Magyar Szó, 1980. május (37. évfolyam, 133-148. szám)
1980-05-24 / 141. szám
10 BERREGŐ Szerkeszti! Wanderer Pál Vezetési stílus A kezdő gépkocsivezetők igen sokáig kellemetlen félelmet, bizonytalanságot éreznek, s egyik hibát a másik után követik el. Már említettük, hogy ezt a kort vezetői pubertásnak hívjuk, ez az időszak igen gyakran hét évig is eltarthat, illetve mindaddig, amíg a vezető gépkocsijával mintegy 30—40 000 kilométert nem tesz meg. Ezután következik a „stabilizálódás” időszaka. Ilyenkor jelentős változások állnak be, tudatosan és tudat alatt is. Ebben az időszakban rendszerint kialakul a vezetői stílus. Pszichológiai kifejezéssel élve ez az időszak a vezető egyénisége megformálódásának kezdete. A kérdés most az, hogy a szóban forgó vezető defenzív vagy offenzív stílust fog-e követni a jövőben. Minden bizonynyal ebből a szempontból döntő szerepe van magának a vezetőnek is, illetve annak, hogy milyen jellemről, milyen egyéniségről van szó, de ugyancsak fontos szerepe van az intelligenciának is. Annak érdekében, hogy ezt a sorsdöntő időszakot jobban megmagyarázzuk, ismét csak a korai vezetői gyakorlatra kell visszatérnünk, illetve ahogy már említettük, a vezetői pubertásra. Az igaz, hogy a vezető az öt-hét év alatt, illetve a megtett 30 000 kilométer során számos esetben meggyőződhetett bizonyos dolgokról, sok mindent láthatott útközben, minden bizonnyal ő maga is részese volt egyes kellemetlen eseteknek, észrevette, miként viselkednek más vezetők az adott közlekedési körülmények között, egyeseket csodált, elismeréssel adózott nekik, másokról pedig csak a legrosszabakat mondhatta. Alkalma volt látni, tapasztalni sok ember magatartását, a kocavezetőktől kezdve a legjobb vezetőkig. Mindezt szinte filmre vette, és ez az 5—7 év illetve, 30 000 kilométer hosszú filmszalag minden bizonynyal döntő jelentőségű volt számára, mert különféle jelenetek szemtanúi lehetett, de e jelenetek rendszertelenül halmozódtak fel emlékezetében, nem tanulmányozhatja őket. Mégis értékes anyag, és ha felhasználja, akkor megvan a lehetősége, hogy defenzív vezető legyen. Az ilyen vezetők az említett film lepergetése után elemezik a múlt eseményeit, a jót és a rosszat, a kellemetlent és a kellemes történeteket, levonják belőle a tanulságot és összegezik a tapasztalatokat, így például minden bizonnyal visszaemlékeznek azokra az ismerős vezetőkre, akiket annak idején csodálattal szemléltek, sőt irigykedtek is rájuk, hogy balesetmentesen vezetnek, hogy sohasem vesznek részt hajmeresztő előzésekben, látványos kerülésekben és évtizedeken át megtartják e vezetői stílusukat. Az ilyen személyek alaposan elemzés alá vesznek minden válságos helyzetet. Ha nagyon jó vezetőről vesznek mintaképet, akkor megtörténhet az is, hogy bizonyos kisebbségi érzés vesz erőt rajtuk, megtörténhet, hogy elveszítik önbizalmukat, nem bíznak saját vezetői képességükben és megkérdőjelezik, hogy lehet-e belőlük valaha is jó gépkocsivezető. Épp a történések, közlekedési helyzetek figyelmes, alapos tanulmányozásával, elemzésével az ilyen személyek rájönnek, hogy a számukra kivételes tehetségű vezetőknek sincs holmi különös természeti adottságuk, hanem érzékük van, hogy felmérjék