Magyar Vasutas, 1968 (12. évfolyam, 1-24. szám)

1968-09-17 / 18. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! A VASUTASOK SZAKSZERVEZETÉNEK LAPJA XII. ÉVFOLYAM, 18. SZÁM­ára 40 fillér 1968. SZEPTEMBER 17. Augusztus végéig 7­4 millió 536 ezer tonna árut szállított a vasút A mennyiségi mutatók kedvezőtlenül, az üzemviteli költségek kedvezően alakultak . Augusztusban 9 millió 306 ezer tonna árut szállított a vasút. Ez a mennyiség az elő­irányzatnál 347, a bázisérték­nél pedig 451 ezer tonnával kevesebb. Az előirányzott, il­letve a bázishoz viszonyított elmaradás oka az, hogy a szál­­lítótelek az előirányzott kocsi­mennyiséget nem igényelték. Jellemző, hogy a tényleges ko­csiigény csak két alkalommal érte el a napi előirányzat szintjét. A jelentkezett kocsi­igényeket a vasút kielégítette. Mindössze 187 kocsi volt, amely nem a megrendelés napján került kiállításra. Ez­zel szemben a fuvaroztató fe­lek a kiállítás után 4466 ko­csit mondtak le. Tehát az ala­csony berakási teljesítmény kocsiellátási problémákkal nem áll összefüggésben. Árucikkenként vizsgálva az áruszállítási teljesítmények alakulását a bázishoz képest a szénnél, a kőnél, a kavicsnál és a cementnél jelentős vissza­esés, a műtrágyaküldemények­nél viszont erőteljes felfu­tás tapasztalható. Az élőküldemények mennyisé­ge magasabb, a hűtött és zöld­ségküldemények mennyisége viszont kevesebb a bázisérték­nél. Augusztusban az üzem mű­szaki gazdasági mutatószámai általában kedvezően alakul­tak. A teherkocsik statikus terhelése az előirányzott 19,8 tonnával és a bázisidőszak 19,31 tonnájával szemben 20 tonnára emelkedett. Ennek eredményeként mintegy 14 ezer kocsi megrakását takarí­tották meg. Elismerést érde­mel a pécsi igazgatóság, ahol a bázisidőszak 19,30 tonnájá­val szemben az eredmény 21,11 tonna, abszolút értékben 1,81 tonna a növekedés értéke. A tehervonati mozdonyok napi huszonkilométer-teljesít­­ménye a gőz- és villamos moz­donyoknál kedvezőbb a bázis­­időszak tényszámánál, a Die­sel-mozdonyoké viszont 6 szá­zalékkal kedvezőtlenebb. Oka: részben a sok vágányzár és a CSD vasút nagymérvű, a CFR vasút kisebb mérvű vonatfel­­tartása.­­ Lényeges javulás volt a 1201 percen felüli gépre várások­­ számánál. A napi gépre várás­­ 1967 augusztusban 200 volt,­­ míg 1968 augusztusában 59. Sajnos, a tehervonatok me­netrendszerűsége a múlt évi 74,14-ről 71,76 százalékra esett vissza. Augusztusban több ki­sebb baleset, műszaki akadály, valamint a kedvezőtlen időjá­rás miatt forgalmi zavarok ke­letkeztek. Ugyancsak akadályozta a vonatfor­galom lebonyolítását a mintegy 6000 óra vágány­zár. A menetrendszerűségben beál­lott csökkenés főleg ezekre az okokra vezethető vissza. Becsült adatok alapján augusztusban az elszállított utasok száma 34,9 millió volt, az előirányzottnál 1,4 száza­lékkal, a bázisnál pedig 0,9 százalékkal kevesebb. A sze­mélyvonatok menetrendszerű­sége a bázisidőszakhoz viszo­nyítva 95,94-ről 96,87 százalék­ra emelkedett. A kedvező eredmény elérését és a gazda­ságosabb üzemeltetést segítet­te elő az a tény, hogy a sze­mélyforgalomban felhasznált gőzmozdonyok száma a bázis­hoz