Magyar Szó, 1983. augusztus (40. évfolyam, 209-223. szám)

1983-08-03 / 211. szám

1983. augusztus 3., szerda SILLING ISTVÁN: Szilágyi népballadák II. Zaora István Asztalos Rozáliáról szóltunk éle­­tpárjából közöltünk egy klasszikus fő írásunkban. Az ő ballaaa reper­­népballadái, de ugyanebben a kincsben található számos új stí­lusú ballada is. Betyárballadái Bo­gár Imréről, Rózsa Sándorról­­ szólnak, de Rozi néni ismer olyan balladákat is, amelyek a mi vidé­künkön történt tragikus esemé­nyeket énekelnek meg. Ilyen he­lyi jellegű, gyilkosságról szóló új stílusú népballada a Zaora István csákováci legény halálát bemutató is. Hallották-e Csákovácon mi­­történt? Zaora Istvánt a kocsmába­n megölték. Firos vére úgy folyik, mint a­­pc,fák, Barna kislány siratná, de nem [szabad. Decembernek huszonötödik napja, Mulat Istvány, a kedves [nevenapja.­­ Nóta közbe fölugrott az asztalra: — Megállj, huncut, meghalsz [még az éccaka! Mikor ezt a Bekér Jóska hallotta, A nagy késit a zsebibe hordozta, Mikor Istvány fölemelte a kézit, Bekér Jóska beleszúrta a késit. — Vigyétek a főorvos úr elejbe! Főorvos úr ránézett és azt­­mondta:­­ — Vigyétek el édesanyja elejbe! Édesanyja mikor ezt meghallotta, A két kézit a fejira kapcsolta• — Jaj, istenem, Pista fijam, mit [tegyek? Erre a szomorú útra hogy [menjek? Zaoráékná meggyújtották a [gyertyát. Talán bizony Zaora Istvánt [vírasszák? Zaora Istvánt viszik a lemetűbe,­ Bekér Jóskát az örökös tömlöcbe. ! Tömlöcajtó, börtönajtó repedj [meg!­­ Bekér Jóskát sose né szabadics ! Tömlöcajtó, börtönajtó repedj P­ikér Jóskát sose né szabadíts­­még!; (énekelte: Szelingerné Asztalos­­ Rozália, született 1913-ban; gyűjtötte Silling István 1­983. III. 27-én) — Ez valamiko megtörtént, els. ! Má nagyon régen. Én kislán vo­­ta­m, m­ikó egy csákováci lány ott rút a hegyekbe, oszt­akká attu tanulam, ais járt napszámba, oszt­akká tanúlam. Ott vót nekik kucsmájuk a hegyekbe. — Miért veszekedtek ezek a fiúk? — Lányon. Ehhez hasonló ballada akad még számos szerte e vidéken. Vers­­szerkezete ismert: 11 ј-П-ј-П+П. A szerkezeti és formabeli egyezé­sekhez társult még a dallamisme­ret is. Környékünkön a cséplő­gépbe esett lány, Farkas Julcsa balladáját éneklli meg ugyanerre a dallamra. A ballada értéke,­­ hogy a szerencsétlenül járt neve­­ mellett szerepel a gyilkos neve is, a gyilkosság helye, időpontja, csak kár, hogy az évszám hiány­zik. Az idős adatközlő emlékezeté­nek szürkülését jelzi, hogy a 4.,­­ 5. és 6. versszak sorainak száma szegényebb, illetve gazdagabb, va­lójában összemosódott. A befejezés a régies balladáké­hoz hasonló: átokmondás, a bű­vösre. Csak azt nem­ tudjuk, kinek a részéről. Lehet az édesanyá­éról, lehet a barna kislányéról is. A Zaora. István halála felett ér­zett mély gyász mondatja, s e gyászt, e szomorú eseményt őrzi az emlékezet és a dal a múló idő­nek ' Szigorúan ellenállva. — Ennek már a jóisten az [orvossá. : I'még! j [még! I BEZDÁK A jó horgászhoz a szerencse is hozzá pártol. Kovács István sport­horgász, a bezdáni Turiszt Ven­déglátóipari Munkaszervezet pin­cére halászcsaládból származik, a víz szerelmese, és-hal a horgásza­tért. Minden évben fog egy-két kapitális halat. Az idén már szá­kolt egy 13 kilogrammos harcsát és július 2-án egy 17 kilogram­mos amurt. Mindkettőt a Bajai csatornán. Szokott helyén, a Bajai csatorna úgynevezett . Töklevelesénél, ahol etetett helye van, pontyozott. Egyszer csak arra figyelt fel, hogy a főtt kukoricával felcsali­­zott Hoffner orsó úszója aláme­rül. Bevágott, a 40-es damil fü­tyülni kezdett, hirtelenében arra gondolt, hogy egy kapitális pon­­tyot akasztott. Úgy is fárasztotta , és 20 perc után volt min csodál- !