Magyar Szó, 1982. április (39. évfolyam, 104-118. szám)

1982-04-27 / 115. szám

1932. április 27., kedd MAGYAR SZÓ MŰVELÉS 4. 13 TÖBB MINT DIÁKCSÍNY M­egértem a gyerekeket Kevés igazolást adtam — mondja dr. Stajnfeld Mivel a hamisított igazolások kilencvenkilenc százaléka dr. Stajnfeld József ellopott kézjegy­pecsétjével van ellátva, így fel­kerestük az orvost is, hogy mond­ja el, mi a véleménye a­z ügyről, s mivel a diákok többször is hivat­koztak a nevére, mondja el a vé­leményét a gyerekek által felve­tett kérdésekről. — A szóban forgó bélyegzők ta­valy tűntek el — mondja dr. Stamnfeld. — Nyomban értesítet­tük a belügyi titkárságot is, hogy megakadályozzuk további haszná­latát. Legjobban attól tartottunk, hogy kábítószer-élvezők kezébe ke­rül. A belügyi szerveknek tett je­lentés után úgy éreztük, köteles­ségünknek eleget tettünk. — Én már tavaly hallottam, hogy a diákok állítólag az­ én kéz­jegyemmel ellátott hamis igazolá­sokat hordanak az iskolába. Nem tulajdonítottam nagyobb jelentő­séget a dolognak, úgy gondoltam, ha igaz, akkor majd az iskola tisztázza az ügyet. Persze, a gye­rekek egyre bátrabbak, szemtele­nebbek lettek. A közelmúltban egy mérnök ismerősöm, aki a me­zőgazdasági iskolában is tanít, ho­zott egy igazolást, s megkérdezte tőlem, miért adok ki ilyet. (Mint már említettük, a hamisításra a mezőgazdasági iskola pedagógusai jöttek rá abból, hogy az egyik igazoláson ez állt: „... ztoog ne­­opravdanih razloga ...” (igazolat­lan okokból), s ez a nő végzetes lett több mint 30 diák számára). Persze, láttam, hogy az igazolás hamisítás. Nyomban elmentem az iskolába, s átnéztem az igazolá­sokat. Különválasztottam a hami­sakat és az eredetieket. Ezután a bélyegző nyomába eredtem. Még aznap sikerült megtudnom, kinél van, s a diák még aznap elvitte az iskolába. — Egyébként volt olyan hamis igazolás is, amire a most haszná­latban levő pecsétem van ráütve. Hogyan lehetséges ez? Eddie az asztalon vagy a záratlan fiókban tartottuk a bélyegzőket. Sokan hozzá tudtak férkőzni, kezdve az ide gyakorlatra járó középiskolá­soktól az egészségház segédsze­mélyzetéig. Ezzel azt akarom mon­dani, hogy a hamisítás miatt az egészségház is felelős, mert a bé­­lyegzőket nem őriztük kellően, le­hetőséget adtunk arra, hogy ilyes­mi előforduljon. Tgaz, későn, de tanultunk az ügyből. Most elzár­juk a bélyegzőket. Szerintem a pedagógusokat terheli a legna­gyobb felelősség, hisz nem érdek­lődtek az iránt, hogy mi az oka a sok hiányzásnak, hogy miért adunk ki a­nnyi iga­zolést. Egyéb­ként én személy szerie-nt hivatalo­san kevés igazolást adtam a gye­rekeknek.­­ Sokan felveszik a kérdést mostanában, hogy miért adok, ad­tam igazolást a diákoknak, ami­kor nem én vagyok a diákorvos. Erre nem egyszerű a válasz. El­sősorban azért, mert igyekeztem megérteni a gyerekeket, a fiatalo­kat. Talán ezért is fordulnak hoz­zám oly sokan bizalommal. Elő­fordul, hogy ezért vagy azért nem akarnak iskolába menni. Tele van­nak problémával. Ha eljöttek hoz­zám, én meghallgattam őket, igye­keztem megérteni problémáinkat, mindig segíteni akartam rajtuk. Ha­ igazolást kértek, adtam nekik, de mindig figyelmeztettem őket, hogy ez ne váljék szokássá, hogy a lógás megbosszulhatja magát. — Úgy érzem, azért jártak hoz­zám, mert őszintén elmondhatták minden problémájukat, legyenek azok akár az iskolával, a szülőkkel, a barátokkal, a barátnőkkel, vagy a nemi élettel kapcsolatosak. Mindig meghallgattam őket, s amennyi­ben módomban állt segítettem raj­tuk, ha épp igazolással kellett, hát azzal. Miért ne adtam volna iga­zolást az egyszerű, tanácstalan, a sokszor magukra hagyott gyere­keknek, akik őszintén elmondták problémáikat, és segítséget vártak tőlem. Ezek legalább becsületesen eljöttek hozzám, megmondták, mi­re van szükségük s miért. De