Magyar Ujság, 1899. április (8. évfolyam, 91-119. szám)
1899-04-01 / 91. szám
l tek. Éjjel Mataafa hívei erős támadást intéztek a város ellen és három angol matrózt megöltek. Az angol őrség tévedésből megsebesített két angol tengerészkatonát. Egy amerikai őrt megöltek az állomásán. A bombázás 8 napig tartott. A »Royalist« sok városi lakost vett fel. Sokan elutaztak Szamodból. Hány lakos esett el, azt még nem tudják. A »Porpoise« britt hadihajó szintén részt vett a bombázásban. Az Apiától keletre és nyugatra fekvő falvakra lövöldözött és sok naszádot fogott el. Az angolok és amerikaiak együtt harczoltak. A németek ellen nagy az elkeseredés. Egy angol és egy német alattvalót elfogtak kémkedés miatt. A »Taurauga« angol hadihajót, amely hír szerint útban volt Tonga felé, a Fidsi-szigeteknél megállították. London, márczius 30. A Morning rost írja: Megint az előtt a kérdés előtt állunk: van-e joga Kantz tengernagynak és segítőtársainak Számoa ideiglenes kormányát elmozdítani vagy sem. Nekünk most is az a meggyőződésünk, hogy a berlini szerződés rendelkezéseit a német érdekek hathatósabb megóvása szempontjából revideálni kell. De nem szabad angol matrózokat könnyelműen föláldozni csak azért, mert az egyik fekete király jobban tetszik az angol konzulnak, mint a másik. A Standard írja: Az apjai német hatóságok, amelyek a lázadó kormányt fölbiztatták a végletekre, súlyos felelősséget vállaltak magukra. Nem igen valószínű, hogy támogatásra találnak, amikor a londoni, berlini és washingtoni kormányok között békülékeny hangon folynak a tárgyalások. A Daily Mail úgy vélekedik, hogy a végleges megegyezésnél, amelynek most Számodban létre kell jönnie, Németország kívánságait illő figyelemben kell részesíteni. Németország nemrégiben bizonyítékát adta Anglia iránt való baráti érzelmeinek, Angliának tehát igyekeznie kell ezt a barátságot becsülettel és tisztességgel viszonozni. Németország barátsága egyik támpontja Anglia külpolitikájának. A Dohány-utczai templom eltolása. -- Krmholz építész terve. — Budapest, márczius 31. A Wesselényi-utcza meghosszabbításával tudvalevőleg a Dohány-utczai izraelita templom teljesen kiesik az útvonalból. Ezen a bajon akar segíteni Krumholz építész, ki részletes tervet dolgozott ki, miképen lehetne a templomot a mostani helyéről eltolni. Az érdekes tervet az alábbiakban ismertetjük : A pesti izraelita hitközség szép és nemes stílusban épített gyönyörű temploma a Dohányutczában oly kedvezőtlen helyen van, hogy a templom méltósága kívülről csak igen kis mérvben jut kifejezésre és a szemlélőben önkéntelenül is a mellőzés érzetét kelti fel. A mai modern időben igen előkelő és nemes ízlésre valló vonás az, hogy a monumentális épületeket, de különösen a vallási céllokra szolgálókat, oly helyekre építik, hogy magasztos czéljukat már helyükkel és helyzetükkel, kívülről is fényes módon érvényre juttassák. Sajnálkozva látjuk azonban, hogy a Dohányutczai izraelita templom kedvezőtlen elhelyezése ezeknek a modern nézeteknek oly kevéssé felel meg! Mindezeket alkalomszerűleg említjük fel, mert épen most, a Wesselényi-utcza megnyitásakor, rendkívül kedvező alkalom nyílik a helyzetnek aránylag csekély költséggel való helyes megváltoztatására, miáltal ez a magában is nagyszerű templom oly előnyös és imponáló helyzetbe jutna, melylyel a legtúlzottabb igényüeknek tetszését is megnyerné. A templom az új helyen nemcsak tökéletesen szabad és a templom nagyszerűségét érvényre juttató területen volna, hanem ezenfelül magasztos és fenséges czéljának is megfelelő domináló helyzetet foglalna el. A műszaki tudományok fejlődése lehetővé tette a legnagyobb és legnehezebb épületeknek távolabbi helyekre való továbbmozgatását és felemelését, anélkül, hogy ez a helyváltoztatás az építménynek magának csak legkevésbé is ártalmára válna. A továbbmozgatást egyrészt a jövedelmezőség kérdése, — szóval az anyagi haszon, — másrészt azonban magasabb ideális eszmék,— mint a jelen esetben a vallásos kultusz, — tehetik szükségessé. Ez utóbbi esetben is azonban a nagyszerű