Magyar Themis, 1873 (3. évfolyam, 1-55. szám)

1873-09-04 / 39. szám

297 kedö-segédek és egyszerű meg­hatalm­a­­zottak felvételére és elbocsátására. A tervezet 43. czikkéne­k máso­dik bekezdése lényegesen elté­r a n. k. t. 42. czikkétől, mely az ingatla­nok elidegenítését és terhelését a czég­­vezetőnek csak külön e czélra vett meghatalmazás után engedi meg. Apáthy szerint «a czégvezető erre csak ak­kor van feljogosítva, ha az üzlet vagy vállalat tárgyát ingatlan javak forga­lomba helyezése vagy azoknak bármily alakbani értékesítése képezi. Ha evvel egybe vetjük a hozzá csatolt indokolást valamint a­­ 68. czikknek 2. pontját, úgy az találjuk, hogy Apáthynak szán­déka szabadelvű volt és előhaladott viszonyainknak megfelelő, de kivitele egészen el van hibázva. Apáthy a czég­­vezetőnek hatalomkörét kitágítani akarja, tényleg pedig megszorítja. Mert mig a n. k. t. a czégvezetőt ingatlanok tekinte­tében egyáltalán főnökének beleegye­zéséhez köti. Apáthy az ingatlanok forgalomba helyezését elvileg kivonja a czégvezető hatáskörén alél és csak akkor adja meg neki, ha ingatlan ja­vak értékesítése képezi az üzlet tár­gyát. Ha nem képezi, a czégvezetőn nem segít még főnökének meghatalma­zása sem. Ezt Apáthy bizonyára nem akarta. Miután azonban Apáthy el­veti a n. t. szabványát, az általa szándékolt intézkedést pedig — való­színűleg pillanatnyi, de később többé észre nem vett vigyázatlanság folytán — elhibázta, úgy szerény véleményem szerint a 43. ez. 2. bekezdése egysze­rűen kihagyandó­ volna. Ha ezen megszorítást egyszer mindenkorra elhagyjuk, úgy legjobban emeltük érvényre a 268. ez. 2. pontjá­ból eredő következetességi postulátumot és helyreállítottuk — mi nem megve­tendő nyereség — an. t., valamint a tervezetben mindeddig tökéletlen har­móniát ezen és a következő 44. czikk közt, mely szerint: „A c­égvezetés korlátozása harma­dik személyek irányában joghatál­lyal nem bir.“ Apáthy ezen czikknél kihagyta a n. k. t. 43. czikkének második bekez­dését, egész helyesen okoskodván: „ha a törvény a procura korlátozását elvi­leg és feltétlenül kizárja, úgy felesleges azon eseteket különösen felsorolni, me­lyekben a korlátozást specialiter kizárt­nak akarja tekinteni.“ A tervezet 45. czikke, szorosan meg­­egyezőleg a n. k. t. 44. czikkével, álla­pítja meg: A czégvezető minden alá­írásnál­­ köteles a czéghez saját nevét a czégvezetésre vonatkozó toldattal csa­tolni. Együttes czégvezetésnél minden czégvezető köteles az érintett toldattal czégjegyzéshez saját nevét hozzácsatolni. A tervezetnek 46. czikke, fájdalom, egészen el van hibázva: „A czégveze­­tési felhatalmazás a főnök által a ke­reskedelmi jegyzékbe leendő iktatás és közzététel végett az illetékes törvény­széknél bejelentendő és a czégvezető aláírása ugyanott hitelesítendő. Ugyan­ez áll a czégvezetői felhatalmazás meg­szűnte esetére is. E rendeletek megtar­tására a felek a 25. czikkben megálla­pított pénzbírság mellett hivatalból szo­­rítandók.“ Az indokolásban olvassuk,hogy Apáthy azért tért el a n. k. t. 45. czik­­kétől, mivel ez nem kívánja a czégve­zető kirendelésének közzétételét és hi­básan. Apáthy ezt ál­lítván azonban té­ved, mert elfelejti, hogy a n. k. t. 13. czikke ép úgy mint a tervezet 1­2. czikke a jegyzékekbe történt bejegyzések közzé­­tétele iránt általános szabványt foglal magában. A n. k. t. 45. czikke, egybe­vetve a 13..-kal, tehát mindazt tartal­mazza, mit Apáthy kíván, mig ellen­kezőleg a tervezet 46. czikke roszul a van szerkesztve és mást mond, mint mit Apáthy mondani akart. Az „ugyanez áll“ szavak értelmében ugyan­is a czégvezető aláírása a czégvezetői felhatalmazás megszűnte esetén szintén volna hitelesítendő. Ennek azonban nincs értelme s ennélfogva egyetértve Matlekovits collegámmal (1. a „Jogtu­dományi közlöny“ f. é. 26. számát) kívánnám, hogy a n. k. t. 45. czikke e helyütt egyszerűen átvétessék. A tervezetnek 4y-ik czikke nem esik kifogás alá, mert egyszerű folyo­­mánya a 1­2. czikkben foglalt s részem­ről tökéletesen helyeselt intézkedésnek. Míg azonban Apáthy a czégeknél a 23. czikk 2. bekezdésébe felvette a n. k. t. 26. czikkének 2. bekezdését, a­­ czégvezetőknél minden további indoko­lás nélkül kihagyta a n. k. t. 46. czik­kének 1. bekezdése alatti analóg intéz­kedését, pedig ez csak ép ily szükséges és czélszerü s azonkívül a következe­tesség postulátuma. A tervezetnek 