Magyar Szó, 1983. augusztus (40. évfolyam, 209-223. szám)

1983-08-09 / 217. szám

1983. augusztus 9., kedd A HARCOS MÚLT EMLÉKEI A Petőfi brigád Kis Ferenc halálának napja Negyven évvel ezelőtt, 1943 au­gusztusában Szlavóniában megala­kult a Petőfi Sándorról elnevezett zászlóalj. Az utána következő he­tekben, hónapokban a harctevé­kenység küzdelmes napjaiban, egyre gyarapodott a zászlóalj lét­száma, úgyhogy 1944 novemberé­ben ez az alakulat már megfe­lelt egy partizánbrigád létszáma állományának. Ekkor került a Pe­tőfi zászlóalj a 16. vajdasági had­osztály kötelékébe. Ezzel csaknem egyidejűleg a felszabadult Bácskában és Bara­nyában tömegesen jelentkeztek önkéntesek a magyarság soraiból a népfelszabadító hadseregbe. A vajdasági főparancsnokság rendel­kezése értelmében ezek az önkén­tesek a zombori és topolyai had­kiegészítő központokba gyülekez­tek és az itt megalakult három zászlóalj hamarosan csatlakozott az eredeti Petőfi zászlóaljhoz. Ilyenformán jött létre a Petőfi Sándor brigád. Ez volt a népfel­szabadító hadsereg 15. vajdasági brigádja. Csak néhány hónap választotta el az emberiséget a háború befe­jezésétől, de a Petőfi brigád előtt még súlyos harcok álltak. Többek között a bolmáni csata is. Ekkor esett el Kis Ferenc, a brigád pa­rancsnoka is. Azokról a napokról Baki Ferenc, a Petőfi zászlóalj alapító tagja írt később háborús emlékiratokat. Kis Ferenc halálá­ról a következőképpen emlékezett meg: Március 21. A Dráva menti er­dőségbe szorult ellenség hátvédje ontja ránk a gépfegyvertüzet. Sza­porán küldözgeti felénk a vesze­delmes aknalövedékeket is. A túl­só partról tompa dörgéssel fenye­getnek az ágyúk. Minden rendel­kezésre álló eszközzel fedezni igyekeznek a most már pániksze­rűen visszavonuló csapatrészeket. A jugoszláv hadsereg 16. had­osztályának egységei vannak a nyomunkban. Csapást csapás után mérnek ránk minden lépésen. Va­lamennyi fegyvernem bevetésre kerül. Repülőink is szünet nélkül bombázzák az egyre szűkülő híd­főt. A parancs úgy szól, hogy meg kell semmisíteni a fejvesztett el­lenséget, amelyet feltartóztat a fo­lyó. A mi brigádunk a Majska Medja—Bolmán alatti térségben támadja őket úton-útfélen. A pa­rancsnokság tagjai is kint vannak az első arcvonalban. Egy Majska Medja közelében levő szálláson tartózkodnak a törzs tisztjei. Még ma is emlékszem a gazdára: Kis Péternek hívták, a feleségét pe­dig Erzsikének. Borús márciusi délután volt, mégis a legszebbek közül való. Erős lövöldözéstől terhes a levegő. A győzelem érzete azonban perc­ről percre erősödik bennünk. Az utolsó utasításokkal sietnek a zászlóaljakba a futárok. Kis parancsnok elemében van. Telefonon üzengeti parancsnokai­nak, hogy ne engedjék lélegzethez jutni az ellenséget. Vágjátok el az útját, ne hagyjátok elszökni, agyonverni a bitangot, vesszen mind a Drávába — ordítozza a kagylóba. Nem tudja leleplezni örömét, noha a helyzet még komoly. Mit mondasz? — kérdi a drót másik végén levő zászlóaljparancsnok­tól. — Hogy jócskán lövöldöznek? Hát ez már így szokás a háború­ban. Oda se nézz, nemsokára vé­ge lesz ennek is. Úgyis meguntuk már, nem igaz? Leteszi a telefonkagylót és hoz­zám fordul. — Jó lenne, ha bemennél a fa­luba. Intézkedj, hogy minél előbb Lőcsre vigyék a sebesülteket, on­nan meg tovább a kórházba. Én kimegyek a