képest 5,4 százalékkal csökkent, ugyanakkor a villa­mos és Diesel-mozdonyok szá­ma emelkedett, így a korsze­rű és olcsó üzemanyagot fel­használó mozdonyok teljesít­mény-részaránya a személyfu­varozásnál is kedvezően ala­kult. Az év első hét hónapjának végleges, valamint az augusz­tusi előzetes áruszállítási ada­tok szerint a vasút 74 millió 536 ezer tonna árut szállított. Az előirányzat 75 millió 603 ezer tonna volt. Mint látható, a lemaradás 1 millió 67 ezer tonna. Ha az el­következendő hetekben nem sikerül pótolni a lemaradást, veszély fenyegeti az éves áru­­szállítási terv teljesítését. An­nál is inkább, mivel az év hát­ralevő hónapjaiban havonta 10 millió 400 ezer tonna árut kell a terv szerint szállítani. Ilyen eredményt ebben az évben még nem sikerült elérni. S ha azt is figyelembe vesszük, hogy az új munkáltatási rend következtében a be- és kiraká­sok nagy része lényegében a hét négy munkanapjára — kedd, szerda, csütörtök, pén­tek — koncentrálódik, szinte lehetetlennek látszik a feladat maradéktalan megoldása. Ép­pen ezért sürgős megoldást kell találni a szombati, a hét­fői és a munkaszüneti napokon való rakodás fokozására. Ez azért is fontos, mert ezt a vas­út teherkocsi-kapacitása is le­hetővé teszi. Ebben a munká­ban sokat segíthetnek a fuvar­­szerzők, valamint az állomá­sok érdekelt dolgozói. A szom­bati és a vasárnapi rakodáso­kat még abban az esetben is helyes szorgalmazni, ha az a vasútnak látszólagosan több­letkiadást, illetve viszonylagos bevételkiesést eredményez. A mennyiségi mutatóknál tapasztalható lemaradással szemben örvendetes, hogy az üzemviteli tevékenységre jel­lemző adatok a bázishoz ké­pest kedvezően alakultak, így például a nemzetközi teherkocsi­gazdálkodásnál a kocsi­­nap-egyenleg az elmúlt évi negatív mutatóval szemben pozitív, tehát jó gazdálkodásra utal. A tehervonatok átlagos utazási sebessége a bázis 16,68 km/óra értékével szemben 17,64 km/ óra. Az 5,8 százalékos növeke­dés elsősorban a pálya állapo­tában és a vontató járműpark­ban bekövetkezett nagyfokú korszerűsítés eredményének tulajdonítható. A vontató járműpark kor­szerűsítése következtében egyébként a gőzmozdonyok ál­tal teljesített elegytonnakilo­­méter részaránya az összes elegytonna-k­ilométer teljesíté­sen belül több mint 10 száza­lékkal jobb a bázisértéknél. Ez az eredmény, valamint a villamos és Diesel-von­tatásnál tapasztalt fajlagos költségcsökkenés eredménye­ként a vasút ez évi hajtóanyag­megtakarítása eddig mint­egy 110 millió forintra te­hető. Jelentősen hozzájárult a gaz­daságos üzemeltetéshez az is, hogy a bázishoz mérten 3,9 százalékkal nőtt a tehervona­tok átlagos terhelése. A végleges, illetve becsült pénzügyi adatok szerint a vasút az I.Vil­. havi költség­tervét 102,7, bevételi tervét pedig csak 101 százalékra tel­jesítette. Az eredményterv teljesítésénél mutatkozó visz­­szaesés abból adódik, hogy a vizsgált időszakban a megha­tározott 94,2 százalékos költ­­ségszinttervet a vasút nem tartotta be. A lemaradás két­ségtelen, hogy az áru- és sze­mélyszállítás területén az utóbbi két hónapban bekövet­kezett szállításcsökkenés