Magyar Szó, 1983. július (40. évfolyam, 193-208. szám)
1983-07-16 / 193. szám
1983. július 16., szombat MEŠTROVIĆ-ÉVFORDULÓ A kivételes alkotóerő diadala Az idén ünnepeljük Ivan MEŠTROVIĆ (1883—1962) születésének 100. évfordulóját. Ebből az alkalomból elbeszélgettünk Duško KECKEMETTEL, a spliti Meštrovic-képtár igazgatójával. Meštrović egyik legjobb ismerőjének tartják. Mit tart művészetének gyökereiről? — Meštrović szülőföldjén 18 éves koráig élt. Gyermekkorának tájai megmaradtak benne, ezeket az élményeket vitte magával Bécsbe, és ebből bontakozott ki később művészetének nagysága. Kétségkívül kivételesen tehetséges volt. Megvolt a lehetősége arra is, hogy továbbtanuljon. Nemrég nyomoztam ki, hogy ki és mennyit tett Meštrovicért a nevezett időszakban. A Meštrovićok részint Boszniából jöttek, részint pedig Szerbiából a törökök elől menekültek. Ezért Kosovo című művét nemcsak politikai összefüggésben lehet és kell vizsgálni. A tehetség csak feltétel, a művész géniusza azonban munka által formálódik, mint Meštrović esetében is. — Igen, kivételes alkotóerejű művész volt ő. Legtöbbet az első világháború előtt alkotott, több száz óriási méretű művet készített el ebben az időszakban, alkotásait azonnal kőbe véste. Apró termetű volt, de rendkívül szívós. A Kašteleken és Splitben 30 fából készült domborműve van. Valamennyit saját kezűleg faragta. Mit tart még fontosnak elmondani Meštrović első, bécsi korszakából. — A Képzőművészeti Akadémiára befejezett elemi iskola nélkül iratkozott. Később angolul, franciául, németül, olaszul tanult meg ... Rendkívüli akaraterővel rendelkezett... © Krleža és Moša Pijade miért vitáztak Mestrovictyal a művészetről? — Ők a január 6-i diktatúra idején polemizáltak Mestrovictyal. Teljesen érthető, hogy akkoriban Krleža és Pijade támadják a vidovdáni mítoszt. De Meštrović abban az időben már megtagadta ezt a ciklust. Abban az időben különben mindenki támadta a szecessziót. Nem volt olyan művészettörténész, aki valamire is becsülte volna a szecessziót. Ezt az irányzatot csak az utóbbi 15— 20 évben kezdték el értékelni. Teljesen logikus, hogy Krleža és Mora Pijade bírálták Mestrovićot, de az már kellemetlen, hogy ennek utórezgései máig is érezhetők. Hogyan viselte el Meštrović az idegenben, a számára oly sokat jelentő szülőföldtől távol töltött évtizedeket? — Nagyon bántotta, szinte belebetegedett a honvágyba. Ezért nem is csoda, hogy minden, háború után készült munkája tragikus felhangokat hordoz. Családi tragédia is érte. Meštrović tulajdonképpen a hazájának élt. A háború után körülbelül húsz szobrot és emlékművet ajándékozott különféleintézményeknek. Rendre küldött emlékműveket, ingyen. Meštrović nem követte a kortárs művészetet. Őt Amerikában igen nagyra tartják, de nem került be a kortárs művészet nagyjai közé. Az idei ünnepséggel és tanácskozással újraértékelik Meštrovićot? — Ma könnyebb újraértékelni, mert a művészet visszatér a figuraliv kifejezések körébe. Itt az alkalmas pillanat, hogy Meštrović értékeitis elfogadhassuk. Vjesniki Ivan Meštrović (1902. évi felvétel) SZÜNIDEI JEGYZET Könyvet a diákok kezébe! Egyre többször hangzik el, hogy a tanulóifjúság kevés érdeklődést tanúsít a könyv, az olvasás iránt, s ezért bizony nem kiváltképp az oktatási intézmények és a nyelvszakos pedagógusok hibáztathatók: a topolyai község nyolc általános iskolája közül például mindössze öt rendelkezik megfelelő iskolakönyvtárral, a község 3850 diákja közül majdnem minden harmadik olyan iskolába jár, amely nem rendelkezik könyvtárral, és az általános iskolás tanulóknak csak nyolc százaléka jár abba az egyetlen iskolába, amelynek a könyvtára megfelelő. Nincs alkalmas könyvtára a topolyai Április 20-a, az orahovói Október 18-a és a bajsai Testvériség h egység általános iskolának. Az iskolakönyvtárakra vonatkozó előírás