zászlóaljhoz. Pontosan megjegyeztem, hogy mit mondott. Utolszor hallottam ekkor a hangját. Jóformán még be sem értem a­­lőcsi kötözőhelyre, máris hívnak a telefonhoz. — •» »--- ■■• •*—Halló! Halló! — türelmetlen­­kedik valaki, amiért nem sietek jobban. Szobocsán, a brigád törzsfőnöke keres. — Te vagy az, Baki? — mond­ja elfulladva. — Hallgass ide. Kis elesett. A parancsnok. Halálosan megsebesült. Maradj ott, és várd be, odavis­zik kocsin. És gondos­kodj a továbbiakról. A harcok még nem szűntek meg, ezért a komisszár meg én nem mozdul­hatunk innen. A vonal megszakadt. Én azon­ban tovább tartom a kagylót, a fülemre szorítva. Hogyan sebesül­hetett meg a parancsnok, hiszen az imént váltam el tőle?! Nem, ez képtelenség. Rosszul hallottam talán — próbálok gondolkozni. — Meg hogy behozzák kocsin és gondoskodjak a továbbiakról. Mi­féle kocsiról van szó és miről kel­lene gondoskodnom tulajdonkép­pen? Nem tágítok a telefontól. Vá­rom, hogy mondjon még valaki valamit. Talán azt, hogy tréfa az egész, ugye, megijedtél, öreg fiú? De talán okosabb dolga is akad annak a Szivbocsánnak, mintsem hogy ilyesmivel heccelődjön! Sen­ki nem szól, hiába nyomom a hallgatót a fülemhez, hogy szinte belefájdul. Most, én csengetek. Újból és új­ból. A parancsnokságot hívom Majska Medján. Senki sem jelentkezik. Lecsapom a kagylót és elkárom­kodom magam. Hol a pokolban lehetnek? Hogy senki nincs a ké­szüléknél! Kibo torkátok a helyiségből. Mirjana elvtársnő, a brigád front mögötti részlegeinek politikai biz­tosa térít magamhoz. Közli velem, hogy jönnek a kocsik a sebesül­tekkel. Elmondom neki is, hogy mit mondott a telefonba Szobocsán. Úgy néz rám, mintha nem ismer­ne. Majd, komisszár létére, sírva fakad. Mondom neki, hogy erre most nincs idő. Intézkedjen in­kább a parancsnokságon, hogy rendben legyen minden,, az ilyen alkalomnak megfelelően. Majd én gondoskodom a sebesültek tovább­szállításáról. Tíz—tizenkét szekér hozza máris őket. Az egyiken Varga Gábor fekszik fejsebben. A mási­kon Vend Branko, neki a lábát lőtték szét, Málik József felkötött kézzel jön a kocsik mellett. Mol­nár Kelemen az iránt érdeklődik, hogy hová, melyik kórházba vi­szik majd őket. Mondom nekik, hogy Batinán át Zomborba men­nek. De látom már Bánya Jánost. Futva tette meg az utat. A sze­me láttára esett el a kapitány. Ő volt vele, a Figaró, meg Szalai, a haditudósító. A harmadik vé­delmi vonal mélységében mende­­géltek. Időnként egy­ egv villei­ó lövedék csapódott­ a földre. Talán éppen a Dráva-parti fákról lövöl­döztek a németek. — Eredj le az árokba, mert el­találnak — szólt még oda a ha­ditudósítónak a parancsnok. Majd tréfásan tette hozzá: — Te belő­­led csak egy van ... Szalai szót fogadott neki, és az út menti árokban folytatta útj­át. A többiek vagy húsz méterre tőle haladtak a szántóföldön. Egyszerre csak felbukik Kis. Figaró iratokkal teli kenyér­­zsákjában akadt meg a golyó, amely megsebezte. Egy közeli tanyára vitték be. Még élt. Majd feltették egy ko­­csira, amelynek már jönnie kell... Sz. Kezdődhet a cukorrépa­­kampány A kovini cukorgyárban befejez­ték a felszerelés rendszeres évi nagyjavítását és minden készen áll az idei cukorrépa-feldolgozási kampányra, amely szeptember 15-e körül kezdődik. Az idén a kovini cukorgyárban összesen 40 000 vagon répát dolgoznak fel, ez