Magyar Szó, 1983. augusztus (40. évfolyam, 209-223. szám)
1983-08-11 / 219. szám
1983. augusztus 11., csütörtök MAGYAR SZÓ Könyvtár — falun Beszélgetés Kinka Erzsébettel a péterrévei Népkönyvtár munkájáról Ilyenkor, nyáridőben csendesek a könyvtárak, múzeumok. Ezt tapasztaltam Péterrévén is, a becsei anyai könyvtárhoz tartozó Népkönyvtárban csak Kinka Erzsébetet, a könyvtárost találtam, látogató,könyvkölcsönző a másfél óra alatt — míg a könyvtár munkájáról s az olvasóikról, könyvekről, akciókról beszélgetünk — egy sem fordult meg. Pedig a könyvtár ajtaja tárva-nyitva volt, hogy becsalogassa a falu központjában bevásárló, buszra várakozó, vagy éppen ügyes-bajos dolguk után szaladgáló péterréveseket, könyvtán tagokat. — Pillanatnyilag épp síri csend van a könyvtárban — mondta Kinka Erzsébet —, de a délelőtt folyamán mégiscsak volt tizenkét látogatónk, s kettőig bizonyára benéznek még néhányan. ф így van ez naponta? — Vakáció idején többé-kevésbé igen, mivel olvasóink zöme általános és középiskolai, ők viszont most szanaszét szóródtak, ki vendégségben van, ki meg nyaral a tengeren, vagy néásutt. Nyáron nincs lecke, feleltetés, s ilyenkor a kötelező és házi olvasmányokat sem keresik. Annál inkább tanév közben! Szeptembertől júniusig valósággal pezseg itt minden. Nyáron ha tizenöten-húszan néznek be naponta, más évszakokban négy-ötször többen. „Legfelkapottabbak” mégis ősszel és télen vagyunk, amikor a diákokon kívül a mezőgazdasági munkások, a munkások és az idősebb bácsik, nénik, háztartásbeliek, nyugdíjasok is rendszeresebben látogatják könyvtárunkat. ф Milyen a könyvállományuk, és hány könyvtártanuk van? — Könyvállományunk körülbelül 18 000 kötetet számlál. 00 százaléka magyar, 40 százaléka pedig szerbhorvát nyelvű. Vagyis tükrözi a lakosság nemzetiségi megoszlását, összetételét. Jelenleg 937 tagunk van, bár a tervben 1080 tagot irányoztunk elő. Amint megkezdődik az új tanév, egykettőre elérjük, vagy túl is szárnyaljuk ezt a létszámot, hiszen nagyon sok diák éppen ilyenkor iratkozik be a könyvtárba. Hadd mondjam el azonban mindjárt azt is, hogy mégsem vagyunk „diákközpontúak”. Háromszázötven felnőtt és munkás olvasónk is van — a legjobb olvasóink meg éppenséggel az idősebb korosztálybeliek. · Megnevezne néhány rendszeresebb olvasót?... — Hogyne. Itt van például Bán Lajos bécsi, Molnár Sándor bácsi, Kiss Józsi bácsi, Galisz Sándor bácsi..., a fiatal olvasók közül pedig Gyetvai Ildikó, Hajnal Anikó, Galusz Anna, Hajdú Pál, Virág Béla, Virág Zoli, Virág Valéria, vagyis az egész Virág család ..., Péter Borbála és mások. • Másutt inkább az asszonyok, nénik a legjobb olvasók. Péterréve, úgy látszik, ritka kivétel... — Ha kivétel, ha nem, nálunk a „bácsik” többet olvasnak. Számos kedves történetet is elmondhatnék róluk. Például azt, hogy a már említett Bán Lajos bácsi, a legjobb olvasónk, több könyvet is kivesz egyszerre, s mindegyiket a feleségének is felolvassa, mert az már nem lát!... Mások olvasmányélményeikről számolnak be. • Kik a legkedveltebb írók? — A magyar és a szerbhorvát nyelvterületen is a klasszikusok: Jókai, Mikszáth, Gárdonyi stb., vagy Stevan Sremac, Ivo Andrić, Miroslav Krleža. De sokan olvassák Szabó Magda, Csépe Imre, Kopeczky László műveit is; Herceg