Magyar Themis, 1873 (3. évfolyam, 1-55. szám)

1873-07-31 / 34. szám

257 Igazságügyi rendszerünk ferdeségei. Nagy János járásbiró úrtól Kisszálláson. (Folytatás.) II. Szükségesnek tartom mégis megje­gyezni, hogy a 22. czikk azon szavai: a ,,Ha azon helyen vagy községben, hol fióktelep felállittatik, egy bejegyzett hasonló czég már létezik, nem egyez­nek meg tökéletesen an. k. t. 21.czikké­­nek azon szavaival: „Besteht an dem Orte oder in der Gemeinde, wo die Zweigniederlassung errichtet wird, be­reits eine gleiche Firma“ stb. Kiváló figyelmet érdemel a terve­zet 24. czikke: „A czég megváltozása vagy megszűnése nincsen befolyással a kereskedelmi viszonyból eredő azon üz­leti kötelezettségekre, melyek a czég változása vagy megszűnése előtt kelet­keztek.“ Helyesen mondja Apáthy: „hogy ezen általa javasolt czikk egy rég érzett hiányt fog pótolni s alkal­mas gátat fog vetni azon visszaélések­nek, melyek nálunk a czégek változta­tásával hitelünk rovására történtek. Ha a czég megváltozása vagy megszűnése daczára a kereskedelmi viszonyból eredő kötelezettségek nemcsak a czég volt tulajdonosát, hanem az átru­házott üzletvagyont is terhe­li­k, a színleges átruházások elvesztik minden értelmüket s nem kompromit­­tálják többé hitelünket a külföld előtt“. A német kereskedelmi törvény ez irány­ban csak a kereskedelmi társaságokra­­ vonatkozólag intézkedik 11­3. czikkében, melyet Apáthy tervezetének 120. czik­­kébe szintén felvett : „Ki valamely fenn­álló közkereseti társaságba lép, tekin­tet nélkül arra, hogy történt-e ez által a czégben változás vagy sem, a belé­pése előtt keletkezett társasági kötele­birtokában a börtön­intézetnek az említett­­ czélra nézve lennie kellene; ámbár az ily­­ bündönczöknek földművelés körüli foglal­­­­kozása aként is eszközöltethetnék, hogy­­ azok földmivelési munkák teljesítése végett napszámosokként meghatározott bér mel­lett nagyobb földbirtokosoknak adatnának ki, mi azonban rendezettebb és költsége­sebb felügyeletet kívánna meg. Ez utóbbi mód t. i. hogy bünhönczök nagyobb földbirtokosoknak munkára kiadat­nak, gyakoroltatik Poroszországban, különösen az 1854. ápril 1­1-én hozott ebbeli törvény folytán, és pedig jó sikerrel mind a bünhönczök egészségére, mind az állam költségeire nézve. Az említett törvény foly­tán a bündönczök nagyobb földbirtokosok­nak bizonyos napibér mellett kiadatván, többen együtt, különös államfelügyelet alatt, s a szabad munkásoktól külön választ­va végzik munkájokat; hol, ha távolabb vidékekre adatnak, honnan nagy idővesz­teség nélkül éjszakára a börtönbe vis­­­sza nem mehetnek, azoknak éjjelrei biztos elhelyezéséről gondoskodni kell. Porosz­­országban a bündönczöket különféle épít­kezésekre is szokás használni, mit nálunk­­ is például: utak, csatornák, hidak, sat. épí­tésénél jó sikerrel lehetne talán behozni.1) 1 Az ilyféle nyivános munkákra azonban csak azokat kellene alkalmazni, kik azokra­­ magukat jelentik, és kikről addigi viseletök szerint feltehetni, hogy megszökni alig fognak. Azáltal, hogy a bünhönczök az­­ ily nyilvános munkára szabadon vállalkoz­­­­nak, és hogy munkabért kapván, nem­­ kényszerittetnének ingyen dolgozni, a nyíl­­t tettségekért a többi tagokkal egyenlően­­ felelős.