Magyar Szó, 1982. április (39. évfolyam, 104-118. szám)

1982-04-30 / 118. szám

te MŰVELŐDÉS 1982. április 30., május 1,­2. MAGYAR SZÓ Tartalmat adni a kibontakozó képzeletnek A pályaválasztástól a pályakezdésig — Elmondják a Partizán kerékpárgyár szerszámlakatosai H­armad­magammal ülök a szabadkai Partizán Kerék­párgyár szerszámlaka­tos­­műhelyének ,,főnöki” üvegkalit­kájában, melyet az interjú ked­véért bocsátottak rendelkezésünk­re. Az üvegfalak inkább csak jel­képesen választanak el bennün­ket a műhelytől: a mi beszélgeté­sünk igaz, nem hallatszik ki, de hozzánk beszűrődik a műhely munkazaja, a jellegzetesen nehéz olajszag. Méricskélő, kíváncsi pil­lantások kereszttüzében érezzük magunkat — a gyárnak ebben a részében szemmel láthatóan nem túl gyakori vendég az újságíró. Beszélgetőtársaim, BOROS Zol­tán és ÖKRÖS László 2—3 éve dolgoznak itt a gyárban, fenn­tartás nélkül alkalmazható hát rájuk a jelző: pályakezdők, an­nál inkább, mert a szerszámlaka­­tos-sza­kmában hosszú évek múl­tán is gyakran fordul elő olyan munkafeladat, amilyennel koráb­ban még nem találkozott az em­ber. Hogy miért éppen pályakez­dőket kerestünk? Azért, mert ar­ra kerestük a választ, milyen utat kell végigjárni a pályaválasztástól a pályakép beteljesüléséig. Ökrös László 22 éves, a reform előtti utolsó generációhoz tarto­zik . Akikor még több volt a gyakor­lat, igaz, hogy ez az elméleti ok­tatás terén ütött vissza, mert — őszintén megvallva — az elméleti tudásunk elég hézagos maradt. De az is igaz, hogy az elméleti tu­dást aránylag könnyebb megsze­rezni: aki szükségét vagy hiányát érzi, a könyvekben minden kér­désre megtalálhatja a választ. A gyakorlati tudás azonban így, „magánúton” nem szerezhető meg: ahhoz műhely kell — nem isko­lai, hanem gyári műhely, ahol nem a tanár, hanem a termelés adja fel a leckét mindennap. A gyakorlati tudásra azért is szükség van, miivel az elmélet öt­leteket ad, de ahhoz, hogy az meg­valósuljon, gyakorlati tartalmat kell kapnia, mert anélkül a leg­jobb ötlet is értelmetlen erőlkö­déssé válik. Boros Zoltán 21 éves, a reform utáni első generációval végezte el a szakirányú középiskolát. Apám foglalkozása kovács: ott­honról hoztam a szakma iránti vonzódást. A foglalkozás megvá­lasztásában is apám hatása volt a döntő: a legigényesebb vasas szakma a szerszámlakatos — mon­dogatta —, pontosságot, figyelmet követel. Amit géppel nem lehet megcsinálni, azt a szerszámlaka­­tos kézzel megcsinálja. Meg aztán hol van még az, hogy láthatod, amint az anyag kezed munkája nyomán átalakul? Ez már alko­tás... Hittem neki, ezért választottam ezt a szakmát, hiszen az az egy nap, amit kilencedikes vagy aza­­du­kes koromban a Bratstvo Va­gon gyár­ban töltöttem, nem sokat nyomott a latban. A tanulás­­ idején ide jártam termelési gyakorlatra is — he­tenként egyszer. Ez nagyon kevés. Munkába állás után fél év alatt jóval többet tanultam, mint az iskolai két év alatt. Ökrös: Nemcsak az a baj, hogy kevés a gyakorlaton töltött idő, hanem az is, hogy soha nem le­het a végét is látni a munkának: ma elkezd valamit a tanuló, de nem fejezheti be, mire legköze­lebb (egy hét múlva) megint gya­korlatra jön, addigra a műhelyben valami tizediket