Magyar Ujság, 1871. február (5. évfolyam, 26-48. szám)

1871-02-14 / 36. szám

E delegationaire etiquette igazán nagyon finom. Az osztrák delegátió múlt héten itt tar­­tó zárülését , viszonzásul a magyar delegátió Bécsbe hivatott meg hogy tartsa zárülését. Milyen udvarias emberek ! Csak kár, hogy az utazási költségeket minekünk kell fedez­nünk . Egyébiránt ez egész dolog még titok — s magam is csak úgy beszélem el a közönségnek, hogy titokban tartsa legalább holnapig. Talián Ná­c­z­i. S­iegyesélet. Mohács, febr. 5-én 1871. Tisztelt szer­kesztő ur! A királyi táblának Ferenczy Sán­dor szentesi ügyvéd és kartársam ellen hozott ítéletét egyedül a „Magyar Újság” I. évi 28-ik számából olvastam, és e közleményre alapítom az ítélet szövegének hitelességét, megjegyezve még azt is, miszerint azon véleményben va­gyok, hogy ez ítélet a legfőbb tszk által mind­eddig nem lön felülbírálva. Midőn tehát polgári kötelességem ösztönét követve ez ítéletet a jogtudomány elméletéből s törvényeink és törvénykezési gyakorlatunk szempontjaiból indulva ki, figyelmem tárgyává teszem, elmélkedéseimet az ítéletnek a feneb­­biek szerint közlött szövegére alapítom. Az ítélet megállapítja a hűtlenségnek az I. 13 és 14-ik czimében, az 1556 : 23 és 1723 : 9 tczikkekben bünösitett tárgyi tényál­­ladékát következő indokokon, a) mert alperes az országgyűlési képviselő választás alkalmából, a választók gyűlésében, a népet, az 1867 : 12 tcz. ellen lázitotta, elmond­ván,­­ hogy Magyarország ez által beolvasz­tatott Ausztriába, függetlenségét elvesztette, hadereje Ausztria birodalmi suprematiájának visszaszerzésére fog használtatni,­­ hogy Ma­gyarország akadályoztassa a Lajtán inneni né­peknek Németországhoz csatlakozási törekvé­seit s ekként Ausztria felbomlását, Magyaror­szágnak Ausztriátok elszakadását, — ne segítse Ausztria erősbitését, — hogy az ausztriai csá­szárság Magyarország fenállásával összefér­­hetlen. b) mert a fenebbi czélokból, minden ároni törekvésre és munkálódásra hívta fel, illetőleg lázitotta a választókat, c) mindebből azt következtetvén, hogy al­peres a népet a törvény tekintélye, az 1867.12 tczikk és a pragmatica sanctió ellen bűnösen lázitotta. Jogi s törvényeinkből merített meggyőző­désem szerint F. S. ellenébe az a, b, és c, pon­tok alatt felhozottakban hűtlenség tényálladéka nem foglaltatik. Magyarország nem ismer örök érvényű tör­vényeket (leges perpetuae sanctionis), hanem a törvények azon azon módon, me­lyen hozattak, meg is változtathatók, eltörölhetők,tehát a tör­vényhozás a törvénytest bármelyik czikkének megváltoztatását és eltörlését kezdeményez­heti alkotmányos utakon, eszközökkel, a ház­szabályok keretében, e czélra többséget sze­rezhet,­­ a választók pedig főképen a képvi­selő választásra kitűzött határidő tartama alatt, véleményük szabad nyilvánításával előadhat­ják a választók gyűlésén mindazon nézeteiket, véleményeiket, érveiket, okaikat, melyekkel azoknak pártot, többséget szerezni törekednek, mely párt és többség által megválasztandó képviselőben azután ugyanazon nézetek, véle­mény, érvek, okok alkotmányos törvény­es kifejezést nyerhetnek. Az ítélet indokaiban felhozott alperesi be­széd, — úgy is miként ott felhozatik, — nem más, mint S. F. véleményének szabad nyilvá­nítása, átalában nem lázitás, különösen nem bűnös lázitás. A zendülés tárgya : törvénysértő erőszakos ellenállást — a lázadás tárgya: a kormány, a hatalom, a törvény, a csend, rend ellen inté­zett erőszakos eszközök egyesítését, csoportosí­tását tárgyazó felhívás és cselekvés,európai jog­fogalmak, tüzetesen a code Napoleon III köny­ve 1-fő czime 2-ik és 4 szakában, az osztr. büntetési törvény 8-ik fejezete 68 és 73§-aiban a legújabb és németországi bűnt, és az európai jelesebb codexekban foglalt össze és idevágó de­­finitiók szerint. Az I. 14. 