Magyar Szó, 1983. augusztus (40. évfolyam, 209-223. szám)
1983-08-09 / 217. szám
1983. augusztus 9., kedd A HARCOS MÚLT EMLÉKEI A Petőfi brigád Kis Ferenc halálának napja Negyven évvel ezelőtt, 1943 augusztusában Szlavóniában megalakult a Petőfi Sándorról elnevezett zászlóalj. Az utána következő hetekben, hónapokban a harctevékenység küzdelmes napjaiban, egyre gyarapodott a zászlóalj létszáma, úgyhogy 1944 novemberében ez az alakulat már megfelelt egy partizánbrigád létszáma állományának. Ekkor került a Petőfi zászlóalj a 16. vajdasági hadosztály kötelékébe. Ezzel csaknem egyidejűleg a felszabadult Bácskában és Baranyában tömegesen jelentkeztek önkéntesek a magyarság soraiból a népfelszabadító hadseregbe. A vajdasági főparancsnokság rendelkezése értelmében ezek az önkéntesek a zombori és topolyai hadkiegészítő központokba gyülekeztek és az itt megalakult három zászlóalj hamarosan csatlakozott az eredeti Petőfi zászlóaljhoz. Ilyenformán jött létre a Petőfi Sándor brigád. Ez volt a népfelszabadító hadsereg 15. vajdasági brigádja. Csak néhány hónap választotta el az emberiséget a háború befejezésétől, de a Petőfi brigád előtt még súlyos harcok álltak. Többek között a bolmáni csata is. Ekkor esett el Kis Ferenc, a brigád parancsnoka is. Azokról a napokról Baki Ferenc, a Petőfi zászlóalj alapító tagja írt később háborús emlékiratokat. Kis Ferenc haláláról a következőképpen emlékezett meg: Március 21. A Dráva menti erdőségbe szorult ellenség hátvédje ontja ránk a gépfegyvertüzet. Szaporán küldözgeti felénk a veszedelmes aknalövedékeket is. A túlsó partról tompa dörgéssel fenyegetnek az ágyúk. Minden rendelkezésre álló eszközzel fedezni igyekeznek a most már pánikszerűen visszavonuló csapatrészeket. A jugoszláv hadsereg 16. hadosztályának egységei vannak a nyomunkban. Csapást csapás után mérnek ránk minden lépésen. Valamennyi fegyvernem bevetésre kerül. Repülőink is szünet nélkül bombázzák az egyre szűkülő hídfőt. A parancs úgy szól, hogy meg kell semmisíteni a fejvesztett ellenséget, amelyet feltartóztat a folyó. A mi brigádunk a Majska Medja—Bolmán alatti térségben támadja őket úton-útfélen. A parancsnokság tagjai is kint vannak az első arcvonalban. Egy Majska Medja közelében levő szálláson tartózkodnak a törzs tisztjei. Még ma is emlékszem a gazdára: Kis Péternek hívták, a feleségét pedig Erzsikének. Borús márciusi délután volt, mégis a legszebbek közül való. Erős lövöldözéstől terhes a levegő. A győzelem érzete azonban percről percre erősödik bennünk. Az utolsó utasításokkal sietnek a zászlóaljakba a futárok. Kis parancsnok elemében van. Telefonon üzengeti parancsnokainak, hogy ne engedjék lélegzethez jutni az ellenséget. Vágjátok el az útját, ne hagyjátok elszökni, agyonverni a bitangot, vesszen mind a Drávába — ordítozza a kagylóba. Nem tudja leleplezni örömét, noha a helyzet még komoly. Mit mondasz? — kérdi a drót másik végén levő zászlóaljparancsnoktól. — Hogy jócskán lövöldöznek? Hát ez már így szokás a háborúban. Oda se nézz, nemsokára vége lesz ennek is. Úgyis meguntuk már, nem igaz? Leteszi a telefonkagylót és hozzám fordul. — Jó lenne, ha bemennél a faluba. Intézkedj, hogy minél előbb Lőcsre vigyék a sebesülteket, onnan meg tovább a kórházba. Én kimegyek