értelmében a topolyai község általános iskoláinak összesen 386 négyzetméter alapterületű könyvtárral kellene rendelkezniük. Ehelyett alig 150 négyzetméterre szorul a területük. Kivétel csak a krivajai Vuk Karadžić iskola. — Ami a könyvállományt illeti, az anyanyelv szakos tanárok és a diákok rendelkezésére a község nyolc általános iskolájában harmincezer könyv áll. Túl kevés könyv van szlovák és ruszin nyelven, s négy iskolában kevesebb könyv van a tanulónkénti minimumnál. Az utóbbi két évben ráadásul csökkent a könyvvásárlás: 1981- ben a nyolc iskolában mindössze 83 000 dinárt fordítottak rá, 1982- ben még kevesebbet: 78 500 dinárt, jóllehet a könyv ára is emelkedett. Csupán három iskola: a topolyai Csáki Lajos és Április 20-a, valamint a bajsai Testvériség—egység növelte a könyvvásárlási alapot. A pacséri Moša Pijade Általános Iskola 1982-ben csak 400 dinár értékű könyvet vásárolt az orahovói iskola mindössze 190 dinárt szánt könyvvásárlásra (igaz, 1981-ben egyetlen könyvvel sem gyarapította állományát). Felvetődik a kérdés: azok a tanulók, akiknek nincs lehetőségük gyarapítani házi könyvtárukat, vajon milyen módon jutnak hozzá egy-egy kötelező házi olvasmányhoz, ha történetesen még a könyvkölcsönzőnek sem tagjai. Pedig az olvasás megszerettetését sohasem lehet elég korán kezdeni. Könyvet a diákok kezébe — de hogyan, ha az iskolakönyvtárakat az elszegényedés apasztja. SINKOVICS AntoniuSZ MAGYAR SZÓMŰVELŐDÉS 151 Új épületben régi tanfelszereléssel Látogatóban a székelykevei iskolában A székelykevei (Skorenovac) Zarko Zrenjanin Általános Iskola diákjai és pedagógusai a múlt év utolsó hónapjának közepén költöztek be az egyemeletes, új korszerű iskolaépületbe, amely magában foglalja az óvodát és nagy tornaterme is van. KOVÁCS Antal igazgató pillant vissza a mostoha időkre. A régi három külön udvarában meg a keskeny folyosókon a felsősök és tanáraik úgyszólván minden szünetben ide-oda vándoroltak. Az iskolának nem volt egyetlenegy szaktanterme, sem tornaterme. Télen nagyon nehéz volt bemelegíteni a tantermeket. Ráadásul az elavult segédeszközöket és más tanfelszerelést is cipelhetni kényszerültek. — Mit nyújt az új iskolaépület? — Sokkal könnyebb megszervezni az oktató-nevelő munkát. A pedagógusoknak így sem kell kevesebbet dolgozniuk, de legalább lesz látszatja. A szakosztályi tevékenység, az emelt szintű oktatás és a pótfoglalkozás is korszerű szaktantermekben bonyolítható le. Diákjainkat sokkal könynyebben és jobban felkészíthetjük a különféle versenyekre. Az ügyeleteskedés is sokkal gördülékenyebben megszervezhető. Sajnos, továbbra is nagy gondot okoz a krónikus tanárhiány. — A rendezettebb munkakörülmények mennyire javítják az oktató-nevelő munka hatékonyságát? — kérdeztük SZOFRÁN Tamás tanártól, az iskola egykori igazgatójától. — A gyönyörű új épületbe is magunkkal vittük a régi, elnyűtt tanszereket. Az oktatás így továbbra is jórészt verbális maradt, és félő, hogy belekényelmesedünk, ehhez ugyanis kevesebb előkészület kell, elég a rutin. A tanulók felszabadultabbak, ugyanakkor pedánsabbak, megváltozott a társadalmi vagyon iránti viszonyulásuk. A nevelés terén eddig sokkal többet elértünk, mint az oktatás terén: a beilleszkedés fél éve nem volt elegendő jobb tanulmányi eredmény elérésére. Van-e kilátás a tanszerek felújítására? — A tornaterem és a honvédelmi szaktanterem máris megfelelően fel van szerelve és el van látva a szükséges segédeszközökkel. Talán a többi berendezésére sem kell sokat várnunk: községi szinten társítottunk a következő tanévre mintegy 600 000—800 000 dinárt. — Az új körülmények között milyen a pedagógusok munkakedve? — kérdeztük PATÓCS Katalin tanítónőtől. — Nagyobb a munkafegyelem. Kevesebbet késünk, rendszeresebben ügyeleteskedünk. Ezenkívül az eddiginél sokkal nagyobb gondot fordítunk az oktatáson