csinálnak, ami­be megint csak „belekóstolni” van ideje. Így csak részleteket lát vagy csinál de semmit vagy na­gyon keveset csinál végig. Boros: Változtatni kellene a gyakorlatokon, méghozzá úgy, mintha az iskola a gyárban len­ne. Az elméletet viszont nem vol­na szabad kisebbre fogni: enélkül nemigen tudna az ember helytáll­ni. Arra azonban gondolni kelle­ne, hogy az elméleti oktatás n­e szakadjon el a gyakorlattól, mert sajnos, ez is előfordul gyakran. A szakmai felkészülésnek na­gyon fontos része a gyakornoki munka. Itt a gyárban erre külö­nösen nagy gondot fordítanak: jó a viszony, kiváló mesterek van­nak, akik minden problémát meg tudnak magyarázni. Hasonlóan viszonyulnak azokhoz a középis­kolásokhoz is, akik szakmai gya­korlatra járnak ide. Ezt az isko­lában is tudják, hiszen 8—10 ta­nuló jár ide gyakorlatra. De hiába minden, ha kevés az idő, az is szétcsipkedve... A továbbtanulás is olyan kér­dés, mely gyakran foglalkoztatja beszélgetőpartnereimet. — Jól tudjuk, hogy szükség van felső­fokú képzettségű szakemberekre — mondja Boros Zoltán. — Érde­kel is a szakma, mánál jobban meg szeretném ismerni. A techni­kusi végzettséget már megszerez­tem, most a katonai behívót vá­rom, de a katonaság után tovább­lépek egyet. Nem lehet begubóz­­ni, mert a technika halad, és aki nem tart lépést vele, észre sem veszi, és elszalad felette az idő. SZÖLLÓSY VÁGÓ László Munkahely várja a varrónőket Gyakorlati órán az adai Bekóban Az iskolareform előtt az adai szakmunkásképző iskolában eredményes oktatás folyt a textilágazaton. Azután három-négy év­­kiesés következett, majd két évvel ezelőtt a belgrádi Beko adai társultmunka-alapszervezetének igénylése és kérelme alapján nyílt meg immár az egységes és hivatásirányú középfokú iskolaközpont­ban a textil szak ruhaipari tagozata. A huszonhárom induló ta­nulóból húsz (két diáklány az első év befejezése után munkába állt a munkaszervezetnél) az idei tanév végén szerzi meg a dip­lomát. Sok diák Zenitérről­, Becséről, Pé­­terrévéről érkezett az iskolába, s többen közülük valószínűleg ezek­ben a városokban keresnek majd maguknak munkát. M­i minden ta­nulót fairvennénk, hiszen az előze­tes igénylés stopján kértük a ta­gozat megindításéit is. A közvet­len termelésben jelenleg 280-an dolgoznak társultmunka -a­lapsze­r­­vezetün­kben, közülük mintegy 90— 95-nek (kb. 35 százalék) van meg e szakképzettsége. Néhány magas szakképzettségű (kb. 4 százalék) dolgozón kívül a többi betanított munkás, tehát ilyen értelemben is igencsak szükséges a­­szakkáder — mondja HORVÁTH Jenő textil­­mérnök, a ruhaipari tagozat szak­előadója, aki munkahelyén a, Ba­kóban, a gyakorlati órákat is ve­zeti. — A tanulók hetente 9 órát töl­tenek a munkacsarnokban, meg­ismerkednek a ruhaipari gyártás­technológiáival. Tízes csoportokban dolgoznak, az egyik csoporttal ma­gas szakképzettségű kollégáink fog­lalkozik, a másik pedig a közvet­len termelésben dolgozik. A cso­portok havonta cserélődnek. Ilyenformáin gyakorlatilag is meg­ismerkedhetnek mű­mid a varrási alapműveletekkel, mind a ruha­darabok elkészítésével. A gyakor­lati óráikon mutatott érdeklődés és az elvégzett munkaserű­adatok alap­ján megfelelő munkaerőre számít­hatunk. Ezt