Magyar Szó, 1976. június (33. évfolyam, 149-163. szám)

1976-06-10 / 158. szám

2. oldal Húsz és k­il egymilliárd új­ munkah­elyet kellene nyílni Mélyül a szakadék a fejlett és a fejlődő országok között Az Újvidéki Televízió Országok, népek események című külpolitikai szemléjének legutóbbi adásában Mendrei Ernő, a műsor szerkesztője beszélgetést foly­tatott Leo Mates ismert diplomata-publicistával, dr. Bojana Tadictyal, a Belgrádi Nemzetközi Politikai és Gazdasági Intézet tudományos munkatársával és dr. Bankó Petkovictyal, a Medjunarodna politika című külpolitikai folyóirat szerkesztőjével. A beszélgetést — amelynek témája az el nem kötelezettség volt — foly­tatásokban közöljük. Géni, június A foglalkoztatás, a társa­dalmi haladás és a mun­kamegosztás kérdését meg­vitató világértekezlet foly­tatta a munkát. A problé­mák elemzése két meder­ben folyik: az általános vi­tában a miniszterek és a küldöttségek vezetői ismer­tetik hazájuk álláspontját, a kisebb testületek kereté­ben pedig a szakértők meg­vitatják az értekezlet napi­rendjére tűzött kérdéseket. A felszólalások nem kor­látozódnak a foglalkoztatás és a munkanélküliség té­nyének ismertetésére, ha­nem kitérnek az életszínvo­nal emelésének lehetőségé­re, az igazságosabb nemzet­közi munkamegosztás, a tár­sadalmi haladás, a jövede­lem megfelelő elosztása ré­vén. A munkanélküliség világ­szerte aggasztó méreteket öltött. Blanchard, a Nem­zetközi Munkaügyi Szerve­zet (ILO) főigazgatója, ez­zel kapcsolatban rámutatott azokra a feladatokra, ame­lyeket az értekezletnek meg kellene oldania. Az ILO adatai szerint 1975-ben a fejlődő országok lakosságának 40 százaléka, tehát minden harmadik pol­gára nem tudott elhelyez­kedni. Számuk túlszárnyal­ja a 300 milliót. Ezért az elkövetkező két évtizedben egymilliárd új munkahelyet kell nyitni, s álláshoz kel­lene juttatni a mostani munkanélkülieket is. Össze­hasonlításként megemlítjük hogy 1975-ben az OECD Európai Gazdasági Együtt­működési és Fejlesztési Szer­vezet tagországaiban 17 millió ember, az aktív la­kosság 6 százaléka keresett munkát, s számuk csökke­nő irányzatot mutat. Az ellentétek még szem­betűnőbbek, ha ehhez hoz­záadjuk a 700 millió éhe­zőt, a 760 millió írástudat­lant, akiknek száma állan­dóan növekszik. A hagyomá­nyos fejlesztési elképzelé­sek nem alkalmazhatók, mert a problémákat esetleg az elkövetkező három-négy nemzedék tudná csak­­meg­oldani, ami erkölcsileg és politikailag elfogadhatat­lan. A Nemzetközi Munkaügyi Szervezet 2000-ig eredményt szeretne felmutatni, s en­nek érdekében foglalkozta­tási tervet dolgozott ki, am­elynek csökkentenie kell a fejlődő és a fejlett or­szágok közötti óriási kü­lönbségeket. A problémát csak úgy lehet enyhíteni, ha a fejlődő országok több­­ségében a termelés növek­e­dése évente eléri a 9—11 százalékot. A kőolajexpor­táló országokat nem számít­va ez azonban nem tűnik megvalósíthatónak. Az ILO azt javasolja, hogy az érintett országok­ban gyökeres agrár-, adó- és más reformokat hajtsa­nak végre, s a legnagyobb segítséget a legszegényebb országoknak kell nyújtani. Elsősorban az elhelyezke­désben előnyt kell adni a 25—35 éveseknek, továbbá fellendíteni a mezőgazdasá­got. Ez érthető, hiszen a harmadik világban a mun­kanélküliek 80 százaléka falvakban él. A fejlett ■ országoknak nagymértékben hozzá kell járulniuk a vita eredmé­nyességéhez. Meg kell be­szélniük a nagyon is konk­rét kérdéseket, mint ami­lyen a multinacionális tár­saságok szerepe és a dolgo­zók migrációja a szegé­nyebb országokból a gazda­gabbakba. Ezenkívül szere­pet kell vállalniuk az új nemzetközi munkamegosz­tásban, amely keretében a harmadik világ országaiban