kívüli tevékenység megszervezésére és irányítására is. KOVÁCS István SZABADKA Nyári szünet a Népszínháznan A szerbhorvát együttes új műsora A szabadkai Népszínház szerbhorvát együttese a tavalyi évadban túlnyomórészt színpadi ,,adaptációkat” mutatott be, de nagyonnagyon mérsékelt sikerrel. A szerbhorvát társulat az elmúlt évadban műsoron tartotta BRECHT Kispolgári esküvőjét, SCHNITZLER Körtáncát. Fadd HADZIC Politikai házasság című vígjátékét. SEVARLIČ A szerb birodalom összeomlását. SHAKESPEARE Ahogy tetszik vagy amit akartok című vígjátékét. SREMAC Papháborúját és FEYDEAU Barion házasodik című bohózatát. A vajdasági színházak hagyományos seregszemléjén a társulat igen halványan szerepelt. A szerb birodalom összeomlása című történelmi bohózat nem kapott díjat. Végül azt is elmondhatjuk, hogy egynéhány produkciónak nem nagyon tapsolt a közönség, talán azért, mert a szabadkai nézőkből hiányzik az a nyitottság, ami Brecht és Schnitzler befogadásához szüksége lenne. A szerbhorvát együttest — átmenetileg — DÁVID Mária, a színház főigazgatója vezeti. A művészeti tanács — a házi rendezők bevonásával — elkészítette az új műsort. A „csomagban” több cím szerepel. A műsorról Dávid Mária nyilatkozik. — A tavalyi évadból alig hozunk át három-négy produkciót. A társulat arccal a várható feladatok felé fordul. Megkezdődtek Dusan KOVAĆEVIĆ A begyűjtő központ című vígjátékának próbái. A bemutató előadás az új évadban lesz. Ez a komédia a hazai mentalitás elé tart görbe tükröt. A szerzőről azt mondják, hogy ő az új Nušić. Nikolaj ERDMAN Az öngyilkos című szatirikus dolgozata a sztálinista korszakkal perel. Erdman egy szervezetről rántja le a leplet, és előadás közben ugyancsak furcsa érzésekkel nézzük majd, hogy milyen a „rend és a fegyelem” országa. Színre viszi az együttes Jovan STERIJA POPOVIC Kir Janja című komédiáját is. A mi Volpoménk „kalandja” jó és hálás színpadi anyag, de csak abban az esetben, ha a régi darab új színekkel gazdagodik. Aleksandar POPOVIC Ballada Jelena Cetkovicról című dokumentumdrámájában a belgrádi forradalmárok harcát és helytállását taglalja a szerző. A Vuk Bubalo című darabot Branko COPIC írta. Megtörténhet azonban, hogy a választás a szerző egy másik művére esik. Cím: A mályvaszínű kert. A Glumijada című musical a népi humorral manipulál. A darab nyelvezete igen színes. A cselekményekben gazdag darabot hárman írták. MUJlClC, SENKER és SKRABA nevét tüntette fel a plakáton. A felsorolt produkciókat Bonko PIŠTALO és Vladimír PUTNIK rendezi. Zelimir ORESKOVIC rendezésében kerül bemutatásra Slobodan VLAJKOVIČ Éjszakai vágtázok című drámája, önelemzést nem végezhetünk, hiszen maga az előadás mindig több, árnyaltabb közlendőt hordoz, mint cgv-egy nyilatkozat. Nem szeretnénk, ha egy kedélyes vidéki társulat mutatkoznak be az új évadban. A múltról nem érdemes beszélni, bízzunk abban, hogy a műsor érdekes lesz azok számára, akik szellemi köztudatba építik bele a színház munkásságát. Személyi változásokról nem számolhatok be, de egynéhány fiatal minden bizonnyal elhagyja Szabadkát. Dávid Mária azt is elmondta, hogy a Népszínház ismét felveszi a kapcsolatot a marosvásárhelyi színházzal, és bővül az együttműködés a budapesti Radnóti Miklós Színpaddal. A magyar együttes az évadot horvátországi és szlovéniai portyával kezdi, majd Dél-Bánátba utaznak a színészek. Esedékes a Koldusopera színre vitele Zágrábban, Varaždinban, Csáktornyán és Lendván. Szeptemberben lesz az új évad első bemutatója. A begyűjtő központ. BARACS Zoltán BECSE Iratkozási bonyodalmakkal Beszélgetés Drágán Subotičkival, az illetékes községi egyeztető bizottság elnökével Becsén bonyodalmakkal járt a kisdiákok beiskolázása. A bonyodalmak ismertetésére Drágán SUIBOTIČKIT, az illetékes egyeztető bizottság elnökét kértük fel. — Egy 1980 óta hatályos határozat