Magyar Vasutas, 1967 (11. évfolyam, 1-24. szám)

1967-08-01 / 15. szám

st MAGYAR VASUTAS A vasutas-vívók sikere a montreali világbajnokságon Még most is sok szó esik a nemrég lezajlott montreali ví­vó világbajnokságról, amely — mint ismeretes — magyar szempontból nem hozta meg teljes mértékben a várt ered­ményt örvendetes viszont számunkra, hogy a magyar színek képviselői sorában a vasutas-vívók nagyon­ jól meg­állták helyüket. Erről beszél­gettünk dr. Nedeczky László­val, a vasutas vívósport szak­­felügyelőjével. Remekeltek a szovjet vívók — A szovjet vívók — kezdte nyilatkozatát — tavaly Moszk­vában még csak behozták az 1955-ös római világbajnoksá­gon elért nagyszerű magyar vívó-sikersorozat „rekordját” az öt aranyérem megszerzésé­vel, most Montrealban viszont a nyolc aranyérem közül hat kiharcolásával túl is szárnyal­ták azt. A magyarok eredményeiről szólva elmondta: vívóink sze­replése általában elfogadható volt, csupán a férfi tőrcsapat távolmaradása a döntőből és a párbajtőröző egyéni verseny­zők sikertelen szereplése je­lent csalódást. Természetes, hogy magyar szempontból na­gyon fájó, hogy a két kard­szám közül egyik sem „fize­tett” aranyéremmel. A ma­gyar sportkedvelő közönség az ilyen kedvezőtlen „fordulatot” nem fogadja szívesen. — De ha már erről a fegy­vernemről beszélünk — foly­tatta — érdemes szóbahozni, hogy a szovjet vívók helyes úton járnak. Az 1950—1951— 1952-es években nagy alapos­sággal „lekopírozták” a ma­gyar kardvívók és mesterek munkáját, s erről az alapról indulva — idegen segítség nélkül — óriási eredményt ér­tek el. Nem vitás, hogy ma a szovjet vívók tekinthetők a klasszikus magyar kardiskola legjobb és legeredményesebb követőinek! A BVSC-iskola neveltjei Szakmai sovinizmus nélkül, büszkék lehetünk a vasutas­vívók kiváló szereplésére. A szóró­számokban az egyéni döntőben résztvettek és ki­válóan küzdöttek vasutasspor­tolóink: Kamuti Jenő dr. ezüstérmes lett férfi egyéni tőrben, Bóbis Ildikó bronzér­mes női tőrben és Fenyvesi Csaba az ötödik helyen vég­zett párbajtőrben. — Érdemes szót ejteni ar­ról, — folytatta a szakfelügye­lő — hogy ők mindhár­man a BVSC vívó­isko­lájának neveltjei. Közü­lük, különösen kellemesen lepett meg valamennyiünket, Bóbis Ildikó, aki egyéni si­kerét betetézte a csapatmérkő­zésen mutatott nagyszerű ví­vásával is. A sorsdöntő küz­delemben tanúsított kiváló helytállása a női tőrcsapat­ban egyetlen montreali arany­érmünket jelentette! Dr. Kamuti Jenőről a szak­­felügyelő így nyilatkozik: — Az egyetemes magyar vas­utas-sport büszkesége. Nagy s­pra emberi adottságaira küzdőszellemére mindig hi­­v­­a­tkozunk a vasutas sportélet­ben. Az előbbiekről szólva még hozzáteszi, hogy Bobis Ildi­kó és Fenyvesi Csaba is az 1955/56-os vívóiskolai tanfo­lyam „gyümölcse”. Ildikó, — az 1948-as londoni olimpián aranyérmet szerzett vasutas birkózó, Bóbis Gyula leánya — az 1956-os „gólyaversenyen” érte el első győzelmét A munkában is helytállnak — Arról se feledkezzünk meg — folytatja dr. Nedeczky László —, hogy mind a