Magyar Themis, 1873 (3. évfolyam, 1-55. szám)

1873-08-07 / 35. szám

h­armadik évfolyam. gyűlés“ tartama alatt naponként. 85. szám, Budapest, augusztus 7. 1873. Megjelenik minden csütörtökön; a „magyar jogász- MAGYAR ■Előfizetési árak -------—'W-----------------wm — A­­ helyben házhoz hordással, vagy vidékre bérroentep ----------- Fill ■ ■ 1 lm /■ ■ / ^4 Métküldésel)­­ ■ ' ■ ■ ■ I ' M ■ a V » „Magyar Themis"­«, az „Igazságügyi törvények A kéziratok a szerkez­őséghez, a megrendelések és I I______I Mj \ / | I ^2^ ^A^Sz «"ft reklamátiók a kiadóhivatalhoz intézendők. Bérmentetlen ■ ■ Bj jfl ^ H ■ v félévre 6 frt. negyedévre 2 frt 50 kr levelek és küldemények el nem fogadtatnak. B fi B 1­i­j |B­L Az előfizetési pénzek bérmentesen ésvi-A i W fi ^B 1 dékrBl legczélszerübben postautalvány utján _______ _JJB_ _—AL-------jBB -JBL___ riff A ▼ —JBB kéretnek beküldetni. Szerkesztői iroda * kalap-utcza 0. sz. JT JOGrl Kiadó-hivatal : nációr-uteza 0. sz. p BUDA­PESTI ÉS KOMÁROMI ÜGYVÉDI EGYLETEK KÖZLÖNYE, ÉS A MAGYAR JOGÁSZGYÜLÉS NAPILAPJA. Külön mellékletek: „Döntvények gyűjteménye“ és „Igazságügyi rendeletek és törvények tára“. Felelős szerkesztő: Dr. Siegm­und Vilmos. K . .!. . . . Le­iT.dy te­ tvé. ..d TARTALOM: Közigazgatási bíráskodás. — Csődtörvényünk reformja. Dr. Held Kálmántól. (Folytatás.) — Jogeset. — Észrevételek Rupp Zsigmond könyvismertetésére. Dr. Herczegh Mihálytól. (Folytatás.) — Ünnepély a pesti törvényszéknél. — „Vegyes közlemények.“ Egyleti hírek. Különfélék. — Kivonat a „Budapesti Közlönyéből, Közigazgatási bíráskodás. (F.) Törvényhozási működésünk­ben nagy gyengeségről tanúskodó té­nyezők kezdenek uralkodni: a szeszély, a divat, és a­mi ezekkel rendesen szokott járni: a könnyelműség és az intolerantia. Ma ilyen nézetek jutnak felszínre, és a­ki azoknak nem veti magát alá, azt lehurrogatják, kinevetik; holnap az ellenkező, csak az imént gúny és üldözés tárgyává tett nézet válik irányadóvá, és annak követői oly önelégültséggel nézik le ellenfelei­ket mint rajongókat és tudatlanokat, mintha ők sohasem részesültek volna ugyanezen sorsban amazok részéről. Alig 3—4 éve, hogy az igazság­szolgáltatásnak a közigazgatástól való elválasztása jelszó gyanánt tűzetett ki az igazságszolgáltatás reformja terén teendő első lépésre nézve. Ezen akkor óriási vívmánynak hirdetett elv azóta keresztülvitetett, a megyei és városi közegek kezeiből is ki van véve az igaz­ságszolgáltatás, és az állami bíróságok kezébe van letéve. Azonban alig hogy ez megtörtént, itt a visszahatás. A divat szeszélye egyet fordult, és az állami bíróságok, melyek addig, amíg csak papíron léteztek, minden baj ellen hathatós panacea voltak, most, mikor tényleg létesítvék, igen költségeseknek találtatnak és ezért ki kell venni ke­zükből az igazságszolgáltatás nagyobb felét. Igenis, nagyobb felét. Ne ringas­suk magunkat illuzióban; azon terv, mely szerint az 56 ftig menő polgári perek elbírálása a közigazgatási köze­gekre bízatnék, magával hozza, hogy a perek számának hasonlíthatlanul na­gyobb fele elvonatik a bíróságoktól. Nin­csenek kezeinknél adatok az iránt, hogy az 5o­­rtig menő perek nálunk hány százalékát képezik valamennyi pernek, de annyi bizonyos — és már ez némi mérvül szolgálhat — hogy midőn Ausztriában ez év kezdetén külön bagatell­­eljárás hozatott be, az ottani kormány részéről hivatalos adatok nyomán con­­statáltatott, hogy már a 25 órtig menő perek száma csaknem 30 részét képezi valamennyi pereknek. Ha már most 25 frt helyet­t6 frtot veszünk, a­mint nálunk terveztetik, és hozzá még a kisebb fenyítő ügyeket is, akkor a bí­róságoktól kétségkívül a perek számának igen tekintélyes törtszáma fog elvo­natni.