annál inkább mond­hatjuk, mert a két diáklány, akik az első osztály elvégzése után munká­ra jelentkeztek, a háromhavi gya­­kornokság után nagyon szépen beépült a közösségbe é­s a terme­lésbe. Az új tanévre ismét kérjük a ruhaipari tagozat megnyitását, és reméljük, hogy a tartományi érdekközösségtől még­­is kapjuk rá az engedélyt. Az újabb tagozat végzett növendékeit is munkahely­­lyel várjuk természetesen. Az utóbbi időben lényegesen javultak a munkakörülmények, sikerült el­érnünk a munkaidő teljesebb ki­használását, úgyhogy egyre kisebb szükséglet mutatkozik a túlóra iránt, úgyszintén biztosítani tud­juk e szabad szombatokat. A kere­set is lényegesen javult. Tavaly 8500 dinár körül alakult az átla­gos személyi jövedelem, az idei év első három hónapjaiban má­r na­gyobb ennél. A termelésben dol­gozóknak több mint a fele betaní­tott munkás, nincs meg a szakké­pesítése, tehát ehhez viszonyít­va nem rossz a keresetük­ .A továbbiakban három végzős diáklánnyal és Avnaimovic Olga munkásnővel beszélgettünk el, ez utóbbi az első osztály elvégzése után jött a munkaszervezetbe. To­vábbi terveikről, a gyakorlati órákról, a munkafolyamat isme­retéről érdeklődtünk. — Nem szeretnék azonnal mun­kába állni — kezdi SZERDA Éva. — Tovább tanulnék a belgrádi textilipari főiskolán. Kitűnő ta­nuló vagyok, talán nem lesz problé­ma a felvételivel, de ha mégis, akkor dolgozok egy évet itt a munkaszervezetben és egy év után új­ra megpróbálom. — Én augusztusban munkára je­­lentkezek, ha nem lesz gond a diplomázással. Folytatni aka­rom tanulmányaimat, de a munka mel­lett. Távhalgatóként szeretnék be­iratkozni a főiskolára. Talán ne­hezebb tesz így, de a munkaszer­vezetben lehetőség nyílik a tovább­tanulás ilyen formájára is, a ke­reset pedig bizony nem mellékes tényező, n­em beszélve a­­Szolgálati évekről — mondja KOÓS Valéria. LÉVAI Piroska, akii Mohób­ól utazik naponta, úgy döntött, hogy egy évet odahaza tölt, de május végéig, mint mondta, még meg­gondolhatja magát és lehet, hogy munkába áll. AVRAMOVIC Olga egy éve dol­gozok a Bakóban: — Férjhez mentem, mert önálló­­vá akartam válni, bár meglett vol­na a feltételi, hogy elvégezzem az utolsó évet is. Nem érzem azonban hátrányos helyzetben magam. Munkahelyemen befogadtak, na­gyon sok segítséget kaptam a munkatársaktól, és már az első év­i gyakorlatok után nem volt ide­gen számomra a­ varrás. Hamar be­lejöttem a munkába, így rövid idő utá­n már magam is teljesíteni tud­tam a normát, sőt túl i­s teljesí­tettem. A kollektívában is bizal­mast .Szavaztak, küldöttnek válasz­tottak, tagja vagyok az ifjúsági szervezet elnökségének i­s. Termé­szetesen én sem mondtam le a to­vábbtanulásról. Távhallga­tóként valószínűleg hamarosan beiratko­zom a középiskola negyedik ossz­tá­­lyába, majd talán a­­ főiskolával is megpróbálkozom. Egyelőre az a lényeg, hogy önálló emberré vál­hattam. SZÜGYI Zoltán Az anyag formálása több, mint munka­­alkotás — Boros Zoltán és Ökrös László. (KISS Ágnes felvétele) Amit az író vállal... „Olvasható aláírást kérek..rebegte az író-olvasó találkozó kibontott hajú nyolcadikosa, miközben elém helyezte immár har­­mincvalahány esztendei utamról árulkodó könyvemet, s én először éreztem