van­nak esetek, amikor felelős poszton levő szülők telefonálnak rám, vagy keresnek fel személyesen, hogy utólag adjak a gyereküknek igazolást, mert különben kizárják az iskolából. — Az ilyen szülő tekintélyét latba vetve igyekszik kihúzni gye­rekét a bajból, de mit csináljanak a többiek? S hogy adunk ki ilyen igazolást, az bizonyos, de mit te­hetünk? Nemegyszer jön telefon­­hívás a különböző labdarúgóklu­bok vezetőségi tagjaitól, akik szintén felelős tisztséget töltenek be a munkaszervezetekben, hogy adjak igazolást egy-egy diák-lab­­darúgójuknak, mert sorsdöntő mérkőzésre készülnek, s a csa­patnak szüksége van a gyerekre. Többet jön az úgynevezett ,,jó gyerekek”, a, „janik” ügyében in­tervenció, mint ahányszor egy-egy gyerek személyesen eljön hozzám, s becsületesen megmondja, miről van szó. Ha már amazoknak nem lehet, mert nem lehet ellentmon­dani, akkor miért büntessen az egyszerű,­­ magukra hagyatott gyerekeket?! — Nem tudom, de szerintem a pedagógusokat, s a szülőket ter­heli a legnagyobb felelősség a ha­mis igazolások miatt. A pedagó­gusok nem érdeklődtek az iránt, miért adtunk ki ennyi igazolást. A szülők is felelősek, hisz nem érdeklődnek gyermekeik felől, de nem is igen törődnek velük. Úgy ítélem meg, hogy mindjobban el­hal a kapcsolat diák és tanár, va­lamint gyerek és szülő között. Itt valahol van az oka annak is, hogy a gyerekek hamisítottak. Nagyobb megértést kellene tanúsítanunk irántuk, nekünk felnőtteknek. — Azt pedig nem szeretném, hogy én legyek a döntőbíró a gye­rekek felett. Én csak megállapí­tottam, hogy melyik a hamisított és melyik az eredeti igazolásom. VOJNITS Tivadar DANKÓ László Az adai EGÉSZSÉGIHÁZ munkaügyi bizottsága hirdetés útján felveszi­i egészségügyi dolgozókat az alábbi munka­feladatok végzésére: 1. FOGTECHNIKUS meghatározatlan időre, 2. terepszolgálatra SZÜLÉSZNŐ­­GYAKORNOKOT meghatározatlan időre. FELTÉTELEK: 1. fogtechnikusi középiskolai képzettség egyévi gyakorlattal, gyakornoki vizsgával; 2. egészségügyi szakközépiskolai képzettség, szü­lészeti szakirány, kötelező a magyar és a szerbhorvát nyelvtudás. A hirdetés a közzétételétől számított 10. na­pig érvényes. A kérvényhez mellékelni kell a hirdetés felté­teleit igazoló okmányokat. A kérvényt a hirdetés feltételeit igazoló ok­mányokkal a megszabott határidőn belül a kö­vetkező címre kell eljuttatni: Egészségház, Ada. A hiányos és a késve érkező kérvényeket nem veszik figyelembe. 504/1. Színházak Szabadkán Egy fesztivál margójára í­rt vajdasági színházak XXX!!. találkozójáról, , az elfogást néző szemével Második hete fesztiválváros Szabadka: a vajdasági színházak XXXII. találkozójának rendez­vényei estéről estére (és egy-egy délelőtt vagy délután) százakat csábítanak az ódon épületbe, ha­zai és vendégegyüttesek produkcióinak tapsol a közönség a rend­szerint zsúfoláiig telt nézőtéren — Szabadkán valami nagyon szép dolog történik. A találkozó hivatalos része le­zárult, mire ezek a sorok megje­lennek, a díjak sorsáról is dön­tött a hivatalos zsűri — ma este osztják ki őket —, a szakemberek majd összegezik véleményüket, és lassan-lassan minden visszazökken a megszokott kerékvágásba. Illet­ve lehet, hogy egyesek megszív­lelik azt az útravalót, amit itt kaptak. Az előadások után következő kerekasztal-beszélgetések, melyek minden érdeklődő számára lehe­tővé tették a vélemény­nyilvá­nítást a látott darabokkal és egyáltalán a színházzal kapcsolat­ban, és ahol a színészek, rendezők, kritikusok is alkalmat kaptak (nem ritkán homlokegyenest elté­rő) nézeteik kifejtésére, gyakran ugyanolyan izgalmasak voltak, mint maguk az előadások. És amit leglényegesebbnek tartok: ezek an­nak a közegnek a megnyilatkozá­sai, amelyért­­— így vagy úgy — a színház létezik, a közönségé. Ez kell az embereknek? Végigtallózva a