöttük. Ki­alakult egy homogén világ­nézet, egyenlő közösségi szel­lem, s­­ amikor az egész or­szág nagy megpróbáltatások­nak volt kitéve, itt nálunk a helytállásnak szép példáját láthatták. Az ifjúság fontos szerepet játszott a város mozgalmi életében, aktív po­litikai munkát fejtett ki. Ugyanezt kell elmondani a nőkről,­­akik testületileg mentek ki Kljajicevóra, Szi­­vácra, Stanišićra, megismer­tetni a telepes asszonyokkal az itteni szokásokat. Az egyesület társadalmi jelentő­sége akkor sokkal nagyobb volt, mint a művelődési munka. — Az 1948-as nehéz esz­tendőben egymás után tar­tottuk az üléseket, népgyű­léseket, amelyeken állást foglaltunk a Tájékoztató Iro­da határozatai ellen. Olyart helytállásnak vetettük meg az alapját, amely még ma is változatlan. Ezután az egyesület mű­kedvelői a legsikeresebb mű­sorokból mutattak be rész­leteket, ezzel is jelezve, hogy a­­ politikai tevékenységgel párhuzamosan igen aktív amatőr munkát is végzett a tagság. A színpadon láthat­tuk azokat, akik hosszú éve­ken át kitartóan műkedve­­lősködtek és hozzájárultak ahhoz, hogy ne múljon el ünnep, jelentős évforduló, amelyről szerény ünnepség keretében, a Petőfi Sándor Művelődési Egyesület meg ne emlékezne." Ugyanakkor igyekeztek kielégíteni a vá­ros lakosságának kulturális igényeit is. Ezt méltányolta a zombori ,művelődési közösség, amikor az eredményes munkáért a testvériség-egység ápolásáért oklevéllel jutalmazta a Pe­tőfi Sándor Művelődési Egyesületet, és 5000 dinárt érő könyvvel bővítette gaz­dag könyvtárát. FRIEDRICH Anna Herceg János Karlóca és környéke Branislav Vuleković újvidéki tárlata A tájfestészetet Vajdaság­ban a XIX. században ide­vándorolt festők művelték, akik Münchenben, Bécsben, Pesten stb. tanultak. Táj­fes­tészetünk tehát az akadémi­kus realizmus kissé hideg di­vatjával kezdődött, de­­a ro­mantikus realizmus lazább érzelmekhez szóló stílusa köz­kedveltebb volt, különösen, ha vajdasági témára alkal­mazták. A tájkép másodren­dű műfaj; ha nincs történel­mi kompozíció, akkor a táj­kép jelenik meg, mintha az esemény helyett a tájjal is megelégednénk, a XX. szá­zadban több stílus követte egymást a táj­festészetben. Ennek lényege az, hogy a művész érzelmeit, hangula­tát, esztétikai hovatartozását fejezte ki a tárgyi hűség ro­vására, tehát a valóság ábrá­zolása vagy objektivizálása mindinkább háttérbe szorult. A vajdasági táj­festészetben a lassú stílusváltozások mel­lett jelen volt az akadémi­kus realizmus is, amely a valóság ábrázolását művésze­ti szabályokhoz kötötte. Minden művészetből át kell venni azt, ami a valóságot legjobban kifejezi — ez volt az akadémiák programja. Vuleković egy valóságot követ festészetében. Stílusában aka­démikus realista, rajzában dokumentáló, festési eljárá­sában pedig a színek domi­nálnak, erőt és egészséget fejeznek ki. Színei fénnyel átitatottak, az árnyékok nedvdúsak és hűsöt ígérők. Látványos, szórakoztató mű­vészet, mely komoly tudáson alapul. Karlóca százados régiségei, patriarchátusa, kanyargós ut­cái, annyi romantikát sugá­roznak, hogy „csak meg kell örökíteni” ezt a szépséget. A kihaló kisváros épületei és utcái a szőlőtermelés örö­me (mely már a múlté), va­lamint a borvidék kissé fel­színes vilám, de többször bús nosztalgiája — olyan va­lóságélményt nyújt, mely a „hangulatra érzékeny” (han­gulataink változásától függ), és napfényben még az „eső és az egészség” forrásával is összetéveszthető. A művelő­dési dolgozók időnként ak­ciókat rendeznek, hogy a mai életbe bekapcsolják a városkát, de nem sok ered­ménnyel. A festő az élettar­tam teljességét fejezi ki a tájképein is. Vulekovic tem­é­szetszerűen, de az élet prob­lémáitól mentesen a szépet egyszerűen, a festészet is­mert keretein belül, az aka­démikus realizmus kánonjai­val festi. Nem tér el semmi­lyen szabálytól, nem újít, de nem is ingadozik abban a hitében, hogy az élet olyan, amilyen, élni kell, és nem kell problémákat keresni. A problémakeresés csak gyengí­tené­letkedvünket. Ez anti­­intellektuális magatartás a modern­izmusok esztétikájá­hoz viszonyítva. Az akadémikus realizmus is változik, nemcsak egy kor­hoz kötött, hanem a mai mű­vészi szempontokhoz is iga­zodik. Egy-egy művész a szubjektív értelmezéseivel is hozzájárul ehhez a módo­suláshoz. Tehát a mai akadé­mikus posztimpresszionizmus bőséges tapasztalataiból me­rít, továbbá a Cézanne utáni tudományból, az újklassziciz­musból is kiegészíti „tökéle­tes” fegyvertárát. A nagy színesség, népies, romantikus forrásokra is utal, ami ná­lunk jellemző az akadémiz­­musra. Ehhez egyébként Vu­lekovic is vonzódik. ÁCS József A ХУ. gyermekfesztivál Tito elnök védnökségével június 23-ától július 5-éig rendezik meg šibenikben Hazánk legnagyobb gyer­mekrendezvényét, a šibeniki gyermekfesztivált köztársa­sági elnökünk, Tito elvtárs védnökségével június 23- ától július 15-éig tartják meg az idén. A művészeti és művelő­dési jellegű jubiláris fesz­tiválon húsz hazai és kül­földi gyermekszínház, illet­ve bábszínház lép fel — köz­tük az újvidéki gyermek­színház (Pozoriete mladih) is, amely július 3-án Dobri­­ca Ernc A nagy méhész cí­mű bábjátékát mutatja be, Dejan Mijač rendezésében. Milan Cecuk, a bábjáté­kok válogatója ezt az elő­adást hazánk három legjobb bábszínházi­­ előadása közé sorolta. A tíz napig tartó feszti­vált Pero Kresic Szervusz­tok, pajtások című művének díszelőadásával nyitják meg,­­ azután pedig a nagy se­regszemle végéig a kadari, a mosztári, a zágrábi, az újvi­déki, a ljubljanai, a niši és a belgrádi bábosok igyekez­nek majd élményt és örö­met szerezni legkisebbjeink­nek. A fesztivál országos taná­csa a már említett bábszín­házakon kívül a belgrádi Boško Buha Gyermekszín­házat, valamint a zágrábi, a ljubljanai, a szarajevói, a szabadkai, a szkopjei, a spli­­ti és a m­ai ifjúsági színhá­zat is meghívta. Nyilván már ennyiből is kitűnik, hogy a jubiláris, XV. šibeniki gyermekfeszti­vál igen színvonalasnak ígérkezik. És nem kétséges, hogy a színházi és zenei, képzőmű­vészeti­­ rendezvényekben egyaránt bővelkedő fesztivál rangját­ a lenigrádi ifjúsági színház, a Jan Dorman ne­vét viselő lengyelországi if­júsági színház, és a nyugat­németországi, csehszlová­kiai, svédországi gyermek­­zenekarok is sokban meg­emelik. A színpadi előadásokon kívül — dr. Stipe Suvar köz­társaságközi művelődésügyi titkár beszámolója után — A gyermekeknek szóló mű­vészeti alkotások társadalmi szerepéről is széles körű ta­nácskozást szerveznek. E­­ rendezvények egyiké­­ről-másikáról lapunk olva­sóinak is beszámolunk. SZ. L FILM Rendező: Hal Ashby. Sze replők: Jack Nicholson,*Otis I Joung, Randy Quaid, Clifton J James, Carol Kane stb. Noha az amerikai új film első legerőteljesebb hullá­mát nem követték ugyan­olyan hatásfokúak, hisz a szórakoztató ipar elég­­ rugal­mas és mozgékony ahhoz, hogy minden új törekvést felszippantson és többé-ke­­vésbé a saját képére formál­jon, mégis jórészt az óceá­non túl készülnek jelenleg a legőszintébb, legszókimon­dóbb társadalmi mondani­­valójú filmek. E realista fel­fogású művek­­ az ame­rikai filmművészetre szinte semmiféle hatást sem gya­koroltak a francia új hul­lámmal annak idején elin­dult európai modern törek­vések , még ha szerény ambíciójúak is, rendszerint megbecsülést váltanak ki el­kötelezett szemléletükkel, hi­telességre törekvő valóság­­ábrázolásukkal. Az új alko­tónemzedéknek nincsenek művészeti komplexusai, egy­szerűen, becsületesen, a leg­jobb tudásukkal filmet csi­nálnak. Hal Ashby is­ ezt tette, s a lehető legegysze­rűbb eszközökkel, hol nyer­sen,­ hol gyengéden, hol el­lenállhatatlanul komikusan szól az amerikai kisember hányatott életéről, a katonai bürokráciáról, az élet peri­fériájáról, ahol az apró tol­vaj és a jelentéktelen káp­lár sorsa egyaránt sivár és másoktól függő. Olyan mér­tékben, hogy már egy iga­zán jó szórakozást sem tud­nak egyedül kitalálni, any­­nyira megkötöttnek érzik­ magukat. Ilyen vonatkozás­ban már áttételes értelmet nyer, hogy a film cselek­ménye két börtön közötti úton történik. A vulgárisan nyers dialógus annyira össz­hangban van ezzel a kör­nyezettel, hogy nem válik bántóvá,­­sőt ez esetben a kifinomult irodalmi nyelv hatna disszonánsan. Az Ame­rikát érintő keserű kritika és a nyers komikum sze­líd érzelmességgel és a hő­sök iránti megértő rokon­­szenvvel párosul, könnyed, közvetlen formában. Kifeje­zési eszközeiben egyáltalán nem modern film, de mon­danivalójában nagyon is je­len idejű. Az egykori komé­diáknak és a harmincas évek szociális filmjeinek a tapasztalatát mai szemlélet­tel kiteljesítve használta fel a rendező, s lehetőséget adott a színészeknek a sok­rétű alakításra. Különösen Jack Nicholson volt az alka­lommal, s nyújtott­ emléke­zetes játékot a durva, de a maga módján emberséges és megértő, meglehetősen szűk látókörű, de az igazsá­got érző káplár szerepében. (I) Az utolsó megbízatás

Next