48. czikke tökélete­sen megegyez a n. k. t. 47. czikkével: „Kereskedelmi meghatalma­zottnak az tekintendő, kit a főnök c­égvezetési jogosultság nélkül, akár egész üzlete vezetésére, akár üzlete körül bizonyos nemű vagy egyes ügy­letekre felhatalmaz. A meghatalmazás ily esetekben kiterjed mindazon ügyle­tekre, melyek a hasonnemű kereske­delmi üzlet folytatásával rendszerint járnak és mindazon jogcselekvényekre, melyeket az ilynemű ügyletek rendsze­rint szükségessé tesznek. Váltói kötele­zettségek elvállalására, kölcsönök felvételére és perek folytatására a ke­reskedelmi meghatalmazott csak akkor van feljogosítva, ha erre különös fel­hatalmazást nyert. Ellenben nincs szük­sége különös meghatalmazásra azon ügyletekhez, melyekre hatásköre kiter­jesztetett.“ Tény az, hogy akár czég­vezető, akár kér. meghatalmazott, az ezek s a főnök közti, tehát a belső jogviszony a törvény által nem érinte­tik. Kifelé a czégvezető hatásköre abso­lut a kér. meghatalmazotté pedig ha­tározatlan. Tényleg azonban mindkettő­nek hatalomköre tökéletesen összeeshe­­tik. Hogy van tehát, hogy a czégveze­tőt okvetlenül be kell jegyeztetni, a két­ meghatalmazottat pedig még ak­kor sem szabad, ha tényleg külön fel­hatalmazások folytán hatalomköre ugyanaz, mint a czégvezetőé ? Itt Apáthy eltérhetett volna a n.k. törvény­től, valamint helyesen eltért a többször említett Munzinger-féle svájczi javaslat megengedvén a főnöknek, hogy két­ meghatalmazottjait is bejegyeztetheti. Egyébiránt még megjegyzem, hogy czélszerűbb volna, ha a törvény azt mondaná ki egyszerűen , hogy a két­ meghatalmazottnak hatalomköre minden egyes positív esetben szem­ügyre veendő, a­helyett, hogy részint magyarázó, részint példázgató intézke­déseket vesz fel, melyek tökéletlen vol­tuknál fogva a gyakorlati életnek nem szolgáltatnak egyebet praesumtióknál. A tervezetnek 4g. czikke egyetért a n. k. t. 48. czikkével: „A kereske­delmi meghatalmazott az aláírást min­den a czégvezetésre mutató toldat mel­lőzésével, de a meghatalmazási viszony kifejezésével köteles eszközölni.“ A kereskedői utazónak hatáskörét Apáthy helyesen kívánja tágítani terve­zetének 50. czikkében, feljogosítván őt nemcsak az általa kötött adásvevések után járó vételár felvételére és fizetési határidők engedélyezésére, hanem egy­szersmind főnökének binnlevő követe­lései behajtására s ezek tekintetében egyességek kötésére. Csak hogy Apáthy túl megy a kellő határon. Dr. Herich Károy m. k. miniszteri titkár *­ t. i. a czég aláírásánál. Szemle, Budapest, sept. 2. (—r.) A múlt hét a német jogi gyű­lések hete volt. Az ügyvédgyülésről aláb­b közlünk tudósítást tisztelt levelezőnk tol­lából. A jogászgyűlés érdemleges tárgya­lá­­sairól ugyan lapunk zártáig még nem ér­kezett meg kimerítő tudósításunk, de ar­ról értesülünk már, hogy ezen 11. jogász­­gyűlést körülbelül 416 tag látogatta meg és hogy elnökké Gneist választatott. A szakosztályok határozatai közül kiemeljük előlegesen, hogy azon kérdésre, váljon a bűnvádi eljárásban az elnök által eszközöl­tessék-e a kihallgatás, vagy pedig kereszt­kérdések tétessenek, hosszabb vita után a III. szakosztály nagy többsége az utóbbi alternatíva (tehát a keresztkérdések) melle­t nyilatkozott. A IV.szakosztály az egyes-biró­­ságok illetőségét és a bagatell ügyekbeni el­járást tárgyalta ,és pedig az előbbi kérdésben kimondatott, hogy az egyes-biró Iudex Ordi­narius legyen és reá a 3oo márkáig menő ügyek bízassanak, az utóbbiban pedig azon nyilatkozat étetett, hogy az egyes­ bíró által tárgyalt minden peres ügyek bagatell-ügye­k­­nek tekintessenek, itt tehát az ügyvédi kényszer kizárassék, előkészítő iratok meg­engedtessenek, de ne legyenek kötelezők és végül a teljes felebbezés elfogadtassék. Azon indítvány, mely szerint úgy mint Ausztriában a bagatell-ügyekre nézve a felebbezés kizárassék, nem fogadtatott el, de kijelenté a szakosztály, hogy ezen kérdést nem tartja még ily értelemben eldöntött­­nek. A részvénytársulatok alapításánál és igazgatásánál előfordulható visszaélések el­len foganasztandó tuhovási elővigyázati rendszabályokat a következők ajánltatnak: 1) Az alapítók kötelesek az előrajzban az alapításra vonatkozó adatokat, különösen a nem pénzből­­ álló betétekre vonatkozó­kat előadni; 2) az alapítók egyetemle­ges szavatosságot vállalnak min­­den félrevezetésért úgy az el­ő­­rajzra, mint a részvényjegyző­

Next