János és Németh István könyveit pedig főképp házi olvasmányként, a diákok. A szerbhorvát nyelvű könyvek közül szívesen olvassák még Miodrag Bulatovic, Zvonimir Majdak, Branko Copié, Dobrica Cosié — és mit titkoljam — Milica Jakov- Ijevic Mirjam könyveit. A költőket és a verseket eszerint nem szeretik Péter révén? — Már hogyne szeretnék! Bár nem nagy a „versállományunk”, de azért gyakran kiveszik Petőfi Sándor, Ady Endre, Arany János, József Attila könyveit, a jugoszláviai magyar költők közül pedig Gál László, Fehér Ferenc, Tolnai Ottó, Domonkos István, Ladik Katalin, Szűcs Imre és mások köteteit. — Gondolnak-e könyvállományuk fölfrissítésére, felújítására; milyen akciókat, rendezvényeket szerveznek? — Egyszer-kétszer minden évben veszünk szerbhorvát és magyar nyelvű könyveket is, a belgrádi Prosveta Könyvkiadótól, illetve az újvidéki Fórumtól. Az idén mindössze 50—50 szerbhorvát és magyar könyvet vettünk, de szeptemberben, vagy a könyvbónop idején majd lényegesebben Ivan Pogorelić nemrég fejezte be kivételesen eredményes 40 napos hangversenysorozatát Japánban és az Egyesült Államokban is hangversenyezik; a Deutsche Grammophonnal most készíti Chopin f-molil zongoraversenyének felvételét a Chicagói Filharmóniával —, nos, bokros teendői ellenére is talált időt a neves zongoraművész, hogy fellépjen a zágrábi közönség előtt. Egy év után ismét hazai pódiumon szerepelt a Griffl Esték keretében, és új Brahms-, Chopin- és Prokofjev-számaival fellelkesítette a Jezsuita tér 700 főnyi közönségét. Sokáig külföldön tartózkodott, és nem lépett fel a hazai közönség előtt — miért? — Nagyon sok dolgom volt másfelé. — Mi történik pillanatnyilag a nemzetközi zenei pódiumokon? — Sorsdöntő dolgok. Sok karrier félbetört az új hanglemezgyártási technológia nyomása alatt. A digitális lézertechnika egyszerűen félbetöri a muzsikusok egy részének pályáját. Egyre nagyobb teret hódít a videotechnika, a zenét nemcsak hallgatják, hanem nézik is, és szerintem ez valamilyen egészségtelen szelektálást eredményez. Válságos helyzetbe kerültünk. Az emberek nem járnak hangversenyekre, nem hallgatnak meg mindent, amit felkínálnak nekik, tehát válogatnak, és megesik még az olyan központokban is, mint Amszterdam, hogy a Concert Gebau előkelő hangversenytermében nyolc hónap alatt csak az én két hangversenyemen volt telt ház — mondja Pogorellc. © Ön most Londonban él? — Igen, de körülbelül annyit tartózkodom Londonban, mint Dubrovnikban — két és fél napot. Nagyon sok a dolgom. Van néhány projektumom, amelyben mások is részt vesznek, és erről most nem beszélhetek. — Mi az, amit mostanában befejezett? — Chopin f-moll zongoraversenyének felvételét a chicagói zenekarral, amelyet Claudi Abbad vezényel. Ez a lemez valószínűleg Jugoszláviába is eljut. Ezenkívül van egy szólólemezeim, azokat a darabokat is tartalmazza, amelyeket most Zágrábban előadtam: Prokofjev szonátája és egy Ravelkompozíció, amelyet néhányszor bemutattam már Zágrábban. Most Herbert von Karajannal vár rám egy közös projektum, de mindketten nagyon foglaltak vagyunk és nehéz egybehangolni az időpontot. Karajan a rendelkezésemre akar bocsátani egy repülőgépet, de arra már nem szánta rá magát, hogy fél órával több időt adjon. Itt is gazdagítjuk az új