2 §-a az 1723. 9. tcz. 2-ik §-a hűt­lennek azt mondja, ki „se evidenter erigit et opponit contra statum­ publicum regis et coro­­nae,“ de azt is mondja: haec temere erectio seipsum iuste defendendo, notam afferre non intelligatur.“ Ezen törvényekben szinte világo­san van kifejezve a jogellenes erőszak. Erige annyit tesz a törvénykezési nyilván,mint fellá­zadni; oponere , annyit tesz, mint ellentállni, mihez tettlegesség, ténykedés, cselekvés vagy legalább is kisérlet kívántatik, de beszéd, szó, miknek jogellenes eredmény­e nem volt, sem a lázadás, sem az ellentállás fogalmát nem invol­válja. De legvilágosabb értelmezést ad a I. 14 és az 1723. 9. tcz. 2-dik §-a az itéletben szinte hi­vatkozott 1556. 23 tézik. E szerint Bebek Fe­­rencz és fia György és társai, tehát egy egész factio, hűtlenségért elítéltettek; mert nyilvá­nosan lázadtak, sereget gyűjtöttek; a felség, az ország lakói megtámadásokra a felségnek és az ország törvényes biróinak, midőn meg­idéztettek , megtagadták az engedelmessé­get, előttük nem jelentek meg. A történet pedig részletekben adja elő és igazolja, hogy Bebek Ferencz és fia György 1555-ben Ferdinánd királyuk ellen három íz­ben összeesküvést szerveztek, fegyvert fogtak, a szegényebb nemeseket elnyomták, birtokaik­­tól, miként a velök rokon Csetneki családot is megfosztották, megrabolták s végre Zápolya Isabellához elpártoltak,­­ hogy később 1557- ben a Kendyekkel ez ellen fellázadtak, mig végre Isabella Bebek Ferenczet Perusics Bol­dizsár és Davó Tamás által, orozva meggyil­koltatta, György pedig Isabellától elpártolván ismét Ferdinand pártjára állott. Ily tényekben keresték őskorunk birái a hűtlenséget. Véleményem szerint tehát oly beszéd tar­talma, tegye az bármely törvényczikknek al­kotmányos utáni megváltoztatását tárgyává, mely főképen a képviselőválasztás határidejé­nek tartama alatt, a választókhoz intéztei­k, mennyiben a fenálló törvény ellen alkotmányos uton kívüli jogellenes erőszak alkalmazására nem izgat, nem­ lázit, nem képezheti bűnös lá­zitás tárgyát , ily beszédet bünösitni nem lehet , ily beszéd nem állapit hűtlenségi­­ esetet. Ha pedig azon kifejezésre, hol alperesről­­ állittatik, „miszerint az 1867 : 12. tvczikk . ellen minden ároni törekvésre és munkálódásra­­ hivta fel a választókat“, fektetik a hűtlenség tár­gya tényálladéka, meg kell jegyeznem: miszerint a beszédnek eme e kép szövegek­ ki­fejezései egyáltalában nem zárják ki alperesnek azon jogosan feltehető intenzióját, melylyel ő csak alkotmányos törvényes után kívánta a választók minden ároni törekvését és munká­­lódását a törvény megváltoztatására irányoz­tatok­k­­or. Az Ítélet megállapítja az alanyi tény­állást s kimondja, miszerint a bünösített lází­­tást csakugyan alperes követte el. Az Ítélet indokolásában előforduló,az alanyi tényállást tárgyazó felfogásnál és összeállításnál fenforgó fogyatkozások c­áfolatát feleslegessé teszi a tárgyi tényálladéknak fen kimutatott hiánya. Itt megemlítem, miszerint sokan oly vé­leményben vannak, hogy a „Magyar Ujság“­­ban megjelent s e bűnper alapjául is felvett beszéd fogalmazvány sajtó vétséget tartalmaz­ván, megfenyítése a sajtótörvény szerint es­küd­tszéki eljárás alá esik. Ennek megvitatása nem lévén czélom, abba ezúttal nem bocsátkozom. 