Magyar Szó, 1992. november (49. évfolyam, 301-329. szám)

1992-11-16 / 316. szám

1992. november 16., hétfő JÓ REGGELT Ki ne hallott volna mostaná­ban a Panonija S-Komerc rész­vénytársaságról, amely minden alkalmat megragad, hogy reklá­mozza: a polgár akkor jár a leg­jobban ügyes-bajos dolgait intéz­ve, ha az ő szolgálataikat igény­be véve biztosít, takarékoskodik, befektet, nyaral stb. Az ember­nek az a kellemes érzése támad, hogy íme, végre egy magánvál­lalkozás, amely nyugati maníro­­kat alkalmaz az ügyfelek, az ügyintézés iránt. A reklámokban hivalkodik a felhívás, hogy aki ezt nem hiszi, járjon utána. Nos, ezt igen sokan­ megte­szik, és­­ csalódnak! íme egy sztori, hogy erre mifelénk min­dennemű ámítás, szemfényvesz­tés lehetséges. Elmegy az atyafi az isszeku­­porgatott kis pénzével a SPENS-en levő kirendeltségbe, amelyben a férőhely legfeljebb 20 négyzetméter, s természetesen telt házra talál, ráadásul egyet­len tisztviselőnő dolgozik a felek­kel. Sebaj, gondolja, átsétál a központba, ahol azonban ugyanaz a kép fogadja. Mivel az utóbbi időben rászokott a vá­rakozásra, sorba áll, de miután nemigen halad, megfogadja az itt is egy szál tisztviseő tanácsát, hogy próbálkozzon a Duna utcai kirendeltségben, hiszen még csak 18 óra, s ők mindenütt 19.30-ig kubikolnak. Oké! Ott zárt ajtóra talál. Szeren­cséjére vannak nálánál rátar­­tibb egyének is, némi dörömbölés után bejutnak, s megörülnek, hogy nem veszett kárba az ide­jük, mert azt az 5-6 leendő beté­test „megeszi” az - kell-e mon­dani - egyetlen bankkisasszony. A gyanú akkor terjed el embe­rünkben, amikor az óráján le­mérve azt látja, hogy a tisztvise­lőnő negyedó. í'.g számol meg négy hivatal'"'’ s leragasztott, lepecsételt bankóköteget. Két asztalon dolgozik: az egyiken kézzel, a másikon géppel írogat, állandóan a másikon felejtve az egyetlen golyóstollát. Termé­szetesen a pénzt is úgy számolja, hogy az ujjnedvesítője azon a másik asztalon van. Az ideges­ség növekvőben, gyors felmérés, hogy mi lesz itt, ha a hátra ma­radt maroknyi ügyfél még több számolni valóval rukkol ki, és döntés: önkíméletből is sürgősen lelépni! Minél messzebb ettől a Z-Komerctől! (Vari) HÉTFŐ 1992. november 16. ÖDÖN napja ÖDÖN­­ a pártfogó A múlt század romanti­kus névmagyarázási áram­lata a mai ÖDÖN-t is az ősmagyar nevek közé so­rolta, ugyanis az Anjou­­korabeli okiratokon szere­pelt az „Ewden” név, ami „Euden”-nek volt olvas­­­­ható, és így az Eugén­­ Je­nővel azonosították. A má­sik magyarázat szerint az „Emund” angolszász név magyar megfelelője, amelynek „pártfogó” a je­lentése. Edmondus (855- 870-ig uralkodott) Dél- Anglia királya volt, és 870-ben hazája védelmé­ben csatát vesztett a dá­nokkal szemben, majd fogságba került. Kingsto­­ni sírja fölé emelt kápolna ma búcsújáróhely. VÍZÁLLÁS A Duna Bécsnél 183 (-5), Pozsonynál 205 (7), Budapest­nél 166 (4), Bezdánnál 96 (-4), Gombosnál 151 (-13), Újvidék­nél 230 (-22), Slankamennál 328 (-14), Zimonynál 380 (-10), Pancsovánál 390 (-13) cm. A Tisza Vásárosnaménynál 160 (22), Szolnoknál 367 (-97), Szegednél 329 (-31), Zentánál 337 (-20), Becsénél 301 (1), Ti­telnél 336 (-18) cm. A Száva Mitrovicánál 426 (16), Belgrádnál 343 (-3) cm. A Temes Jaša Tomicnál 154 (70) cm. Szenzációs bejelentést hozott a nyilvánosságra a minap az egyik angol lap (Sunday Times). Charles brit trónörökös, szakítva a konzervatív királyi család eddigi képmutató, puritán viselkedésével, őszintén megmondta, hogy ezentúl külön fog élni nejétől, lady Dianától. A királyi pár törvényesen nem válik el, de tőrmé nem kívánnak egy fedél alatt élni. Valószínűleg