úgy, hogy a dedikálással valójában vállalnom kell mind­azt, amit eddig leírtam. Életre szóló időszak az, amit az író aláírá­sával vállal. Épp elég oka volna hát arra, hogy — amint a nép mondja — afféle ,,miniszteri” aláírást kanyarintson oda verse, re­génye, sőt cikke alá. , kéziratokból, lexikonokból, fakszimilékből csupa olvasható írói aláírásra tudok visszaemlékezni. Petőfié, Arany Jánosé, József At­tiláé, Ady Endréé mindenképpen az volt. Gyönyörűen olvasható. Változott volna az írói aláírások természetrajza? Talán olyan ven­dégek jártak előttem abban az iskolában, akik már lazábban, sőt nyeglébben fogják fel az írói aláírással vállalt világot? Felötlött bennem, hogy régi-régi gimnáziumi órák eltévedező pillanataiban, amikor a ceruzával csupán játszadozik, s nem dolgo­zik a kéz — magam is kacérkodtam még a tetszetős aláírások gon­dolatával; változatok eshetőségeit tartottam számon, s aztán ráta­láltam arra, amelyik épp a maga egyszerűségében utánozhatatlan, vagy legalábbis összetéveszthetetlen. Az író pedig az összetéveszt­hetetlen világot, a maga világát akarja vállalni. Csupa olvasható aláírás van ott azokon az égetett cseréplapokon is, szülő Topolyári iskolájának falán. Az aláírásoknak a nyolcszáz fokos tűz sem ártott. Szülői aláírások. Kilencezerhatszáz olyan alá­írás, amelyik a hajdani paraszti tunyaság helyében a felvilágo­­sultság gyönyörű példáit kínálja. Még akkor, tizenvalahány éve feljegyeztem: amikor már-már úgy látszott, hogy a topolyai kicsi­nyek oktatását könnyen vevő bürokrata erők meghiúsítják a kor­szerű, új iskolaépület megálmodóinak tervét , akkor a népszavazás döntött ebben a helységben, ahol a Néphadsereg kaszárnyája is Petőfi Sándor nevét viseli, s ahol minden harmadik, negyedik ház­ból oda volt valaki a Petőfi brigádban... A nádtetős házak közül fölmagasló iskola első látogatói közt voltam annak idején a Szűcs Budai József igazgató asztalán ott láttam egypár cseréplapot azok közül, amelyekre később följegyezték s az iskola falába építették örök időkre a topolyai referendum kilencezer-hatszáz aláírójának nevét... Háromszázhúsz égetett cseréplapocskán majd tízezer to­polyainak a neve! Aki ide látogat, ma is elmerülhet ebben a csodálatos olvas­mányban, ebben a hihetetlen történetben, amelynek nincs is me-­séje, csak írója, csupa olvasható aláírással vállalt szerzője... Egyetlen gyerek sem felejtheti, ha már az aláírók nem lesznek: a szüleik, az őseik akarták nekik ezt a csupa világosság iskolát, a tornatermet, a laboratóriumokat, a széles folyosókat, az egész égboltot befogadó tantermeket. Az ilyen kézvonásokhoz mérje aláírását az író! FEHÉR Ferenc A közvetlen termelők háza Látogatóban a szkopjei Tito Fémipari Művek művelődési egyesületében Nemcsak vajdasági, de országos viszonylatban is kevés az olyan munkaszervezet, amelynek saját amatőr művelődési egyesülete van. E kevesek egyike a szkopjei Tito Fémipari Művek. Magáról a több mint 6000 munkást foglalkoztató gyárról csak annyit, hogy itt el­sősorban különféle szerszámokat, szerszámgépeket, a műszaki véde­lem tartozékait gyártják, összter­melésük 5,2 milliárd dinár értékű, felét külföldön értékesítik. Az egyesület munkájáról Bran­­ko MOMIROVSZKIVAL beszélget­tünk el. 1959-ben mint szakkép­zetlen munkás kezdett itt dolgoz­ni. Időközben a Szkopjei Egyetem­ Bölcsészeti Karán diplomáit, most ő szervezi a művelődési életet.