fokozottabban kifejezésre juthat a mezőgazdaság és a nyersanyagfeldolgozó-ipar, mert ezek révén széles le­hetőségek nyílnak a foglal­koztatás előtt. Ezenkívül a fejlettebb or­szágok dolgozóinak és szer­vezeteiknek együtt kell mű­ködniük a szegényebb or­szágok munkásaival és szer­vezeteivel, noha jól tud­juk, hogy az ipari orszá­gok is a foglalkoztatás prob­lémájával küszködnek. Saj­nos, nem mondhatjuk azt, hogy a fejlett országok mun­kásai kezdeményezték vol­na a harmadik világ támo­gatását. A helyzet rendezé­séhez talán az is hozzájá­rulna, ha a munkahetet öt napra csökkentenék, s kedvezőbb feltételeket te­remtenének, hogy a negy­ven szolgálati rendelkezők nyugdíjba mehessenek. A nagy problémákat meg­vitató, két hétig tartó ér­tekezlet még a nehézségek megértése és a jószándék ellenére sem tudja a bajo­kat orvosolni. A megoldás­ra tett esetleges elvi javas­lat lehetővé tenné az ILO- nak, hogy kérdésről kér­désre haladva oldja meg a problémákat. Nem lehet azonban kizárnunk az ide­ológiai és a politikai ellen­téteket. Mert az igazi meg­oldást csak az új nemzet­közi gazdasági rendszer ke­retében lehetne feltárni, ez iránt pedig a fejlett or­szágok bizonyos fenntartást tanúsítanak. Ennek értel­mében minden kedvező megoldás új szakaszt jelent az új nemzetközi gazdasági rendszer kiépítésében. dr. Borko STOŠIC KÉRDÉS: Ez alatt a húsz esztendő alatt, mint látjuk, valóban gyorsabbak a válto­zások a nemzetközi életben, egyszersmind gyarapodott és sokasodott az el nem kötele­zett országok családja. A belgrádi értekezleten 25 or­­­­szág vett részt, az algírin már 75, a colombóin pedig minden bizonnyal több mint 80 lesz jelen, mégpedig tel­jes jogú tagként. Most, hogy ■ Colombo előtt újabb orszá­­­gok kérik felvételüket, illet­ve többen hangot adtak kí­vánságoknak, hogy részt ve­gyenek az ötödik csücsérte­­i kézlét munkájában, ismét időszerűvé válik a mércék alkalmazásának kérdése. PETKOVIC: Valóban, ez a­­ kérdés rendkívül időszerű. Emlékeztetőül megemlítem, hogy a belgrádi csúcsérte­kezlet előtt az el nem köte­lezettek öt mércét állapítot­tak meg. Az első az volt, hogy minden el nem kötele­­zett országnak független po­litikát kell folytatnia az ak­tív és békés koegzisztencia alapjain. A második, hogy támogatnia kell a népek nemzeti felszabadítási har­cát. A harmadik, hogy az el nem kötelezett országok nem lehetnek tagjai a nagyhatal­­­mak konfrontációja követ­kezményeként kialakult mul­tilaterális katonai paktum­nak. A negyedik, hogy el nem kötelezett ország nem köthet olyan katonai szövet­séget valamely hatalommal, amely úgyszintén a nagyha­talmak közötti viszálykodás következményeként jött lét­re. S végül az ötödik az volt, hogy területét önkéntesen nem engedheti át nagyhatal­­mi katonai támaszpontok­nak. E mércéket gyakorlati ok­ból állapították meg, éspe­dig azért, hogy­ tudni lehes­sen, kit lehet meghívni a belgrádi értekezletre. Ezek a kritériumok azonban kiváló­an tükrözték az el nem kö­telezettség lényegét, és is­mérvei is maradtak mind a mai napig. Az el nem köte­lezettség mércéi azonban nem képeznek afféle kínai falat amellyel az el nem kö­­telezettek mozgalma elhatá­­rolja magát a világ többi or­szágától. Senkinek sincs jo­ga rá, hogy kisajátítsa ma­gának az el nem kötelezett­ség monopóliumát, és nincs is ilyen szándéka senkinek. A szóban forgó kritériumok tehát irányjelzői az el nem kötelezettségnek, amelyeket a nemzetközi helyzetben elő­álló új viszonyoknak meg­felelően újra meg újra al­kalmaznak. Értékelésem sze­rint az el nem kötelezett or­szágok mozgalmának legje­lentősebb vívmánya az, hogy e kritériumokat mindeddig rugalmasan alkalmazták, és