Magyar Szó, 1983. július (40. évfolyam, 178-192. szám)

1983-07-11 / 188. szám

1983. Július M* hétfő MAGYAR SZÓ KÉPZŐMŰVÉSZE­TI LEVELEZŐ AZ IFJÚSÁG ALKOTÓKEDVE ÉS TALÁLÉKONYSÁGA A 8. ТШ kiállítása Temerinben f­vr 51 évre jobbak a TAKT ki­állításai: a tavalyi kiállítás is jó volt, de egyenetlenebb az ideinél —■ ez magas színvonalú, s csak ki­sebb részében emlékeztet a régi „amatőr színvonalra”. A TAKT tárlatain állandó je­lenség a mezőny megújulása. A kiálítás egy általános részből és kisebb egyéni tárlatokból áll. Mar­­ko MAGARAŠEVIĆ kapta a Bíró Miklós-díjat, PENOVAC Érdre és felsőlakosi Komuna 21 csoport a­­ TAKT különdíját Magarašević vázlatszerű rajzaival (az újvidéki Munkásegyetemen már láthattuk őket) és kollázsáéval, az ötletekből, a technikai eljárásokból (ragasztás, kivágás) „esztétikai formulákat” alakított ki. Idáig gyorsan elju­tott, s könnyedén, ám leleménye­sen alkalmazza. Penovác Endre is kreatív művész, de elgondolásait szigorúan a klasszikus kivitelezés­sel, pontos technikával köti össze. Olyan szigorú és tiszta, mint a japán modern grafika. A 8. TAKT legérdekesebb rész­vevői közé tartozik BADA Tibor. „Badadada” elnevezéssel tavaly­­hívta fel madára a figyelmet. Az idén is jól szerepel, ereje, ironikus humora, „képtagadása” nálunk új és kritikai jelenség. A kiállítás általános része szín­vonalával méltó párja a betéttár­­latoknak. MÓRICZ Lajos Feketi­­csi utcarészlete és Csendélete jó. Akadémikus modorban készült festmények, de megalkotójuknak ezenfelül kitűnő érzéke van az anyag szépségei iránt és lendüle­tes festésmódjában alkotó kedv fe­szül. SLAIF Sándor sokat válto­zott, a Medvetáncoltató című képe érdekes groteszk expresszionista stílusú. SIPOS Tibor jól halad, Emlék című festménye költői jel­képre utal. Redukálta a kompozí­­ciós elemeket, és ez előnyére vált. A vele rokon Grgorije SRDANO­­VIC tehetséges fiatal, piros ala­pon dekoratív foltokkal a felhőt jelzi. Érett ősz című vízfestményét, a világos—sötét ellentéte és erős vonalritmus , jellemzi. FERENCZ Zsuzsanna (Temetőm­) fantasztikus és kreatív. Észak-Amerika a XIX. század közepén című festményén a zárt struktúrából kialakított szimbóluma eredeti, érdemes to­vább fejleszteni. Marinsco SRE­­MAC Fekete-fehér színesben című képe — vonalas mezőben papírra ragasztott cigarettavégek — da­daista jellegű, kerüli a hagyomá­nyos kifejezést. Bizonyos technológiai változá­sokkal szerepel FENESI Péter; zárt, ezoterikus kifejezésmódja a jelkép irányába halad, mélyen rejlő élmények jellemzik az anyag a közegben (mely nem oly sűrű, hogy ne látnánk jól), különös üzenetet hordoz. Fenesi kontemp­­lációin az üzenet lényegét, a kül­ső megjelenítést „homály” borít­ja, de ez csak tovább csigázza a képzeletet. KASZÁS Imre két akt­képe kitűnő ízlésről tanúskodnak, festésmódja tökéletes, akár a „kí­nai vízfestmények”. Kaszás a mű­vészettől nem újítást, hanem be­vált minőségeket vár. A kiállítás egyensúlyát segítik az új konstruktivista törekvések. Mihajlo KRIVOSILJA (Kula), ki­tűnő szerkezetű kép arch­i­t­ektúrá­­val a központi kisugárzású teret a négyzetekkel ellensúlyozza. KU­KÁS Edit (Szabadka), fehér alapon fekete szalagokból láncszerűen szép függőleges sorokat alakított ki mintegy az op-arthoz közelítve. GÁLFI Csaba néhány mértani formára redukálta kompozícióit és a nyomtatott szöveg által „prog­ramozással” köti össze őket. Ra­domir MASIG konceptualista (Ku­la) művész az „a” betű grafiká­jával kísérletez. Andrej TISMA Historie document 29. 