Magyar Vasutas, 1970 (14. évfolyam, 1-24. szám)

1970-06-03 / 11. szám

2 Klub, változatos programmal AHOL SZÍVESEN SZÓRAKOZNAK A FERENCVÁROSI VASUTASOK A belváros felől ugyan ne­hezen közelíthető meg, de kétségtelen, hogy a IX., Péceli út 2. szám alatt központi he­lyen található a ferencvárosi vasutasok művelődési klub­ja. Földszintes épületét, há­romszáz nézőt befogadó szín­háztermét a tél folyamán ta­tarozták, s az intézmény m­á­r­­cius 19. óta ismét kicsinosít­va, új berendezéssel várja a környék lakóit, a csomópont dolgozóit. A központi elhelyezkedés központi feladatokat is je­lent, a rendezvények soka­ságát, hiszen kilenc főnökség több mint négyezer-ötszáz dolgozójának klubjáról van szó. Változatos, gazdag program — Nem sok sikerrel biztat­tak, amikor két éve ide kerül­tem — mondta Balázs Ákosné, klubvezető. — Sokan azzal biztattak, hogy itt bizony nem sok dolgom lesz, mert a klub nem nagyon vonzza az embe­reket. A vasutasok nem na­gyon érnek rá szórakozni__ De azt is mondták, ha segítség kell, csak szóljak, szívesen tá­mogatják a klubot. A változatos, gazdag prog­ram, Balázsné teleírt előjegy­zési naptára, rendezvényeik látogatottsága mind arról ta­núskodik, hogy a klubvezető, ez a vékony, törékeny fiatal­­asszony nem hiába kopogta­tott az illetékesek ajtaján. Türelemmel, de szívós követ­kezetességgel dolgozott azon, hogy a klub betöltse hivatá­sát a csomóponton, megvál­tozzék róla az emberek véle­ménye. — Eddig bármelyik főnök­séghez fordultam, mindegyik segített — mondta mintegy a tapasztalatait összegezve Ba­lázs Ákosné. — Elértük, hogy ma már a csomópont mozgal­mi vezetőinek közreműködé­sével készül a klub program­ja. Szerény keretek között, de anyagilag is támogatják a klub működését és nagyon tevékenyen részt vesznek a rendezvények lebonyolításá­ban. A klub működésének fon­tos területe a könyvtár. A ti­zenkétezer kötetes góckönyv­tárukhoz 18 letéti könyvtár tartozik, megannyi lelkes könyvpropagandistával. Az állomáson Görög Imre, a von­tatásnál Radó Mihály, a vas­­útőrségnél Szalmási Sándor, a pályafenntartásnál Mada­rász István és Kiss József kü­lönösen sokat tesz azért, hogy mind több vasutas dolgozó legyen a könyvtár rendszeres olvasója. Bár a rendszeres olvasók száma már meghalad­ja a félezret, a könyvtár pro­pagandistái jól tudják, hogy ez kevés. Most azt szervezik, hogy a szocialista brigádok minden tagja a könyvtár ol­vasója is legyen. Elsősorban a részükre készítették el „25 éve történt” címmel a felsza­badulás történetével kapcso­latos irodalom ajánló biblio­gráfiáját. Értékes segítséget jelentett ez a felszabadulási szellemi vetélkedőn részt vett szocialista brigádok felkészü­léseihez. Hivatásos művészek is fellépnek Ahogy a könyvtári munká­ban keresik az új módszere­ket, ugyanezt teszik az isme­retterjesztés területén is. A csomóponton sok a fiatal, aki­ket nehéz volna iskolás mó­don leültetni egy-egy előadás meghallgatására. A „magnós klubest”, ahol nagy írók, mű­vészek munkásságát ismerte­tik, nem ilyen. Az „ifjúsági filmszemináriumon” szóra­koztató játékot jelent a szel­lemi totó, de még a műsoros táncesteken is, ahol a kitűnő Victors együttes játszik , s a zeneszámok között elhangzik egy-egy szép vers, rövid elbe­szélés. Rangot