jóval kevesebb lesz, mint amennyit terveztek. Egyébként si­került biztosítani kellő mennyisé­gű mamutot, így emiatt nem lesz semmilyen fennakadás a répa fel­dolgozása alatt. D. T. Van személygépkocsi - deviza eredetű dinárért Nem lehet előfizetni a Jugo 45-ösre Nem vált be a jóslat: a gépko­csiárak emelkedése után sem csök­kent az érdeklődés a vásárlók kö­rében a járművek iránt. Zom­bor­­ban, a kragujevaci Crvena Zasta­­va Autógyár vajdasági központ­jában több mint 600 előfizető vá­rakozik a különböző típusú jár­műre. Legtöbben a Zastava 750-es és Jugo 45-ös leszállítását várják. — Olyan rendeletet kaptunk Kragujevacról, hogy állítsuk le az előfizetések gyűjtését a Jugo 45-ösre, mert a gyár nem tud ele­get tenni a megrendeléseknek. Több tényező is közrejátszik eb­ben, növekedett a kivitel, itthon is mind népszerűbb a kis fo­gyasztású jármű, másrészt alkat­részhiány hátráltatja a termelést. A Jugo 15-ösre nálunk 255-en fi­zettek elő, a leszállítással kap­csolatban nem sok jót mondha­tunk. Azok a vasalók, akik devi­za eredetű dinárral fizetnek, előny­­ben vannak, és egy-két hónap alatt leszállítjuk nekik a gépko­csit — mondják a Zastava eladási osztályán. ___ A leszállítási határidő tehát mind hosszabb, ezzel kapcsolatban már anekdotát is hallottunk az eladási osztályon. \ — A fiatalember, ha megis­merkedik egy lánnyal, fizessen elő­­valamilyen autóra, ha pár hóna­pig szórakoztak, majd összeháza­sodnak és gyermekük születik, a boldog apa gyermeke születésnap­jára talán megkapja majd a jár­művet is. Jelenleg a Zastavában a tavaly május 19-én befizetett gépkocsi­kat szállítják le. Ismertetjük néhány típus gyári árát a zombori árjegyzékből: Zastava 750-es 129 000 dinár, Zastava 850-es 131 430 dinár, Ju­so 45-ös 197 500 dinár. Zastava GT 55-ös, öt a­jtós 225 000 dinár. Zastava 128-as 260 000 dinár. Po­­lonez 1500-as 256 000 dinár. Lada 1200-a­s S 259 000 dinár. A gyári áron kívül meg kell fizetni a szál­lítási költséget, valamint a for­galmi adót is. I­I 1. • • T. L. MAGYAR SZÓ BELPOLITIKA-------­ Kedvező hazai kőolaj-kitermelés Vajdasági túlteljesített terv — Nem bővítik a két finomí­tót - Kilátások a hazai földgáz nagyobb méretű fogyasz­tására — További kutatások Az adott energiaszegény és devizaszűkös helyzetben megelé­gedéssel vehetjük tudomásul, hogy a hazai szénhidrogén-kiter­melés kedvezően alakul. Mind Vajdaságban, mind pedig­ a másik nagy kitermelő körzetünkben, Szlavóniában, újabb kőolaj- és földgázkutakat tártak fel, a kitermelés pedig felülmúlja a terv­ben előirányzott keretet. Ugyanekkor kedvezőek a kilátások az Adriai-tengeren folyó kutatásoknál is. Annak ellenére, hogy a terepi fúróberendezések munkáját a de­vizakorlátozások következtében felmerült pótalkatrész-beszerzési nehézségek akadályozzák, a vaj­dasági szénhidrogén-kitermelés — mint a Naftagas kőolajipari kom­binát adatai mutatják — kedve­zően, a tavalyi időarányosnál jobban alakul. Ez, a mostani szűk keretekbe szorí­tott behozatalnál igen jelentős, annál is inkább, miután a terepi fúróberendezések harmada (pót­alkatrész hiánya miatt) leállt, egyesek pedig csökkentett tevé­kenységgel működhetnek. A január–júliusi időszak kiter­melési terve 740 520 tonna, a ki­termelt mennyiség pedig 760 609 tonna volt, úgyhogy a tervet mintegy húszezer ton­nával