éppen ezáltal lehetővé tették a mozgalom rendkívül gyors kibontakozását. Az el nem kötelezettség nem torpant meg Európa kapujában Colombo előtt ez a kérdés két okból merült fel. Az el nem kötelezettség valóban rendkívül vonzóvá vált sok ország, még olyanok számá­ra is, amelyek geopolitikai és földrajzi-stratégiai körül­mények folytán nincsenek abban a helyzetben, hogy magukénak vallhassák az el nem kötelezettség valameny­­nyi mércéjét. A kérdés gya­korlatilag így vetődik fel: vajon az el nem kötelezett­ség valamely kritériumának feladása miatt felhígul-e a mozgalom? Ezt természete­sen senki­ sem kívánja, senki sem fogadná el. Az említett kritériumok mind a mai na­pig tartós érvényűek.. Az el nem kötelezettek mozgalmá­nak azonban elő kell segíte­nie azt, hogy minden ország előbb-utóbb magáénak vall­hassa az el nem kötelezett­ség elveit és céljait. Európáról például sokáig azt tartották, hogy az el nem kötelezettség megtor­pant a kapujánál, hiszen a mozgalomnak csak három európai ország tagja: Jugo­szlávia, Ciprus és Málta. Meggyőződhettünk róla­­azonban, hogy az el nem kö­telezettség elvei gyökeret vertek az európai kontinen­sen­­ is. Könnyen megtalál­hatjuk őket a helsinki érte­kezlet záróokmányában. Te­hát az el nem kötelezetteken áll, hogy elősegítsék az ilyen irányú fejlődést, és bátorít­sák mindazokat akik már el­fogadták az el nem kötele­­lezettség elveit és céljait, akik önkéntesen munkálkod­nak ezeken az elveken és céloknak politikai megvaló­sításán, de akik földrajzi­­stratégiai vagy geopolitikai okokból teljes jogú tagként még nem léphetnek be az el nem kötelezettek mozgal­mába. Szerintem erre nagy lehe­­­tőségek vannak, hiszen meg­van a teljes jogú tagság, amelyet azok az országok nyernek el, amelyek tényle­gesen és maradéktalanul al­kalmazni tudják az el nem kötelezettség valamennyi kritériumát, továbbá a meg­figyelői státus, amely azok­ra az országokra érvényes, amelyek még nem kívánnak­­ teljes jogú tagként csatla­kozni a mozgalomhoz, vagy­­pedig még nincsenek olyan­­helyzetben, hogy eleget te­­­­gyenek valamennyi mércé­nek, majd megvan a vendégi­­ státus is, vagyis azoknak az­­ országoknak a státusa, ame­­­lyek más politikai helyzet­ben vagy tömbökben vannak, de különféle alkalmakkor, különféle szinteken és fóru­mokon együttműködést foly­­t­tatnak az el nem kötelezett országokkal.­ Erkölcsi, gazdasági és politikai erő KÉRDÉS: Az eddigi be­szélgetésből is kiviláglik,­­ hogy az el nem kötelezett­ség erkölcsi erőből fokozato­­­­san anyagi erővé, sőt, a mai­­ nemzetközi élet jelentős po­­­litikai tényezőjévé vált. Ez- s­zel kapcsolatban felmerül a­­ kérdés, hogy az el nem köte­­­­tezettek akcióiban mennyire­­ vannak jelen az etikai el­­­­vek, mennyire az anyagi té­nyezők, illetve a politikai, vagy más eszközök? TADIC: Ha már azokat az eszközöket említette, ame­lyekkel az el neni kötelezett­ség mozgalma rendelkezik, és amelyeket felhasznál cél­jainak elérésére, azt hiszem, meg kell állapítanunk, hogy ezek az eszközök viszonylag korátozottak, de ugyanak­kor nyilvánvaló az arra irá­nyuló törekvés is, hogy szó­k­muk megnövekedjen és nem­­­zetközi téren érezhetővé vál­­jon. Leggyakrabban tovább­­­­ra is az el nem kötelezett­ség erkölcsi erejét emlegetik,­­ amelyet a mozgalom felhasz­­­nál céljainak megvalósításá­­t hoz. Kétségtelenül meghatá­­­rozott jelentőségük és sú­­l­­yuk van azoknak az etikai értékeknek, amelyeket az el nem kötelezettség kínál fel a világnak, és amelyekkel meg­­­határozott befolyást gyako­rol a nemzetközi közvéle­­m­ény­re. Az el nem kötelezettség jelenkori fejlődésében azon­ban mindinkább jelen van­nak a harc politikai