kerekasztal-be­­szélgetéseken hevenyészed jegy­zeteimen — mint e beszélgetések egyik vezetője, valamivel aktívabb szerephez jutottam, mint ha csak az események krónikása lettem volna —, több olyan részlet kí­nálkozott feldolgozásra, mely messze meghaladja a­­találkozó vagy akár a színházkultúra kere­teit, művelődéspolitikánk sarkala­tos kérdéseit érinti. Régi igazság, hogy a színház a közönségért van, de vajon ez ma­gában foglalja azt is, hogy kiszol­gálja azt? — Ez volt a verseciek Raddvoje Lola Djukic Mórám da ubijem Petra (Meg kell ölnöm Pétert) című előadását követő be­szélgetés fő dilemmája. A sztereo­tip sablonokból összefércelt darab és a hasonló igénnyel (igényte­lenséggel) készült előadás a kö­zönség egy részénél — sajnos, többségénél — osztatlan sikert ara­tott, mintegy a rendező (Djura Udički) önigazolását támasztva alá: ez kell a népnek! És ezen az alapjában véve de­magóg érvelésen megtört minden józan megjegyzés, a színház kul­turális missziójára való hivatko­zás. Az „ez kell a népnek” apos­tolai fekete-fehér látásmódjában Shakespeare vagy Dosztojevszkij és az értéktelen, olcsó effektusok­kal operáló álművészet között — mely mellesleg könnyen érthető formában tolmácsol felszínes tár­sadalmi vagy érzelmi elemeket — nincs járható út. Pedig épp ez a találkozó szol­gált nyilvánvaló bizonyítékkal ar­ra, hogy nem a dráma az egyetlen „kelendő” műfaj — még a fesz­tiválokon sem. A legjobb előadás­nak kijáró pálmát nem klasszikus drámával, hanem Mrožek keserű humorral átszőtt szatírájával „ab­szurd családi komédia” — áll a műsorfüzetben) vitte el az Újvidé­ki Színház együttese. A szabadkai­ak könnyedén csapongó Mirando­­linájának, mellyel a rendező Sza­bó Istvánnak nyilvánosan is kifej­tett célja a szórakoztatás — de művészi igénnyel —, Jónás Gab­riella révén a legjobb színészi ala­kításért járó díjat ítélték oda. Mindez arról tanúskodik, hogy nem eleve a műfajt, hanem a mű­vészi ihletettség hiányát, az al­kotó képzeletet meddővé sorvasztó írói, rendezői és színészi sekélyes­séget marasztalták el azok, akik­nek véleménye szerint a színház társadalmi funkciójának csődjét jelentené, ha megrekedne az ol­csó igények, az együgyű ízlés ki­szolgálásának szintjén. Ha igaz — már­pedig igaz —, hogy a neve­tés a legőszintébb ember meg­nyilatkozás, ezt a gondolatmenetét folytatva eljuthatunk egész odáig, hogy hadd lám, min nevetsz, és megmondom, ki vagy!... A színházban és a színház körül A színház nemcsak olyan érte­lemben kollektív művészet, hogy csapatmunkára épül, hanem abban, az értelemben is, hogy gya­kri él a társművészetek — zene, balett képzőművészet stb. — eszközeivel. A találkozó idején — részben hoz­zá kapcsolódva — több jelentős művészeti-művelődési rendezvény nyílt Szabadkán; mulasztás volna nem beszélni róluk. A találkozót — néhány órával­­, hivatalos megnyitó előtt — a Kiás­ta Djordjevic emékezése című monodrámával vezette be Ana Jaj­­čanin Cvijanović. Szebb beveze­tést megálmodni sem lehetett vol­na — jegyeztem is egy néző vé­leményét, egyikét azoknak, akiket ez a késő délutáni műsor gyűjtött egybe a szabadikai régi városháza dísztermében, és akik az élő em­beri szó és a portrét teljessé tevő muzsika kettős vonzásába kerül­tek. Szaba­dka urbanisztikai fejlődé­sét bemutató kiállítást készített elő a találkozó idejére a Történel­mi Levéltár és a Városrendezési Intézet a Művelődési Otthon és a Városi Múzeum közreműködésével A városközpont kialakítását szem­léltető kiállításban külön helyet kap a színház épületének építése, amit 1854-ben fejeztek be. A színház előcsar­nokában 52 fényképből álló kiállítás hívja fel magára a figyelmet: Tito, a szín­ház és a színészek. — hirdeti a műsorfüzet. A Szerb­ SZK Szín­­művészeti Múzeumának­ anyagából összeállított válogatás Stepernék egyike-másika