három vívónk munkahelyén is tel­jes emberként állja meg he­lyét. Kamuti dr. három eszten­deje a MÁV Kórház sebész­orvosa, Fenyvesi Csaba a baj­nokságok és a világbajnokság felkészülési lázában is kiváló­an fejezte be orvosi tanulmá­nyait, s most felvételét várja a MÁV Kórházba, Ildikó pe­dig a MÁV Magasépítési Fő­nökségnél dolgozik, s lelkiis­meretes munkát végez. E három versenyzőn kívül dicséretet érdemel B. Nagy Pál, a Szolnoki MÁV verseny­zője is, aki — Kamuti dr.-hoz hasonlóan — nagy megbecsü­lésnek örvend a vívó­világban emberi tulajdonságai és kivá­ló küzdőképessége révén. A bronzérmes párbajtőrcsapat­nak az egyéniben ötödik he­lyen végzett Fenyvesi Csabá­val ő is tagja volt. A tőrcsa­patban, amely a hatodik he­lyen végzett, vívott Kamuti László is, aki nem szerepelt tudásához mérten ezen a nagy „vívófesztiválon”. Ha kiváló adottságaihoz komolyabb fel­készülési munka, nagyobb szorgalom párosult volna, bi­zonyos az előzőekhez hasonló, sikeres szereplést könyvelhet­ne el Maros László Dr. Kamuti Jenő Bóbis Ildikó Fenyvesi Csaba KÖSZÖNET A JÓ MUNKÁÉRT A KISZ KB titkárának levele a MÁV Vezérigazgatóságához A KISZ VII. kongresszusán résztvevő vidéki küldöttek Bu­dapestre és visszautaztatása vasúton történt- Dolgozóink di­cséretesen oldották meg ezt a feladatot. Erről tanúskodik az alábbi levél, amelyet a kong­resszus után a MÁV-vezérigaz­­gatóság a KISZ-központtól ka­pott. „A Magyar Kommunista Ifjúsági Szövetség 1967. június 29— július 1. között megtartott VII. kongresszusának előké­szítésében és sikeres lebonyolításában szövetségünk részére nyújtott eredményes segítségükért és rendkívül hasznos köz­reműködésükért ezúton fejezzük ki köszönetünket. Kérjük, hogy a feladatok végrehajtásában résztvevő mun­katársaik és dolgozóik részére szövetségünk köszönetét tolmá­csolni szíveskedjék. Ribánszki Róbert a KISZ KB titkára Nyugdíjas búcsúztató Szegeden és Nagykanizsán Nagykanizsa állomás szak­­szervezeti bizottsága és a munkatársak 10 nyugdíjba vo­nuló dolgozót búcsúztattak az elmúlt héten. A házi ünnep­ségen Tóth János, a szakszer­vezeti bizottság titkára mél­tatta a nyugdíjba vonulók több évtizedes, önzetlen mun­káját, majd köszönetet mon­dott a feleségeknek is azért a segítségért, kitartásért, amit élettársuknak adtak a szolgá­lat zavartalan ellátásához. Az ünnepség után a szak­­szervezeti bizottság a nyugdíj­ba vonulókat és hozzátartozói­kat megvendégelte. Ünnepélyes külsőségek kö­zött búcsúztatták nyugdíjba vonult 30 dolgozójukat Szeged állomás gazdasági és mozgal­mi vezetői a MÁV Petőfi Sán­dor Kultúrotthon­ban. A nyug­díjasokat Nagy István állo­másfőnök és Kasza Lajos szb­­titkár köszöntötte, majd át­adták a munkatársak és a szakszervezeti bizottság aján­dékát. A­­ nyugdíjas búcsúztatón jelen voltak a jugoszláv vasu­tasok küldöttei is, akik Sza­badkáról a XVII. vasutasnap alkalmából látogattak Szeged­re. Lélekjelenlétével életet mentett Július 4-én a 6611-es sze­mélyvonat már kihaladt Kő­bánya-felső állomásról, ami­kor a lépcsőn tartózkodó Ge­­cser