senkit sem lepett meg, hogy tönkrement a házassá­guk, mert ebből főleg Jány Di nem csinált titkot. A trónörökös elmondta még azt is, hogy a királyi szertar­tásokon és a nyilvános fogadásokon továbbra is együtt jelennek meg, és a szünidőt is majd együtt töltik két fiukkal. A hercegnő néhányszor elszólta magát, hogy szerencsétlen a házassága, s ezzel a brit bulvárlapok behatóan foglalkoztak. A világ előtt egyáltalán nem titok, hogy merőben különbözik a természetük, Diana hercegnő egy modern hölgy, aki szívesen jár rockkoncertekre, diszkóba és a szórakozást sem veti meg. Vi­szont Charles herceg szenvedélyei merőben más irányúak. A szakításról mi sem tanúskodott jobban, mint Charles 44. születésnapjának a megünneplése (szombaton volt), amelyről lady Di hiányzott. Ekkor ő Pá­rizsban tartózkodott. A hercegi pár 11 évvel ezelőtt kötött házasságot. A szakításért nemcsak a lázadó Diana hercegnőt okolják, hanem a herceget is, aki az utóbbi időben egyre gyakrabban mutatkozott egykori barátnője, Camilla Parker társaságában. Felvételünkön a hercegi pár látható, bizonyára vitatkoznak. MEGETTE A VÍRUS.­­ A columbiai szenátus bizottságá­nak jelentését Escobar Pablo ká­­bítószer-maffiafőnök viselt dol­gairól megette a vírus. A bizott­ság vizsgálatot végzett a szökés­ben lévő kábítószerkirály ügyé­ben. Néhány órával a jelentés befejezése előtt, a csodával hatá­ros módon a komputerből min­den fontos adat és bizonyíték el­tűnt. Azt a magyarázatot adták, hogy a jelentést megette a vírus. A bizottság tagjai a titokzatos ví­rust a börtön szellemének ne­vezték el, állítólag azért, hogy örökre az emlékezetükbe véssék azt a börtönt, ahonnan a maffia­­főnök és kilenc tettestársa július 22-én megszökött. A katonaság akkor akarta átszállítani őket egy másik börtönbe, de ez meg­hiúsult. Ugyanez mondható el a két hónapig tartó vizsgálatra is, amelynek során kiderült, alapos a gyanú, hogy az egész kábító­szerügybe ismert tisztek és a ka­tonai vezetés más rangos szemé­lyiségei is belekeveredtek, sőt egykori és jelenlegi miniszterek közül is gyanúsítható néhány. VÁDAK AZ AMERIKAI EGYETEMISTÁK.­­ Bizonyos adatokból arra lehet következ­tetni, hogy az amerikai egyete­mista nemzedék ifjú titánjai mindinkább csaláshoz folya­modnak a vizsgákon, sőt lopnak és hazudnak. A középiskolások 61 százaléka, az egyetemi hall­gatók közül pedig 32 százalék is­merte be, hogy már puskázott a vizsgákon. Az egyetemisták 16 százaléka, a középiskolások egy­­harmada nyíltan bevallotta, hogy már követett el lopást, sőt oly mértékben nem szégyellik, amit tesznek, hogy a megkérde­zettek egyharmada kijelentette, amennyiben szükséges lenne, az életrajzába vagy a munkahely létesítéséhez szükséges kérvény­be is beleírná mindezt őszintén. Ralf Wexler, az etikai intézet al­­elnöke az egyik kutatást végző elmagyarázta, hogy az egyete­misták, középiskolások mester­kedései nem egyedülállóak, s ezt nem az új nemzedék fedezte fel, csak tökéletesítette. Ő úgy ítéli meg, hogy mindez nem a mos­tani fiatalok hibája, hanem a tár­sadalomé, mert olyan időket élünk, amikor csakis azok érvé­nyesülhetnek, akik csalnak, job­ban mondva senkit sem lehet meggyőzni arról, hogy a tisztes­ségesség előbb vezet sikerhez. MAGÁN-DETEKTÍVIRO­DA KÍNÁBAN.