a zászlóaljhoz. Pontosan megjegyeztem, hogy mit mondott. Utolszor hallottam ekkor a hangját. Jóformán még be sem értem alőcsi kötözőhelyre, máris hívnak a telefonhoz. — •» »--- ■■• •*—Halló! Halló! — türelmetlenkedik valaki, amiért nem sietek jobban. Szobocsán, a brigád törzsfőnöke keres. — Te vagy az, Baki? — mondja elfulladva. — Hallgass ide. Kis elesett. A parancsnok. Halálosan megsebesült. Maradj ott, és várd be, odaviszik kocsin. És gondoskodj a továbbiakról. A harcok még nem szűntek meg, ezért a komisszár meg én nem mozdulhatunk innen. A vonal megszakadt. Én azonban tovább tartom a kagylót, a fülemre szorítva. Hogyan sebesülhetett meg a parancsnok, hiszen az imént váltam el tőle?! Nem, ez képtelenség. Rosszul hallottam talán — próbálok gondolkozni. — Meg hogy behozzák kocsin és gondoskodjak a továbbiakról. Miféle kocsiról van szó és miről kellene gondoskodnom tulajdonképpen? Nem tágítok a telefontól. Várom, hogy mondjon még valaki valamit. Talán azt, hogy tréfa az egész, ugye, megijedtél, öreg fiú? De talán okosabb dolga is akad annak a Szivbocsánnak, mintsem hogy ilyesmivel heccelődjön! Senki nem szól, hiába nyomom a hallgatót a fülemhez, hogy szinte belefájdul. Most, én csengetek. Újból és újból. A parancsnokságot hívom Majska Medján. Senki sem jelentkezik. Lecsapom a kagylót és elkáromkodom magam. Hol a pokolban lehetnek? Hogy senki nincs a készüléknél! Kibo torkátok a helyiségből. Mirjana elvtársnő, a brigád front mögötti részlegeinek politikai biztosa térít magamhoz. Közli velem, hogy jönnek a kocsik a sebesültekkel. Elmondom neki is, hogy mit mondott a telefonba Szobocsán. Úgy néz rám, mintha nem ismerne. Majd, komisszár létére, sírva fakad. Mondom neki, hogy erre most nincs idő. Intézkedjen inkább a parancsnokságon, hogy rendben legyen minden,, az ilyen alkalomnak megfelelően. Majd én gondoskodom a sebesültek továbbszállításáról. Tíz—tizenkét szekér hozza máris őket. Az egyiken Varga Gábor fekszik fejsebben. A másikon Vend Branko, neki a lábát lőtték szét, Málik József felkötött kézzel jön a kocsik mellett. Molnár Kelemen az iránt érdeklődik, hogy hová, melyik kórházba viszik majd őket. Mondom nekik, hogy Batinán át Zomborba mennek. De látom már Bánya Jánost. Futva tette meg az utat. A szeme láttára esett el a kapitány. Ő volt vele, a Figaró, meg Szalai, a haditudósító. A harmadik védelmi vonal mélységében mendegéltek. Időnként egy egv villeió lövedék csapódott a földre. Talán éppen a Dráva-parti fákról lövöldöztek a németek. — Eredj le az árokba, mert eltalálnak — szólt még oda a haditudósítónak a parancsnok. Majd tréfásan tette hozzá: — Te belőled csak egy van ... Szalai szót fogadott neki, és az út menti árokban folytatta útját. A többiek vagy húsz méterre tőle haladtak a szántóföldön. Egyszerre csak felbukik Kis. Figaró iratokkal teli kenyérzsákjában akadt meg a golyó, amely megsebezte. Egy közeli tanyára vitték be. Még élt. Majd feltették egy kocsira, amelynek már jönnie kell... Sz. Kezdődhet a cukorrépakampány A kovini cukorgyárban befejezték a felszerelés rendszeres évi nagyjavítását és minden készen áll az idei cukorrépa-feldolgozási kampányra, amely szeptember 15-e körül kezdődik. Az idén a kovini cukorgyárban összesen 40 000 vagon répát