Magyar Szó, 2009. február (66. évfolyam, 25-48. szám)

2009-02-14 / 36. szám

2009. február 14., 15., szombat-vasárnap / Új könyv Toldi Éva: A múltreprezentáció lehetőségei A 20. század végi magyar irodalom jellegzetes műfaja a törté­nelmi regény volt, annak is az a műfajváltozata, amelynek legjobb alkotásai cselekményüket a magyar történelem jelen­tős, sokak által ismert, kutatott és már korábban is sokszor ábrázolt időszakából, a török korból vették. Ezzel párhuzamosan egy jól kirajzolódó irodalmi fordulat következett be, a magyar irodalom legfiatalabb nemzedékének tagjai visszatértek a történetmeséléshez. Az ő történeteik azonban lényegesen különböztek a hagyományos történelmi regény meséjétől. A történelemkönyvekből ismert törté­neteket nem tartották magától értetődőeknek, hanem úgy gondol­ták, ugyanarról a múltról többféle történet is elbeszélhető. Tanulmányában Toldi Éva a műfaj­meghatározás lehetőségeire keresi választ, és a feleletet történetelméleti és irodalomelméleti hatásokban talál­ja meg. A történetírás a pozitivizmus megjelenése óta definiálja magát tudo­mányként, a 20. század hetvenes évei óta azonban elsősorban az amerikai Hayden White hatására kialakult egy új diszciplí­na, a történetelmélet, amely irodalom és történelem metszéspontjában vizsgálja a történelemkutatás helyét. A „nyelvi fordulattal” jellemezhető irányzat egyér­telműen irodalomként határozza meg a történetírást. A hollandiai Frank R. Ankersmit pedig egyenesen azt állít­ja, hogy a legtöbb, amit a történetíró megtehet, hogy megfogalmazza törté­nelmi tapasztalatát, amely mindig auten­tikus és egyéni. A történetírás szerintük nem had- vagy államtörténet, hanem a hétköznapi emberek sorsa érdekli őket, s nemcsak megkérdőjelezik a történelmi adatok és tények hitelességét, hanem újra is értékelik őket. Ezek a nézetek a történettudományon keresztül a múlt század hetvenes éveinek végén a magyar történetírásra is hatással voltak, és termékeny talajra találtak az irodalomelméletben is. Ahogyan felmerült a múlt történeti újragondolásának kérdése, hasonlóképp vetődött fel az irodalom történetiségének kérdése is. A magyar regény fejlődésében az irodalomtörténészek szerint úr keletkezett, ugyanis kétszer indítják útjára, először a felvilágoso­dás korában, majd a reformkorban ismét, ezért hiányzik a magyar regény „első félideje”. A 20. század végi magyar regény a műfajt egész hagyományának kérdésével szembesítette, amelynek egyik tapasztalata, hogy nem lenne lehetetlen tartalommal megtölteni a hiányzó „első félidőt”. A tanulmánykötet a kortárs törté­net- és irodalomelméleti folyamatok bemutatását követően Háy János Dzsi­­gerdilen. A szív gyönyörűsége, Láng Zsolt Bestiárium Transylvanie. Az ég madarai, Darvasi László A könnymutatványosok legendája, Szilágyi István Hollóidő és Márton László három részben megje­lent Testvériség (Kényszerű szabadulás, A mennyország három csepp vére, A követ­járás nehézségei) című regényét elem­zi. Azt a kérdést helyezi középpontba, hogy a 20. század végi kortárs regények hogyan hasznosítják a történetelmélet eredményeit, milyen történelemszem­­léleti koncepciót kínálnak föl, hogyan viszonyulnak a történethez, és ezt milyen prózapoétikai eljárások segít­ségével hajtják végre. A kötet gondolat­­menetének végkövetkeztetése pedig az, hogy a múltnak hagyományos értelmű ábrázolása már képzelhető el, csupán reprezentációja lehetséges. A könyv tavaly jelent meg az újvi­déki Forum Könyvkiadónál. ■ M. I. / Stafia A Symposion