“ Szerintem az Apáthy által ja­­­­vasolt 24. czikk a czégekről szóló szab­­­­ványok legfontosabbika s világos hatá­­­­rozottsága teljes elismerést érdemel. Ezen czikknek horderejét nem eléggé lehet hangsúlyozni, fontosságának mél­­­­tánylását a bírálók figyelmébe nem le­­­­het eléggé ajánlani s hogy ezen elv­i nem „magától értetik“, tanúsítja azon­­ körülmény, hogy a német jogirodalom­ban ezen kérdés felett hevesen vitatkoztak és folyvást vitatkoznak. Még egy másik igen fontos kérdés merül fel e helyütt, váljon t. i. a czégnek uj szerzője álta­lán, és ha igen, minő feltételek alatt j felelős azon kötelezettségekért, melye­ket a czég előbbi birtokosa átvállalt.­­ Ezen kérdés megoldása nem oly kön­­­­­nyű, mint első pillanatra látszanék.­­ Minden attól függ, váljon a czéget jog­alanyisággal, az üzletet objectiv önálló­sággal felruházzuk-e vagy nem. A né­met tudósok ez iránti véleményei még nagyon szétágaznak.8) Ajánlom e kér­dést a tanácskozmány tagjainak és kü­lönösen az előadó úr szíves figyel­mébe. A tervezet 26. czikkéről már volt szó a kereskedelmi jegyzékeknél. A 26. és 27. czikk nem tartalmaz sem új,­­ sem eltérő intézkedést, hanem egysze­rűen átvétetett az osztrák bevezetési tör­vény­­ 3. és 14. czikkéből, mit Apáthy megemlíteni elfelejtett. A tervezet 28. czikke végre töké­letesen megegyez a n. k. t. 27. czik­­kével. « Dr. Herich Károly, m. k. mini­szteri titkár. 8) L. Hahn I. 72. 1. — Anschütz és Völdern­­dorff I. 192. 1. és Endemanu 17. §. II. és 18. §. V. I­vános munka elveszte gyűlöletes és becsü­­­­letérzetet tompító hatását, még az okból­­ is, mert az ily munka teljesítésére olyak­­ fognak jelentkezni, kik azt fogságuk ideje előtt is végezték, tehát ily munkát bünte­tésük ideje alatt teljesíteni, becstele­­nítőnek tekinteni hihetőleg nem fogják. Váljon a bűnhöczöknek az említett földművelési munkákra használása ily mó­dosítások mellett nálunk is alkalmazha­tó-e? az a körülményektől függ ; különösen attól: váljon a földbirtokosok készek vol­nának-e a bündönczöket napszámosokként használni; (Poroszországban azokat szíve­sen fogadják); váljon a szabad mun­kások hajlandók volnának-e a bünhönczök­­kel egy birtokosnál, habár külön csoportok­­­­ban, dolgozni? váljon lehetne-e és mikép­p a szabad munkásoknak napibérét a bűn- j hönczök napibérével oly arányba hozni, hogy a szabad munkások keresetükben hátrányt ne szenvedjenek; váljon a kellő ; felügyeletet szervezett lehetne-e és mikép nálunk a­­ rendőrség hiányában eszközölni ? Minthogy a börtönben a teljesitendő munkát a bündönczöknek az előtti foglal­­­­kozásuk s egyéni képességük szerint kell­­ választani, az illetőknek a földművelésre al­­­­kalmazása mellett maradnának még oly bünhönczök, kik földművelés körüli vagy­­ más nyilvános munkát végezni nem vol­­­­nának hajlandók vagy képesek, kiket te­­­­hát a börtönintézetben kellene foglalkoz­­t­­­tatni, legczélszerűbben aként, mint azelőtt , s foglalkozni szoktak. Ha a bünhöncznek ' s azelőtti foglalkozása olyan volt, hogy azt :­­ a börtönben sikeresen folytatni nem lehet,­­ mert például akkor különös eszközök és­­ j készületek szükségesek, vagy ha a bűn­ j I­höncz azelőtt foglalkozás nélküli henyélő , csavargó volt, akkor a bűndönczöt oly fog­A bíróságok hatósága és illetékessége. A békebirói