05. 1983. koncept művei­t állította ki, Gavra TOPALOV Kozmos sorozatából ál­lított ki, amit már ismerünk az újvidéki Munkásegyetem kiállítá­sáról. Mihailo KRIVOLIJA házépí­tés, állványok, szerkezeti elemei­ből alakítja konstruktivista stílu­sú akvarelljeit. Vladimir KAZI­­MIROVIĆ táj­motívumait erős szerkezetiséggel köti össze. Az érzelmességre és romantikára hajló művészek között NÉMETH Mátyás két fényképét kell említe­nünk: az időt érzékeltető Agóniát, melyen a távoli tanya a­ horizont alá „csúszik” és szántóföldről a’ gazda arcképe tűnik elő. Másik ké­pén madarak repülnek a szántó­föld felett, és szárnyaik sötét folt­jai fantasztikus jelekké kapcsolód­nak az égen. Vízfestménye mély ■tónusú tájat ábrázol. Jó minőségű akvatintákkal lépett fel Milutin SIMIG. Milan MATAVULJ kis mé­retű monotípiáikat és színes grafi­kákat állított ki. MAGYAR István kollázsai kitűnőek: az egyiken idős asszony kis kenyérszeletet tart a kezében, előtte a „földön” két ha­talmas sonkaszelet. JÓDAL Kál­mán színes kollázsa különböző mozzanatokat kapcsol össze. SZLO­­BODA Tibor Bányász című grafi­káját már láttuk. CRNOGORAC Éva női arcképe (lavírozott tus) jó expresszionista mű. Rajkó CA­­BARKAPA stilizált női képmása ■a démoni titokzatosságot a reklám vásári eszközeivel fejezi ki. A kiállítás változatosságához tartozna.]­ CSERVENÁK Erzsébet keramikus ötletes kompozíciója — galambok a háztetőn —, mely konstruktív és „mozgó” elemekből alakult ki. TAMÁSI ÁGYAS Zsu­zsanna kitűnő textilterveiből állí­tott ki. Andjelka MARKOVIK réz­domborítással készült, Kapcsolatok felbontása­­ című sorozatát állította ki. Figyelemreméltó, hogy milyen gyorsan fejlődik ebben az iparmű­vészeti ágban. A naiv és a fan­tasztikus irányhoz sorolhatjuk CSUVIK Ilona képeit, SZILÁGYI József „lemezjátszóját”, BARANYI Katalin Csendélet című festmé­nyének, a színes mesevilágra em­lékeztetnek. FARAGÓ József táj­képe naiv stílusú, CSANÁDI Mik­lós nagy táj­képe romantikus irány­zatú. A plakátpályázat műveit is ki­állították, minden terv jó: LŐ­RINC József konstruktív jellegű, Danica DEJANOV poétikus, HA­RANGOZÓ Emese és VARGA Zol­tán betűötleteikkel tűnnek ki. SZLOBODA Tibor stilizált plakát­tervet állított ki, GÁLFI Csaba tervét a kész plakáton láthattuk vi­szont. Külön ki kell emelni ÚJHÁZI Frigyes kollázsát, mely függőleges, egymás melletti szalagokból áll, s mindegyiknek „programja” van valamilyen összefüggésrendszerben. A képzeletünket mindenképpen serkenti. PAP Ferenc Bio-art cí­mű hármas tagolású térműve meg­rázó üzeneteket közvetít. Pap min­dig kitűnően szerepelt. Vladimir VUJKOVNAK