az adott közlekedési helyzetet. Erről azonban következő számunkban írunk. v. p. ж GYERMEKEK A KÖZLEKEDÉSBEN A veszély bátyiról leselkedik Már említést tettünk arról, hogy melyek azok a legfontosabb szabályok, amit tudnunk kell, ha kerékpárral közlekedünk. Elmondtuk, hogy a gyermeknek fel kell fognia, meg kell értenie, hogy a kerékpárral minél közelebb kell haladnia az út jobb széléhez, függetlenül az úttest szélességétől és a forgalmi sávok számától. Meg kel magyaráznunk a gyermeknek egy-egy rendkívül fontos szabályt, amely arra vonatkozik, ha a kerékpár balra tér ki, kerülés vagy előzés végett, például ha fogatos kocsit vagy másik kerékpárost előz, illetve ha útján akadály merül fel (ez pedig leggyakrabban nem más, mint az úttest megrongálódása). Említést kell tennünk arról, hogyan kell balra fordulni. Mielőtt a kerékpár vezetője hozzáfogna a művelethez, illetve a balra forduláshoz, vízszintesen kinyújtott bal kezével jeleznie kell szándékát. Jeleznie kell tehát, hogy merre szándékozik fordulni, de ennél sokkal fontosabb, hogy meggyőződjön, veszélytelenül elvégezheti-e a műveletet, tehát hátra kell tekintenie. Csakis akkor fordulhat, illetve térhet ki balra, ha hátulról semmilyen veszély nem fenyegeti. Nem árt, ha a gyermeknek többször is hangsúlyozzuk, elmondjuk, hogy a veszély leggyakrabban hátulról leselkedik rá! Ha észreveszi, hogy valamilyen jármű közeledik hátulról, és hogy ez a motoros jármű hamarosan beéri, akkor nem szabad elkezdenie a műveletet, illetve nem szabad hozzáfognia az előzéshez vagy a kerüléshez. Tehát nem is fog kézéves jelt adni, hogy balra tart. Ha olyan helyzetbe került, hogy valamilyen akadály áll közvetlenül előtte, amelyet meg kell kerülnie és észreveszi, hogy a háta mögött jármű közeledik, az egyetlen helyes módszer az, ha megállítja a kerékpárt! Amikor már meggyőződött arról, hogy hátulról nem fenyegeti veszély, és a szemközti irányból érkező járművek sem veszélyeztetik, akkor kinyújtott kezével jelzi szándékát, hogy kerékpárjával balra fordul. MAGYAR SZÓ 1980. május 24., szombat Az újságok már írtak arról, hogy a Ford hamarosan új típussal, újdonsággal jelenik meg a piacon, ez a típus a mostani Taunus utódja lesz. Képünk azt a rajzot ábrázolja, amely beny írja, miként fest a Taunusból és a Corvinából kialakított új típus. Azért említjük a két előző típust, mert az új gépkocsi inkább arra fog hasonlítani, amelyet vagy Németországban, vagy Angliában gyártanak. Eddig csak annyit tudunk, hogy motorja hasonló köbtartalmú lesz, mint a Taurusoké, és hogy elsőkerékmeghajtású lesz, ezenkívül minden bizonnyal három vagy ötajtós változatban készül. Bemutatását a jövő évre tervezik. Az új típus felszerelése is gazdagodik, aki kívánja, és akinek pénze van, kagylóüléssel, szervo-kormányberendezéssel és 2000 köbcentis motorral is megrendelheti. ф Ha világtalan személyek önállóan részt vesznek a forgalomban, FEHÉR BOT KELL HOGY LEGYEN az ismertetőjelük. Azt a járművet, amelyet úgy alakítanak át, hogy testi fogyatékosságú, rokkant személy vezethesse, a vezető kérelmére KÜLÖN ISMERTETŐJELLEL LEHET ELLÁTNI. Olvasóink kérésére először rövidített formában jelentetjük meg az új közlekedési szabályokat, magyarázat nélkül. Az