Magyar Szó, 2007. március (64. évfolyam, 50-76. szám)

2007-03-01 / 50. szám

2007. március 1., csütörtök Ebből az időszakból maradt ránk egy kedves történet. Weöres Sándor még csak tizenöt éves volt, amikor megírta Öregek című versét, amely a Pesti Hír­lap egyik vasárnapi mellékletében jelent meg. Kodálynak is kezébe került az új­ság, megtetszett neki, ezért levelet írt az ifjú szerzőnek, s engedélyt kért tő­le verse megzenésítéséhez. A megze­nésített vers ősbemutatóját Kecskemé­ten, Kodály szülővárosában tartották meg, másodszorra pedig Szombathe­lyen adták elő, Vásárhelyi Zoltán ve­zényletével. 1938-ban harminckét vezető értelmi­ségivel együtt, a Pesti Napló hasábjain tiltakozott a zsidótörvények ellen. 1940-ben Norvégia német megszállása feletti döbbenet hatására zenésítette meg Weöres Sándor versét, a Norvég leányokat. Forradalmi Petőfi-kórusai (Csatadal, Rabházának fiai, Isten cso­dája) pedig a magyar kulturális és nemzeti függetlenség eszméjét hirdet­te egy olyan korban, amely egyre in­kább kiszolgáltatta magát az elnyomó német hatalmaknak. 1942-ben nyugalomba vonult, de folytatta a népzene tantárgy oktatását a Zeneakadémián; a kormány a Magyar Érdemrend középkeresztjével tüntette ki. A Magyar Dalegyesületek Országos Szövetsége az 1942-es évet Kodály­évé nyilvánította. 1943-ban a Magyar Tudo­mányos Akadémia levelező, 1945-ben rendes tagjává választotta, 1946 és 1949 között igazgatója volt. 1945 és 1946-ben zsidókat próbált menekíteni. 1944-45 fordulóján végül Kodály is egy budapes­ti zárda pincéjébe kényszerült - itt kelet­kezett békéért könyörgő csendes misé­je, a Missa brevis, amelyet a felszabadult főváros első bemutatójaként 1945. feb­ruár 11-én mutattak be az Operaház ru­határában. Felesége halála után (1958. november 22.), 1959. december 18-án, házasságot kötött a fiatal Péczely Sarol­tával. A felszabadulást követően Kodály meghatározó szerepet vállalt az ország szellemi újjáépítésében. Számos közéle­ti feladatot kapott: a Magyar Művészeti Tanács és a Zeneművészek Szabad Szer­vezetének elnökévé, valamint nemzet­­gyűlési képviselőjévé választották, és ki­nevezték a Zeneművészeti Főiskola igaz­gatósági tanácsának elnökévé. 1947-ben a Szovjetunióban, 1948-ban és 1949-ben pedig újból Nyugat-Európában járt, 1965-ben két hónapot töltött Ameriká­ban. Népzenei, zenepedagógiai konfe­renciákon vett részt, és nemzetközi ki­tüntetésekben részesült. Háromszor ka­pott Kossuth-díjat (1948, 1951, 1957). Kodály Zoltán 1967. március 6-án szívro­ham következtében hunyt el Budapes­ten. Kodály Zoltán a népzenei forrásból, a folklórból kiindulva önálló magyar ze­netudományi irodalmat épített ki, amelynek jelentőségéhez szinte semmi sem fogható. Hatal­mas zenekari és szimfonikus alkotá­sokon kívül Kodály egyedülálló, s a re­neszánsz és barokk művelődését reve­­láló énekkari mun­kákat alkotott. Al­kotóműhelye, ma már a nevét viselő köröndön, Buda­pesten, szinte úgy maradt fenn, mint ahogy azt hallhatat­lan lakója elhagyta, és múzeumként lá­togatható. A Kodály Zoltán születésének 125. évfordulójára meghirdetett emlékév­ben egyben megemlékezünk zeneszer­zőnk halálának 