Irén jegyvizsgáló, Békés­csaba állomás dolgozója, ész­revette, hogy a szomszéd ko­csi lépcsőjére egy férfi felug­rott. Az ugrás nem sikerült, és az illető a lépcső alá, illet­ve a vonat alá került. A jegy­vizsgálónő nem habozott egy másodpercig sem, hanem leug­rott a mozgó vonatról, s a föl­dön fekvő férfit szinte az utol­só pillanatban kirántotta a vo­nat alól. Boldizsár Gyula lesz-e két NB I-es vitkapat a jövő évi labdarúgó-bajnokságban A magyar labdarúgósport Nemzeti Bajnokságának kü­lönböző osztályaiban szereplő 20 vasutascsapat most ismét játékba lendül: július 30-án a magasabb osztályokban meg­indultak az őszi idény küzdel­mei, de kapunyitás előtt áll az NB II és az NB III is. A Haladásnak nehéz a helyzete A vasutassport szurkolótá­bora — Budapesttől Szombat­helyig, Záhonytól Szegedig, Nagykanizsától Debrecenig — nemcsak saját, hanem minden vasutascsapat szereplését fi­gyelemmel kíséri, számontart­­ja. A napokban Dombóvár ál­lomás vasutas dolgozóinak vi­táját hallottuk arról, hogy va­jon az 1967. évi bajnoki küz­delmek befejezése után két vasutascsapat lesz-e az NB I-ben. Vagyis: azt vi­tatták, hogy a Szombathelynek sikerül-e a „megkapaszkodás” és a BVSC-nek lesz-e ereje ki­harcolni a feljutást? Nos, nézzük mindjárt a két csapatnak a helyzetét az őszi rajt előtt, a tavaszi helyezések tükrében... A Szombathelyi Haladás helyzete nehéz, de korántsem reménytelen. A 16-os létszámú NB I. 14. helyén áll ugyan 10 ponttal és mögötte a Csepel­nek is ennyi a pontszáma. Azonban a 8. helyezett Tata­bányának is mindössze 13, te­hát csak hárommal több pontja van. A feljebbjutás a táblázaton néhány szép győ­zelemmel akár gyorsan is be­következhet. Ám nem szabad olyan „luxust” megengednie a csapatnak, hogy saját ottho­nában öt vereséget szenved, közöttük olyan csapatoktól is, amelyek játékereje semmivel sem nagyobb. A BVSC bizakodik A BVSC-nek, hogy feljusson az NB 1-be, az NB I B első két helyezettje között kell vé­geznie. Jelenleg, a tavaszi idény után, az 1. helyen áll 22 ponttal, mögötte azonban négy csapat sorakozik 21—21, egy csapat 20 és további kettő 19 —19 ponttal. Minden jel arra mutat, hogy az NB I B-ben megismétlődik a tavalyi „év­század harca”, vagyis olyan szoros, elkeseredett harc ala­kul ki minden helyezésért, amely hétről hétre a legvárat­lanabb eredményeket szüli. — Játszottam, illetve edzős­­ködtem a régi magyar élvonal­ban, továbbá Franciaország­ban, Angliában, Svájcban és az NDK-ban — mondja ezzel kapcsolatban Gyarmati János, a BVSC edzője —, de ilyen nagy harcot, ami a magyar NB I B-ben tavaly is folyt és az idén is várható, sehol sem ta­pasztaltam. Valahogy úgy áll a helyzet, hogyha egy NB I B-s csapat három mérkőzést egymás után megnyer, a baj­nokság egyik esélyesévé válik. Ám, ha ugyanez a csapat há­rom mérkőzést egymás után elveszít, kiesési gondjai lesz­nek. — A BVSC-t melyik kategó­riába sorolja ezek közül? — Tavaly majdnem hasonló volt a helyzet és az utolsó akadályokon elbuktunk. A csapat kiegyensúlyozott, min­den játékost fűti a