­­ Sanghajban megnyílt az első kínai magán­detektíviroda. A cégnek eredeti­leg az a szándéka, hogy gazdasá­gi bűnözés felderítésével foglal­kozzon, valamint a kínaiakat ön­védelemre oktassa, ezenkívül el­tűnt személyek után nyomoz Kí­nában és külföldön. Egyelőre magánnyomozóként csak nyu­galmazott rendőröket alkalmaz­nak, akik jobbára azokat a gaz­dasági bűneseteket fogják kide­ríteni, amelyek iránt a hatalom nem tanúsít érdeklődést, vagy valami miatt nem óhajtja feltár­ni őket. Az effajta detektíviro­dáknak Kínában nagy jövője van, és munkaerőben sem szen­vednek *­­­l hiányt, ugyanis 1949, a kínai forradalom óta a hatalom jól szervezett gazdasági rendőrséget épített ki. A gazda­sági bűnözéssel foglalkozó rend­őröknek eddig nem adatott meg, hogy magánbiznisszel fog­lalkozzanak. OLCSÓBB KENYÉR.­­ A bácspalánkai fitoprodukt pékség meglepő elhatározásra szánta el magát, az infláció ellenére csök­kenti a kenyér árát. Állítólag má­tól a bácspalánkai 600 grammos kenyér mindössze 370 dinárba fog kerülni, azaz 60 dinárral ke­vesebbe, mint a többi pékség azo­nos súlyú kenyere. Ezenkívül még egy meglepő döntést hozott a Zitoprodukt, méghozzá azt, hogy minden nap délután öt órá­tól az üzletek polcain megmaradt bácspalánkai kenyeret olcsóbban fogják árusítani. Állítólag 300 di­nárnál nem kell többet fizetni a fennmaradt kenyérért. AMERIKAI SZÍNHÁZAK FESZTIVÁLJA VRANJEBAN.­­ Az idén is megszervezik az ame­rikai színházak fesztiválját Jugo­szláviában, ezúttal a házigazda Vranje lesz. Harminchatodik al­kalommal kerül­t rangos ren­dezvényre sor nálunk. Az első 15 évben rendszeresen Hvar szigete adott otthont a fesztivál­nak, ezt követően 20 alkalom­mal Trebinjében rendezték meg. Az idén először lesz házi­gazda Vranje. A fesztivált de­cember 9-én nyitják meg, és 13- áig fog tartani. A fesztivál kere­tén belül 9 darabot mutatnak be, a kikindai színház, a kralje­­vói és a vranjei szerepel, vala­mint a legjobb amatőrszínházak Crna Gorából, a gnjilanei szín­ház. Meghívták még a smedere­­vói színházat és a liparait is. Ezenkívül gyermekszínházak is fellépnek még. Vízszintes: 1. Díszes, 4. Helyhatá­rozó rag, 6. Vissza, lyuk népiesen, 7. Lop, 8. Utazva lejövő, 10. Szilárd, 12. Vízi növény, 16. Startos, 18. Liget fele, 19. Be­cézett Oliver, 20. Ezüst vegyjele, 21. Is­mert angol futó, Steve. Függőleges: 1. Sék betűt keverve, 2. Kellemes látványt nyújtó táj, 3. Kérést megtagad, 4. Becézett Rozália, 5. Lovas­sport névelővel, 7. Kanadai félsziget, 9. Tantál vegyjele, 11. Görög betű, 13. Blo­­hin neve, 14. Cink vegyjele, 15. Helység Oroszországban, 17. Hazai folyó. Keresztrejtvény Magyar Szó TARKA OLDAL 13 IDŐJÁRÁS Vajdaságban ma reggel fel­hős idő várható, helyenként enyhe esővel. A csapadék még a délelőtt folyamán megszűnik, és lassan felszakadozik a felhőzet, dél körül kisüt a nap, és fokoza­tos felmelegedés várható. Dél­után napos idő lesz, Dél-Bánát­­ban délkeleti szél fúj, a reggeli hőmérséklet öt fok körül várha­tó, a nappali hőmérséklet 15-18 fok között alakul. Jugoszlávia legnagyobb része felett ma túlnyomóan napos, meleg idő várható, különösen a délutáni órákban. Délelőtt még borús, felhős idő lesz, és délig fokozatosan felszakadozik a fel­hőzet, és lassú felmelegedés vár­ható. Crna Gorában a délutáni órákban felhőképződéssel kell számolni, sőt helyenként eső is lehetséges, különösen az eső órákban. Délkeleti szél fúj, a Duna, a Morava mentén és Bá­nátban Kossava. Az Adriai-ten­ger déli részén jugo fúj. A reg­geli hőmérséklet 2-6 fok között várható, Délkelet-Szerbia völgy­katlanaiban 0 fokra is lesüllyed­het a hőmérő higanyszála, vi­szont a tengerpart déli részén a reggeli hőmérséklet 10 fok is le­het. A nappali hőmérséklet 12- 18 fok között alakul, sőt Crna Gorában 20 fok is lehetséges. A hét első felében Crna Go­rában felhős, esős idő várható, az ország többi részén felhős idő lesz ugyan, de aránylag meleg idő lehetséges. Helyenként