3-­or. Az ítélet kimondja, hogy a rendes büntetéstől eltér és Szabadsági fenyítéket al­kalmaz. Tartozó mély tisztelettel kell meghajolnunk a törvényes biró törvényes ítéletei előtt, de midőn a bíró ott, hol a törvény világosan és határozottan halált és vagyonelkobzást rendel a hűtlenre, más a törvény büntető sanctiójától eltérő büntetést szab, hibázik, mely hibát, habár századok törvénykezési gyakorlata tá­mogatná is, a jogosság, a törvényesség az al­kotmányos érdekek, a legfőbb királyi kegyel­­mezési joggyakorlás szempontjaiból menten­nem lehet. Hivatkozom veterán jogás­ainkra, kik szá­zadunk negyedik évtizedében tanúi voltak azon országos indignatiónak, melyet az „if­­jakra“ szabott hasonló hűtlenségi büntetés elő­idézett. Nem kétlem, hogy valamint akkor találko­zott curia bírói között Cs. F-ben a törvény valódi érzelmének és szellemének hű képvise­lője, oltalmazója, úgy az most sem fog hiá­nyozni. A választókat véleményük szabad nyilvá­nításában, főleg a választásra kitűzött határidő tartama alatt korlátozni, hatalmi tényekkel megfélemlíteni, veszélyes kisérlet! Ma az 1867 : 12. tvczikk alkotmányos el­lenzékét sújtaná, holnap a netán doctrinair methodicával iskolailag concentrált kormány­hatalom, a mindenható parliamentarismust vagy tán a korona érdekeinek kedvező, de ébsolet vagy káros törvények alkotmányos utáni meg­változtatását kezdeményező jogos törekvések ellenzékét sújthatja. J ........... K. Országgyűlés. A képviselőhöz 284. ülése február 13-án d. e. J.U­­rasor. Elnök : Somssich Pál ; Jegyzők : Széll, Jámbor, Bujanovics. A kormány részéről jelen vannak : And­­rássy, Horvát, Gorove, Szlávy miniszterek. A múlt ülés jegyzőkönyve észrevétel nélkül hitelesíttetik. Elnök bejelenti a min. elnök tudósítását, miszerint ő felsége gr. Pejacsevics Pétert, a Budapesten székelő közp. kormányhoz tárcza­­nélküli horvát-szlavon-dalmát miniszterré ki­nevezte. A belügyminisztérium jelenti, hogy a porosz kir. b. v. miniszter azon óhajtását fejezte ki, mely szerint a magyar orsz. gyűlés tárgyalási nyom­tatványai egy-egy példányát a porosz urakháza és képv. ház könyvtárai részére megnyerni óhajtaná, hajlandónak nyilatkozván szintén minden ülésszak bezártával ő is cserepéldányt küldeni. Megengedtetik. Komárom megye közönsége a Vág folyó szabályozását sürgeti. Pest város fenyítőtörvényszékének kérvé­nye, hogy a ház engedje meg, miként Guthy Benő képv. ur ellen vizsgálatot indíthasson, a kir. tábla által hozott ítélet folytára bűnszerzés miatt a Dell- Adámi Ágoston fenyitő perben, a mentelmi bizottsághoz tétetik át. Szakácsi Dániel b­mutatja abaujmegyei Erdő-Horváthi, Komlóska, Ó-Uj és Közép-Hu­ta közönségének kérvényét, hogy a legközeleb­bi rendezés alkalmával mind törvénykezés mind közigazgatás tekintetében Zemplén me­gyéhez csatoltassék. Következik a napirend előtt a pénzügyi bizottság részéről három jelentés. Ordódy Pál a pénzügyi bizottság előadója , előterjeszti a jelentéseket Kemény Gábor és társai indítványa tárgyában az erdélyi megyék törvényszéki tisztviselői fizetésének felemelése iránt ; a másik a vallás és közoktatásügyi mi­niszter felügyelete alatt álló alapok 1869-ki zárszámadások tárgyában, végre a miniszter­­elnök által a költségvetés 2-ik cziméhez be­nyújtott előterjesztés tárgyában . Mind a három ki fog nyomatni. Következik a fegyintézetek költségvetésé­nek részletes tárgyalása. A munkácsi fegyintézet, Yukovics Sebő a munkácsi börtönre ki­­vont költségekből egy pár ezer forintot óhajt levonatni. Az igazságügyi m­inisztérium a minap mondott beszédében azt mondja: „ezenkívül télen gondoskodva van arról, hogy közös felol­vasások tartassanak.