munkálatok végzésével felmerülő költségeknek az elérendő eredménynyel kedvező arányban kell állaniok. A templom jelenlegi helyéről 16'7 ölnyire (— 31'7 m.) az uj Wesselényi-utcza vonalába volna tolandó. A felszabadult hely a régi templom helyén körülbelül 674 négyszögölnyi építési teleknek használható fel, melyet egy 8 öl (— 15 m.) széles utcza választana el a templomtól. Ily módon a templomtól jobbról és balról két egyenlő széles utcza határolná és a templom ezenfelül a Dohány-utczában is körülbelül 13 öllel (= 216 m.) hátrább állna. Ez az elrendezés a templomnak igen kedvező és hatásos képet nyújtaná és egyúttal annak megfelelő keretet és környezetet biztosít, úgy, hogy a templom teljes arkitektonikai szépsége érvényre juthat. A templomnak Dohány-utczai két mellékszárnya természetesen lebontandó volna. A nagy ünnepélyeknél, tömeges felvonulásoknál úgy a személy-, mint a kocsiforgalomra jelenleg oly czélszerűtlen közlekedési viszonyok az új elrendezés következtében kedvezően szabályoztatak, mert egy igen kényelmes kocsi-előhajtó vezetett tervbe és az új előudvar is igen jó kocsi-felállítást tesz lehetővé. Ez a terv annyival is inkább keresztülvihető, amennyiben nemcsak az ideális srélek tartottak szem előtt, hanem az összes építési telkek gyakorlati értékesítése is figyelembe vétetett a tervezet készítésénél. A négy, ma még beépítetlen, parazella az új Wesselényi-utczában 79237 négyszögöl területben megszerzendő lesz, ezzel szemben pedig a tervben látható egyik hasonértékű parcella 674 négyszögöl terjedelemmel értékesíthető volna, úgy, hogy térkülönbség gyanánt 118 négyszögölnyi terület mutatkozik. Ezenkívül 600‘27 négyszögölnyi utczai telek értékesítése is számításba jön és biztosra vehető, hogy a városi tanács, tekintettel ennek a szabályozásnak kiválóan kulturális czéljára, mely egyúttal a város szépítéséhez is jelentékenyen hozzájárul, az átengedésért tekintélyes összegű kárpótlást adna. Azon esetben, ha a városi tanács az utczatelkeket körülbelül 600 □ ölnyi területben nem váltaná meg, akkor ez rácsozattal elzárható és parkozható. A templomnak körülbelül 32 méterrel való eltolási költsége 126.000 írtban állapíttatott meg; ezen számításnál azonban az egész építménynek körülbelül 1 méterrel való felemelése is tekintetbe vétetett, mert a templom emelés nélkül a négyemeletes bérházak frontjában igen alacsony külsővel bírna. Az eltolás költségeihez jön még az új alapozás költsége, valamint egy 1 m. magas kőlábazat felfalazása, a templompadlónak újból való elkészítése és egy ideiglenes fapadló készítése, hogy a tolás tartama alattt az istentiszteletek megtarthatók legyenek és a templom ez idő alatt is zavartalanul használható legyen. Az új építmény hátsó oldalán apsis (hátsó félkörű fülke), a főkapuzatnál pedig nyílt csarnok terveztetett, nagy szabad lépcsővel. Az alapoknak újból való elkészítése portland clement falazatban körülbelül 19.000 irtot tenne ki, úgy, hogy az eltolás tulajdonképeni összköltsége 145.000 írttal számítható. Miután a templom oldalfrontjai mindenesetre majolikával lesznek burkolandók és az előbb említett toldalékok szintén kívánatosak, azért ezen szépítési és helyreállítási munkákért még ezek költsége is figyelembe veendő, ez utóbbiak azonban teljesen a gazdagabb vagy egyszerűbb díszítési vagy szerkezeti módhoz alkalmazkodnak. A dohány-utczai izraelita templom eltolása alkalmával a következő pontozatok volnának figyelembe veendők: A vállalkozók a pesti izraelita hitközség elöljáróságával közösen megállapított óvadékösszeget a vállalkozók által megjelölt 3 budapesti bankház egyikében — és pedig a Magyar általános hitelbank, a Magyar leszámítoló és váltóbank, vagy pedig az Első magyar hitelbanknál — letétbe helyezik. A fizetés az eltolási munkákért következőképen teljesítendő: 75°/o fizetendő, ha a templom sértetlenül az új helyén áll, 25°/o pedig akkor, ha az alapozási és helyreállítási munkák teljesen befejeztettek. Az eltolás tartama 90—120 napban állapíttatott meg. Legkésőbben 50 nappal a szerződés megkötése után a