is önálló tárlata volt a 8. TAKT­oo, ÁCS József Crnogorac Éva: Női ara Gálfi Csaba: Kompozíció MŰVELŐDÉS-------­ Dicsérni is szabad A megújhodás útján a zombori magyar nyelvű amatőr színjátszás Az elmúlt évadban nemegyszer bírálták a vajdasági magyar ama­tőr színjátszást. Mindenekelőtt egyes társulatok műsorpolitikáját marasztalták el jó néhányan mondván: a giccses zenés fércmű­vek egyeduralma még mindig rá­nyomja bélyegét a színjátszók munkájára. Nincs szándékomban vitába szállni evvel, hisz nem jár messze az igazságtól, hogy azért itt-ott mégis felcsillan valami, hogy az a bizonyos igényesség még a műsorpolitikában is sok helyen a felszínre tör, azt inkább megpró­bálom példákkal igazolni, példák­kal, amelyeket az elmút évadban gyűjtöttem össze és amelyek egy ki­csit a magyar amatőr színjátszás egészséges fejlődését is igazolhat­ják. A zombori Petőfi Sándor Műve­lődési Egyesület színjátszói egy évtizeddel ezelőtt meghívták Zom­­borba a községi szemlére. Két elő­adást kellett megnéznem és a job­bikat a közép-bácskai szemlére ja­vasolnom. A zomboriak több éves hallgatás után akkor jelentkeztek első ízben, és bevallom őszintén, kellemesen megleptek: nem számí­tottam rá, hogy egy tehetséges, rendkívül jól összehangolt együt­tessel ismerkedhetek meg. Megszok­tuk, hogy a debütáló fiatalok nem­igen ismerik a színpadi mozgás, a színpadi beszéd legalapvetőbb tör­vényeit, így erejükből legföljebb átlagon aluli, gyengécske előadásra telik. A telecskai színjátszók pro­dukciója is igen korrekt volt, a zomboriak azonban felülmúlták. Akkor úgy éreztem, hogy ezzel az előadással a zombori magyar szín­játszás történetében egy új fejezet kezdődik. Sajnos, tévedtem. A siker, a vá­ratlan felbuzdulás, úgy látszik, ti­szavirág életű volt, a körzeti szem­le után" évekig nem hallattak ma­gukról. Az idén, amikor Arthur MILLER Fiaim című drámájával megjelentek a cservenkai körzeti szemlén, önkéntelenül is felvető­dött bennem a kérdés: fel tudják-e mutatni azt a színvonalat, amellyel egy évtizeddel ezelőtt mindannyi­unkat megleptek? Remek, ízig-vé­­rig színházi produkció volt a vá­lasz! S nem valami üres, semmit­mondó szöveggel, hanem mindjárt egy Miller-drámával adtak újra életjelt magukról. Ismételten nem jutottak el a tar­tományi szemlére. Hogy miért, ar­ra az idei cservenkai körzeti szem­le válogatója tudna csak válaszol­ni. Tény, hogy ez a közép-bácskai szemle a legerősebb, itt látjuk a legjobb előadásokat, és bizony nem könnyű eldönteni, hogy melyik is legyen az, amelyik részt vesz a tar­tományi szemlén. (Az idén a kulai és a cservenkai színjátszók jutot­tak tovább!) Mindenesetre nagyon szeretném, ha ez a zombori együttes most nem tartana majd újabb, az előbbihez hasonló „kény­szerszünetet”. Nagyon nagy kár lenne ugyanis, mert egy ilyen te­hetséges társulat, ha jó szakember vezeti, csodálatos dolgokat művel­het, és Zombornak, ahol gazdag hagyománya van a színjátszásnak, szüksége van rá. A fiatalabbakat, azokat, akik eb­ben az előadásban debütáltak nem láttam még színpadon, de az