programsorozata Február 18-án este 21 órakor folytatódik a Symposion folyóirat programsorozata, amely ez alaklommal a szabadkai Bash-házban szervezi meg Ricz Géza kiállítását és az ezt követő Tudósok koncer­tet. A sorozat tervei között szerepel a közeljövőben Bada Dada rajz­illetve animációs filmjeinek bemutatása, munkáinak kiállítása, egy a művész életpályáját számba vevő beszélgetéssel együtt, de lesznek Buharov-napok és sok minden más. RICZ GÉZA 1980-ban született Szabadkán. A kilencvenes évek elején utazá­sok, és a gördeszkázás kapcsán találkozott először a graffiti művé­szettel, amely azonnal rabul ejtette, s aminek stílusjegyei a mai napig megtalálhatók munkáiban. 2000-től a Szegedi Tudomány Egyetem szlavisztika majd rajz szakain tanul. A hagyományos táblaképfesté­­szet mellett számítógépes grafikával, és muráj festészettel foglalkozik, ilyen jellegű munkákat készít többek között Párizsban, Prágában, Amszterdamban, Bornemouth-ban, Münchenben, Belgrádban, Budapesten, Győrben. A szegedi székhelyű Sub-Art kortárs művé­szeti egyesület egyik alapítója, és elnöke. „Konkrét elméid nem épül fel munkáim mögött, nem szeretem a belema­­gyarázott, beleerőltetett megfogalmazásokat, amelyek a művészettörténetben oly divatosak, viszont alkotásaimban kétségtelenül van egy bizonyos hangulat, egy bizonyos városi légkör, ami rögzül bennem, bennünk nap mint nap az utcákon járva. Mióta az eszemet tudom vonzottak a sikátoros lerobbant, kopott környékek, helyek. Mint például a szabadkai Szabadegytem melletti fel nem épült mozi, vagy a vasúti rendező pályaudvarok, gyártelepek világa. Minden városnak, sőt környéknek meg van a maga „szaga”, ami mintegy hangidal lenyomatként vissza-visszatér. (Ricz Géza) TUDÓSOK A Tudósok a magyar underground és progresszív zene egyik legpatinásabb együttese, amely a költészet, zene és performance határmezsgyéin mozogva valósít meg egy egyedülálló kelet-európai alkotói nyelvet. A Tudósok zenekar a 80-as évek második felében alakult Újvidéken, drMáriás vezetésével, amikor is a zeneakadémia tanulmányait kezdte megunni, s eldöntötte, hogy jazz-, kortárs- és filmzenei tevékenysége után más vizekre evez, s kibogozza az isme­retlent az Adott pillanatból. Az együttes fellépett New York, Párizs, Berlin, Moszkva és más világvárosok vezető koncerttermeiben, valamint rengeteg peri­férikus és szokatlan művészeti gócban Romániától Szicílián át Macedóniáig. kilato@magyarszo.com KILATO 21 A tengerpart Ismeretlenre csiszolom Magam előtte Köveimet mállasztja a tenger Sókristályok algák moha Fehér kő-ragyogás Mohás szilánkok Ismeretlenre mosom Ismeretlenre szárítom Kövemet előtte Mert zúg a tenger És zúgnak a kagylók Zúgnak a kagylókürtök Fújnak a szelek Süvöltve suttognak a sellők Hajók hánykolódnak Árbochoz kötözött Odüsszeuszok Poszeidon összevonta szemöldökét Fenn a sziklán álltam Hárpiák köröztek Vijjogva csapdostak felém Mint a héják Fújt az orkán Zúgott a tenger Morajlottak a habok Ismeretlenre mostam Köveimet más tengerében Hiába keresem Magamat már nem lelem Fenn a sziklán állok A fehér szirt-szikrázásban Fehér szikra ragyogást­ Sirály fog repülni felém Mantra és szüret Darázs illan át Méz illatát hozza A távoli napsütés Árnyékok a betonon Felhőszürke ragyogás Szőlőszemek aranybőr Dionüszosz tálcáján Hideg étkek hideg tálon - távoli hattyú Hölderlin - S nem fáj úgy De csitt Fekete éjből fehér fény állt elő Délutánok Lassú nyugati ködök Óm marii padme­sélő akácok Homály Álarcos szépség ■ BENCSIK EMESE

Next