túlteljesítették, ami 2,7 százalékos többtermelést jelent. Az eredmény a már hosszabb idő óta folytatott fokozott kuta­tási munkálatok eredménye. Ugyanis az új olajkutak feltárá­sával részben a fokozatosan ki­merülő, korábbi kihasználás alatt álló kutakat is pótolni kell, így lényegében a megvalósított ter­melés hatványozott értékkel bír. Az elmúlt időszakban a kuta­tási, előzetes műszaki munkála­tok és ezt követően a feltárások elsősorban Észak- Bánátban, éspedig a Tiszától (a csókai körzettől­ a román határig húzódik, s a Súly jórészt a legjelentősebb kitermelési, a mokrini és a ki­­kindai körzetben van, újabban azonban a Csernyétől délre, Ür­­ményházáig húzódó sávban el­terülő községek (Karađorđevo, Csősztelek, Udvarnok, Torda, Ittabé, Módos, majd Boka, újab­ban pedig Zrenjaninnál Szent­­mihály) határain. Számottevő munka folyik Bácskában is, a Tisza és a magyar határ három­szögében (Velebit, Palics, Kele­­bia), földgázt leltek korábban Csantavér, Felsőhegy, Ada hatá­rában, s újabban ásványolajat Titoverbász környékén. A szénhidrogén-körzetek cső­vezetékkel vannak csatolva a gyűjtőállomásokkal, illetve innen a tiszai rakodóig, vagy az újvidéki tinomírig, amely­nek nyersanyagbázisát jórészt a Vajdaságban kitermelt ásvány­olaj képezi. Egyébként a két vajdasági, a pancsovai és az újvidéki olaj­finomítók jelenlegi teljesítőképes­­sége 8,5 millió tonna kőolaj, de ezt nem használják ki, s ezért a közelmúltban úgy döntöttek, hogy leállítják a bővítési terv meg­valósítását. Az erre előirányzott anyagi eszközöket a beruházó Naftagas a további kutatások növelésére fordítja. Más a helyzet a földgáz­ fel­használásánál, ugyanis a hazai kitermelési lehetőséget már hosz­­szabb idő óta nem használjuk ki, noha a földgáz magasértékű energia. Ugyanis a keleti gáz­vezetékkel csatolva vagyunk a szibériai hálózathoz Magyarorszá­gon át, s az itt érkező lekötött földgázt teljes egészében fel kell használnunk, úgyhogy hazai kitermelésből csak a nagyfogyasz­tás további igényeit fedezzük. A keleti földgáz most, mint is­meretes, Szerbia területén halad, s elért Paracinig, de nagy jelen­tőséggel bír a boszniai elágazás fogyasztása. Tekintettel a Téli Olimpiára, Szarajevó már a fo­gyasztók sorában van, egy elága­zás pedig a zenicai vasművekig vezet. A Naftagas most a szara­jevói Em­ergoinvest,­­ennek kere­tében a Petrolinvest­ nagyvállalat­tal kétszázmillió dináros szerződést kötött egyrészt a földgáznak boszniai hasznosítása, másrészt a vajdasági szénhidrogén-kuta­tás és -feltárás biztosítása érde­kében szükséges különféle fel­szerelések és pótalkatrészek szállítására. A terv szerint a Naftasas, a boszniai elágazáson, évi 320 mil­liárd köbméter földgázt szállít a közeljövőben, ami lényegesen csökkenteni fogja az ottani mamut és egyéb olajpárlatok fogyasztását. A kivitel létkérdés A törökbecsei Poletben mind többi termék kerül a kiviteli listára — ki ízléses csempe iránt egyre nagyobb az érdeklődés — A kikindai fritt-készítő üzem őszre várhsm üzembehelyezésével lecsökken a behozatalból származó nyersanyag A törökbecsei Polet Épület­­anyag- és csempegyárban a kor­szerű csempekészítő üzem beindí­tásával egyidejű az a törekvés, hogy ebből a nemcsak tetszetős, hanem egyre jobb minőségű ter­mékből a hazai piac szükségletei­nek kielégítése mellett mind na­­gobb mennyiséget szállítsanak kül­földre elsősorban a konvertibilis valutájú országokba. A nyugati piacot viszont eléggé szilárdan tartják az olasz és a spanyol cé­gek, amelyek ha kell dömping­árakkal harcolnak a még mindig eléggé szervezetlenül fellépő jugo­szláv csempegyárak ellen.