munkálatok megkezdődnek. A tolás tartama alatt — a mennyiben a mélyen tisztelt hitközség ideiglenes fapadlót készíttet, — a templom zavartalanul használható vallás hivatásának. Semmiféle repedés, hasadás vagy másféle sérülés az építményen nem fog mutatkozni és minden berendezési tárgy úgy a templomban, mint a mellékhelyiségekben helyén maradhat.. MAGYAR UJJIRO, 1899. április 1. FŐVÁROS, Budapest, márczius 31. (A főváros üdvözlő felirata az új kormányhoz. Megemlékeztünk két hét előtt arról, hogy a főváros közgyűlése nagy lelkesedéssel vette tudomásul Széll Kálmán miniszterelnöknek az új kormány megalakulásáról szóló feiratát , elhatározta, hogy üdvözlő felíratott intéz a kormányhoz, melyben biztosítja legteljesebb támogatását. A felirat következőleg hangzik: Igaz hazafias örömmel vettük Nagyméltóságodnak ez évi február hónap 26-áról kelt kegyes leiratát, a melyben bennünket ő császári és apostoli királyi Felsége, legkegyelmesebb Urunk és Királyunk által magyar miniszterelnökké történt legkegyelmesebb kineveztetéséről, valamint a többi szakminiszter urak egyidejű legkegyelmesebb kinevezéséről is értesíteni méltóztatott. Amíg egy részről ismerjük azon feladatok fontosságát, melyeket Nagyméltóságod minisztertársaival együtt a trón és haza érdekeinek szolgálatában maga elé tűzött, úgy más részről meg vagyunk győződve arról, hogy ezen föladatokat Nagyméltóságod bölcs vezetése alatt meg is fogják valósítani. Teljes mértékben át vagyunk hatva annak a tudatától is, hogy a kitűzött czélok elérésére, és a feladatok megoldására irányuló törekvésekben, a magyar nemzeti állam kiépítésének és megerősítésének nagy és nehéz munkájában — a vezetéssel megbízott magas kormány mellett az állami élet minden egyes tényezőjének s ezek között elsősorban a törvényhatóságoknak teljes kötelességérzettel és buzgalommal szintén részt kell venniök. A törvények által kijelölt hatáskörünk pontos betöltését eddig is mindenkor kiváló kötelességnek ismertük, ugyanazért, amidőn Nagyméltóságodat és minisztertársait a Felség bizalmából elfoglalt új állásukban teljes tisztelettel üdvözöljük, egyszersmind örömmel használjuk föl az alkalmat annak a kijelentésére, hogy Nagyméltóságodat és a vezetése alatt álló kormányt a Trón és a Haza javára irányuló működésében hazafias készséggel és lelkes buzgalommal fogjuk támogatni, l teszszük ezt annál is nagyobb örömmel és lelkesedéssel, mert Nagyméltóságod magas személyében és az ország szíve a magyar székesfőváros fölvirágzása után mindenkor érzett meleg érdeklődésében megnyugtató biztosítékát bírjuk annak, hogy önkormányzati hatáskörünkben kifejtett és szeretett fővárosunk jólétének és fejlődésének előmozdítására irányuló buzgólkodásunk Nagyméltóságodnak és a magas kormánynak jóindulatú támogatásával mindenkor találkozni fog. Fogadja Nagy méltóságod kiváló tiszteletünk őszinte nyilvánítását. Kelt Budapesten, a székesfőváros törvényhatósági bizottságának 1899. évi márczius hó 16-án és folytatva 17-én tartott közgyűléséből. Halmos János s. k., polgármester. (A földalatti vasút kártétele.) A mikor a földalatti villamos vasutat építették, nagyon sok helyen megrongálták a gyalogút kövezetét. A székesfőváros hatósága kártérítést követelt a vasúttársaságon, amit az nem volt hajlandó megadni. Az ügy a belügyminiszter elé került, aki a fővárosnak adott igazat s a ma érkezett leiratában tudatja, hogy a vasúttársaságot a kár megtérítésében elmarasztalja. (Rózsavölgyi Gyula) alpolgármester és Rényi Dezső főjegyző ma délelőtt visszatért a szabadság idejéről. Mindketten átvették a hivatalaikat. (A főgyűjtőcsatorna). A földművelésügyi miniszter tudomásul veszi, hogy a főváros az óbudai főgyűjtő csatorna építését még az idén megkezdi, a többi jobbparti csatorna összevonását most tanulmányozza. Megjegyzi a miniszter, hogy a jobbparti csatornák főgyűjtője esetleg a kőpart alsó síkja alá is elhelyezhető lenne. Végül felkéri a miniszter a fővárost, hogy az óbudai főgyűjtő csatorna- és szivattyútelepének részletes tervezeteit, elbírálás végett, hozzá terjeszsze fel.