“­­ róló kérdezi mi módon vannak ezen felolvasások szabályozva? A kül­földi fogházaknál meg van határozva azon órák száma, meddig szabad gyertyának a bör­tönben lenni, mert hiába a börtön sem iskola sem kórház. De továbbá azt mondja a minisz­ter úr, hogy a „lipótvári fegyintézetben 18 tag­ból álló zenekar van, egy másikban pedig 24 tagból álló, és a ki tudja, hogy a zenészét s­altalán a művészet az érzelmek nemesítésére mennyire hat, az nem fogja azt nevetséges tárgynak venni, hanem oly eszköznek, mely a légy­enczek javítását czélozza.“ Ez szomorú­­ a békés polgárokra nézve , mert ha ily vonzóvá teszi­k a börtönt,akkor a bünfenyítés elesik ózdi­jától ; czélja az tudnillik, hogy­ a foglyok a le­hetőségig javíttassanak , de másrészről senki se szeressen fogolylyá lenni, sőt inkább kerül­je a börtönt. Ha azt akarjuk elérni, hogy vidámítsuk a foglyokat, érzelmeiket nemesítsük, akkor ta­lálhatunk erre más eszközöket is. Minthogy ha egy börtönben 18 — 24 ember­­­­ől álló zenekart tartanak, arra pénz kell in­strumentumra és zenetanítóra, még abból is a­mit a pénzügyi bizottság javasolt, még 2 ezer frtot töröltetni kíván. Szilády Áron a fegyházi oktatás és skálá­­zásra vonatkozólag egy pár szót ajánl figyel­mébe miniszter úrnak, mert az azok irányában tartandó változtatás csak előnyére fog válni a fegy­házaknak. A fegyházakban rendes iskolául egyenesen mindenütt a protestáns imatermek szolgálnak, melyek az iskolázási szak előtt és után az ott gyakran összeütköző fegyerm ezek közti szóvál­tásoknak sőt tettlegességeknek szolgáltak szín­helyül. Óhajtaná, hogy­ a tisztelt miniszter úr külön iskola­termek iránt intézkednék, és semmi esetre sem kizárólag egyik vagy másik hitfelekezet imaterme használtassák. A­mi az egyházi szükségletekre felvett té­telt illeti, miután nem csak a tavasi költségve­tésben, hanem a­z az előtti év költségvetésében is az imatermek felszerelésére elégséges össze­gek nem vetettek fel, kéri, hogy valahára az imatermek a szükséges készülékekkel láttas­sanak el. Horváth Boldizsár igazságügymint ígéri, hogy a­mennyiben még egyik vagy másik fegyintézetben külön tantermek nem volnának, törekedni fog az imatermeket a tantermektől elkülöníteni. A­mi Vukovics indítványát illeti, kéri a házat ne fogadja azt el. Szóló a zenét nem mint vigalmi eszközt vitte be a fegyintézetek­be, hanem mint javitó és nemesítő eszközt, és mint olyat, mely az illető fegyenczeknek azon időre, midőn elhagyják a fegyházat becsületes kenyérkeresetre módot nyújt. A fegyházakban czigányok is vannak. Ezeknek természeti haj­lama a zene. Ezen hajlamot elfojtani nem vol­na czélszerű, hanem inkább kiképezni kell azt bennök.­­ Az ellenkező nem volna a büntetés czéljával megegyeztethető. A zene nem vigalmi eszközül használtatik; ők minden héten bizo­nyos órákon taníttatnak erre vagy arra, hanem azért ezek ugyanannyi munkát tartanak tel­jesíteni mint a fegyháznak többi tagjai. A pénzügyi bizottság által javaslatba ho­zott összeg elfogadtatik. A munkácsi fegyintézetről szóló többi téte­lek a pénzügyi biz. jelentése szerint észrevétel nélkül elfogadtatnak. A váczi fegyintézet kiadási rovata 167500, a bevétel 21500 írttal elfogadtatik. A lipótvári, illavai, sza­mosujvári és Mari­­­nostrai fegyintézetek költségei a p. n. bizottsá véleménye szerint elfogadtatnak. A nagy­enyedi fegyintézetnél K­e­m­é­n­y István dr. az igazgató 1200 frtnyi fizetését, minthogy többi fegyintézet igazgatók fizetései emeltettek, 400 írttal emeltetni kéri és ez iránt módositványt ad be. Horváth Boldizsár igazságügyminiszternek a módosítvány ellen nincs kifogása. Tisza K. emlékeztet a ház tavali határoza­tára, hogy oly összegeket, melyeket sem a mi­nisztérium sem a pénzügyi bizottság nem ja­vasol, rögtön ne szavazzon meg, hanem ha he­lyén látja, tudósítsa