ma már történelem — ilyen például az az 1942-t­ől származó felvétel, mely az első­­ partizánszínészek társaságában áb­rázolja Titót, de érdeklődésre szabít számot a többi is, mely a színház és filmművészet legnagyobb hazai és külföldi alakjainak Titóval való találkozásait örökíti meg. A szemle alkalmából a Képző­­művészeti Találkozó is alkalmi tárlattal várja a látogatókat. Az 50 festményt felsorakoztató kiállí­tás a művésztelepi mozgalom sa­játos dokumentumának tekinthető. Ezeik mind az utóbbi két évtized­ből származnak (őszre lesz 20 éves maga az intézmény). A­­ kísérő­rendezvények sorába tartoz­­i a Djupa Jakšić 20 festményéből ren­dezett kiállítás is a Városi Mú­zeum képtárában. A XIX. századi szerb romantikus festészet közis­mert vásznait tartalma­zó kiállítás a belgrádi Nemzeti Múzeum gyűj­teményétől való. . A vendéglátó szabadkai Népszín­ház két néhai kiváló művésze — Jelia­ Asié­ és Vérségi József — eml­ékére díjat alapított a szín­ház dolgozói közössége. A Jel­ka Asx-díjat a bíráló bizottság oszt­ja ki a találkozó legjobb színészi alakításáért, a Vérségi József-dí­­jat pedig a­­közönség-zsűri ítéli oda a legnépszerűbb színésznek. poo ) A találkozóval kapcsolatos (hiva­talos és nem hivatalos) beszélge­tésekben, kevés kivételtől eltekint­ve ellentétes nézetek csaptak ösz­­sze. Nem nehéz elképzelni, hogy a díjak apropóján még magasabbra csapnak a vita hullámai. Ennek kapcsán talán nem felesleges Braníko Pleša színművész, zsűritag szavait idézni. A színház varázsát az adja meg, hogy az emberekben a legkülönfélébb reakciókat váltja ki... SZÖLLŐSY VÁGÓ László A legjobb színészi alakítás: Jónás Gabriella (szabadkai Népszínház) mm ESEMÉNYEK Moszkva előtt - Vercelli után Villáminterjú Kinka Ritával Olvasóink bizonyára emlékeznek rá, hogy a tavalyi év novemberé­ben az olaszországi Vercelliben megtartott G. B. Viotti emlékét ápoló versenyen Kinka Rita zon­goraművész és az Újvidéki Zene­­művészeti Akadémia három növen­déke díjat nyert. Most a nagy­hagyományú és az idő múltával egyre erősödő moszkvai Csajkovsz­kij-verseny előkészületei során be­szélgettünk el Kinka Ritával, aki a verseny előtt fellép több tarto­mányi városban, így szerdán este Újvidéken, a Rádió M-stúd­iójában" A Verceik­ után a tartományi Zenei Központ szervezésében mind szóló-, mind zenekari esteken fel­léptem Újvidéken, Szabadkán, Zre­­njaninban, Kikindán és Belgrád­­ban. Tudásomat nemcsak e fellé­péseken keresztül, hanem az „is­kolapadban” is gyarapítottam: a­­ ■ belgrádi zeneakadémián postgra­­duális tanulmányokat folytatok Dusán Trbojevic vezetésével — mondja Kinka Rita. — A moszkvai Csajkovszkij-ver­­senyről mit mondanál? $3 Az idei versenyt június 11 és július 8 között rendezik meg Moszkvában, immár hetedszer. Nemcsak a zongoristák, hanem a 16 és 30 év közötti hegedűsök, csel­listák és énekesek is versenyez­nek. A zongoristák versenyére a barokk, a romantikus, a XX. szá­zadi és a kortárs zeneszerzők mint­egy tizenöt művét kellett megta­nulni. A felajánlott két kortárs zeneszerző műve közül Taktakisvi­­li zongoraszonátáját választottam. — Milyen a te hozzáállásod ehhez a versenyprogramhoz? E3 Minden verseny arculata megnyilvánul a kötelező művek­­ összetételéből. Szerintem jó lenne­­ kevesebb szerzeménnyel a ver- I senyre menni, akkor könnyebb dolgunk lenne.­­ — A holnapi szonátaest kereté­ben kinek a műveit játszod" . A kötelező versenyprogram egy részét, pontosabban Beetho­ven, Slavenski, Schumann és Pro­­kofjev szonátáit. A moszkvai versenyre hazánk­ból tizennégy művész indul. Vaj­daságból Kinka Rita mellett Ke­­ma' Gek­a és Zoran Grujić a zon­goristák közül, valamint Mateja Marinkovic és Anton Zupaneié a hegedűsök közül, valamennyien Ksenija Jankovictyal és Ivo Pogo­­relictyel együtt. F. Cy. Kinka Polta

Next