eljárással bevégződik a közvetlen és szabad, vagyis formákhoz nem kötött szóbeli tárgyalás. A­mi ezentúl s felül jő, az már kell, hogy formákhoz legyen kötve; de épen azért közvetlen vagyis a felek általi nem is lehet; miután a nagy közönségtől nem­­ kivánhatni, hogy a jogszolgáltatási formaságokat ismerje, fennmaradván azon­ban itt is a szóbeli tárgyalás és intézés, így kell ennek lenni azért is, hogy mind­inkább vonattassanak s indíttassanak a felek a békés elintézés intézményéhez, s ne lát­tassák az állam a jogszolgáltatást jövede­lem­forrássá erőszakolni. Ezen alapelv határozza már meg el­sőben is az ügyvédi, továbbá a bírói szer­vezetet mind helyi, mind személyi tekintet­ben, s végre a perrendszert. Mert a rendes bíróságoknál már az eljárás formaságai miatt a felek közvetlen nem tárgyalhatván és szónokolhatván;világos először is,hogy a tárgyalást ügyvédeknek kell teljesíteni, mely szabály ugyan maga után vo­­nandja, hogy az ügyvédek lehetőleg a bí­róságok székhelyén fognak lakni, de egy­szersmind megtisztítván az igazságszol­gáltatás terét az ezt beszennyező zugfirká­­szoktól, az azzal foglalkozó szakértőknek biztos jövedelmet is adand a közbecsűlte­­tés megszerzésének lehetősége mellett. De tekintve, hogy feleknek magoknak nem szükség jelen lenniök, maga után vo­­nandja a’bíróságoknak is a képek­ elhelyezé­sét, hogy azok nagyon sűrűen és kelleté­l alkotásra kell tanítani, minőt a börtön­ben is könnyen megszerezhető eszközök­kel végezni lehet, és minőt a bündöncz kiszabadulása után is könnyen és haszno­san folytathat, mint férfiaknál: szabó, csiz­madia sbt. mesterség, nőknél, fehérruha készítés, mosás, ház körüli foglalkozás stb. Megjegyzendő itt, hogy ott, hol a bündönczöknek földművelési vagy egyéb nyilvános munkára alkalmazása nem lehet­séges, a bündönczöket a börtönben telje­sítendő s az említett módon választandó munkára kellene tanítani és kötelezni oly­­képen, hogy a börtönbeni munkáltatás fennemlitett czéljainak elégtétessék.­­ A közhasznú és szokásos foglalkozás­ra? tanítása a bündönczöknek alig járna több nehézséggel, mint a mostani gyári foglalkozás, mert eltekintve attól, hogy a gyári munkához megkivántató eszközök­nek, gépeknek, készüléknek stb. megszer­zése költséges, ott, hol a börtön-intézetek léteznek, vannak a vidéken szükséges kü­lönféle mesterséggel foglalkozó és bizodal­mat érdemlő szabad polgárok, kikkel a bündönczök tanítása, a munkakészülék kiadása, a munkárai felügyelet, az elkészült munkának mily ároni átvétele iránt egyez­kedni lehetne stb. Mindezeket bővebben és a helybeli körülményekhez alkalmazot­­tan meghatározni nem lehetetlen, ha meg­van az illetőkben a komoly s emberséges szándék a bündönczöknek sorsát, akaratját javítani, miáltal a mindenkinek javát elő­segítő közjogrend is tetemesen e­lőmoz­­dutlatnék. Mindezek folytán én a komárom me­­gyei, valamint más börtönintézetben is a munkafelosztással kapcsolt gyári mun­kának megszüntetését, a bünkönczöknél az előbbi foglalkozásukhoz alkalmazott föld­művelési és hasonló nyilvános, vagy ipari *) Lásd erről bővebben a „Jogtudományi szemlé“-­­ nek 1876-ik évi foly. 2-ik köt 162—3 és 210-ik köv. s lapj hol az ily foglyokkali bánásmódra vonatkozó porosz 1 miniszteri rendeletek is foglaltatnak.

Next