a minisztert, hogy a maga rendes útján előterjesztést készítsen. A többség elfogadja és Kemény István mó­­dosítványa szerint 1600 frtot szavaz meg. A nagy­enyedi fegyintézetnél megszavazott összeg 27100 frt. A bevételnél a második rovatban a gyári és dolgozó intézetek után előirányzott 200 frt helyett 2200 vetetik fel jövedelműt, és így az összes bevétel 2240 frt. Állami fogda Váczon összesen 11,400 frt összeggel elfogadtatott változatlanul. Vegyes kiadások 3000 frt. Következik a telekkönyvezés. Központi telekhivatalra 9760 frt szavazta­tott meg. Magyarországi telekkönyvi kirendeltség 90000. Elfogadtatik. Erdélyi telekkönyvi kirendeltségek. Bem­dikty Albert a lefolyt sok időhöz és felemésztett nagy pénzösszeghez nézve kevesli a nevezett telekkönyvi igazgatóság által elért eredményt. A lefolyt több évi munkálkodások után egész Erdélyben csak is egy megye és 3 város,­.i. Kolosmegye, Kolosvár,Szamosújvár és Segesvár biz rendezett telekkönyvi tanácscsal. Ezen eredménytelenségnek oka az,hogy egy telekkönyv vezetési igazgatóság egész Erdély gyors telekkönyvezésére nézve elégtelen. Ezen egy igazgatóság jelenlegi szervezete mellett nem 2—3 de , sőt több év lefolyása alatt sem lesz képes egész Erdély telek­­könyvezését correct alapossággal bevégezni. Erdély délnyugati részeinek telekkönyve­­zésére egy 2-ik telekkönyvezési igazgatóság azonnali kiküldését kéri S Hunyad megyébe. Horváh Boldizsár igazságügymin. Miután Benedikty is elismeri,hogy a telekkönyvezés Er­délyben azért megy lassan,mert temérdek apró parcella van, a helyszínelők létszámát kell sza­porítani, nem pedig a telekkönyvi igazgatá­sokat. Egyébiránt mi az eredményt illeti, a t. képv. ur nem volt a szükséges adatok birtoká­ban, s azért a telekkönyvezési munkálatok mai állásáról ad szóló felvilágo­tást, úgy Ma­gyarországon mi­t Erdélyben, s ezek nyomán azon helyeken is, hol eddig nem történt, még ez év folytán meg fognak a hely­szinelési mun­kálatok indíttatni, úgy hogy az összes hely­színelés egész Erdélyben 1873 év végén be lesz fejezve és 1874-ben már a telekkönyvek is s­ terveztetni fognak. A ház áttér az egyes tételekre. Első rovat: 300,000 frt. A pénzügyi bizottság 3400 frt kivételével, melyek itt elfogadását ajánlja, a többit a rendkívüli költségvetés illető rovatá­ba indítványozza áttételni. Az in­dítvány elfo­gadtatik. A 3. és 4. tételek megjegyzés nélkül elfo­gadtatnak. Nyugdíjak 87,300 frt.Elfogadtatott. Következik a rendkívüli költséglet.A codi­ficationalis munkálatokra 50,000 frt. A pénzügyi biz. ezen tételt az igazságügy­­, min. tárczájából a miniszterelnök tárczájába­n áttenni, és abból 15000 frtot levonni javasol. Perczel Béla helyesli egy külön codifica­­tionális osztály fellrtását, de ezt az igazság­ügyminiszter vezetése alatt meghagyandónak tartja. Az egész 50000 forint megszavazását szükségesnek tartja. Ghyczy Kálmán előtt a főkérdés az, vajjon ezen összeg megszavaztassék-e vagy­ nem, és mily alakban mily módon szavaztassák az meg. Eddig az igazságügyminiszter saját ma­ga nevében lépett a ház elé és kivánt előbb 10 azután 15 ezer forintnyi összeget saját tár­­czája számára a codificationális munkálatok költségeire. Most az igazságügyminiszter nem csak a saját maga reszére, hanem a többi mi­nisztériumokban is folytatandó codificationális munkálatok számára 50.000 forintot kér meg­szavaztatni, és előterj­sztésében világosan ki­jelenti, hogy ezen összeg a minisztertartanács határozata folytán felállítandó külön codifica­­tionális osztálynak szervezetére fog fordit­­tatni. A minisztérium a törvények szerkeszté­sére nézve az eddigitől eltérő eljárást akar követni