40. évfordulójáról is. Az emlékév eseménysorozatát a na­pokban nyitotta meg Budapesten Hil­ler István magyar oktatási és kulturális miniszter. Az ünnepélyes megnyitón megjelent Göncz Kinga külügyminisz­ter is. A programok között emlék­hangversenyeket, kiállításokat, konfe­renciákat rendeznek, lemezeket jelen­tetnek meg. Kodály Zoltán életműve áll az idén a Budapesti Tavaszi Feszti­vál középpontjában is. Az emlékév védnöke Kodály Zoltán özvegye, Péczely Sarolta. ■ Összeállította STANYÓ TÓTH Gizella Kodály Zoltán munka közben (1952) Kodály Zoltán és Yehudi Menuhin Kodály Zoltán a gyerekek között Kodály Zoltán egy debreceni iskola énekóráján Kodály alkotóműhelye ma múzeum Ata Szó kozelkep@magyar­szo.co.yu KÖZELKÉP 11 A ceruzacsonkoktól az olajig Kálmán Péterre, a százharminc évvel ezelőtt született bácskai festőre, emlékezünk T­­egnap a késő délelőtt órákban mintha a szokásosnál is keveseb­ben sétáltak volna Újvidéken, a Duna utcában a város legrégibb utcájá­ban. Az a néhány járókelő, aki éppen el­haladt a 9-es számú ház előtt, pedig ép­pen semmit sem tudott a ház történeté­ről, hogy abban volt a XIX. század vé­gén és a XX. század elején Singer Jo­sef­ Szinger József udvari fényképész és portréfestő előkelő műhelye. Kál­mán Péterről, az egyik inasáról már nem is mertünk kérdezősködni. Jó lenne, ha legalább többnyelvű emlék­táblák őriznék a műkinccsé nyilvání­tott, állami védelem alatt lévő utca és más nevezetes épületek történetét. Így is szavatolná a város mindenkori veze­tése a kulturális, a történelmi, a mű­építészeti hagyaték megőrzésének és ápolásának esélyét. Ezt már a minap a szerkesztősé­günkben a Magyar SzóPont és a Vajda­sági Magyar Nyelvművelő Egyesület Hagyományápolók Szakosztálya közö­sen szervezte megemlékezésen jegyez­tük le. Mint írtunk már róla, a nyelv­művelők kezdeményezésére űrpótló szerepre vállalkozik székvárosunkban egy kis asztaltársaság, amely nyitott minden építőjellegű, Vajdaság bár­mely részéről érkező javaslatra. Az el­gondolás szerint, havonta egyszer a jö­­vőben programszerűen emlékezünk meg közéletünk, irodalmunk, művé­szetünk ismert és kevésbé ismert sze­mélyiségeiről. Vajon hányan tudnák Vajdaságban megválaszolni a kérdést: Ki volt Kál­mán Péter? Vagy ne is kockáztassunk?! Ennél sokkal fontosabb lenne, ha a jö­vőben többet tennénk értékeink, múl­tunk megbecsüléséért. Kálmán Péter az egykori müncheni festőiskolában vált igazán híressé - írja az Életrajzi Kalauzban Kalapis Zoltán. „Egy Zsab­­lya környéki szálláson született 130 év­vel ezelőtt, 1877. február 28-án. A szép kort megélt művész visszavonultan hunyt el Németországban, Nussdorf­­ban 1966. szeptember 21-én. A bé­resszülők ügyes kezű fiacskájának ce­ruzacsonkokkal rajzolt portréira, fafa­­ragványaira korán felfigyeltek a kor művészetpártolói. Kálmán Péter így került az 1880-as években Újvidékre, Szinger József arcképfestőhöz. A tarto­mányi székváros, de a bácskai fényké­pészet történetének is igen érdekes ré­szét képezi a Singer-életút. A készülő könyv kapcsán Németh Ferenc műve­lődéstörténész külön kitért a tehetsé­ges Kálmán Péterre is. Minden valószí­nűség szerint