­­ Egyesületünk 1977-ben ala­kult, s ma már öt szakosztályban tevékenykedik. A 75 tagú népi­­tánc-együttes a legnépesebb, eddig 77 fellépése volt. A különféle szemléken és versenyeken számos díjat érdemelt ki. Nemcsak hazánk kisebb-nagyobb városaiba látoga­tott el, de néhányszor külföldön is vendégszerepelt. Az idén pél­dául részt vesz a Nagy-Britanniá­­ban megrendezendő nemzetközi népitánc-fesztiválon és Romániá­ban is vendégszerepel. Előadásait eddig hozzávetőlegesen százezren ■tekintették meg. Az együttes két­órás műsorában hazánk nemzetei­nek és nemzetiségeinek táncait mutatja be. Tagjai zömmel közvet­len termelők. Művelődési egyesü­letünk nem zárt körű, hazánk minden polgára tagja lehet. A táncosokait öttagú népi zenekar kí­séri. Képzőművészeink is igen tevé­kenyek. Eddig 27 különféle tár­laton vettek részt. Elsősorban a táj- és a portréfestést kedvelik. Ma már számos olajfestményük díszíti helyiségeinket. Drámai együttesünk két évvel ezelőtt alakult, eddig tíz előadást tartott. Hazai írók műveit tűzik műsorára, verseket, egyfelvonásos jeleneteket és bohózatokat ad elő. Tollforgatóink is közismertek, írásaikkal ma már egyre gyakrab­ban jelentkeznek a napi- és­ a he­tilapok hasábjain is. Munkaközös­ségünk a közelmúltban négyezer példányban megjelentette váloga­tott költeményeiket. Amikor tavaly a női kar meg­alakítását kezdeményeztük, nem is gondoltuk, hogy olyan nagy visszhangra talál. Ötvenhatan je­lentkeztek, azóta is rendszeresen eljárnak a próbákra. Egy-egy szakosztálynak a tagjai más-más műszakban dolgoznak. Hogyan lehet ilyen körülmények között, például a táncegyüttes ese­tében, összehangolni a munkát? — Hétközben úgynevezett rész­leges próbákat tartunk, szombaton és vasárnap gyakorolunk legtöb­bet. A fent említett munkaformák mellett dolgozóink részére rend­szeresen szervezünk mozi- és szín­házlátogatást is. Ilyenkor egy-egy előadásra kibéreljük a termet a dolgozóink pénzéből, s így termé­szetesen nem fizetnek még egy­szer a belépőjegyért. — Mennyibe került ez az im­­pozáns, igen jól berendezett műve­lődési ház? — Közösségünknek semennyibe se. Egyébként még 1977-ben 2 millió dináros költséggel épült. Munkásaink ké­tnapi keresetüket — két szabad szombaton dolgoz­ik — ajánlották fel erre a célra. Mi több, a berendezést és a 200 személyes terem bútorzatát­­is eb­ből vásároltuk. Hasonlóképpen épültek ki a sportpályák, s léte­sítünk az idén Tito elvtárs emlé­kére szökőkúttal, sétányokkal és szobrokkal díszített emlékparkot is. Ebben az épületben kapott he­lyet a 7000 kötetet számláló üze­mi könyvtár is. • Az ilyen sokoldalú munka, a művelődési ház fenntartása nem kis pénzbe kerül... — Dolgozói közösségünk az idén 2 560 000 dinárt juttatott az egye­sületnek. Lehet, hogy ez soknak tűn­t, de ha a 6000 dolgozót szám­láló munkaszervezet művelődési igényeihez viszonyítjuk, akkor már kevésbé. Ha nem így lenne, jóvá se hagyták volna. Elvégre ezért a pénzért az utolsó páráig ők dol­goznak meg — mondta Branko Momirovszki. KERESZTÉNYI József

Next