s e ezélrt 50.000 forintot kivált a ház által megszavaztatni ; de hogy minő eljá­rást, minő módot akar követni, minő eszközt akar felhasználni, azt a minisztérium eddigelé vagy maga sem tudja, vagy legalább velünk közölni nem akarja. (Helyeslés Lialfelől.) Bizonyos, hogy a törvényjavaslatok, amint eddig a ház elé terjesztettek, sem szerkesztő­sökre sem irályokra, sem azon sorrendre nézve nem feleltek meg az eziránt támasztható igé­nyeknek. Szükséges tehát, hogy a tvjavaslatok szer­kesztésére, s azon sorrendre nézve, mely sze­rint azok a ház tanácskozásai alá bocsátandók, az eddigitől lényegesen eltérő, jobb és c­élsze­­rűbb mód követtessék. A czélt, a­melyet a minisztérium e tekin­tetben magának kitűzött, üdvös, helyes, de a kérdés súlypontja nem a minden oldalról a he­lyeselt czélr­ak kitűzésében, hanem czél elér­hetésére azon közeg­ek szervezésében rejlik, melyet a minisztérium e czélra felhasználni kíván. A codificationális munkálatok teljesítésére nézve különféle eljárások lehetségesek. Némelyek azon véleményben vannak, hogy a codificationális munkálatok legjobban úgy készíttetnek el, ha azoknak elkészítése egyes, kitűnő szakférfiakra bizatik. Ha valamely készí­tendő törvénykönyvnek alapelvei akár a minisz­térium, akár az országgyűlés, akár valamely oly testület által meg vannak állapítva, mely­nek keblében az eltérő nézetek és érdekek közt kielégítő eszmecsere lehetséges, akkor az ily törvénykönyvnek részletes kidolgozása egyes kitűnő szakférfiakra, ha találhatók, si­kerrel bocsáttatik. De ez esetben is szükséges lesz az elkészült munkát más különböző érdekű és viszonyú férfiaknak előleges megbírálása alá bocsátani, mielőtt az országgyűlés tanács­kozása elé terjesztetnének, mert egy nagy or­szágban az élet viszonyai, a körülmények, me­lyekre a törvények alkalmazandók, oly válto­zatosak, hogy azoknak csak nagyobb részére is egyes egyénnek reflektálni csaknem lehe­tetlen. Van e részben még más gyakorlati nehéz­ség. Kitűnő szakférfiak csak kivételesen talál­tatnak, azért általánosan azt állítani nem le­het, hogy a rendszeres törvénykönyvek úgy készíttetnek legczélszerűbben , ha azoknak kidolgozása egyes szakférfiakra bizatik. Mások azon véleményben vannak, hogy a codificationális munkálatok legczélszerűbben úgy készíttetnek el, ha azoknak kidolgozása az illető tárgyra nézve illetékes szakférfiak testületére bizatik. Hogy szak­férfiak hozzájá­rulása nélkül nem lehet rendes codificationális munkálatot készíteni, az minden kétségen kívül áll.De a szakférfiak az,egyoldalúságtól nem minde­dig menekülhetnek. Ők beleélik magukat szak­májukba, az iránt gyakran elfogultságig rész­­t­rehajló előszeretettel viseltetnek, s azért ha a­­ codiec­­tionalis munkálatoknál sikerrel aka­runk haladni, nem csak az illető szakférfiakat és azoknak is eltérő nézeteit és véleményeit, ha­nem más a tárgyban érdekelteket is meg kell hallgatnunk. Vannak továbbá kik azon elvből indulnak ki, hogy a törvényhozás elé hozandó törvény­­javaslatok jóságáért a felelősség az illető szak­minisztériumot illeti első­sorban, tehát az illető szakminisztériumban kell a codificationális munkálatá­nak elkészülniük. De az illető szakminisztériumra nézve is­­ áll a­mit az egyes szakférfiakról mondottam, s hogy az egyoldalúság hibájától nem mindig­­ menekülhetnek. Az egyes szakminisztériumok­­­ban készült munkálatokra tehát előbb mint- t sem országos tárgyalás alá vétetnének, befo­­­­lyás engedendő más minisztériumok képvise­lőinek, s más érdekek ismerőinek. Ha ez után haladunk, akkor nem fog meg­történni, a­mi már megtörtént, hogy például az igazságügyminiszter az úrbéri