idő­­­sebbek közül nem egynek tapsol­tam már őszintén, tiszta szívből. Csak egyet említek közülük: DO­­VATH Arisztidet! Harminc évvel ezelőtt, amikor a zombori Népszín­ház magyar társulata megalakult, olyan jellemszínészként ismertem meg, akinek a helye már akkor, a hivatásos társulatokban lett vol­na. Most újra ott van, ott van a színpadon, a fiatalok között, és ez, legalábbis úgy érzem, szavatolja, hogy Zomborban ez egyszer nem lesz tiszavirág életű az amattőr színjátszók megmozdulása! Tudom, megszoktuk, hogy a szemlék, fesztiválok után csak azokkal foglalkozunk, akiket a bí­ráló bizottságok, vagy válogatók döntése kiemel, akiket elismerő ok­levéllel tüntetnek ki. Számomra az, hogy a zombori Petőfi Sándor Mű­velődési Egyesület színjátszók Mil­ler-drámával próbálkoztak, hogy már eleve jelezték, műsorpolitiká­­jukban az igényességnek kell érvé­nyesülnie, megérdemli a legna­gyobb elismerést, megérdemli, hogy megkülönböztetett figyelemmel kí­sérjük munkájukat annál is in­kább, mivel az igényesség a ren­dező és a színészek munkájában is él. Zomborban tehát történt valami, valami, ami arra utal, hogy a ma­gyar nyelvű amatőr színjátszással kapcsolatban itt szűkebb tartomá­nyunkban, nemcsak bírálni, hanem dicsérni is szabad — és vélemé­nyem szerint kell is! FARAGÓ Árpád Žarko Magarašević: Kollázs Bada Tibor: Nyakkendő A népi táncok megszállottja Beszélgetés Báthori Katalin szilágyi tanítónővel BÁTHORI Katalin szilágyi ta­nítónőről minden túlzás nélkül ál­líthatjuk, hogy a népi táncok iga­zi megszállottja. Már kislány ko­rában tagja volt a szabadkai Nép­kör népitánc-csoportjának, amely­nek LÉVAY Anna volt a vezető­je. A tanítóképzőben SZABÓ Er­zsébet tanárnő irányításával tán­colt, tizenhatéves korában meg már maga is egy népitánc-csoport vezetője volt. — Egykori tanárnőim tanítását követve mindig elleneztem az ope­rett­­stílusú táncokat és ruhákat és azért küzdöttem, hogy az igazi, népi eredetű táncokat, valamint ruhákat népszerűsítsem — vallja magáról a nagy tapasztalattal ren­delkező koreográfus. — Valószí­nűleg ennek köszönhetem, hogy 1973-ban, a Tartományi Művelő­dési Önigazgatási Érdekközösség elküldött a magyarországi Szelíd­re, a falusi népitánc-együttesek ve­zetői számára szervezett koreográ­fiai tanfolyamra. Ezután pedig Budapesten végeztem el egy ha­sonló tanfolyamot. Mindkettőn sok új tudást szereztem, amelyet ma is hasznosítok. • Hogyan hasznosítja az önszor­galomból és a tanfolyamokon szer­zett tudását? — Koreográfiai tudásomat iga­zán jól hasznosítom ebben a fa­luban, amelyben néhány évvel ez­előtt még nem volt igazi hagyo­mánya a népi táncnak, így leg­alább koreográfusi tevékenysége­met úgy végezhettem, ahogy a tu­dásom és a lelkiismeretem diktál­ta. Alighanem ennek hála az utób­bi években nevezetessé is vált a falu népitánc-együttese, amely gyermek- és ifjúsági csoportból tevődik össze. Szilágyin kívül nem hasznosítom ■a tudásomat, mert úgy látszik, nem tartanak igényt rá. Én pedig nem kínálkozom sehova. " A szilágyi táncosok már sok elismerésben