Magyar Szó, 1984. november (41. évfolyam, 302-329. szám)

1984-11-21 / 322. szám

Т98£.­ november 21., szerdaNo Zsin­ magiszter Nem egészen egy év választja­­ le monográfiát is. Kinevezték a el Petar RELIC pedagógust, a ne-­­ tartományi szakbizottság tagjává, vetés és oktatás magiszterét attól, amely előtt a pedagógusok szaknevej­e is a zombori község­ek tábori díjasai között volt. Négy évtized sikerekben gazdag mun­kájáért adományozták neki ezt a magas kitüntetést. Petar RELIĆ magiszter szak­mai tudásával, a munkához való viszonyulásával nemcsak a zombo­ri község, hanem tartományunk elismert pedagógusa, szakembere,­­ szintén a zombori községközi pedagógiai t­ért elm intézet tanácsosa. Prigrevicán tanítóként kezdte­­ pályafutását, közvetlenül a felsza­­­­badulás után. Szabadnapja szín-í­te nem is akadt, mert szombaton- i ként és vasárnap az írástudat­lanság ellen küzdött, különböző tanfolyamokat szervezett. Mint a pedagógiai főiskola növendékét át­helyezték a zvorniki gimnázium­ba, ahol szerbhorvát és orosz nyelvet tanított. Időközben igazo­­­gatóskodik a modricai gimnázi-­­­umban. Már ekkor széles körű társadalmi-politikai tevékenységet­ fejt ki. Ezután lemondásokkal te­­­­li évek következnek. 1959-ben befejezi a Belgrádi Egyetem Böl­­­­csészeti Karán a pedagógiát. Zom­­borba kerül, s az akkori Avram Mrazovic Mintaiskola vezetője lesz. Számos újítást vezet be az intézményben, itt alkalmazzák elő­ször a tudásfelmérést a község­ben. Az iskola megkapja az Ok­tóberi díjat és a köztársasági Má­jus 25-e díjat. Már ekkor felfi­gyeltek tehetségére, amely különö­sen a nevelőmunka területén jut kifejezésre. 1966-ban a zombori községközi pedagógiai intézet ta­nácsosává nevezik ki. Rövid idő alatt tudományos munkásságáért megkapja a magiszteri címet. Eb­ben az időben kezdődik tarto­mányunkban az iskolareform, amelyben ő is részt vesz. Külön­böző szakbizottságokban tévé- s a községi általános oktatásügyi­­­kenykedik, tudására nagy szükség­­ érdekközösség közgyűlésének No-­­­va no­­­vemberi díját, amelyet a neve-­ Petar RELIČ nevével számos­­­lésben és oktatásban elért ered­országos hírű pedagógiai lapban,­­ ményekért adományoznak minden­­ folyóiratban találkozhatunk, évben. Később a Vajdasági Kép-­­ ugyanis a nevelés az a terület, viselőhöz illetékes bizottsága Par-­ amelyben ő igazán otthonosan titántanító díjjal tünteti ki, majd ezerkétszáz mozog. Számos beszámolót két tavaly megkapta a Szocialista Szó­­köztársaság szót, amelyekkel segíti a megye-i vétség Tartományi Választmánya formált iskola név élőmunkájának Környezetvédelmi Tanácsának em­­kibontakozását,­­­lékérmét. Legújabb kitüntetése pe-Mint tanácsos elismert, telein-­­­dig a zombori községi képviselő­­teljes ember. Ő írta a kétszáz­, testület Októberi díja, éves zombori tanítóképzésről szól 1 P. M. senye. Neki köszönhető több zom­bori községbeli iskola, hogy nem­csak tartományi, hanem országos is kimagasló eredményt Sikerült megszerettetnie a pionírokkal a természetet, an­nak megóvását, fejlesztését. Máról is megemlékeznek. A kultu­rális műsor keretében, amelyen a helybeli tanulók és tanítók, va­lamint társadalmi-politikai veze- . . . ... , s tök mellett ott lesznek a szilágyi. . " zombori község Októberi dl­­j trupus/.mai és telecskai általános­ja mellett számos elismerésben re- . .skollák képviselői, az elsősöket szesükt. Megkapta többek között! Petar Relić magiszter DUNATÁJ Közelebb a szvetekekh­ez a dicséretet mindenki előtt ki kell nyilvánítani, de vajon elég-e ez a serkentő tényező, mert a meg­rovás szerintem