törvények közt mást javasoljon a kőszénre nézve, és mást ter­vezzen ugyanazon tárgyban a földművelési mint a bányatörvényben , nem fog megtörténni, a­mi szinte megtörtént, hogy az árva és gyámható­ság az igazságügyminisztérium törvényjavasla­tai szerint a rendes bíróságok hatásköréhez tar­­■­toznak , a belügyminisztérium törvényjavaslata­­ szerint pedig a törvényhatóságok közigazgatási hatáskörébe soroztassanak,úgy nem fog megtör­­­­ténni,hogy ugyanazon országgyűlés, mely a ke­­­­rületi táblákat az igazságügyminiszter javasla­tára eltörölte ugyanazon kerületi táblákra a­­ pénzügyminiszter javaslatára oly r­endőket ru­házzon, mely­ek a kerületi táblák megszünte­tésével bíró nélkül maradtak, és ez által meg van c­áfolva azon vélemény is, hogy a codifi­­catió igényeinek elég lesz téve, ha a tábbi minisztériumok kebelében készített törvényja­vaslatok az igazságügyminisztériummal, és annak közegeivel közöltétnek előbb, mintsem az országgyűlés elé terjesztetnének. Itt áttér szónok annak elemezésébe, miért nem tartja czélszerűnek a törvényeknek országgyű­lési bizottságok által történő kidolgozását. Az 1848. III. tcz. értelmében felállítandó államta­nácsot nem helyesli, de nem ellenzi, hogy a minisztériumnak alárendelendő codificationális osztály állíttassák fel, és így végzi. A codificationális munkálatoknál követen­­­­dő eljárás minősége, az arra nézve haszn­álandó közegnek szervezése tehát egyáltalában nem­­ közömbös, hanem nagyfontosságú közérdekű országos ügy, és épen azért, mert ilyen, az csu­pán miniszter­tanácsi rendelettel nem szabá­lyozható,­­ nem az orszá­gyűlés megvoatása és megbírálása alá tartozik, sőt a­mennyiben a létező törvény megváltoztatása is szóba jöhetne talán törvény útján lesz szabályzandó. Ezek folytán következő határozati javaslatot ad be : Hatá­sza­i javas!;) . Terjessze a minisztérium elé azon eljárás tervét, illetőleg azon közegnek szervezetét és költségvetését, me­yly­el a codificationális mun-­­­álatokat jövőre teljesíteni szándékozik, s a ház, ha a szervezést czélszerűnek találandja, az arra szükséges költséget készséggel meg fogja szavazni, e nélkül a tárgyalás alatt levő rovatban kivont összeget nem szavazhatja meg.Bársedényi Ede a pénzügyi bizottság véle­ményét ajánlja a háznak elfogadás­ra. Alás­­ássy Béla azt vizsgálja vájjon a codi­­ficationális bizottság eleget tett-e a reform szük­ségének, és vájjon azon törvények, melyeket a codificationális bizottság és a miniszter az or­­szággyűlés elé­ terjesztett ezen javaslatokban Hibázik a logikai rend. Minden jó igazságszolgáltatásnak alapját kétségkívül a polgári és büntető törvénykö­nv képezi. A törvénykezési eljárás s a bírák ki­nevezése az épület tetőzetét képezi. Itt meg­csinálták a tetőzetet, de az alapot nem csiná­ták meg. Azt mondta ugyan a polgári és büntető tör­vénykönyvről, hogy a codificatio rendkívü­li nehézséggel jár. És úgy tapasztalom,hogy Ma­gyarországon jelenleg minden igen nagy ne­hézséggel jár. Minden dolognak nagy feneke­t szeretünk keríteni, és vannak bizonyos szak­emberek, kik maguknak okvetlenül a csalha­­tatlanság eszméjét követelik. Ennélfogva min­den igen nehéz. Sokkal könnyebb most jó polgári és büntető törvénykönyvet készíteni, mint volt ezelőtt 65 évvel I. Napóleon idejében. Mert azóta már nincs állam az európai continensen, melynek büntető és polgári törvénykönyve nem volna. Csak a nemzet szokásait kell ezen törvény­­könyvekbe lefektetni s az elvekhez alkalmaz­ni. Semmi újat nem fognak önök feltalálni, és még van jó törvénykönyv, mert hiszen az igaz­ság eszméje örök. Második követelménye a logikai rendnek az, hogy a törvényhozásnál