dolgoznak fel, ez jóval kevesebb lesz, mint amennyit terveztek. Egyébként sikerült biztosítani kellő mennyiségű mamutot, így emiatt nem lesz semmilyen fennakadás a répa feldolgozása alatt. D. T. Van személygépkocsi - deviza eredetű dinárért Nem lehet előfizetni a Jugo 45-ösre Nem vált be a jóslat: a gépkocsiárak emelkedése után sem csökkent az érdeklődés a vásárlók körében a járművek iránt. Zomborban, a kragujevaci Crvena Zastava Autógyár vajdasági központjában több mint 600 előfizető várakozik a különböző típusú járműre. Legtöbben a Zastava 750-es és Jugo 45-ös leszállítását várják. — Olyan rendeletet kaptunk Kragujevacról, hogy állítsuk le az előfizetések gyűjtését a Jugo 45-ösre, mert a gyár nem tud eleget tenni a megrendeléseknek. Több tényező is közrejátszik ebben, növekedett a kivitel, itthon is mind népszerűbb a kis fogyasztású jármű, másrészt alkatrészhiány hátráltatja a termelést. A Jugo 15-ösre nálunk 255-en fizettek elő, a leszállítással kapcsolatban nem sok jót mondhatunk. Azok a vasalók, akik deviza eredetű dinárral fizetnek, előnyben vannak, és egy-két hónap alatt leszállítjuk nekik a gépkocsit — mondják a Zastava eladási osztályán. ___ A leszállítási határidő tehát mind hosszabb, ezzel kapcsolatban már anekdotát is hallottunk az eladási osztályon. \ — A fiatalember, ha megismerkedik egy lánnyal, fizessen elővalamilyen autóra, ha pár hónapig szórakoztak, majd összeházasodnak és gyermekük születik, a boldog apa gyermeke születésnapjára talán megkapja majd a járművet is. Jelenleg a Zastavában a tavaly május 19-én befizetett gépkocsikat szállítják le. Ismertetjük néhány típus gyári árát a zombori árjegyzékből: Zastava 750-es 129 000 dinár, Zastava 850-es 131 430 dinár, Juso 45-ös 197 500 dinár. Zastava GT 55-ös, öt ajtós 225 000 dinár. Zastava 128-as 260 000 dinár. Polonez 1500-as 256 000 dinár. Lada 1200-as S 259 000 dinár. A gyári áron kívül meg kell fizetni a szállítási költséget, valamint a forgalmi adót is. II 1. • • T. L. MAGYAR SZÓ BELPOLITIKA------- Kedvező hazai kőolaj-kitermelés Vajdasági túlteljesített terv — Nem bővítik a két finomítót - Kilátások a hazai földgáz nagyobb méretű fogyasztására — További kutatások Az adott energiaszegény és devizaszűkös helyzetben megelégedéssel vehetjük tudomásul, hogy a hazai szénhidrogén-kitermelés kedvezően alakul. Mind Vajdaságban, mind pedig a másik nagy kitermelő körzetünkben, Szlavóniában, újabb kőolaj- és földgázkutakat tártak fel, a kitermelés pedig felülmúlja a tervben előirányzott keretet. Ugyanekkor kedvezőek a kilátások az Adriai-tengeren folyó kutatásoknál is. Annak ellenére, hogy a terepi fúróberendezések munkáját a devizakorlátozások következtében felmerült pótalkatrész-beszerzési nehézségek akadályozzák, a vajdasági szénhidrogén-kitermelés — mint a Naftagas kőolajipari kombinát adatai mutatják — kedvezően, a tavalyi időarányosnál jobban alakul. Ez, a mostani szűk keretekbe szorított behozatalnál igen jelentős, annál is inkább, miután a terepi fúróberendezések harmada (pótalkatrész hiánya miatt) leállt, egyesek pedig csökkentett tevékenységgel működhetnek. A január–júliusi időszak kitermelési terve 740 520 tonna, a kitermelt mennyiség pedig 760 609 tonna volt, úgyhogy a tervet mintegy