­És mi oka ezen az igazságszolgál­tatás ellen intézett orvtámadásnak ? Úgy­szólván semmi. Reményük, hogy ha a szolgabírákra fogják bízni a kisebb perek elbírálását, az igazságügyi költ­ségvetésben talán némi megtakarítások fognak tétethetni. Hogy ezen remény ezen uton teljesedésbe fog menni, azt biztosan állítani senki sem meri, mert hiszen a közigazgatási munka­erő sem olcsóbb mint a jogi; hogy pedig ugyanannyi szolgabíróval, amennyi je­lenleg a közigazgatási teendőket végezi, egyszersmind a bagatell-perlekedést is el lehetne intéztetni, azt oly valaki, a­ki a mi viszonyainkat és a mi szolgabíráin­­kat ismeri, szintén nem fogja állítani. Hogy tehát létesíthető lenne ez után bizonyos mennyiségű pénznek megtaka­rítása, a legenyhébb kifejezéssel élve is: problematicus. És még­is ezen már előre is a kétségbe­esett kísérlet bélye­gét magán hordozó eszme kedvéért vissza akarnák lökni igazságszolgálta­tásunkat oly fokra, melynél magasab­ban állott még a 71-iki újjá­szervezés előtti időben is. Akkor legalább voltak külön közigazgatási és külön igazság­szolgáltatási szolgabírák, és ha nem is az intézményben, de legalább a szemé­lyekben volt elválasztva a két műkö­dési kör, most azonban épen arra helyezik a fősúlyt, hogy ugyanazon sze­mély mind a kétféle teendőt végezze. Hogy pedig a közigazgatási dolgokkal is fog­lalkozó közegek milyen — hogy ismét lehetőleg kíméletesen fejezzük ki magun­kat —opportunitási befolyásoknak vannak kitéve, azt csak a napokban egy dras­­tk­us példával mutatták meg hatósága­ink az általunk már többször említett Singer-ügyben, melynél úgy anyagi, mint alaki tekintetben minden jogi ér­zéket ignorálóó eljárást követtek az illető közigazgatási hatóságok. Hogy ilyen magában a fővárosban történt tényekkel szemben miként lehet még a közigazgatási bíráskodás általánosí­tásáról beszélni, azt felfogni képesek nem vagyunk. Különben nálunk minden lehetsé­ges. A mi törvényhozásunk nem kö­vetkezetesen bizonyos kijelölt irányban szokott haladni, hanem egyik végletből a másikba dobja magát. Az igazság­szolgáltatást államivá tenni volt bátor­sága, de ezen elvet fenntartani, ezen alapon kitartással tovább építeni és következetes jogi reformok által kiseb­bíteni az állam terheit, erre már nincs elég ereje,­­ a mi törvényhozóink kön­nyedén és hirtelen akarják alább szállítani az igazságügyi költségvetést, bármennyire legyenek is ez által ve­szélyeztetve az eddig követett irány vívmányai. Pedig kézzel­foghatólag kí­nálkozik a segítségnek legegyszerűbb és minden rázkódtatás nélküli módja. Min­denki elismeri, hogy nálunk a bírói erők nagy része elpazaroltatik oly mun­kákra, melyek részint nem bírói teen­dők, részint teljesen feleslegesek. A közjegyzőség hatásköre a bíró­ságokra van ruházva, tehát csak a közjegyzői intézményt kell behozni és az igazságügyi költségvetés azonnal közvetlenül tetemesen kisebbedni fog, nem is tekintve azt, hogy ezen intézmény által közvetve is mennyire kevesbeztet­­nek a perek. Per és per közt óriási különbség van a perorvoslatok szükségessége szem­pontjából , és mégis a mi törvényhozó­ink a bureaucratismus legtúlzottabb ta­nai értelmében a felebbezést illetőleg minden per számára ugyanazon b­ab­­lont állították fel, úgy hogy a felső bíróságok erejöket úgy a harmadik, mint a második fórumon oly apró perekre fecsérlik, melyek alig érdemlik meg a felebbeztetést. A bírói erők tehát az egyik oldalon könnyelműen pazaroltat­­nak, a másik oldalon pedig egyszerre oly takarékosak lettek törvényhozóink, hogy készek kiszolgáltatni az igazság­szolgáltatást a közigazgatás zselléréül. Ha azonban e helyett, a­mint most már minden más országban történik, a bíróságoknak eddigi nem bírói teendőit a közjegyzőkre ruháznák, továbbá meg­szorítanák a felebbezést, az első fokú bíróságokat pedig jól szerveznék és alkal­mas eljárási formákat állapítanának meg számukra, úgy­hogy nem kellene min­den egyes legkisebb pernél is órákig el­bajlódni a jegyzőkönyvvel a felebbezési bíróság kedvéért, akkor valóban már ez által is nagyobb financiális megtakari-

Next