Magyar Tükör, 1993 (1. évfolyam, 2-11. szám)

1993-05-26 / 11. szám

M­ájus 11-én ért véget a Budapesti Történeti Múzeumban az Emigrá­ció a hazáért című kiállítás, amely­nek az volt a célja, hogy a hazai közönsé­get tájékoztassa a nyugati emigráció több évtizedes tevékenységéről. Az egyetlen teremben összegyűjtött anyag az emigrá­ció történetének csak igen szerény töre­dékét mutatta be. A hazai polgár a diktatúra évtizedeiben a nyugati emigrációról csak ferdítéseket, gyalázkodásokat hallhatott, a mostani kiál­lítás ezzel szemben csupa pozitívumot so­rolt fel, és egészen nyíltan azt a gondolatot sugalmazta a látogatónak, hogy a Nyugat­ra kivándorolt magyarság lánglelkű haza­fiak tömege lett volna, akik egyébre sem gondoltak, mint az elhagyott haza szabad­ságára, a magyar kultúra ápolására és ter­jesztésére, szervezeteik pedig tudatos emigrációs politikát folytattak, amely vég­eredményben hathatósan hozzájárult a rendszerváltozáshoz. Igyekeztek asszimilálódni Mint általában minden kérdésben, az emigráció megítélésében is az igazság va­lahol a középúton kereshető. A kiálítás magyarázó­ feliratai közül sem hiányzott az a már számtalanszor is­mételt rendkívül hatásos szólam, amely szerint 1956-ban és az utána következő évek­ben 200 ezer magyar a „lábával szavazott" a kommunista rendszer ellen, amikor elhagyta Magyarországot. A valóság prózai tényei ezzel szemben azt igazolták, hogy az eltá­vozók döntő többsége kivándorló volt, akit a jobb megélhetés utáni vágy űzött el hazájából. Közülük igen sokan csak addig tartották magukat magyarnak, amíg ebből anyagi előnyeik származtak, utána igyekeztek minél előbb teljesen asszimilálódni a befo­gadó országban. Politikával keveset tö­rődtek, magyarságukat legfeljebb csak annyiban tartották, hogy időnként megje­lentek egy magyar bálon vagy ünnepélyen. Az emigráns szervezetek tagsága is több­nyire lecsökkent néhány személyre, akik örökös elnökök, főtitkárok és pénztáro­sok szerepében tetszelegtek önmaguk és a befogadó ország hatóságai előtt. Ha időnként összegyűltek, fontoskodó hatá­rozatokat tartottak, üdvözlő táviratokat küldözgettek állam- és kormányfőknek, és ha erre a sajtóirodától formális köszö­nőlevelet kaptak, ezt úgy könyvelték el, mint „emigrációs politikájuk" eredmé­nyét. Emigráns politika ugyanis, amely a vi­lágpolitikát és Magyarország helyzetét vala­miképpen befolyásolhatta volna, nem létezett. A hidegháborús évek elmúltával a külföl­di szervezetek megszüntették a támoga­tást az emigráns bizottságok számára, így ezek, ha még továbbra is léteztek, csak magánjellegű asztaltársaságok szintjén működtek. Néhány kétes múltú politikai kalandor is megjelent ezekben a körök­ben, aki valamiféle karriert szeretett vol­na a jelenben vagy a távolabbi jövőben a maga számára kiharcolni. Egységesen ez a „politikai emigráció" már csak azért sem volt képes fellépni, mert valamennyi különböző irányzatot képviselt, és az egyes csoportok egymás ellen is ádáz harcokat folytattak. A budapesti kiállítás anyaga elsősorban a keresztény és jobboldali szervezetek te­vékenységét igyekezett kiemelni. Ez lát­szott az emigráns sajtótermékeket bemu­tató táblán is, ahol Kéthly Anna Népszava című lapján és a londoni, majd későbbi párizsi Irodalmi Újságon kívül kizárólag „keresz­tény" és erősen jobboldali lapok fejlécei sora­koztak. Olyan apró kiadványok is, ame­lyekből csak egy-két szám jelent meg sok­szorosított eljárással, viszont a 25 évig megjelenő semleges és józan bécsi Ma­gyar Híradó és utódja, a Bécsi Napló fejléce hiányzott az ismertetésből. Termé­szetesen az egyetlen ma is létező napilap, az izraeli Új Kelet sem jöhetett számítás­ba, továbbá a rendkívül gazdag izraeli magyar nyelvű sajtótermékek említése, mivel ezeknek kiadói nem keresztények voltak, nekik tehát a kiállítás rendezőinek nézetei szerint nem lehetett helyük a „ha­zafias" emigráns sajtótermékek sorában. A Duna és a Nemzetőr Két lap, a müncheni Nemzetőr és a svájci Duna azonban többször is szerepelt. Mindkettő mint lényeges, vezető sajtóter­mék. Kecskési-Tollas Tibor, a Nemzetőr kiadó­ja és szerkesztője kétségtelenül említésre méltó alakja volt a nyugati magyar emig­rációnak. Költőt lehet nála különbet is ta­lálni a magyar irodalomban, propagan­distát és szervezőt azonban még lámpás­sal is aligha. Bejárta az egész világot, min­denütt előadásokat, költői esteket tartott a magyar forradalomról és mindenhol pénzt gyűjtött. Csodálatos módon min­dig telt neki a világkörüli utazásra és a be­vételből nemcsak lapját tudta fenntartani, hanem magának és családjának kényel­mes életet biztosítani, anélkül, hogy egyéb polgári foglalkozást választott vol­na magának. Róla elismerően el lehet mon­dani, hogy a magyar forradalom világutazó vigéce volt, akinek sohasem ürült ki a pénztár­cája. A svájci Duna kiadója és szerkesztője Gilde Barnabás, az egykori katonatiszt, ahogy mondani szokás, nem tudta saját árnyékát átugrani. A hatvanas években még nyíltan nemzeti hősnek nyilvánította Szálasi Ferencet, kiadta Bárdossy László emlékiratait. Később már szerényebb lett, de a vérgő­zös nacionalizmustól nem volt képes el­szakadni. Alig néhány éve még közölte egy dél-amerikai magyar asszony nyilat­kozatát, aki azt bizonygatta, hogy gyer­mekei jobb magyarok lesznek, ha egy szót sem tudnak magyarul, mivel a magyar nyelven keresztül megfertőzné őket a kommu­nizmus! A lap, amelyet kiadója már Ma­gyarországon is terjeszt, nincs megelé­gedve a hazai rendszerváltozással, a Nemzetőrhöz hasonlóan kárhoztatja a sajtószabadságot és nyíltan Csurka Istv­án irányzatával szimpatizál. A rendezők a je­lek szerint ennek a lapnak különösen fon­tos jelentőséget tulajdonítottak az emig­ráció hazafias és politikai életében. Sok mindent lehetne még említeni nem egy magyar emigráns szervezet viselt dolgairól, amelyek neve büszkén szere­pelt a kiállítás résztvevői között, mint olyan csoportosulás, amely évtizedeken át a magyarság függetlenségéért harcolt az elnyo­mók ellen, a valóságban azonban egészen más dolgokkal foglalkozott. Ezek a történetek azonban aligha férnének bele egy kiállí­tásról írt cikk keretébe. A hazai közönség, amely eddig csak rosszat hallott a nyugati magyar emigrá­cióról, ezen a kiállításon egy pillantást vethettek az érem másik oldalára is, a tá­jékoztatás azonban, amit kapott, ugyanolyan egyoldalú volt, mint a kommunisták rágal­mai, csak éppen ellenkező előjellel. Vezényi Pál A VÉLEMÉNY SZABAD ISMÉT EGYOLDALÚAN AZ EMIGRÁCIÓRÓL EGY KIÁLLÍTÁS TANULSÁGAI Keresztény és jobboldali MAGYAR TÜKÖR 7

Next