csak akkor kö­vetkezhet, ha már nagy baj van. — Milyen a kapcsolata a szü­lőkkel? — A régebbihez viszonyítva sok­kal közvetlenebb kapcsolatot kell kialakítani a szülőkkel éppen a gyerek érdekében. Továbbra is tartunk szülői értekezleteket, de ezeken a találkozókon csak a kö­zös, osztályproblémákat vitatjuk tudás értékelésével kapcsolatban, juk kizárni a hangulatunkat, tehát meg. Az egyéni kérdéseket szülői Talán mi­hamarább megszoktuk, a tanár hangulati hatásai még látogatásokon, illetve fogadóóra­mint a szülők, akiknek nem mind­ érezhetők. Technikai problémáin­kon vitatjuk meg: egy, hányást visz haza a tanuló­, pedig az, hogy egyszerűen nem ! — Nemrégen életbe lépett az Az egész módszernek a lényege a tudom, mikor a legmegfelelőbb új program. Milyen tapasztalatai megfigyelés. A tanulók aktivitását­ beírni. Megszakíthatom-e az óra me- t vannak azzal kapcsolatban? folyamatosan figyelemmel kell ki­ netét egy-két mondat erejéig, vagy' — Általánosságban véve sok a férfi. Ez idővel nem jelent prob­ óra után írtam be. Azt hiszem, könnyítés, mert újabban a gye­lémát, hiszen a tanító hamar meg-: a jutalmat azonnal kell osztani, rekek hatéves kortól iskolaköte­lesek. A cél ismert, a módszer többé-kevésbé szintén, csak éppen az anyaggal van problémánk. Még a törzsanyag is annyira ismeret­len, hogy néha egyszerűen nem tudunk előteremteni egy-egy ki­jelölt szöveget. Egyelőre maradok a vajdasági tankönyveknél, s azt hiszem, kolléganőim is ezt teszik, hiszen más választásunk nincs. De mi történik akkor, ha a vaj­dasági programot összhangba hoz­zák a szerbiaival, tovább csök­kentve a nemzetiségi jellegét? Most jól fel tudjuk használni a Mézeskalácsot és a Dörmögő Dö­mötört. Eddigi tapasztalataim, hogy a gyerekek szolid tudással indul­nak a második osztályba. Ebben azonba lényeges szerepe van az óvodának is, mert alapos előké­szítéssel jönnek az első osztályba, amire ráépíthetem az első osztály anyagát. M. V. Az általános iskolákban három­­ ismeri a gyerekeket, természete­­évvel ezelőtt vezették be az első­­sen a tapasztalat is segít. Ehhez osztályba e leíró osztályzási mód-­ nálam hozzájárul az is, hogy kis n nintAi , - I------ - ----------------- ------ szert. Az új eljárásnak vannak létszámú osztályom van. Bizonyo­. '-v0r • vCTe^ negyven- - vizsgát tesznek. ; hívei és vannak, akik kételkedve c­san más a helyzet a haszon fölü­l gogiai pályafutása; A tanácsos, pedagógus munka-; fogadják. FADDI Erzsébet harmad , k­ létszámú osztályokban, ahol A 1­­­02 alaposság, tudományosság dik éve foglalkozik az első osztá- som a tanuló egyénisége nem jut más elismerés mellett az idén­­ és lelkesedés jellemzi. Nála nin- 1 - - - -, lyos gyerekekkel. Tapasztalatai■. kifejezésre és a tanár megfigye­ljenek kevésbé fontos ügyek, szó- iránt érdeklődtünk. Ü­lése sem mindig megalapozott, mára minden téma egyformán . Nem ért felkészületlenül ben- Nincs két egyforma gyerek, és sorsdöntő. Úja­bb gondolatok el­ nünket ez az osztályzási módszer,­ ma már két egyforma bizonyítvány vényesítése is izgatja. Ezért fűző­ megkezdése előtt és később­­ sem. Igaz, a szokásostól eltérő, dik nevéhez az iskolák és helyi szakaktívát tartottunk, ame- de úgy hiszem, találóbb. Csak az közösségek környezetvédelmi ver-, igen ismertették teendőinket a a baj, hogy még mindig nem tud­ Anyanyelvápolás A zombori község húsz álta­lános iskolája közül hétben ta­nulnak a diákok anyanyelvükön, azaz magyarul. Számuk azonban évről évre csökken. Az elmúlt tan­évben tizennéggyel kevesebb fiú és lány iratkozott magyar nyelvű tagozatba, mint