eszkö­zei, amelyeket az el nem kö­telezettség használ fel, első­sorban az Egyesült Nemze­tek Szervezetében. Ilyen szempontból az el nem kö­telezett országok számbeli többsége tekinthető a legha­­t­­ékonyabbnak az ENSZ-ben, s ahol lehetőségük van arra, hogy mint­­azt Mates elv­társ említette, szavazás út­ján érvényesítsék akaratu­kat. Ennek a ténynek azon­­ban bizonyos negatív követ­kezm­ényei is lehetnek, mert mondjuk még egy lehetősé­get ny­új­thatnak a nagyhatal­makr­ Ők, hogy a háború és a béke fő problémáinak meg­tárgyalását kivonják az ENSZ befolyása alól, ahol leszavazhatják őket, és ezek­nek a kérdéseknek a megol­­­dását a világszervezeten kí­vül, azaz a kis, a közepes nagyságú és az el nem kö­telezett országok ellenőrzése és befolyása megkerülésével keressék. Emiatt és nemcsak emi­att, azt hiszem, a kompro­­misszumo­s megoldásokra va­ló törekvés és a konszenzus elérése kellene hogy legyen az­ el nem kötelezettek har­cának fő módszere az ENSZ- ben, és úgy látom, a törek­vések mindinkább ilyen irá­n­yúak is. A leszavazáshoz tehát csak kivételes esetek­ben kellene folyamodni. Végül kétségtelenül pon­­t­­os a megállapítás, hogy kü­­lönösen az algériai csúcsér­tekezlet óta, az el nem köte­lezettek tényleges potenciális erejüket is gazdasági-straté­giai céljaik elérésének szol­gálatába állítják. Arról van szó, hogy az el nem kötele­zett országok egy része gaz­dag nyersanyagforrásokkal rendelkezik, és ezt konkrét célok elérésére használja fel, vagy legalábbis kilátás­ba helyezte ennek lehetősé­gét. Ezenkívül sok el nem kö­telezett ország a nagyhatal­mak szempontjából fontos stratégiai térségben van; ez is nagy hatóerejű eszköz a kezükben, amellyel nyomást gyakorolhatnak; ez különös­képpen az algíri csúcsérte­kezleten bizonyosodott be. Meg kell állapítanunk, hogy , ezeknek az eszközök­nek a felhasználása igen je­lentős, de ugyanakkor ellent­mondásos hatással is lehet magára az el nem kötelezett mozgalomra. Kétségtelenül erősíti ezeknek az országok­nak a befolyását és tárgya­lási pozícióit nemzetközi vi­szonylatokban, de egység­­bontó tényező is lehet az el nem kötelezett mozgalom­ban, hiszen az egyes orszá­gok­ vagy országcsoportok ilyen lehetőségei különböző­ek. Ez a körülmény növeli a szolidaritás jelentőségét, amelyről Petkovic elvtárs sz­ólt, és szükségessé teszi, hogy olyan megoldásokat ke­ressenek, amelyek semlege­sí­ten­ék az esetleges önző ér­dekek felülkerekedését. (Folytatjuk) El nem kötelezettség: az emberiség reális reménye (3.) Tartós mércék rugalmas alkalmazása „ Kerekasztal-beszélgetés az újvidéki Televízióban (21) Ismét a menetoszlop élén Ebben a haladásért és a dolgozók jobb életéért vívott küzdelemben Tito még egy nagy igazságot felismert: Azt, hogy az or­szág csak békében fejlődhet gyorsabban, és az ember szükségletének kielégítését csak ilyen körülmények között valósíthat­ja meg. A történészek feljegyezték azt a lesújtó adatot, hogy Jugoszlávia területén ötven nemzedék közül a történelem során egyetlenegyet sem kíméltek a háborús pusztítások. Csupán a második világhá­borúban minden tizedik jugoszláv életét vesztette. Éppen ezért, tehát belső fejlő­désünk szükségletei miatt, küzd Tito olyan következetesen és szenvedélyesen az egész világ társadalmi haladásáért és békéjéért. Személy szerint ezért fejt ki akkora erő­feszítéseket, hogy korunk minden felelős államférfia és haladó ereje járuljon hozzá tevékenyen napjaink számos ellentmon­­dásának áthidalásához, a haladás, a sza­badság, az emberek és népek boldogabb élete érdekében. Tito tökéletesen­ tisztában van azzal a ténnyel, hogy a mai kor az emberiség tör­ténelmében a legnagyszerűbb