kö­vetkezménye. Az év hátralevő részében számolni kell az időjárással is. Éppen ezért a vasúti szolgála­ti helyeken nagy erőfeszítése­ket kell tenni, kétszeres ener­giával kell dolgozni annak ér­dekében, hogy minden fuvaro­zásra felkínált árut gyorsan, biztonságosan, s gazdaságosan tudjon a vasút rendeltetési helyére szállítani. ÚTRAKÉSZEN (Hemző Károly felvétele.) Budapest-Ferencváros Nyugati rendezőjében érdekes pillanatot örökített meg a fotoriporteri Az I—II—III. induló vágányon egyszerre három szerelvény várt indulásra. A szerelvények élén egy gőz-, egy Diesel- s egy villamos mozdony állt. Tervet készítenek az üzemi étkeztetés fejlesztésére Ülést tartott a szakszervezet elnöksége A szakszervezet elnöksége szeptember 6-án ülést tartott. Az első napirend keretében Szűcs Zoltán vezérigazgató-he­lyettes terjesztette az elnökség elé a vasutas dolgozók üzemi étkeztetésének fejlesztéséről szóló jelentést. Az elnökség ez év május havi ülésén már fog­lalkozott az üzemi konyhák üzemeltetése és egészség­­ügyi ellátottsága terén mutat­kozó hiányosságok felszámolá­sával, majd határozatot hozott az üzemi étkeztetés fejleszté­sére vonatkozó terv kidolgozá­sára. A jelentés a határozatnak megfelelően részletesen ismer­teti azokat a lehetőségeket, amelyek a MÁV-nál rendelke­zésre állnak. A meglevő szo­ciális elmaradottság felszámo­lására öltözők, mosdók, fürdők, munkásszállások, üzemi konyhák, üzemi étkezdék és melegedők építésére mintegy 530—700 millió forintra lenne szükség. A harmadik ötéves tervben, bár szociális létesítményekre 240 millió forintot fordít a vasút, a hiányosságok teljes felszámolásához szükséges be­ruházási keret nem áll ren­delkezésre, így a teljes igény kielégítésére, beleértve az üze­mi konyhákat és étkezdéket is, csak a negyedik ötéves terv­ben kerül sor. Az elnökség a jelentést mint tájékoztatót elfogadta, majd felkérte a 3. szakosztályt, és megbízta a szakszervezet köz­­gazdasági osztályát, hogy a vasút eredményterve alattt képződő részesedési alap fel­osztása után készítsen részle­tes tervet az üzemi étkeztetés fejlesztésére. Ebben a tervben meg kell határozni a beruhá­zásra vonatkozó fejlesztés mértékét, valamint a vállalati étkeztetési hozzájárulás mér­tékét. Ezután a korkedvezményre jogosító munkakörök ellátásá­ra véglegesen alkalmatlanná vált dolgozók problémájának megoldására készült javaslatot vitatta meg az elnökség. A szakszervezet VII. kong­resszusa a központi vezetőség feladatává tette, hogy a SZOT elnökségének segítségével kez­deményezze a korkedvezmény­re jogosító munkakörök ellátá­sára egészségügyi okokból véglegesen alkalmatlanná vált vasutas dolgozók problémájá­nak megoldását. Az elnökség ez év március 1-i ülésén már foglalkozott a kérdéssel, és megbízta a társadalombiztosí­tási osztályt a javaslatok ki­dolgozására. Az osztály 33 szolgálati főnökségnél tartott vizsgálatot. A vizsgálat 14 135 korkedvezményre jogosító munkakörben foglalkoztatott dolgozót érintett, az ezekben a munkakörökben dolgozóknak 51,4 százalékát. A többoldalú vizsgálat ered­, ményeként a társadalombiztosítási osztály két alternatívát dolgozott