vágy, hogy az első vonalba kerüljünk. Az akaraton nem fog múlni, talán inkább a szerencsén, öt-hat kulcsjátékosra épül a csapat. Ha ezek nem sérülnek meg, nem áll be náluk egy esetleges tartósabb­ visszaesés, akkor ta­lán nagy örömet szerzünk a vasutassport barátainak és a főváros zuglói kerületének ... Utolsó helyen a DVSC Az NB I B 19 pontosai közé tartozik a 8. helyen álló Mis­kolci VSC is. Ha csatárai csak valamennyire megtalálják gól­lövő cipőjüket — tavasszal 13 csapat rúgott több gólt, mint a miskolciak — akkor az MVSC a tömör közép-élme­zőnyben végezhet. A magyar labdarúgósport egyik idei talánya a Debreceni VSC. Az NB I-ből tavalyelőtt kiesett debreceniek az NB I B tavaszi idényét a táblázat utolsó helyén fejezték be és le­szakadásuk meglehetősen sú­lyos. A DVSC-nek 8, az előtte álló Autóbusznak 10 pontja volt az őszi folytatás előtt, a 16. helyen álló Bp. Spartacus­­nak viszont 14. Nagyon fel kell javulnia — nemcsak játékban, hanem a játékhoz hozzáállás­ban, a csapatjátékban egysze­rűen nélkülözhetetlen jó kol­lektív szellem megerősítésében is a DVSC-nek, ha nem akar kiesni. Az NB II-ben minden lehetséges Az NB II-ben is sok minden lehetséges még, egyelőre azon­ban — a tavaszi eredmények alapján — csak a Szegedi VSE esélyes a feljebbjutásra. A Keleti csoportban a Szolnoki MTE-vel áll hatalmas harc­ban, a 23 pontos SZMTE jóval kevesebb kapott góljával vezet az ugyancsak 23 pontos SZVSE előtt. A Nyugati csoportban a Győri MÁV DAC a 7. helyen áll, négy ponttal leszakadva a vezető Győri Dózsa mögött. Visszajutására az NB I B-be­n pedig a csapat támadójá­téka, eredményessége sokat javult. — kevés a remény. A Székesfehérvári MÁV a Kö­zép-csoport 6., a Szolnoki MÁV és a Ceglédi VSE a Ke­leti csoport 7., illetve 8. helyén a jó középcsapatok szerepét töltik be. Ügyelnie kell viszont a Nyugati csoportban szereplő Pécsi VSK-nak és a Dombóvá­ri VSE-nek. Igaz, előbbi a 9., utóbbi a 10. helyen áll, azon­ban pontszámaik alig választ­ják el őket az utolsó két he­lyen álló csapatoktól. A két délnyugati vasutascsapat — pontjait nézve — a kiesési zó­nához áll közelebb! Még minden lehetséges, hi­szen egy teljes őszi forduló áll a csapatok előtt. ......_ Vedres József A szerkesztőség üzeni Vas István Rákosrendező; Kop­­ka Mihály Hatvan; Volosinovszki János; Bánszegi József Debrecen; Boldizsár Gyula Békéscsaba; dr. Bánkfalvy Gyula­, Sziládi Sándor; Cserháti József Szeged; Járó Antal Nyíregyháza; Vass István Kőbánya teh­er-pu.; dr. Gál György Bp.; Iglyai Sándor Nyékládháza; Pál István Miskolc; Magyar István, Tóth János Nagykanizsa. Levelei­ket lapunk anyagához felhasz­náljuk. Bognár Károly, Déncs József Ta­polca; Foki István Bp.; Marosán Pál Debrecen; Markos József Zala­egerszeg; Maróti István Szombat­hely; Kaszala Sándor, Szentgáli István Gyöngyös; Boldizsár Gyula Békéscsaba; Móri László Bp. Fe­rencváros: A XVI. valutanappal kapcsolatos leveleik késve érkez­tek, emiatt elvesztették aktualitá­sukat. Lacházi István Seregélyes; Ge­rencsér József és 5 társa Polgárdi Ipartelepek: Kővári András Jász­berény: Várfalvi Gyula Gyéké­nyes: Molnár Árpád Bp. Ferenc­város: Leveleiket illetékes helyre továbbítottuk. A Hivatalos Lapból A Hivatalos Lapból a szakszerve­zeti bizottságok és a dolgozók fi­gyelmébe ajánljuk a következőket: 29. számból: 116515/1967. 