besegített vagy maga is festett portrékat a mesternél, csak kér­dés, kinek a neve alatt. A városról ké­szült fényképeket kézzel festették a se­gédek, köztük Kálmán is, de vala­mennyi hátlapján ez olvasható: Szin­ger József montenegrói udvari fotog­ráfus. A neves fényképész érdekes tör­ténetére a műemlékvédők is felfigyel­tek. ígéret is van rá, hogy az egykori montenegrói címeres Szinger-házat az eredeti­­ képeslapjai­­ alapján restau­­­­rálják. Meglátjuk, hogy mikorra válik valóra? Kálmán Péter, amikor később Zomborba munkaadójának fivéréhez, Szinger Samuhoz került, valószínűleg már csak arcképeket festett. Nem tud­­­­ni pontosan, hogyan jutott Budapes­ten keresztül Münchenbe, a Művésze­ti Akadémiára. Annyi ismeretes, hogy még 1904 után is elküldte München­ből zombori mesteréhez a festménye­it, nyaranta pedig nála dolgozott. „Kálmán Péter az első világháború után Münchenben telepedett le. Ettől kezdve a bajor főváros ünnepelt festő­je. München hagyományainak őrzőjét és az akadémiai festészet utolsó nagy megtestesítőjét látták benne. Amit e megtépázott hírnevű képzőművészeti központ még nyújthatón egy művész­nek, azt Kálmán Péter mind megkap­ta. Sorra rendezték kiállításait, állami megrendeléseket kapott, nemzetközi hírnevét öregbítették, portréit, életké­peit magasztalták, albumokra foglal­ták. 1927-ben, ötvenedik születésnap­ján a müncheni Glaspalastban rendez­ték meg gyűjteményes kiállítását, még ugyanabban az évben Budapesten is »felfedezték«: a Nemzeti Szalon tárla­tán egy egész termet kapott. Hatvanéves kora után már alig vet­te kézbe az ecsetet, visszavonultan élt saját tervezésű alpesi villájában, Nuss­­dorf táján. Megszakadt minden kap­csolata a külvilággal, így szülőföldjével is. Ezek a kötelékek 1918-ig igen szo­rosak voltak, együtt dolgozott Pechán Józseffel, Oláh Sándorral, Baranyi Ká­rollyal. Kálmán Péter indulását, itteni munkásságát a jugoszláviai magyar fes­tészet fontos előzményeként tarthat­ják számon.” (Életrajzi kalauz II.) Az egykori Szinger-ház a Duna ut­cában az 1900-as évek elején, az er­kélyen Szingerné és leányuk (na­pernyővel). A felvétel ma Németh Ferenc gyűjteményét gazdagítja A megemlékezés résztvevői Major I Nándor kezdeményezésére támogat­­t­ták, hogy alakuljon meg Vajdaságban s a magyar képzőművészek galériája. I Hivatalosan is indítványozni fogják az I illetékes intézményeknél a galéria lét- t rehozását. Emellett a magyar mé- I diumok máris elindíthatnák közösen a I vajdasági magyar időgépet - jegyezte I meg Kovács T. Ilona. Vagy" a meglévő ál-­­ talános időgépet kellene kibővíteni vidé- i künk eseményeivel. A Magyar SzóPont és a VMNYE az el- s ső megemlékezés alapján közösen indít- I ványozza a Keck Zsigmond emlékbizott- s ság megalakítását. Javasolják, hogy a Ma- I­gyár Tanszékkel, a Forum Könyvkiadó- I val együtt az idei emlékévben tudomá- I nyos értekezletet szervezzenek nyelvünk I megőrzése és a vajdasági magyar sajtó- I történet témákra. Mint írtunk róla, száz­­ évvel ezelőtt, 1907. január 27-én született I Cservenkán Keck Zsigmond, lapunk el­­s­ső főszerkesztője. ■ STANYÓ TÓTH Gizella I ...és a ház ma Gábor Béla

Next