új közlekedésbiztonsági törvény minden bizonnyal hatályba lép. VilágszobaFCI: Nem is kerékpár, nem is tricikli, nem is autó, de mégis Mercedes, éspedig a legkisebb fo-i gyasztásn. A mind Mercedesnek nagyon vékony kereke van, nem is gyorsasági versenyre szánták, önsúlya 49 kilogramm. Szembetűnően aerodinamikus karosszériáról van szó, a levegő ellenállását a lehető legkisebbre csökkentették, a jármű sebességváltó nélkül készült, a motor erejét lánc viszi át a kerekekre. A Mercedes- Benz cég technikusai készítették nemzetközi versenyre, a versenyt pedig a hockenheimi Shell cég és az Automotor und Sport című nyugatnémet lap szervezte. Frank Maier, a Mercedes technikusa világrekordot állított fel a járművel: 970 kilométert tett meg egyetlen lilter Diesel-üzemanyaggal! Egy későbbi versenyen ugyanez a vezető javított saját rekordján. 1284,13 kilométert tett meg egy liter Diesel-üzemanyag- Igal, tehát 100 kilométeren csak 1 0,0770 liter üzemanyagot fogyasztott, átlagsebessége 16,5 kilométer vott, tehát a versenyre készült előírásoknál nagyobb, mert a szabály szerint 15 kilométernél lassabban haladó jármű nem vehetett részt. Néhány szó működéséről. A kis Diesel-motort lendületből kell begyújtani, majd a vezető eloltja a jármű motorját, úgyhogy egy darabon a lendület viszi a szerkezetet. Ezután ismét be kell gyújtani a motort, majd megismételni az eljárást. Tartá- I lyába menzúrával öntik az üzemanyagot, illetve olyan mérőszerkezettel, amelyet laboratóriumokban használnak. Genfben mutatták be a Saab 900 Turbo típust is az eddigi ívelt vonalat felváltó, lépcsős hátú karosszériával, de a svédek igazi újdonsága a jövő autótechnikai ígéreteit hirdető „Concept Car” volt, vagyis egy Volvo kísérleti kocsi. VIZSGAANYAG TRAKTORVEZETŐK SZÁMÁRA (Il.) Milyen jármű csatolható a traktorhoz? Ha a traktor részt vesz a közúti forgalomban, legfeljebb két kapcsolható járművet vontathat, de csak akkor, ha ezeket a járműveket kimondottan erre a célra szerkesztették, tehát traktorpótkocsiként készültek. A traktor csak egy átalakított fogatos járművet húzhat maga mögött. Tilos két kombinált kapcsolható járművet vontatni, például egy traktorpótkocsit és egy átalakított fogatos kocsit. A traktor vontathat könnyű pótkocsit is (750 kilogramm a felső súlyhatár) azzal a feltétellel, hogy a vontatási kapcsolat, illetve a kapcsolás helye megfelel az előírásoknak (csuklós kapcsolószerkezet, biztosítószerkezet, amely meggátolja, hogy a vonatott jármű leváljon a vontatótól), úgy, hogy a pótkocsi hátsó részén fel kell tüntetni a traktor rendszámát, világító és irányjelző berendezéseket, illetve azokat a berendezéseket, amelyek a traktor hátsó részén is megtalálhatók. A traktor vontathat különböző kapcsolható mezőgazdasági és más gépeket is, olyanokat, amelyeket úgy szerkesztettek és úgy gyártottak, hogy a traktorhoz lehet kapcsolni, mint például az ekét, a morzsolót, a vetőgépet, kaszálógépet, kapálógépet stb. Ha ezeknek a kapcsolható járműveknek a gumiból készült kerekei vannak, akkor vontathatók, de ha nem ilyen kerekekkel készültek, akkor a traktor hátsó részén a levegőbe kell emelni és így kell szállítani őket. A gumiból késszült abroncs lehet tömött és felfújható.