Magyar Themis, 1872 (2. évfolyam, 1-55. szám)

1872-12-03 / 52. szám

Második évfolyam. Megjelenik minden kedden, a „magyar Jogászgyülés“ tartama alatt naponként A kéziratok és megrendelé­sek bérmentve a kiadó-tulajdonoshoz intézendők. THEMIS 52. szám. Pest. decz. 3. 1872. Előfédési árak: helyben házk­odással,vagy vidéken bérmentes szétküldéssel, negyed évre . . 2 frt fél évre .... 4 frt. egész évre ... 8 frt. Szerkesztői iroda: kalap-utcza 6. az. EGYETEMES JOGr­ KÖZLÖNY. Kiadó-hivatal: kalap-utcza 6 az. A BUD­A­ PESTI ÉS KO­LLAKOM­I ÜGYVÉDI EGYLETEK KÖZLÖNYE, és a ma­gipap Jógán­gy­űl­és n­a­p­il­a­p­j­a„ Kiadó-tulajdonos és felelős szerkesztő: Dr. SIEGMUNI­ VILMOS. TUlTLOM: Az olaszországi uj büntető törvénykönyvi javaslat. — Örökösödési jogeset. — Végrehajtási jogeset. — Curiai határozatokban foglalt elvek. — „Tárcza.“ A jog küzdelme. (VI.) — „Vegyes közlemények.“ — Személyi hirek. —• Egyleti közlemények. —­ Különfélék. — Bekülde­tett.— Kivonat a „Buda-Pesti Közlönyből.“ Az olaszországi uj büntető törvénykönyvi javaslat. (F.) Olaszország a büntető jogtudo­mány hazájának szokott neveztetni. Már a középkorban nagy befolyással voltak az olaszországi tudósok az Európában kifejlődött büntetőjogi nézetekre és tör­vényszéki gyakorlatra. Beccaria és Fi­­langieri munkái pedig korszakot alkot­tak a büntetőjog terén és azóta Olaszor­szág még mindig fentartja állását a bün­tetőjog tudományában. Kevésbé szeren­­­csés az e téreni törvényhozási műveivel, minek oka leginkább az országnak még csak néhány évvel ez­előtt meg­szűnt eldaraboltságában, az egyesülés óta pedig az igen gyakori kormányválto­zásban rejlik. Olaszország egyik tartománya azon­ban, t. i. Toskana már a múlt század második felében (1786) igen jeles bünte­tő törvénykönyvet kapott. Ezen törvény­­könyv örök emléket képez meghonosítója, toskanai Lipót számára. Ki van mond­va ezen törvényben: a halálbüntetés és a vagyonelkobzás eltörlése és általában el van ismerve benne az enyhe büntete­­tések nemesítő hatása. Napóleon idejében egységes törvény­könyvet kaptak az olaszok, de alig sza­badultak meg a franczia járom alól, azonnal minden egyes olasz állam külön büntető törvénykönyv készítéséről gon­­doskodott. Toskanában a régi törvény­­könyv állíttatott vissza, mely 1853-ban új büntető törvénykörtyv által cseréltetett fel; ez utóbbi is kitűnő törvényhozási műnek van elismerve és szabványai kö­zül csak azt említjük fel, hogy a hármas felosztást megszünteti. Jelenleg Olaszországban 8-féle büntető törvény van érvényben, melyek közül kiemelhető a sardiniai, az ausztriai (az 1866-ban nyert velenczei tartományban), a toskanai, végül megemlítjük az 1865- ben Zapetta által San­ Marino köztársa­ság számára készített büntető törvény­­könyvet. Nem csoda tehát, hogy Olaszország­­egyesülése óta igen erélyes kísérletek té­teznek ezen tarkaság megszüntetésére; azonban mint már említek, a ministe­­riumok rövid életén és különösen az egyes igazságügyminiszerek programm­­jának különbözőségén eddig minden eb­beli kísérletek hajótörést szenvedtek. Most végre úgy látszik, hogy közel van már azon időpont, midőn Olaszország­nak egységes büntető törvénykönyve lesz, mivel egy gondosan készített, bizott­ságilag kidolgozott javaslat fekszik ké­szen, ámbár másrészről már­is igen erős izgatások mutatkoznak ezen javaslat egyik nevezetes pontja, a halálbüntetés megtartása ellen. Az új javaslat elkészítésére kinevezett bizottság jelentése nyomatásban is meg­jelent ily czim alatt : Sul progetto del codice penale e del codice di polizia punitiva del Regno d'Italia. Firenze, Stamperia Reale. (Olasz­ország büntető- és rendőri törvényköny­vének javaslatáról.) Maga a büntető törvénykönyv, — melynek fő­­ vonásokbani ismertetését épen jelenleg, midőn nálunk egy rend­szeres büntető törvénykönyvnek legköze­lebb leendő közzétételéről beszél a fá­ma, időszerűnek tartjuk, — a büntettek­ és vétségekre szorítkozik és