könyvek számát, megint a lakosság összetételének arányában ... Különben pedig, ha csak kis falusi könyvtárként kezelnek is bennünket, író-olvasó találkozókat, kiállításokat is szervezünk, s rendszeresen megemlékezünk a magyar, a jugoszláv és a világirodalom jelesebb íróiról, jubileumi eseményeiről. Az idén például Marx Károly születésének 100. évfordulójára, Juhász Gyula és Franz Kafka születésének 100. évfordulójára, Jovan Jovanovic Zmaj születésének 150. évfordulójára, Stendhal születésének 200. évfordulójára, Turgenyev halálának 100. évfordulójára és Illyés Gyulára emlékeztünk. Az év végéig még néhány más író életéről és munkásságáról is megemlékezünk ..., ezenkívül számos irodalmi pályázaton is részt veszünk majd, illetve a tagjaink. Sajnos, a májusban meghirdetett olvasási jelvényszerző verseny, amelyet a Matica srpska könyvtára és a Forum is meghirdetett, eddig nem talált kellő visszhangra. — Más gondjuk nincs? — A legnagyobb gondot a helyiséghiány okozza —, de bízunk benne, hogy egyszer ez is megoldódik, s akkor Tóth József könyvtáros kollégámmal együtt egy még szebb, még jobb könyvtárban fogadhatjuk a hozzánk betérő péterrévei olvasókat. SZŰCS Imre vannak azután a fellépések: Zágrábból azonnal Monte-Carlóba, azután Rómába, Veronába, Franciaországba kell mennem, augusztusban pedig Los Angelesben, Bostoban és Közép-Európában hangversenyezek. · Mi a helyzet a zongoristaiskolával kapcsolatos ötletével? Letett róla? — Az ötlet kissé megfakult, illetve még nem jutottunk odáig, hogy tető alá hozzuk. Kötelezettségeim vannak Szergej Prokofjev örökségével kapcsolatban is, mert a Prokofjev-alap tagja leszek, és ez a következő egy-két évben sok munkát ad. Prokofjevet mint zeneszerzőt kell bemutatnunk minden szempontból bizonyos meglevő dokumentumok alapján és özvegyének segítségével. (Vjesnik) Hazajáró vándor muzsikus Zágrábi találkozás Ivo Pogorelić zongoramvésszel Kinka Erzsébet a péterrévei könyvtárban. (Sz. I. felvétele) MŰVELŐDÉS 9 Gyakorlat teszi a mestert... Avagy adatok a műszaki nevelés tárgyi feltételeiről El kell érnünk, hogy tanuló- nincsenek meg a feltételek a vnk fizikai és szellemi fejedő- tanítási programok teljesítésésükkel párhuzamosan sajátítsák hez. Iskolánként vizsgálván el az elméleti és a gyakorlati helyzetet Vajdaságban 18 á atudást. Ennek egyik tényezője János iskolában (5 százalék) vana 17 iskola, a másik a család és nak meg a megfele1° féltéée a környezet. Egyszóval, a munk a műszaki oktatásra, 42 i ko akaszokások kialakításának a ko- ban (22 százalék) jók, 136 is - ra gyermekkorban kell kezdőd- lábon (41 százalék) hiánya , nto. következetesen és szervezet- 102 iskolában (31 százalék) pedig ten nincsenek meg a feltételek a tan-A gyakorlati oktatás program oktatásához. összegezé-lát minden tanítási fokozaton súl: a Pedagógiai Intézet feltanterv és tanmenet szabályoz- T?frAse a*aPlaaV za. Az általános iskolában kü- általános iskolák 27 Százalekáb ön tantárgyként oktatták Igak- ban megvannak, 32 százalekában tanár irányításával. Lássuk, mi nincsenek meg a többben helyen feltételek között. ?