is ad a ferencváro­siak klubjának az, hogy önál­ló szórakoztató rendezvényei­ken ,irodalmi műsoraikon, vi­dám estjeiken hivatásos, ne­ves művészek szerepelnek. A Lenin-centenárium alkalmá­val rendezett ünnepi estjük sikere további művészi műso­rok megvalósítására is báto­rítást adott. Lelkes segítőtársak Játéktermük és az olvasóte­rem a klubélet színtere. A já­tékklubnak, ahol rex- és bili­árdasztal, sakk- és kártyajá­ték, de még rulett is találha­tó, mintegy kétszáz rendszeres látogatója van. Féléves prog­ram alapján működik az 55 tagot számláló nyugdíjasok klubja. S a klubélet, a látoga­tottság további fellendülését ígéri, hogy kisvendéglővé alakult át az eddigi büfé, ahol (harmadosztályú áron) meg is vacsorázhatnak a klub vendégei. A klubvezető legfőbb segítő­társai: Regös János, Pék Gab­riella és a többiek, a csomó­ponti KISZ-bizottság lelkes vezetői, akik ott vannak csak­nem valamennyi rendezvé­nyen és mindent megtesznek azért, hogy a vasutas fiatalok a kulturált szórakozás örömeit találják meg művelődési klub­ban. S Balázs Ákosnét, a klub örökmozgó vezetőjét és „min­deneset” újabb szép, érdekes tervek megvalósítása foglal­koztatja. — Most készítjük elő — mondta — a pinceklubunk megnyitását. Felkészülünk ar­ra is, hogy ősztől művelődési klubunk adjon otthont a cso­móponton a dolgozók általá­nos iskolájának és a gimná­zium kihelyezett osztályainak L. J. 10 éves a vasutas-operabérlet A jó zene fejleszti érzésvi­lágunkat, frissíti szellemün­ket, s növeli kulturáltságun­kat. A Magyar Állami Opera­ház igazgatósága a szakszer­vezettel egyetértésben ettől a gondolattól vezérelve adta ki 9 évvel ezelőtt az első vasutas­opera bérletet. Kilenc év alatt több ezer vasutas tekintette meg a bu­dapesti Erkel Színház vasutas­­bérleti előadásait. Nyíregy­házától Zalaegerszegig sok dolgozóval sikerült megismer­tetni, megszerettetni az operát. A jubileumi évforduló al­kalmából az 1970/71. évadban több, legnagyobb sikert megért opera, illetve balett kerül be­mutatásra: Gersh­win: Porgy és Bess, Donizetti: hammer­mani Lucia, Saint-Saens: Sám­son és Delila, Krejn: Lauren­­cia, Mascagni: Parasztbecsü­let, Leoncavalló: Bajazzók. A bérleti árak — a tízéves évforduló alkalmából — a na­pi pénztári árnál 20 százalék­kal olcsóbbak. A bérleti előadások 1970 ok­tóber, november, 1971 már­cius, április és május hónapok harmadik vasárnapján délelőtt 11 órakor lesznek a budapesti Erkel Színházban. A bérleti igényeket a szakszervezeti bi­zottságok gyűjtik össze június 25-ig. Horváth Ferenc A budai önkéntes ezred harcosa volt Ismeretségünk 1947 tavaszán kezdődött. Ö már öreg vasutas volt, én csak néhány hónapos kezdő. Hozzá osztottak be. Ö szerettette meg velem a vas­utat. Fegyelemre, rendre taní­tott. Ezért igyekeztem megis­merni Tóth Istvánt, aki 1945 februárjában mint a budai önkéntes ezred harcosa vett részt fővárosunk felszabadítá­sában. A felszabadulás után Dom­bóvár állomáson jelentkezett szolgálatra , majd Komlóra került. Ő is, mint sokan má­sok, élt a lehetőséggel, dolgo­zott, tanult, szakvizsgákat tett. Felfigyeltek rá. Pártiskolára küldték, majd függetlenített szb-titkár lett. Jelenleg Komló állomás párttitkára és egyben rakodási főnöke. 