1/3 A. Ügyfélfogadási idő megállapítása a KPM I. Vasúti Főosztályon, a MÁv Központi Hivatalokban és a V­asútigazgatóságokban. Pályázati felhívás szakmérnökök továbbképzésére. 1967. AUGUSZTUS 1. — Celld­ömölkön átadták rendeltetésének a vasutasszak­szervezet­­jelentős társadalmi munkával újjáalakított és ki­bővített 8000 kötetes könyvtá­rát, amely a járási művelődési otthon egyik tágas termében kapott helyet. — Felújítják Répcelak állo­mást. Bővül a vágány hálózat, új rakodótér létesül és auto­matizálják a forgalom irányí­tását is. A felújítási munkák mintegy 5 millió forintba ke­rülnek.­­ Az első félévben az át­szervezés okozta nehézségek ellenére is jó munkát végeztek a miskolci járműjavító dolgo­zói. A darabszámos terv tel­jesítése mellett jelentősen ja­vult a minőségi munka. Az 5500 forint minimális megtűrt selejttel szemben mindössze 1410 forint selejtköltség me­rült fel. A minőségi munka javulása a nyereségrészesedés szempontjából is figyelemre méltó. — Mozdonyvezető a kom­bájnon. Ratting József moz­donyvezető hirdi lakos az ara­tás idején minden évben kom­bájnnal cseréli fel mozdonyát, hogy segítse a helyi jó sze­rencsét tsz. aratási munká­ját. Tavaly 520 hold gabonát aratott le. Ebben az évben a hosszúhetényi és hirdi tsz-ben vállalt munkát és az első na­pon 20 hold gabonát takarított be.­­ A KISZ VII. kongresszu­sa tiszteletére indított ifjúsági szocialista brigádverseny eredményeit az elmúlt héten értékelték a debreceni igazga­tóságnál. Az első helyet Zá­hony fűtőház fiataljai szerez­ték meg, a Debrecen Déli Pá­lyafenntartási Főnökség, illet­ve Nyíregyháza állomás ifjú­sági szocialista brigádjai előtt.­­ Határidő előtt fejezte be egy Diesel-elektromos tolató­mozdony nagyjavítási munká­ját a békéscsabai fűtőház Kun Béla ifjúsági brigádja. A fia­talok ezután besegítettek egy M62-es mozdony javításába is, amelyet a vállalt határidő előtt két nappal szintén befe­jeztek.­­ Eredményes munkát vé­geztek az első félévben Rákos­rendező állomás dolgozói. A menetrendszerűséget 85, a vo­natközlekedési tervet 74, a vonatok átlagos terhelését pe­dig 106 százalékra teljesítet­ték. Az egy kocsira eső sérü­lési érték ebben a félévben 0,04 forinttal csökkent. MAGYAR VASUTAS | Vasutasok Szakszervezetének l»pt» Szerkeszt! a szerkesztő bizottság Főszerkesztő: Gulyás János Felelős szerkesztő: Viss Ferenc Szerkesztőség: Budapest VI., Benczúr utca «1. Telefon: városi: 229—872 üzemi: 19—71 Kiadta és terjeszti­ a Népszava Lapkiadó Vállalat. Budapest VII . Rákóczi út SS Telefon: 224—81*. Felelős kiadó: Gábor Márton, a Népszava Lapkiadó Vállalat Igazgatója Csekkszámlaszám: 75.915.001—K 91 Szikra Lapnyomda H' -Vsí» EZ A SLÁGER! Meggy, ananász és málna krémcsokoládé! színamix krémcsokoládé

Next