­­ Az eddig jelentkező nehézsé­gek ellenére úgy véljük, az idén végre megtört a jég és csempéink iránt egyre nagyobb az érdeklődés a nyugati piacon — mondotta Sve­­tislav NIČETIN, a Polet kereske­delmi igazgatója. Illusztrációként elmondta, hogy nemrégiben igen sikeres csempe­­kiállítást szerveztek Londonban, amely keretében öt jugoszláv gyár (közöttük a Polet is) állította ki termékét. A kiállítás keretében 26 angliai céggel folytak tárgya­lások és minden remény megvan arra, hogy a törökbecsei csempe lassan az angliai piacra is betör. A szerződések megkötése augusz­tusra várható. Az idén egyébként az 1 millió négyseírát kér kétéSéből, amennyi az üzem évi termelése, Hollandiá­ba 120 000 négyzetmétert szállíta­nak. A Német Szövetségi Köz­társaságba 100 000 négyzetméter kiszállítására kötöttek szerződést. Hosszú tárgyalások után hamaro­san megkötik a szerződést arra a 20 000 négyzetméter csempére me­lyet Líbiába, Iránba és Irakba szál­lítanak. Eddig Magyarországra, a Szovjetunióba és Romániába szál­lítottak csempét. Az idén 120 000 négyzetmétert kitevő lapok kiszál­lítására kötöttek szerződést a ma­gyarországi piacra és a jelek sze­rint még 80 000 négyzetméter után­rendelést kapnak. A nemrégiben megtartott pécsi nemzetközi áru­bemutatón igen nagy érdeklődés volt termékeik iránt, ahol a csem­pe mellett cserepet és füstcsöve­­ket is kiállítottak. Hamarosan egy moszkvai kiállításon is részt vesz­nek és ezt követően várhatóan növekszik majd a megrendelt mennyiség. Romániába a kompen­zációs ügylet keretében szállíta­nak csempét. Ha összegezzük, kiderül, hogy eddig a csempeössztermelés tete­mes részét exportálták, de még további 10 százalék kivitelére van lehetőség. A Poletben igyekeznek mindent megtenni a kiviteli tételek növelé­se érdekében, így a csempe mellé a cserép is felkerült a kiviteli listára. Magyarországra 4,5 millió darab cserepet szállítanak. Ugyan de füstcsövek kiszállítására is le­hetőség nyílt. Ausztriába 15 000 köbméter keram­it kiszállítására kaptak rendelést. Ha a tervezett ügyleteket sike­­r­ül lebonyolítani, az év végéig mintegy 3 millió dolláros bevételt valósíthatnak meg. A félév alatt valamivel több mint 1 millió dol­lár értékű árut értékesítettek kül­földön. Az össz kivitel több mint fele a konvertibilis piacra irá­nyul. A törökbecsei gyárban úgy vé­lik, hogy kivitelükkel nemcsak hogy fedezik a külföld iránti de­vizakötelezettségüket és a nyers­anyag, meg a felszerelés behoza­talt, hanem messzemenően hozzá­járulhatnak a devizamérleg javí­tásához is. A törökbecsei Polet a tartomány másik négy csempegyárával ,együttesen nemcsak a kivitellel, hanem a behozatali nyersanyagnak hazaival való felcserélésével is igyekszik csökkenteni a devizaki­áramlást. Együttesen felépítették a kikindai fritt gyárat, amely elő­reláthatóan szeptemberben meg­kezdi a próbatermelést, jövő ja­nuártól pedig folyamatosan állítja elő azt a terméket, amellyel je­lentős behozataltól mentesülnek a vajdasági csempegyárak L. C­.

Next