húszezer tonnával túlteljesítették, ami 2,7 százalékos többtermelést jelent. Az eredmény a már hosszabb idő óta folytatott fokozott kutatási munkálatok eredménye. Ugyanis az új olajkutak feltárásával részben a fokozatosan kimerülő, korábbi kihasználás alatt álló kutakat is pótolni kell, így lényegében a megvalósított termelés hatványozott értékkel bír. Az elmúlt időszakban a kutatási, előzetes műszaki munkálatok és ezt követően a feltárások elsősorban Észak- Bánátban, éspedig a Tiszától (a csókai körzettől a román határig húzódik, s a Súly jórészt a legjelentősebb kitermelési, a mokrini és a kikindai körzetben van, újabban azonban a Csernyétől délre, Ürményházáig húzódó sávban elterülő községek (Karađorđevo, Csősztelek, Udvarnok, Torda, Ittabé, Módos, majd Boka, újabban pedig Zrenjaninnál Szentmihály) határain. Számottevő munka folyik Bácskában is, a Tisza és a magyar határ háromszögében (Velebit, Palics, Kelebia), földgázt leltek korábban Csantavér, Felsőhegy, Ada határában, s újabban ásványolajat Titoverbász környékén. A szénhidrogén-körzetek csővezetékkel vannak csatolva a gyűjtőállomásokkal, illetve innen a tiszai rakodóig, vagy az újvidéki tinomírig, amelynek nyersanyagbázisát jórészt a Vajdaságban kitermelt ásványolaj képezi. Egyébként a két vajdasági, a pancsovai és az újvidéki olajfinomítók jelenlegi teljesítőképessége 8,5 millió tonna kőolaj, de ezt nem használják ki, s ezért a közelmúltban úgy döntöttek, hogy leállítják a bővítési terv megvalósítását. Az erre előirányzott anyagi eszközöket a beruházó Naftagas a további kutatások növelésére fordítja. Más a helyzet a földgáz felhasználásánál, ugyanis a hazai kitermelési lehetőséget már hoszszabb idő óta nem használjuk ki, noha a földgáz magasértékű energia. Ugyanis a keleti gázvezetékkel csatolva vagyunk a szibériai hálózathoz Magyarországon át, s az itt érkező lekötött földgázt teljes egészében fel kell használnunk, úgyhogy hazai kitermelésből csak a nagyfogyasztás további igényeit fedezzük. A keleti földgáz most, mint ismeretes, Szerbia területén halad, s elért Paracinig, de nagy jelentőséggel bír a boszniai elágazás fogyasztása. Tekintettel a Téli Olimpiára, Szarajevó már a fogyasztók sorában van, egy elágazás pedig a zenicai vasművekig vezet. A Naftagas most a szarajevói Emergoinvest,ennek keretében a Petrolinvest nagyvállalattal kétszázmillió dináros szerződést kötött egyrészt a földgáznak boszniai hasznosítása, másrészt a vajdasági szénhidrogén-kutatás és -feltárás biztosítása érdekében szükséges különféle felszerelések és pótalkatrészek szállítására. A terv szerint a Naftasas, a boszniai elágazáson, évi 320 milliárd köbméter földgázt szállít a közeljövőben, ami lényegesen csökkenteni fogja az ottani mamut és egyéb olajpárlatok fogyasztását. A kivitel létkérdés A törökbecsei Poletben mind többi termék kerül a kiviteli listára — ki ízléses csempe iránt egyre nagyobb az érdeklődés — A kikindai fritt-készítő üzem őszre várhsm üzembehelyezésével lecsökken a behozatalból származó nyersanyag A törökbecsei Polet Épületanyag- és csempegyárban a korszerű csempekészítő üzem beindításával egyidejű az a törekvés, hogy ebből a nemcsak tetszetős, hanem egyre jobb minőségű termékből a hazai piac szükségleteinek