У°5ак a 6£Г A Tartományi Pedagógiai In- tel®u ad: térét tavalyelőtt felmérést, vég- szelnek, s ha mindehhez meg tezet tavalyelőtt le merést vég hozzátesszük azt is, hogy az isz . f. ál ,a .mos és evsegeskolaműhelyek rendszerint az közép skolák azon alapvető fel- alagsorban vagy a m€ilékhelyiszerettséreről, amelyek nélkü- sékben kaak helyet, akkor programok te - nem nehéz levonni a következ-1^л1^е,П'л1.,?е,Г.и1 kl, ,a tetést az említett tárgy oktatómérésből? Az általános iskolák- jának „anVonaláró- nak csak a 38 százalékában van- , ,,, . * nak meg az alapvető feltételek Kik tanítják ezt a tantárgyat, a tanterv és tanmenet megváló- vetődik fel a kérdés Az áltálosításához. Ha figyelembe vesz neis iskolákban megfelelő képeszűk hogy a műszaki nevelés sítésű tanárok, az egységes kvrám tanulóinknak nemcsak el- tépisk°la by pedig topóm életi ismereteket kell szerez- katoniilfc, hanem munka szokásokat nyék 97 százaléka töltötte ki 189 is, akkor az iskolák felszerelt 1 f°'2‘5 fi cégével (gépek, szerszámok, tanár, 25 s . szerszámkészletek, faliképek, abeol zene. Az egységes középismakettek modellek) nem lehek órák szabályzata értelmében a Шпк Elégedettek k Nézzük meg tantárgyat 1981-ig különböző részleteiben is. mit mutattak az szakositásu káderek taníthatták -d-tov az iskolák felszereltsége- ez az engedmény az oktatókról: a szükséges Vének és készü- végzettségének az összetételekra léltek az iskolák 40,09 százalékú- * szakosítású STViSegyetemi képesítésű és 17 főiskolákéban! faliújság és diafilmek jai képesítésű szakember tanítót- 40,41 százalékukban, makettek, a* modellek és különféle szemlél- A vajdasági oktatásügyi tanács tetőeszközök az iskolák 3’ 90 még az említett tanévben módoszázalékában, eredeti munkadúsítást eszközölt a szabályzaton, , , ,. , amelynek értelmében szűkítette rabok pedig az iskolák 27,27 száza szakos£tások körét, megszabta, Zalákéban. Az iskolák munka- hogy ezt a tantárgyat csak megás szemléltetőeszközökkel való felelő képesítésű (pedagógiai műfelszereltsége községenként 27 északi és ipari-pedagógiai kar . . . ., műszaki nevelési tanszakasta-44 százalék között alakul. Az álnézők taníthatják. Az említett talános előírások szerint az is- intézkedéssel az oktatók szakokolók akkor tesznek eleget ké-síítása szempontjából valametelezettségüknek ha ez a szályest javult a helyzet, talékarány 55—75 százalék kő- A műszaki nevelés programkött van. Ilyen iskola Valdaja és oktatásának körülményei Ságban csak 8 községben van (a az egységes törzsanyag tanítási meglevőknek a 18 százaléka), programokba való iktatásával Az adatokból az is kiderül, lényegesen megváltozott. A törzshogy az iskolák zömének (61 anyag alapjait, mint ismeretes, a százalék) hiányos a felszerelt Vajdasági Pedagógiai Intézet ársége, vagyis 27—61 százalék köz Iította össze az egész ország 61zött mozog. Kilenc községben talános iskolái számára. vdf Harminchat hiányzó címszó Tanévkezdés előtti gondok Szabadkán Augusztus második felében az iskolába induló gyerekek szüleinek nem kell sokat tűnődniük, hogy mibe fektessék (netán parlagon heverő) pénzüket: a tankönyvek, tanszerek, testnevelési és egyéb felszerelés beszerzése — kiváltképp a többgyerekes családok esetében — még a legstabilabb házi költségvetést is megrázkódtatja. Többször írtunk róla, mások is foglalkoztak vele, mennyibe is kerül az iskoláztatás. Idén, amikor a kereskedelmi hálózat tankönyvekkel, tanszerekkel