­koznia. Egy 16 kilogrammos tolsz-­j­­ob­bik volt a szákban, a horog kívülről akadt a szájába. Való­színűnek tartja, hogy a jól etetett hely felett átúszva a hal melluszo­­­­nya alá szorulhatott a zsinór és­­ attól megijedve a felszínen kó-­­­száló, vízi növényeket evő hal­­ megriadt, alámerült és így került horogra. Került, ahogy került, de annyi biztos, hogy az idén még­­ Bezdán környékén, tolsztolobikból nagyobbat nem szákott senki. Az év tolsztolobik-rekordja Kovács István kisfiával és a rekord-hallal DUNATÁJ Nagy tapsot kapott a Fiaim Kissé szokatlan, hogy a legna­gyobb kánikulában sem tétlenked­tek a zombori Petőfi Sándor Mű­velődési Egyesület színjátszói. A múlt pénteken Szabadkán mutat­koztak be a szabadtéri színpadon Arthur Miller: Fiaim című darab­jával. Az előadás nagyszerűen sike­rült, gyakran fölhangzott a taps, a közönségnek tetszett a lelkes zombori műkedvelők játéka. Most egy hónap pihenő következik, szeptemberben új lendülettel foly­tatják a tevékenységet. Legfontosabb a bajtársiasság Nemrég ünnepelte fennállásának 50. évfordulóját a doroszlói ön­kéntes tűzoltó testület. A meghí­vott vendégek között ott találtuk MÓKUS DEZSŐT is, aki ötven esztendővel ezelőtt lett tűzoltó Ve­le beszélgettünk el a testület gaz­dag múltjáról és jelenéről. Anyám szoknyája körül szalad­gáltam még, de jól tudom, hogy mekkora volt a lelkesedés a testü­letben. A földművesek nemigen szakítottak időt erre a tevékeny­ségre, rajtam kívül később is csak egy-két földműves tag volt. Még most sem tudom, hogy a szeren­csétlen napszámosok hogyan értek rá erre. Házuk sem volt, de az egyenruhára félretették a pénzt. Mert akkoriban még mindenki sa­ját­ maga vette meg az­­egyenruhá­ját. — Mint minden polgár, én is kötelességemnek éreztem, hogy se­gítsek azokon, akik a legnagyobb bajban vannak. Huszonöt éves voltam akkor. Amikor a csapat­ba kerültem, egy kitakarított apa­állat-istálló volt a laktanyánk. Két kocsifecskendő volt, amit kézzel hajtottunk, két vízhordó lajt (ko­csi), és két darab 600 literes hor­dó, amiben tűz esetén vittük a vizet a kocsik után. Örültünk az istállónak, mert ez a sajátunk volt. Szépen rendbe is hoztuk. Azelőtt a kocsmárosok adtak egy-két szo­bát a szegény tűzoltóknak. Há­ny­ódtak-vetődtek mindenfelé, hol ide, hol oda vitték szekrénykéjü­ket, meg ami még volt nekik. Na­gyot fejlődtünk azóta. Hatvanhá­­rom,ban, amikor kiléptem a testü­letből volt már egy 400 literes mo­­torfecsk­endőnk, 1500 literes autó­­tankunk és egy laktanyánk, amely­nek az építésébe én is besegítet­tem. Persze nemcsak én, hanem az egész falu besegített. Aki tehette pénzt adott, mások búzát, kukori­­­­cát, volt aki munkával járult hoz­zá, ki hogy bírta, öt esztendeig épült a laktanya. Olyan