hol törvények el­töröltetnek, azok más törvények által pótol­tassanak. Ez ismét nem történt. Mert midőn a botbüntetés eltöröltetett, nem gondoskodott ezen büntetés pótlásáról. Áttér arra, hogy ná­lunk a büntetések nem eléggé szigorúak mint más országokban. A minisztérim officinájából kikerült törvények ellenkeznek a jog elveivel, ellenkeznek egymással. A pénzügyi törvény­ek, tisztán absolutistikus jellegűek, a megyei, községi és vadásztörvényjav, arisztokratikus, a szőlő­váltsági törvény socialistikus jellegűek. Nem fogadja el sem a codificationális bizott­mányt, sem Ghiczy indítványát, hanem az ál­lamtanácsot pártolja. Hoffmann Pál az eredeti összeget az igaz­ságügym­­niszteri tárc­a számára szavazza meg. Elnök jelenti, hogy a miniszterelnök érte­sítése szerint belügyminiszterré Tóth Vilmos államtitkár, vallás és közoktatási miniszterré Pauler Tivadar neveztettek ki. Stanesku Imre csak akkor szavazhatná meg az összeget, ha előbb a tervezet bemutat­­tatnék, jelenleg azt nem szavazza meg, hanem szavazatát akkorra tartja fel. Sim­ity Gergely utólagos beszámolás mellett az illető minisztereknek megszavazza a kért ös­zeget. Vidliczkay József hosszabb beszédben pár­tolja­ Ghiczy K. hat javadatát. Ülés vége 2 óra 15 perczkor. MAGYAR UJSÁG 1871. FEBRUÁR 14 K . S f­ö­­­d. Angolország. úgy látszik, hogy az angol parlament tevékenysége nagyon élénk fog lenni. A kormány s a parlament két év óta a törvényhozás terén legtöbb tevékenységet fej­tett ki ír ország irányában, ez alatt pedig mind a helyzet, mind a pártok állása tetemesen meg­változott. „Igazságot Írország számára“, ezt mondá a választások alkalmával Gladstone s a többséget e szavakkal a maga részére hóditá. Míg e programm valósításán dolgoztak, a pár­­tok állása meg volt határozva. E ma ma már be van fejezve s a választások alkalmával tett nyilatkozataik folytán Gladstone hivei közé tar­tozott parlamenti tagok az elhatárolás szabad­ságá­t ismét visszanyerték s uj állást foglalhat­nak el. Ha továbbá figyelembe vesszük, hogy az utolsó ülésszak vége, vagyis az ír kérdés be­fejezte óta a kabinetnek kifelé tanúsított inga­dozó­s határozatlan politikája a kedélyeket nagy mérvben fölizgató, úgy el lehetünk rá készülve, hogy heves viták fognak folyni a kül­ügyeket illetőleg a parlamentben, habár a­z ellenzék­i konservatívok még most nem is ad­­n­a magukról életjelt. A pártok támadásának főtárgya a hadsereg szervezetének terve leend, melyet a hadügymi­niszter a H­áz elé fog terjeszteni. A többire nézve a parlament még a múlt évben beter­jesztett s elintézetlen tárgyakkal fog foglal­kozni. Első sorban áll a parlamenti s községi választásoknál behozandó titkos szava­zat. Ott van azután az oxfordi s cambridge-i egyetemeken a vallási korlátozásoknak el­törlése, mely sok zavarra adott alkalmat, mi­után azon tanuló, ki Cambridge-ben az évi ver­senynél csak legközele­b a jutalmat elnyerő, az azzal egybekötött adomán­yokat nem élvez­hető, mert nem volt az állam-egyház tagja. Végre a fordkanc­ellár a törvénykezés refor­málása végett beterjesztett javaslata szintén tárgyalás alá kerül. Írország a folyó évben né­mileg a háttérben fog maradni, mindamellett a zöld szigeten mindeddig uralkodó s annyira bo­­szantó intézkedéseket tartalmazó házassági törvény, valamint a közoktatást illetőleg, úgy­szintén az ír honvédelem újjászervezése iránt fognak törvényjavaslatok beterjesztetni. Francziaország: Bordeaux-i táviratok jelen­tik, miszerint az egyes megyékből jött tudósí­tások szerint a választások a köztársaság javára ütöttek ki. Az orleansisták nagy számmal lesznek képviselve, a kormány mégis azt te-

Next