erős délkelet, illetve déli szél fúj. Szerdától az ország nyugat és kelet vidékein fokozott felhő­­képződéssel kell számolni, he­lyenként eső is lehetséges, és a hőmérséklet az előző napokhoz képest valamennyivel alacso­nyabb lesz, majd a hűvösebb idő kiterjed az egész ország terüle­tére. Szerdától Jugoszlávia terü­letén eső várható, sőt Crna Go­rában felhőszakadás is valószí­nű. A szél északnyugati irányt vesz, a tengerparton pedig bóra fút. A hét elején a legmagasabb nappali hőmérséklet 15-20 fok között alakul, majd a hét köze­pére a fokozott felhőképződés miatt lecsökken 4-6 fokra, de csütörtökön már ismét felmele­gedés várható, akkor a nappali hőmérséklet 8-12 fok között alakul. Crna Gora déli részén pedig a 16 fokot is eléri a hőmé­rő higanyszála. Tegnap 13 órakor a hőmér­séklet a következőképpen ala­kult: Palics 6, Újvidék 9, Kikin­­da 8, Banatski Karlovac 9, Zom­­bor 7, Sremska Mitrovica 9, Zrenjanin 8, Kikinda 8, Beog­rad 13, Loznica 13, Zlatibor 5, Niš 8, Pristina 3, Podgorica 12, Tivat 14, Valjevo 12, Požega 9, Negotin 12, Leskovac 8, Vranje 5, Hercegnovi 15, Palánka 11, Kraljevo 10, Zaječar 11, Kopao­­nik -4, Nikšić 9, Kruševac 10, Ulcinj 12, Gradište 10, Kraguje­­vac 11, Dimitrovgrad 4, Sjemca -5, Ćuprija 10, Pljevja 2, Žabljak 1, Budapest 9, Szeged 7, Pécs 7, Arad 7, Grac 7, Szófia 3 fok. (19.) I­­ancy Warfield amerikai filmkritikus, aki hosszabb dolgozatot szentelt a filmnek, meggyőző érvekkel védi meg az egyes kritikusok által felvetett szemrehányással szemben, miszerint a film csak szóra­koztató termék lenne. Megpróbálja bizonyítani, hogy a Borsalino a Carné/Prévert filmek és azok olasz követői, Antonioni és Visconti hagyományát folytatja. „Éppen ezért a Borsalinóban megvan az az erkölcsi erő, ami a legtöbb szórakoztató filmből hiányzik. A film er­kölcse nem szociológián vagy pszichológián, hanem Delonnak az egyén akaratáról alkotott elképzelésén alapul.” Kissé zavaró egyébként kiváló munkájában, hogy hajlamos a szó­rakozást alapvetően valami negatívnak, a művészfilmmel szemben­állónak tekinteni, s ez a hajlama összeköti őt a német kritikusokkal - a magyarokkal is - s ahhoz vezet, hogy Delont az európai film mo­rálfilozófusává magasztalja fel. Delon Borsalinóját Arisztotelész Ni­­komakhoszi etikája lábjegyzetének tartani egy kicsit mégiscsak sok, ennek a filmnek nincs szüksége ilyen buzgó kulturális védelmi stra­tégiára, amely Franciaországban egy időre a harmincas évek divat­jának visszatérését idézte elő. Míg a következő Melville-rendezés A vörös kör (Le cercle rouge) egy fekete bajuszkán túl kevéssel járult hozzá Delon gengszterszínészi image- éhez, a fiatal Roger Kahane rendezésében készült Madly (1976) egy, a közönség által nem hono­rált, de érdekes kirándulást jelentett a romantikus szerelmes filmek területére, amit Delon egyébként következetesen elkerült. Ennek az összességében véve békülékeny, de a feministákat aligha kielégítő háromszög-történetnek a forgatókönyve, amelyben a férfinak, mint egy mesekönyv pasájának, minden erotikus szabadság megenge­dett, s ezért még megértést is vár a szerető nőtől, Delon új élettársá­tól, Mireille Darctól származik, aki itt szerzőként valódi nevét, a Mi­­reille Aigroz-t használta. A mindent megértő szerető nőt saját maga játszotta el, azt a szerepet, amit 1982-ig, amíg együtt éltek, folyama­tosan alakított, egyesítve a szolgaian imádó szeretőt az önálló­ érzé­keny művésznővel. Delon, mint a film producere, visszafogottan nyilatkozott a filmről, amikor anyagi bukásnak bizonyult, s kiemel­te, hogy csak Mireille kedvéért csinálta meg. A