1953-ban ér­demes vasutas és kiváló dol­gozó, 1961-ben Komló város alapításának 10. évfordulója alkalmából Munka érdemérem kitüntetést kapott. De büszke tulajdonosa a Felszabadulási Érdeméremnek is. Jó egészséget, hosszú életet kívánunk Pista bácsinak! Szávasi József Komló Városi Pártbizottság prop. és műv. oszt. vezetője Nyílt levél egy kortársnőhöz! A rákosrendezői sorompó mellett pillantottam meg. Magas, vékony alakján jól állt a nyári egyenruha. Tö­rékeny, érzékeny kis asszonyt láttam magában. Néhány perc múlva, amikor valósággal beviharzott a rákosren­dezői feladási raktár irodájába, megváltozott a vélemé­nyem. A keresett személy nem volt ott, s ezért törékeny ter­metével, jól fésült hajával és csinos arcával ellentétben egy régi őrmestert is túllicitálva káromkodni kezdett. Összenéztünk... Én azt hittem, hogy „oda tartozik", ezért ő nagy közvetlenség. Később kiderült, hogy az ál­lomás egyik kocsifelír­ója. Engedje meg, hogy lebeszéljem erről a lassan diva­tossá váló, durva hanghordozásról. A nő maradjon meg nőnek. Ne legyen ugyan mimózalelkű nebáncsvirág, de durva, huszárőrmester sem! Üdvözli: - lyí - MAGYAR VASUTAS Négy évtizede a vasút szolgálatában SZABADKA MELLETT egy pályaőri lakásban született Petrich Júlia. Mérgespusztán a vonat sem állt meg, és Sán­­dorpusztán sem, ahová később költözött a család. A vasutas­élethez mégis fiatalon kedvet kapott. — Mondják is rám, hogy óvodás korom óta vasutas va­gyok. Valóban van benne va­lami. De én mégis inkább azért vallom magam vasutasnak, mert negyven évig dolgoztam a vasutasok közösségében. Petrich Júlia „furcsa” vas­utas. Sohasem öltözött vas­utas-egyenruhába, és a vasúti munkát is a nyomdában kezd­te. A szabadkai vasutasnyom­dában szabadult 1930. október 27-én. 1941-ben költözött Bu­dapestre, ahogy mondja — ha­zajöttem Magyarországra, ahol a rokonaim s mindenkim volt. A fiatal lány nem félt or­szágot változtatni, a vasúttól azonban nem vált meg. A bu­dai leszámolóban folytatta a munkát. 1949-ben a politikai osztályra került. S 1952-ig ott dolgozott. A számviteli főnök­ségen 1957 óta ül az íróasztal­nál, intézi a vasutasok ügyeit. — Nem vettem részt soha a forgalomban, de a vasutasok ügyeinek intézésével magam is vasutassá váltam. Negyven év egy munkahelyen sokat jelent. Egy kicsit szemléletet is for­mál. — És hogyan formálta az önét? — Gyerekkoromban is sze­rettem a fegyelmet és a fe­gyelmezett munkát. A vasút olyan terület, ahol ezekre a tulajdonságokra szükség van. Petrich Júlia a vasútnál töl­tött 40 éve alatt ilyen szellem­ben tevékenykedett. Vezetői megbízhattak pontosságában, munkáját mindig hivatástu­dattal látta el. Akkor is, ami­kor bérelszámoló volt, akkor is, amikor a vasutasok nyug­díjügyeit intézte, s akkor is, amikor az áruszállítás szerve­zésével foglalkozott. Most a Guszev utcai számviteli fő­nökség szűk irodájában mo­solyogva mondja: — Nem csalódtam a vasút­ban. Ha újból kezdhetném az életem, akkor is ide jönnék dolgozni, pedig jól tudom, vannak ennél sokkal jobban fizető vállalatok is. A vasutas­­ság azonban, s én nem érzem szólamnak, nagy család. Jó érzés közéjük tartozni. MÉG EGY ÉV VAN A NYUGDÍJIG. Petrich Júlia már tanítja az utódjait. Élet­erejét, munkaszeretetét látva azonban úgy tűnik, a 40 éves vasúti szolgálat után — ha megérdemelt is — még nem időszerű a nyugalomba vonu­lás. Szemléletére, tapasztala­taira, munkájára még szükség lehet. 