szerint Becsén a négy általános iskolába a tanulók egy helyen, az általános oktatási központban iratkoznak, s a központ és a helyi közösségekképviselőiből álló egyeztető bizottság csoportosítja őket az ésszerűséget, a gazdaságosságot, a távolságot, továbbá a közösségi szellem és az együvé tartozás erősítését szem előtt tartva. Az óvoda nyilvántartás alapján lebonyolított körkérdés kiderítette, hogy a tervezett 12 helyett 13 tagozatot kell nyitni, meg hogy némelyik iskolába aránytalanul sokan, másokba pedig indokolatlanul kevesen jelentkeztek. Sok szülő, noha valamelyik iskola tőszomszédságában van a lakása, gyermekét mindenáron távolabbibakívánja íratni. Legtöbbjüket a Zdravko Gložanski Általános Iskolába íratták (mellesleg ennek az iskolának a legrégebbi az épülete) összesen 106-ukat (80 szerbhorvát tannyelvű tagozatra, 26 a magyar nyelvűre). A Sever Djurkić iskolába 88-an pályáztak (62:26). A Petőfi Sándorba (24:57). A Samu Mihályba 81-en (21:60). Várhatólag húszan jelentkeznek majd olyanok, közvetlenül tanévkezdéskor, akik nem részesültek előzetes óvodai nevelésben. Az egyeztető bizottság 24, a kézenfekvőnél távolabbi iskolát előnyben részesítő szülővel próbált szót érteni. Mindhiába. Így a jelenlegi előírások értelmében nem marad más hátra, mint a vázolt helyzetkép alapján nyitni meg a tagozatokat, a tizenharmadikat a Zdravko Gložanski iskolában. Az iratkozás körüli bonyodalom nem éli keletű, és aligha lehet megoldani mindaddig, míg az iskolák néhány kérdésben nem jutnak közös nevezőre és nem zárják ki arivalitásnak a legcsekélyebb lehetőségét is — mondta Dragan Subotički, a községi egyeztető bizottság elnöke. Milosevón sem ment simán az Iratkozás. Évekkel ezelőtt itt meg akarták szüntetni az iskolát, mivel elsőtől harmadik osztályig osztatlan tagozatokra járnak a diákok. Akkor a helybeli szülők ragaszkodtak a fenntartásához. Most viszont a hat első osztályos gyermek szülei közül négy hajlandó volna Becsére adni gyermekét, a közoktatási központ munkástanácsának és az egyeztető bizottságnak egybehangzó véleménye viszont az, hogy Milosevótól negyedik osztályig ezután se utazzanak a diákok. így. Az irodalmi élet patthelyzetben Lemondott a Szerb íróegyesület Elnöksége A Szerb íróegyesület lapja, a Književne Novine után most Elnökségét is átmenetileg elveszítette: az elnökségi ülésen, amelyen a Književne Novine főszerkesztőjének, Milutin Fetrovicnak és a lap szerkesztő bizottságának a lemondása volt napirenden, szótöbbséggel maga az Elnökség is lemondott azzal a megindoklással, hogy „minden igyekezet ellenére a párbeszéd elmaradt, és meg van fosztva a lehetőségtől, hogy egybehangolja álláspontját a megfelelő köztársasági társadalmi-politikai szervekével”. Milutin Petrovic lemondását az Elnökség , tudomásul vette, ám „tekintettel a kényszerítés légkörére, melyben a döntés megszületett, nem teszi magáévá, és egyúttal szeptember elejére összehívja az íróegyesületi küldöttek rendkívüli közgyűlését”. Az előzmények: az írószövetség lapját ért bírálatok meg a szerkesztésében elkövetett melléfogások felhánytorgatása nyomán a lap kiadótanácsa, abban a meggyőződésben, hogy a szerkesztőséggel való együttműködés teljesen megfeneklett, lemondott. Hiába sejlett fel ezután a kiegyezés lehetősége, kútba esett minden fáradozás a nézetek összebékítésén, és bekövetkezett afőszerkesztő lemondása. A lemondás-sorozat indítékának megítélésében, mint azt az Elnökség fentebb idézett közleménye is sejtetni engedi, nemcsak a politikai nyomást kell tekintetbe venni, hanem azt a nem kevésbé foakodó „alagsori” szóbeszédet is, amely az alkotói szabadság és az írói tisztesség önhatalmú védői felől érkezik, s amelyet hajlamosak vagyunk lekicsinyelni. Az íróegyesület mindenesetre patthelyzetbe került, s vele erőterében megbénult az irodalom szolgálata is.