két évvel ezelőtt. Ezzel szemben nő azon tanulók száma akiknek anyanyelvápolási szervezetek, s akik nem anya­­nyelvükön hallgatják az órákat, hanem szerbhorvát nyelven. összesen 923 magyar tanuló volt a zombori Testvériségi egység, a Vuk Karadžić Gyógypedagógiai, a bezdáni, a csonoplyai, a doroszlói és a nemesmiliticsi általános is­kolában. Legtöbben a bezdáni is­kola növendékei, itt 280-an jár­nak magyar nyelvű tagozatokba, követik a nemesmiliticsiek zomboriak. tudtuk, hogy a rendezvényen egy-­ Hat általános iskola szervezte úttal köztársaságunk megalakulá-, meg az anyanyelvápolást: a zom­bori Avram Mrazovic, a monos­torszegi, a bezdáni, a csonoplyai, a regőcei és az örszállási iskola. Ezekben az iskolákban az I—IV. osztályokban összesen ily­en, a felső tagozatokon pedig 84-en jár­tak anyanyelvápolásra.. Legnagyobb volt az érdeklődés Bezdánban (50), Csonoplyán (46) és Monostorszegen (38). A hat általános iskolában összesen 194-en ápolták anya­nyelvüket. P. M. Iskolanap Doroszlón A doroszlói Petőfi Sándor Álta­lános Iskola szombaton, november , 24-én ünnepli az iskola napját, s őket Hegybeli Ferenc igazgatótól meg-, és­­ felveszik a pionírszervezetbe. D. Z. Pioníravatás zombori község több mint elsőse hivatalosan a napi ünnep alkalmá­val rendezett műsoros délutánokon lesz tagja a Jugoszláv Pionír Szö­vetségnek. Ekkor kerül nyakukba a piros pionírkendő, megfogadják, hogy jól tanulnak és példás tag­jai lesznek társadalmunknak. Élőújságot tartottunk Nemesmiliticsen Töbsbb mint 300 olvasónk, helybeli lakos jelent meg Megkezdődött a Magyar Szó és a Dunatáj jubileumi élőújság-so­rozata, a Magyar Szó megjelené­sének 40. évfordulója alkalmából. Az első találkozó az olvasóval Nemesmiliticsen volt az elmúlt hét végén, pénteken a művelődési egyesület otthonában. Ez alkalom­mal is szűknek bizonyult a helyi színházterem, több mint 300 helyi lakos, olvasó vett részt az élőúj­ságon. A műsorban fellépett: Kő­vári Árpád, Zámbó Illés, Gáspár Mihály, Juhász M. Erzsébet, Friedrich Anna és Tóth László újságíró, továbbá Mészáros And­rás, a zombori községi képviselő­­testület végrehajtó tanácsának el­nöke, Mátyus Teréz, a Szocialista Szövetség nemesmiliticsi választ­mányának elnöke, Dusán Zákné, a helyi szövetkezet igazgatója, Cé­­kus Sándor, a tartományi nyug­díjbiztosítási érdekközösség jogá­sza, dr. Üveges Zoltán zombori szakorvos, Milenko Beljanski zom­bori publicista,Nagy Gy. József, a Forum lapterjesztő osztályának képviselője. A műsor színvonalának emelé­séhez hozzájárult a doroszlói fú­vószenekar Csernicsek József ve­zetésével, a nemesmiliticsi általá­nos iskola alsós és felsős tagoza­tának tánccsoportja, a helyi ifjú­sági tánccsoport, a nemesmiliticsi női kórus is. Az élőújság szüneté­ben filmet mutattak be a Duna­táj Kupa nemesmiliticsi döntőjé­ről, a helyi lovasklubról és a Testvériségi egység általános is­kolák Nemesmiliticsen megtartott találkozójáról. A műsorban szóltunk a Magyar Szó 40 .éves tevékenységéről, a községi és a nemesmiliticsi helyi járulék bevezetésének fontosságá­ról, a földművesek nyugdíjbiztosí­tásáról, a JKSZ KB 13. ülésén ho­zott határozati javaslatokról és más időszerű kérdésről is. A nemesmiliticsi élőújságra meghívták Szeles Mónika pionír teniszvilágbajnokot és Szeles Ká­rolyt, Mónika edzőjét, ám beteg­ség miatt nem vehettek részt az élőújságon, így telefoninterjút ké­szítettünk velük. Dujmovics György, a Magyar Szó hajnali ki­­adásának szerkesztője ugyancsak telefonon tájékoztatta a jelenlevő­ket azokról a hírekről, amelyek az est folyamán érkezett