ütemben építettük, ahogyan volt rá pénz, ötvenháromban végre elkészült. — Úgy tudjuk, sokáig parancs­noka volt a testületnek. — Igen, 1941-től egészen 1963-ig. A parancsnoknak az a feladata, hogy rendet, fegyelmet tartson. Meg kell értetni a tűzoltókkal, hogy a bajtársiasság a legfontos­­sabb. Ebben nem is volt hiány. Megértették, hogy ennek így kell lennie., Lelkileg fölkészítettük őket erre. Megmagyaráztuk nekik, azért léptek be ebbe a nemes célú tes­tületbe, hogy segítsenek azon, aki bajban van. Bizonyos megelégedés tölt el, mert megtettem a köteles­ségemet. Ez nekem erkölcsi elég­tételnek számít, ö­römmel mond­hatom, hogy fejlődik a testület né­pesedik a tagság, növekszik a csapatok létszáma is. Azelőtt csak egy csapatunk volt 35—10 taggal, most pedig már nem is tudom, hány van a legkisebbektől a leg­öregebbekig. Úgy látom, az anyagi támogatás is sokkal jobb. — A falu tehát megértést tanú­sít a testület iránt? — Mindig sok volt a pártoló tag. Jelenleg például több mint 100-an vannak. Van ahol a családban mindenki fizeti a tagsági díjat. Tűz esetén mindig megnyilvánult az emberek segítőkészsége, a f­ér­fiak és asszonyok egyaránt segítettek a lángok megfékezésében, és ez min­den bizonnyal így lesz a jövőben is. H. A. 5 sohasem: késő tanfolyam után munkát vállalni Sok az olyan fiatal, aki nem képes befejezni az egységes kö­zépiskolát, ami pedig alapvetően fontos ahhoz, hogy valamilyen szakmát tanuljon. Amíg iskola­­rendszerünk nem lesz annyira rugalmas, hogy mind több az ál­talános iskolát befejezett fiú vagy lány azonnal valamilyen egysze­rűbb foglalkozást elsajátítson, ad­dig csak különböző tanfolyamo­kon szerezhetnek szakképesítést. SZABÓ Sándor tizennyolc éves, csaknem egy éve a zombori vas­úti szállítóvállalat szakképzetlen dolgozója. Mivel a vasútnak olyan munkásokra is szüksége van, aki­ket szinte sehol sem képeznek, ezért a vállalaton belül oldották meg az érdekeltek továbbtanulá­sát. — Apám már több mint tizen­öt éve vasúti dolgozó. Amikor kiiratkoztam a zombori középis­kolából — nem ment a tanulás —, fölvettek vasúti dolgozónak. Tudatták velem: ha akarok, jár­hatok tanfolyamra és maradhatok náluk. Nekem ez megfelelt, így iratkoztam be a zombori vasutas továbbképző iskolába, ahol a na­pokban fejeztük be az elméleti oktatást — mondja Sándor, aki hamarosan több hetes gyakorlati munkára kerül a zombori vasúti gócpontba. — Nehéz volt a hat hónap, és ha megkapod a bizonyítványt, hol, milyen munkahelyen dolgoz­hatsz? — Nekem csak azért volt ne­héz, mert szerbhorvát nyelvű az iskola, ez pedig nem ment egy­könnyen. Barátaim segítségével azonban leküzdöttem ezeket a gondokat is. Zombori vasúti szak­értők tartották az előadásokat. Ez idő alatt nem szűnt meg a munka­viszonyom. Ha megkapom a bizonyítványt, Bajmokon szeret­nék dolgozni mint váltókezelő. Addig azonban hathónapos gya­korlaton veszek részt. Megismer­kedünk a váltókezeléssel, raktári és egyéb munkával. Ily módon azt választhatom, amit szeretek. SZABÓ Sándor a szakképesítés mellett, sok küzdelem árán befe­jezte az egységes középiskola két évét is, amelyet a szarajevói is­kola nyitott Zomborban. — Egy év leforgása alatt sike­rül majd két bizonyítványt