való ellátottságával kapcsolatban jártuk végig a szabadkai üzleteket, nem az árak iránt érdeklődtünk. Az érdekelt bennünket elsősorban, mit kínálnak a vásárlónak az üzletekben, és mikorra várható a ma még hiányzó tankönyvek és egyéb felszerelések érkezése. Másfél napos barangolásunk során ismételten meggyőződhettünk arról, hogy tankönyvkiadásunk még mindig nem nőtte ki régi gyermekbetegségét: három héttel a tanévkezdés előtt a hiányzó tankönyvek listáján még harminchat címszó sorakozik. (Félreértés ne essék: ebben nem foglaltatnak benne a szakirányú oktatás szűk szakterületét érintő tankönyvei. Mi csak az általános iskolások és az egységes középiskola tanulói számára szükséges tankönyveket vettük számba. Pedig a vásárlók száma nőttön nő. A Forum könyvkereskedésben például az átlagos forgalom háromszorosát jegyzik, és ennek a megnövekedett forgalomnak kétharmada tankönyv. A tankönyvkiadó ugyan kilátásba helyezte meg néhány könyv leszállítását — hallottuk a Fórumban, s a Napredakban és a Minervában is —, de már most nyilvánvaló, hogy a szükséges tankönyvek jelentős hányada (a legjobb esetben) a tanév folyamán kerülhet csak az iskolatáskába. Apropó iskolatáska: ez az a kellék, amiből óriási a választék, úgyhogy mindenki találhat ízlésének és anyagi lehetőségeinek megfelelőt. Nagyjából hasonló a helyzet a füzetekkel, rajzeszközökkel és egyéb tanszerrel is. Igaz, a Napredak üzleteiben nincs mindig nagyformájú (A—4) füzet, de a Minerva ebből is komplett választékot kínál. Felhívták azonban a figyelmet, hogy valószínűleg problémák lesznek a gyurma (plasztilin) és a temperafestékek biztosításával, mert ha a meglevő készlet elfogy, a gyártó cégektől kapott információk alapján újabb szállítmányra nem számíthatnak. Eléggé felemás a tornafelszereléssel való ellátottság: a belgrádi Sport szabadkai üzletében jelenleg bőr és vászon tornacipőből teljes az áruskála, de tornanadrág és trikók a fiúk, tornaruha a lányok számára csak 12—16 nagyságban van. Az újabb szállítmányt a jövő hétre várják, így 20-a táján tudnak csak teljes választékot kínálni. A tornacipők legnagyobb forgalmazója Szabadkán a Borova A jelenlegi raktárkészletből az igényeknek alig 20 százalékát tudták kielégíteni, de a nyári karbantartó nagyjavítás után a napokban újra megkezdődött a termelés és már a jövő héttől kezdve számítani lehet az újabb szállítmányok folyamatos érkezésére. Valószínűleg sok gondot fog okozni a szülőknek az iskolaköpenyek beszerzése. A Zeljezničar Jovan Nenad Téri üzlete, mely az eddigi években a legnagyobb ellátó volt iskolaköpenyek tekintetében, az új tanévet minimálisra zsugorodott raktárkészlettel várja. A többi üzletben is elég szegényes a választék, örülhetnek azok, akik régi (900—1100 dináros) áron hozzájutnak, mert az új árak ennél jóval borsosabbak: 1500 dinárral kezdődnek. Befejezésül néhány szót a háziolvasmányokról. A hazai kiadású magyar nyelvű háziolvasmányok listája (legalábbis az általános iskolások számára) teljes, de a középiskolások által igényelt, jobbára behozatali könyvekből egy sincs a könyvkereskedések polcain. Tehát, az, hogy elolvassa-e valaki vagy sem a kötelező olvasmányokat, nem csupán a jóakaraton, a szorgalmon, hanem a találékonyságon is múlik. ésy