géptávírón a szerkesztőségbe. A Magyar Szó megalapításának 40. évfordulójáról Zomborban de­cember folyamán emlékeznek meg, a Szocialista Szövetség községi választmánya pedig a rendezvé­nyek sorozatába iktatta a Magyar Szó évfordulójának megünneplését. T. L. A műsor vendégei voltak: Dékus Sándor, Mátyus Teréz, Mészáros András és Dusán Zárné BARANYA Kilencvenéves a sepsei Olvasókör A múlt szombaton ünnepség volt Sepsén, a Horvátországi Ma­gyarok Szövetsége és a sepsei he­lyi közösség együttesen szervezte a helyi Olvasókör megalakulásá­nak 90., Baranya felszabadulásá­nak 40. és a Horvátországi Magya­rok Szövetsége megalakulásának 35. évfordulóját. Az ünnepi műsor keretében dél­után megnyitották az olvasókört és a könyvtárat az iskola épületé­ben, majd helytörténeti előadást tartott Sándor László, a pécsi Ba­ranya megyei Levéltár igazgató­helyettese. Sepse népének gazda­sági és társadalmi életmódja 1730- tól 1914-ig címmel. Este író—olvasó találkozón vesz részt Sepse közönsége, fellépett Tüskés Tibor pécsi író, Herceg János zombori író, Fehér Ferenc újvidéki költő és Németh István újvidéki író. Bevezetőt dr. Bányai János újvidéki egyetemi tanár mondott, és ő vezette a műsort is. M. V. A híres orosz Pikajzen hármas Zomborban Városunk zenekedvelő közönsé­gének kiváló alkalma adódott hét­főn, hogy a régi városháza dísz­termében a Zenei Estek keretében meghallgassa a már fél világot bejárt ragyogó Pikajzen hármast, amely két hegedűsével magával hozta a zeneileg nagy jelentőségű jelzőt: David Ojsztrah nagymester mesterei: Pikajzen Viktor és Mi­roslav Rusin. A zongorakíséretet Pikajzen Tatjana látta el, a mes­ter leánya. A műsoron J. S. Bach C-dúr szonátája szerepelt két he­gedűre és zongorára, majd Pro­­kofjev szonátája csak két hegedű­re és ugyancsak így Sarasaié P. Navara spanyol tánca. A közönség élvezettel követte a patinás mu­zsikálás minden szépségét, kitörő tapsviharral üdvözölve minden számot, a végén háromszor is visszahívta a művészeket, akik szemmel láthatóan megelégedve hagyták el a termet. A következő műsor ma lesz ugyanott, Jovan Kulundžija belg­rádi hegedűművész lép fel. Zs. M. Ц Apróhirdetés Ház Zombor legszebb helyén, a kör­úton, gazdálkodásra és vendégmun­kásnak hazatérve új egzisztencia meg­teremtésére nagyon alkalmas, kedvező áron eladó. Zombor, Stepe Stepanovic körút 4. Érdeklődni a következő tele­fonszámon: 025/86-454. Mire mennyi jut a helyi járulékból Amennyiben Zomborban a decemberi népszavazáson igent mondanak a polgárok, dolgozók, akkor meghosszabbítják a jelenleg érvényben levő helyi járulékot. A tervek szerint 1,25 milliárd dinár gyűlik össze majd a községi alapban, ezt pedig a következő módon használják fel: Ez még nem végleges, javaslatot, megjegyzést még tehetnek a küldöttek a községi képviselő-testület ülésén. 1. A sebészeti osztály befejezése 2. Műszaki iskolaközpont kiépítése 3. A telecskai tornateremre 4. A Bijeliczky Károly könyvtárra 5. A doroszlói művelődési otthonra 6 Az egészségvédelmi központ épületére (gyermekek, fiatalok, nők) 7. Új általános iskola Zomborban 8. A zombori múzeum felújítása 9. Monostorszegi általános iskola 10. Kolnti általános iskola 11. Béregi iskola adaptálása 12. Sztapári iskola 13. Gákovai-raszinai iskola 14. Nemesmiliticsi művelődési otthon felújítása 15 Kljajicevói művelődési otthon felújítása 16. Regőcei művelődési otthon felújítása 650 000 000 15 000 000 13 000 000 20 000 000 5 000 000 50 000 000 120 000 000 35 000 000 90 000 000 60 000 000 30 000 000 77 000 000 70 000 000 5 000 000 5 000 000 5 000 000

Next