csak néhány §. van a sajtótörvényekből átvéve; a rendőri büntetőjog külön törvénykönyv­ben foglaltatik. A jelentés szerint a bizottság azon kérdést, hogy melyik fegyházi rendszer fogadtassák el, az auburni rendszer javára döntötte el, és ezen — minden­esetre a kérdés jelenlegi állásától megle­hetősen hátra maradott álláspontját az­zal indokolja, hogy nincs az országban elegendő fegyház és különösen nincs kellő számú jól kiképzett egyén a fegy­­házak igazgatására. A jelentés ezután élesen bonczolja a halálbüntetés ellen érvényesíttetni szokott indokokat.Kiemeljük ezekből a jelentésben felhozott tényleges adatokat, melyek szerint Olaszországban 1866-ban 24 ha­­lálitélet közül csak 1 hajtatott végre, 1867-ben 31 közül csak 3, 1868-ban 18 közül csak 2, 1869-ben 16 közül csak 4. Ebből látszik ugyan, hogy a kegyel­­mezés joga igen kiterjedt mértékben gya­­koroltatik; —ezen körülmény azonban nézetünk szerint általánosságban nem csak hogy nem szól a halálbüntetés fen­tartása mellett, hanem épen mivel általa a büntetés bizonytalanná válik, a bünte­tések rendszerét alterálja. Azon aggoda­lom ellenében, hogy Olaszország egyes részeiben, hol a halálbüntetés már régóta meg van szüntetve, azt ismét be kellene hozni, a jelentés Németországra hivatko­zik, a­hol szintén 4 államban kellett a már megszüntetett halálbüntetést újra meghonosítani. Felhozatik továbbá, hogy most már csak (!) 12 esetre van halál­­büntetés szabva, mely esetek magasabb szempontok szerint rendezve 8-ra redu­­kálhatók, mig az 1869-iki javaslatban még 13 ilyen eset létezett. dőlt A büntetőtörvénykönyv 472, a ren­törvénykönyv pedig 121 czikk­­ből áll. A vizsgálati fogság tartamát a sza­badságbüntetés nemei szerint majd egészben, majd fele részben, majd csak negyedrészben lehet beszámítani. De nem számíttatik a fogság, ha a vádlott felebbez és felebbezése elvettetik. Ez utóbbi intézkedésből látható, hogy Olasz­országban is a felebbezés megszorítása felé irányul a törekvés. Ezt természete­sen csak helyeselni lehet, mert emeli a bíróságok tekintélyét és kevesbíti az ál­lam igazságügyi teendőit. De azon szab­ványt, mely szerint a felebbezési bíróság­nak azon ítélete, hogy a felebbezésnek hely nem adatik, már eo ipso büntetéssel járjon a felebbezőre nézve, nem mondhat­juk szerencsésnek, mert abban nincs sem­mi ratia, hogy személyes szabadságával la­­kuljon a vádlott azért, mivel a törvény ál­tal megengedett felebbezési jogával élt.Kü­­lönben a dolog már azért is magán hordja a gyakorlatiatlanság jellegét, mivel ezen szabvány presszót gyakorolna a felebbe­zési bíróságra oly irányban, hogy helyt adjon a felebbezésnek, mert sokszor ma­ga a felebbezési bíróság is belátná, hogy embertelenség volna a vádlottat büntet­ni azért, mivel — távol minden makacs­kodástól — használt oly jogorvoslatot, melynek érvényesítésétől ő az ö­ssze­já­­rása szerint sikert mert várni. Nézetünk szerint a felebbezés megszorításának egyenesnek és nyíltnak kell lennie, mert különben több boszúságot és keserűséget szül a feleknek, mint amennyi hasznot hoz a közérdeknek. A rehabilitatiót a törvényjavaslat el­fogadja és ez haladás az előbbi javaslat irányában. Szigorú szabványokat tartal­maz az állam biztonságát veszélyeztető egy­esületek s bandák ellen, a­mi az olasz­­országi viszonyok közt nagyon is indo­kolva van. A párviadal, mely Olaszország ma­gasabb társadalmi köreiből még nem tűnt el, csak pénzbírsággal való fenyege­tés mellett tiltatik. De e melett a magán­természetű elégtétel ezen módja ellen szigorúbb szabályok is hozatnak, így ne­vezetesen a párbajt vivők csak akkor ré­szesülnek bizonyos oltalomban, ha a vi­ta tárgya becsületbiróság (giuri d’onore) elé lett terjesztve és ez az esetet a pár­viadal általi eldöntésre alkalmasnak ta­lálta. Ezen kívül előbb a tanuknak (pad­­rini­o secondi) a harcz szabályait meg kell állapitaniok, a párviadalnak ezek je­lenlétében kell megtörténnie stb. Bünte-

Next