kritika egyértelműen a rendezőt okolta a sikertelenségért: „Jó történet, amit kiváló színé­szek adnak elő, s ez katasztrofális és nevetséges rendezésre inspirál­ta Roger Kahanét, a rendezőt. Csak sajnálhatjuk, amiért visszafogja magát az alaptéma - szerelem hármasban - ábrázolásánál: úgy gon­dolta, hogy ezt egy mezei lovaglással szimbolizálhatja, ahol a három főszereplő egymást szorosan átölelve egy szép ló hátán ül. Delon nem jó producer, ha azokat a terveit, melyeket szívén visel, ilyen di­lettánsokra bízza.” Noel Simsolo a La saison cinématographique­­ban megjelent ítéletéhez a legtöbb kritikus csatlakozott. Az összessé­ gében kiábrándító western, A vörös nap (Red­son - 1971) után, melyben Delonnak nemcsak az a régi vágya teljesül, hogy Terence­­Younggal dolgozhat, hanem teljesen feketébe öltözött gonoszként csodálatosan sikerült paródiát állíthat szembe eddigi kifinomult bű­nözőalakjaival, a Halkan a bassszushangokkalban (Doucement les basses), amely ugyanabban az évben készült, újra elvált felesége ol­dalán láthatjuk a filmvásznon. Jacques Deray komédiája, amely egy papról szól, akinek vidéki visszavonultságát megzavarják - éppoly kevéssé aratott sikert a nézőknél, mint a Madly. 1971 és 1973 között Delon harminc filmet forgat és ezek zömé­nél is a producer is. Minőségük éppoly különböző, mint sikerük. Míg a halálbüntetés elleni szenvedélyes védbeszéd, az ismert krimi­író és egykori elítélt José Giovanni rendezésében készült két férfi a városban (Deux hommes dans la ville), valamint a Zsarutörténet (Fire Story - 1973, ill. 1975) című vértelen krimi. Franciaországban több mint egymillió nézőt csábított a mozikba. Delon nem tartozik az olyan színészek közé, akik, mint Burt Lancaster is, sikeresen öregednek. Arca veszít nyitottságából, moz­galmasságából, aminek révén annak idején a legkülönfélébb érzel­mek oly fantasztikus médiuma volt - egyre jobban merevvé válik, olyan, mintha A szamurájban felvett maszk, már többé nem lenne levehető, mintha örökre összenőtt volna arcával. Az utolsó Melville­­film, A zsaru (Un flic - 1972), melyben Delon Coleman rendőrbiz­tosként első ízben áll a törvény oldalán, félelmetesen valótlan, hi­deg-kék tónusokban megfestett gengszter-melodrámává válik, ami érzelmeket nem, csak érzelmi attitűdöket enged meg. Delon úgy vonul végig a kihalt éjszakai Párizson, mint egy robot, csupán barát­jának, Simonnak bárjában, akit a végén le kell lőnie, mutatkozik rajta az élet apró jele, egy alig észrevehető mosoly. Melville A zsaru­val búcsúzott a filmtől, még a bemutató előtt meghalt, s bár ez De­lonnak is méltó búcsú lett volna, ezután még több, mint húsz film következett, melyek közül a Sokkos kezelés (Traitment de choc - 1972) című horrorfilm, melyben Delon először és utoljára volt mez­telenül látható, a Klein úr (Mr. Klein - 1976) és A doki (Le toubile - 1979) érdemel említést. Mind a három film egyértelmű fantasztikus vonásokkal rendel­kezik. A Sokkos kezelésben, amelyben egy életvidám, megnyerő, de teljesen lelkiismeretlen főorvost alakít, akinek magánklinikáján minden női beteg a lábai előtt hever, Delonnak sikerült a hangsú­lyozottan vígjátéki elemek segítségével egy újabb bűnöző-tanul­mányt létrehoznia. A poetikus, háborúellenes filmben, A dokiban egy teljesen más orvosportrét rajzol meg: a III. világháborúban egy mozgó egészségügyi állomáson szolgálatot teljesítő, érzékenységét cinizmussal palástoló Jean-Marie alakja Delont az összességében ki­ábrándító késői korszaka egyik legjobb alakítására inspirálja. (Folytatjuk) A közönség kedvencei: Belmondo és Delon

Next