ki. Az elnökség az 1. számú javas­­­latot fogadta el, és megbízta­ az osztályt, hogy az elhangzott észrevételek figyelembe véte-­­lével, munkakörökre lebontva, készítsen részletes tervet és­ azt juttassa el a SZOT elnök­ségéhez. Az elnökség napirendjén szerepelt még a Vasúti Mun-­­kavédelmi Szabályzat függelé-i­­kének tapasztalatairól készült­ jelentés, a szakszervezet és félszázalékos önkéntes Támo-, gatási Alap 1968 első féléves gazdálkodásáról készült beszá-­ móló, valamint a számvizsgáló bizottság tájékoztatója, a szaks­szervezet és a félszázalékos ÖTA első féléves gazdálkodá­sáról szóló beszámolóinak fe­­­ülvizsgálatáról. Őszi forgalom Balatonbogláron „Száraz-vagonba” rakják a Balaton­­boglári Állami Gazdaság cseme­geszőlőjét. (Folytatás a 3. ol­dalon) Átadták a vándorzászlót a debreceni vasútigazgatóságnak Mint ismeretes, az első fél­évben kimagasló eredménye­ket ért el a debreceni vasút­­igazgatóság. Nemcsak a szállí­tási előirányzatokat teljesítette túl, hanem a költségek csök­kentésében is jó eredményt ért el. A debreceniek első félévi összesített eredménye a célki­tűzésekhez viszonyítva 106,12 százalék volt. Ezzel a nagysze­rű teljesítménnyel elnyerték a Közlekedés- és Postaügyi Mi­nisztérium és a Vasutasok Szakszervezete Központi Ve­zetőségének vörös vándorzász­laját. A vándorzászló átadására augusztus 30-án került sor a debreceni Aranybika Szálló Bartók-termében. Az ünnep­ségen megjelent Szabó Antal főtitkár, Lindner József vezér­igazgató-helyettes. Jelen vol­tak Hajdú-Bihar és Szabolcs- Szatmár megye párt- és álla­mi szerveinek képviselői. Részt vett az ünnepségen a testvér vasútigazgatóság, Lvov küldöttsége, G. I. Bogdanovics vasútigazgató vezetésével. Az ünnepséget Lovász Imre, a vasutas-szakszervezet debre­ceni területi bizottságának tit­kára nyitotta meg, majd Sze­gedi Nándor, a debreceni vas­útigazgatóság vezetője tett je­lentést az első félévben vég­zett munkáról. Elmondotta: az igazgatóság dolgozói arra törekedtek, hogy eleget tegye­nek a gazdaságirányítási rend­,­szerben megnövekedett tenni­valóknak, fél év alatt 414 500 tonna áruval többet szállítot­tak a tervezettnél. Javult a személyszállító vonatok me­netrendszerűsége, takarékosan gazdálkodtak a vonóerővel és a rendelkezésre álló teherko­csikkal. A tehervonatok átla­gos terhelését pedig 103,9 szá­zalékra teljesítették. Az igazgatóság vezetője hangsúlyozta, hogy a vándor­zászló elnyerésében nagy ré­sze van a KMP megalakulása 50. évfordulója tiszteletére in­dított munkaversenynek. A jubileumi verseny ugyanis át­fogja az egész igazgatóságot, kezdve a nagy szolgálati he­lyektől a legkisebbekig. Ezután Lindner József ve­zérigazgató-helyettes köszön­tötte a kitüntetett igazgatóság dolgozóit, majd Szabó Antal főtitkár tolmácsolta a vasutas­szakszervezet elnökségének üdvözletét. Lindner József vezérigazga­tó-helyettes és Szabó Antal fő­titkár ezt követően átadta a vörös vándorzászlót és a ki­váló dolgozó kitüntetéseket a debreceni igazgatóság vezetői­nek. Az ünnepség második részé­ben a debreceni MÁV Filhar­monikus Zenekar és a Csoko­nai Színház művészei adtak műsort.

Next