kielégítése mellett mind nagobb mennyiséget szállítsanak külföldre elsősorban a konvertibilis valutájú országokba. A nyugati piacot viszont eléggé szilárdan tartják az olasz és a spanyol cégek, amelyek ha kell dömpingárakkal harcolnak a még mindig eléggé szervezetlenül fellépő jugoszláv csempegyárak ellen. Az eddig jelentkező nehézségek ellenére úgy véljük, az idén végre megtört a jég és csempéink iránt egyre nagyobb az érdeklődés a nyugati piacon — mondotta Svetislav NIČETIN, a Polet kereskedelmi igazgatója. Illusztrációként elmondta, hogy nemrégiben igen sikeres csempekiállítást szerveztek Londonban, amely keretében öt jugoszláv gyár (közöttük a Polet is) állította ki termékét. A kiállítás keretében 26 angliai céggel folytak tárgyalások és minden remény megvan arra, hogy a törökbecsei csempe lassan az angliai piacra is betör. A szerződések megkötése augusztusra várható. Az idén egyébként az 1 millió négyseírát kér kétéSéből, amennyi az üzem évi termelése, Hollandiába 120 000 négyzetmétert szállítanak. A Német Szövetségi Köztársaságba 100 000 négyzetméter kiszállítására kötöttek szerződést. Hosszú tárgyalások után hamarosan megkötik a szerződést arra a 20 000 négyzetméter csempére melyet Líbiába, Iránba és Irakba szállítanak. Eddig Magyarországra, a Szovjetunióba és Romániába szállítottak csempét. Az idén 120 000 négyzetmétert kitevő lapok kiszállítására kötöttek szerződést a magyarországi piacra és a jelek szerint még 80 000 négyzetméter utánrendelést kapnak. A nemrégiben megtartott pécsi nemzetközi árubemutatón igen nagy érdeklődés volt termékeik iránt, ahol a csempe mellett cserepet és füstcsöveket is kiállítottak. Hamarosan egy moszkvai kiállításon is részt vesznek és ezt követően várhatóan növekszik majd a megrendelt mennyiség. Romániába a kompenzációs ügylet keretében szállítanak csempét. Ha összegezzük, kiderül, hogy eddig a csempeössztermelés tetemes részét exportálták, de még további 10 százalék kivitelére van lehetőség. A Poletben igyekeznek mindent megtenni a kiviteli tételek növelése érdekében, így a csempe mellé a cserép is felkerült a kiviteli listára. Magyarországra 4,5 millió darab cserepet szállítanak. Ugyan de füstcsövek kiszállítására is lehetőség nyílt. Ausztriába 15 000 köbméter keramit kiszállítására kaptak rendelést. Ha a tervezett ügyleteket sikerül lebonyolítani, az év végéig mintegy 3 millió dolláros bevételt valósíthatnak meg. A félév alatt valamivel több mint 1 millió dollár értékű árut értékesítettek külföldön. Az össz kivitel több mint fele a konvertibilis piacra irányul. A törökbecsei gyárban úgy vélik, hogy kivitelükkel nemcsak hogy fedezik a külföld iránti devizakötelezettségüket és a nyersanyag, meg a felszerelés behozatalt, hanem messzemenően hozzájárulhatnak a devizamérleg javításához is. A törökbecsei Polet a tartomány másik négy csempegyárával ,együttesen nemcsak a kivitellel, hanem a behozatali nyersanyagnak hazaival való felcserélésével is igyekszik csökkenteni a devizakiáramlást. Együttesen felépítették a kikindai fritt gyárat, amely előreláthatóan szeptemberben megkezdi a próbatermelést, jövő januártól pedig folyamatosan állítja elő azt a terméket, amellyel jelentős behozataltól mentesülnek a vajdasági csempegyárak L. C.