1970. JÚNIU­S L. A vasutasszakszervezet 25 éves történetéből VIII. A III. kongresszust követő idő bérügyi intézkedéseit te­kintve a szakszervezet legfőbb törekvése az volt, hogy a vas­utasok és a többi tárcák dol­gozói között levő túlzott fize­tési különbségek megszünte­tését elérjék, erre az illetéke­sek figyelmét felhívják. Az ebbeli törekvést különösen az SZKP XX. kongresszusa után kísérte némi siker. Először a pályafenntartási és az építő­ipari dolgozók béremelését si­került keresztülvinni. 1955. május 1-én került be­vezetésre az utazószemély­­zetnél a kilométerpénzes rend­szer, amely az előzőnél jobban serkentett a menetrend betar­tására. 1956. augusztus 1-én került sor a személypénztáro­sok és a pénztárosok régi jo­gos sérelmét orvosló mankó­pénzek első ízbeni kifizetésé­re. A pályafenntartási munka­helyek egy részénél a heti 48 óra mellett a szakszervezet ja­vaslatára bevezették az öt­napos munkahetet, a jármű­javítókban pedig a szombati csökkentett munkaidőt. Az ellenforradalmat meg­előző időszakban szorgalmaz­ta a szakszervezet az utazósze­mélyzet szolgálati órái szá­mának csökkentését, a rang­­fokozati és a munkaköri bé­rek közötti feltűnő aránytalan­ság megszüntetését, valamint az ösztönzőbb szénprémium­rendszert. Eljuttatta a szak­­szervezet a javaslatát a leg­felsőbb szervekhez a balesetet szenvedettek és a foglalkozás­ból kifolyólag megrokkantak helyzetén való javítás érdeké­ben is. Sajnos a tervek nagy­részének végrehajtását az el­lenforradalom elodázta. De a kezdeményezés minden eset­ben azt mutatta, hogyha szak­­szervezetnek időről időre meg­voltak a tervei a dolgozók élet- és munkakörülményei­nek javítására. Nem a szak­­szervezeti vezetők, aktivisták hozzáállásán múlott, hogy eré­lyes, határozott fellépésük gyakorta nem járt eredmény­nyel. TÖBB MILLIÓ FORINT MUNKAVÉDELEMRE A szakszervezet következe­tesen harcolt, hogy a vasút korszerűtlen üzemeinek szó­1954. augusztus 1-én meg­történt az alkalmazotti bér­rendszer bevezetése a vasúton is. Ez az intézkedés 87 668 dol­gozót érintett. Ezt megelőzően 1954 első negyedében meg­szűnt a munkaköri bértáblá­zat időbéres és teljesítmény­béres bértételei közötti kü­lönbség, amely 52 000 dolgo­zót érintett. 1955. február 1-én megszűnt a fizikai dolgozók­nál a régóta sérelmezett má­sodik területi bércsoport, ciális létesítményeit fokozot­tabb ütemben építsék újjá. Nem kis harc árán sikerült elérni, hogy az 1952. évi 2 mil­lió forintos munkavédelmi és 1,2 millió forintos mun­­kásellátási beruházással szem­ben 1954-ben 10 millió fo­rint volt a munkavédelmi és 3,5 millió a munkásellátási be­ruházási összeg. Hiba volt azonban, hogy az 1952—55. között tervezett 18,5 millió forintból csak 14 millió forint nyert felhasználást, s ez az összeg az akkori gazdálkodási rend szerint később már ilyen címen nem állhatott rendel­kezésre. A két kongresszus közötti időben sokat fáradozott a szak­­szervezet a dolgozók munka-, védő- és egyenruha-problé­máinak megoldásáért. Szívós harc folyt az 1953—54. évi különösen nagyfokú lemara­dások megszüntetéséért némi eredménnyel. 