részesültek. — Nem is csak a saját közön­ségük előtt, hanem a különféle vendégszereplések alkalmával is. A hagyományos Gyöngyösbokrétán minden évben azt mondják, hogy táncegyüttesünk a legjobbak közé tartozik, noha a bíráló bizottság nem rangsorol. (Megjegyzem, ép­pen az a jó, hogy ennek a szem­lének nincs verseny jellege.) IS) Mint koreográfusnak és mint a Gyöngyösbokréta bíráló bizottsá­ga egykori tagjának, mi a véle­ménye a vajdasági, külön pedig az itteni magyar folklórról? — Véleményem szerint nagyon sok fiatal mutat érdeklődést a né­pi táncok, a népzene és a nép­dalok iránt. Ezért pedagógiai okokból és célokból nagyon kell vigyáznunk arra, hogy mire és ho­gyan tanítjuk meg a fiatalokat, ha már időt, erőt, anyagiakat és más egyebet szánunk rá. Ezt a köve­telményt azonban, sajnos nem min­denki tartja be. A már elcsépelt ,,behozatali” népi táncok és zene helyett a hazai magyar népi tán­cokat és zenét kellene felkutatni, összegyűjteni és betanítani. Ehhez azonban folyamatos, rendszeres és szakszerű munkára volna szükség. Sajnos, sokan úgy „oldották meg” ezt a kérdést, hogy egy vagy több magyarországi népi táncnak új, il­letve közös címet adtak, s így mintegy „vajdaságivá” ütötték. Persze, a szakavatatlanok képtele­nek felismerni az öncsalást. fi) Vajon az a fontos, hogy vaj­dasági vagy inkább, hogy eredeti népi zenét, dalt és táncot tanít­sunk be? — Elsősorban népi eredetűnek kell lennie a zenének, táncnak, dalnak, de az is feladatunk, hogy a Vajdaságban még fellelhető folk­lórt megmentsük a feledéstől. Eh­hez azonban nem elég évi egy-két szemle vagy szaktanácskozás, fo­lyamatos és szakszerű gyűjtés kell. Én például már tíz évvel ezelőtt kezdeményeztem a gombosi táncok begyűjtését és feldolgozását, de er­re a mai napig sem került sor. A gyűjtést semmi esetre sem vol­na szabad a néprajzi határok kö­zé korlátozni, mert Vajdaság la­kossága néprajzilag nagyon tarka Csak Szilágyira tizennyolc helység­ből került a lakosság nyolcvan év­vel ezelőtt. Ki-ki magával hozta a saját néphagyományát és szokásait, s azok itt annyira összevegyültek, hogy ma már szinte fel sem is­merhetők, lényegében egy új, kö­zös néphagyomány és szokásrend alanyává lettek. • Milyennek látja a megújhodó vajdasági folklór jövőjét? ■— Derűlátó vagyok, de éppen a folklór jövőjének érdekében el kellene határolni az igazi, hagyo­mány értékű folklórt a népieske­déstől és a stilizálástól. Ezenkívül, ha nem vajdasági eredetű népdalt, zenét, táncot tanítunk be, adunk elő, azt közülnünk kellene mind az előadókkal, mind pedig a kö­zönséggel néhány szóban ismertet­ve az illető vidék folklórját. A táncosok nagy része például gyak­ran nem tudja, hogy milyen tán­cot táncol, a nézőkről nem is be­szélve. S köztudomású, hogy főleg a táncosok közül kerülnek ki a későbbi tánccsoport-vezetők. Hasznos volna megszívlelni Báthori Katalin tanácsait annál is inkább, mert azok nagymérték­ben hozzáj­árulhatnak általában a folklór, külön pedig a népi tán­cok eredményes ápolásához, sike­res népszerűsítéséhez. KOVÁCS István

Next