lehetősége­ket kínálja, de egyúttal a legsorsdöntőbb is. Egy olyan időszakban, amikor az em­beri elme és az emberi kéz alkotásai a legmerészebb álmokat is felülmúlják, ami­kor az ember meghódítja a világűrt és a Holdra lép, amikor hihetetlenül nagy energiaforrások ura, amelyek jóval túl­szárnyalják még a világ megsemmisítésé­hez szükséges energiát is, az értelem győ­zelmével az egész emberiség megszabadul­hat a megaláztatástól, a hiánytól és nincs­­telenségtől. Tito tudja és érzi, hogy ez az az idő, amikor a szabadság vagy rabság, a szegénység vagy gazdagság, az elmara­dottság vagy haladás, a háború vagy béke valamelyik országban vagy Valamelyik ha­táron közvetlenül meghatározza vagy ve­szélyezteti minden ember, és minden nép, az egész emberiség életét és jövőjét. Mint marxistának, meggyőződése, hogy csakis a kizsákmányoló, elmaradott társadalmi és politikai viszonyok az okai annak, hogy az atombombák és atomrakéták félelmet szülnek az emberben, ha a jövőre gondol, s ez az oka annak, hogy az emberiséget még mindig a háború és a megsemmisü­lés veszélye fenyegeti. Mivel mélyen meg van győződve abban, hogy az új világkatasztrófát el lehet ke­rülni, Tito sohasem csügged, és nem vá­lik borúlátóvá. A humanista forradalmár szenvedélyével küzd a békéért, s világ-­­ szerte az emberek milliót rázza fel és ser­kenti, harcol az államok a népek közötti koegzisztenciáért, a szabadságért és szo­ciális haladásért. Tito neve már régóta ismert Jugoszlávia határain túl is, és hivatkoznak rá mind­azok, akik számára a béke tudatos és eg­zisztenciális szükséglet. Neve a békéért folytatott harc szimbólumává, egy új vi­lág humanista víziójának kifejezőjévé vált, amelynek nemzedékei nem fogják ismerni a háborús borzalmakat. A küzdelemben, amikor szülőhazája területét védelmezte a támadóval szemben, Titónak az embe­rekre gyakorolt befolyását egy partizán­­költő egyszerű szavakkal szinte képletesen így fejezte ki: „Tito a menetoszlop élén halad.” — Véleményem szerint, ebben az új korban, amely nem a háborúk és a megsemmisítés, hanem a béke korszaka, Tito elnök ismét a menetoszlop élén ha­lad. A fentieket Paz Estensoro bolíviai el­nök mondta Tito elnökről, amikor 1963- ban köztársasági elnökünk ebbe a latin­amerikai országba látogatott. Igen, Tito ismét a menetoszlop élén — a béke menetoszlopának élén halad! őszinte barátja, dr. Kenneth Kaunda zambiai emlök így szólt róla: Tito marsall a szabadság harcosa, a humanista szocia­lizmus harcosa ... Tito vezető a vezetők között — s mindenekfölött a béke hirde­tője. Willy Brandt, a­ Német Szövetségi Köztársaság volt kancellárja ezt mondta Titóról: „Politikája mindig a béke szol­gálatában állt.” Vanhagir Venkata Giri in­diai köztársasági elnök szintén hangsú­lyozta: Tito elnök korunk egyik legkiemel­kedőbb személyisége... A békés koeg­­zisztencia és az el nem kötelezettség meg­győződése? híve/ Ezt elismerte róla Ri­chard Nixon, az USA volt elnöke is, mond­ván: „Személyes hozzájárulása — nem­csak mint vezetőnek a háborúban, hanem még inkább mint vezető személyiségnek a békében, a béke ügyéhez, amelynek hí­ve — lesz az, amelyre a történelem mint egyedülálló példára fog emlékezni.” Amikor Luis Echeverri mexikói elnök 1974 februárjában Jugoszláviában járt, hangsúlyozta, hogy Titónak a gyarmat­uralom felszámolásáért és az el­nerh köte­lezettségért kifejtett kiemelkedő munkás­sága hozzájárult a harmadik világ egysé­gének erősítéséhez, s biztosította számára valamennyi haladó ország bizalmát és el­ismerését.’ (Folytatjuk) ZYOMKO STAUBRINGER AZ EL NEM KÖTELEZETTSÉG ÉPÍTŐJE TITO SZEREPE A VILÁG­POLITIKÁBAN_______ MAGYAR SZÓ Csütörtök, 1976. jún. 10.

Next