sze­reznem. Igaz, az egységes közép­iskolai végzettséget csak a vas­úton ismerik majd el mint belső szakképesítés alapját. Úgy tudom, hogy váltókezelőket keresnek. Én éppen az szeretnék lenni. Értesü­léseim szerint meg lehet majd keresni a 13 000—14 000 dinárt ha­vonta. Ez több mint gondoltam, elégedett lennék ezzel a fizetéssel — fejezte be SZABÓ Sándor, aki lehet, hogy hamarosan bevonul katonának. Munkahely azonban biztos lesz, mert a vasút ezt sza­vatolja. Ha viszont a tanfolyamot vég­zett fiatalok később kedvet kap­nak továbbképzésre, beiratkozhat­nak a technikumba is, ami azon­ban már nehezebb dió, de feltör­hető. Ez az iskola Belgrádban van és két évig tart. Szabó Sán­dorhoz hasonló fiatalok sokan vannak. Ez is bizonyítéka annak, hogy aki akar, az a munka mel­lett, megfelelő hozzálátással bizo­nyítványt szerezhet magának. Csak megkezdeni nehéz, a folyta­tást már a munka iránti szeretet és megbecsülés sugározza. A lehe­tőség adott, csak élni kell vele. P. M. ^ ÚTKÖZBEN» H Fill * inniII 'i I in Hi in I 'Iimih­a 1 iil A megriadt ló teljes erejéből rángatja a felfordult pótkocsit. A jármű kerekei még forognak, az ég felé állnak, de a kocsi már csak centiméterekkel halad előre a göröngyös nyári úton. Az árok mellett egy 15 év kö­rüli fiú zokog, és ingja a fejét, közben segélykérően néz a főút felé. — Jaj, az anyám, meghalt az anyám, és ennek én vagyok az oka — kiáltozza felénk, amint éppen odaérünk személygépko­csinkkal Zombor irányából. Azonnal látjuk, miről van szó: a főúttal práhuzamosan húzódó mellékúton felfordult a lóvonta­­tású pótkocsi, alatta maradt azonban valaki. Nincs idő kér­dezni, mondani valamit, a felbo­rult pótkocsi alól ki kell szaba­dítani az alatta morzsolódó asz­­szonyt, akinek ugyancsak két­ségbeesett, jajveszékelő a hang­ja. — A lovat azt állítsátok meg! — kiáltjuk az útitársak felé, az­után pedig gyorsan ketten ál­lunk oda emelni a kocsit. Az asszonynak nem látni az arcát, sem a felsőtestét, csupán deréktól lefelé maradt ki. A jobb lábát már kettétörte a megpán­tolt pótkocsi oldal de látni, hogy a­ derekát is összezúzta már. Emeljük a súlyos terhet, úgy tűnik, számtalan neve múlt el már, pedig még csak most ér­tünk ide, azután tarancsolóan szólunk a gyermek felé, hogy húzza ki az édesanyját a kocsi alól. Egyszerre emelünk, mint a madárfogó alól, úgy kerül ki ebből a véletlen csapdából a szerencsétlen asszony, már alig van benne élet. — Nyissátok ki az autó ajta­ját! — kiáltunk időközben az odaérkező csodálkozó utasok fe­lé. Kinyílik az ajtó, ketten az asszonyt visszük, egy útitársunk pedig a lábcsontokat tartja. Az asszony már elájult. A­z első ülést le lehet dönteni, így elfér valahogy a vérző személy. Azonnal bekapcsoljuk a fény­szórókat, a szirénát, és megindu­lunk az első település felé. A kocsiban csend, a motor zúgása meg az asszony szuszolása azon­ban jól hallatszik, most ez a két dolog a legfontosabb. — A lábat le kell­ vágni, de életben marad — tudatja ve­lünk az ügyeletes orvos, amint átveszi a sérültet.. Közben úgy néz felénk, mintha azt kérdezné, mi is történt r ám erre nincs idő, nincs lehetőség, az orvos sürge­ti a mentőkocsi vezetőjét, mi pedig folytatjuk utunkat. TÓTH László

Next