1950-ben a kormány határo­zata értelmében sor került a társadalombiztosítási intézetek egybeolvasztására (kivéve a MÁV BBI-t) és a biztosító in­tézetek jellegének alapvető megváltoztatására. Ezzel egy­­időben a szakszervezetekre bízták a társadalombiztosítás ügyeinek intézését. Létrejött a Szakszervezeti Társadalom­biztosítási Központ, vasutas vonatkozásban pedig a vas­utas szakszervezeti társada­lombiztosítás. Ettől az időtől egységes törvény szabályozza az igényjogosultak körét, a szolgáltatások mértékét és időtartamát. Az alapelv, hogy minden munkaviszonyban ál­ló dolgozó kötelezően biztosí­tott. A biztosítás ezenkívül a dolgozó által eltartott vala­mennyi családtagra kiterjed. ÚJ EGÉSZSÉGÜGYI LÉTESÍTMÉNYEK ... 1953-ban kormányszintű in­tézkedésre megszűnt a 1­2 százalékos Önkéntes Támoga­tási Alap, amely 1930 óta mű­ködött. Az eddig akkumulált összegből megépítették a 130 ágyas Péceli Továbbkezelő Kórházat, a szombathelyi ren­delőintézetet, a Jávor utcai Éjjeli Szanatóriumot. Elké­szült az ország egyik legkor­szerűbb 250 ágyas tüdőszana­tóriuma Budakeszin. Új ren­delőintézetet kapott Pécs és rendelőintézethez jutott Deb­recen. A MÁV Kórház fej­lesztésére is nagy összegeket fordítottak és felszerelték az ország legmodernebb röntgen­­osztályával. Az alap kényszerű szüneteltetése alatt a dolgozók éppen a legnagyobb megpró­báltatás — betegség, rokkant­ság — idején estek el szá­mottevő támogatástól. Része van a szakszervezet­nek az 1954. évi nyugdíjtör­vény kidolgozásában, amely előrehaladást jelentett az 1951. évihez viszonyítva. A nyugdíj folyósítását ez a törvény 10 éves munkaviszonyhoz és 55, illetve 60 éves korhatárhoz kötötte. A nyugdíj alapját ké­pező beszámítható javadalma­zás összegét, illetve magát a törzsnyugdíjat lényegesen fel­emelte egyévi átlagkereset ha­vi 50 százalékára és ezt az ösz­­szeget kellett pótlékolni a fel­­szabadulás óta munkaviszony­ban eltöltött minden év után 1 százalékkal. A PÁLYAFENNTARTÁSNÁL ÖTNAPOS MUNKAHÉT Kik igényelhetik a felvételt a nevelőintézetekbe A MÁV Hivatalos Lap (1970 március 14) 11. számában megjelent a MÁV Nevelőott­honokba 1970/71-es tanévre történő felvételi hirdetmény. A középiskolába jelentkező ta­nulóknál a pályázat beküldé­si határideje: 1970 május 15. volt. Azt tapasztaljuk, hogy a szolgálati főnökségek elmu­lasztották a dolgozók tájékoz­tatását, mert a határidő le­járta után is érkeznek be fel­vételi kérelmek. Sajnos azon­ban ezek az utólagos kérel­mek nem az előírt forma­­nyomtatványon, hanem levél­ben érkeznek és nem tartal­mazzák a felvétel elbírálásá­hoz szükséges adatokat Az óvodáskorú és általános iskolába járó gyermekek pá­lyázati kérelmének beküldési határideje: 1970. június 15. Felvételre igényjogosultak (4-től 6 éves korukig) az óvo­dás, az iskolaköteles korú gyógypedagógiai oktatásra nem szoruló, orvosilag egész­ségesnek minősülő és közössé­gi nevelésre alkalmas gyere­kek közül: 1. Az elhalt MÁV dolgo­zó árvái (mindkét szülő el­halt). Árvának minősül­nek azok a félárvák is, akiknek élő szülője mun­kaképtelen, gyógyíthatat­lan beteg. (E tényről ható­sági orvosi bizonyítványt kell csatolni.) 2. Az elhalt MÁV dolgo­zók félárvái (ha élő szülő­je dolgozik). 3. Az utazó, vagy for­dulószolgálatot teljesítő, egyedülálló MÁV dolgozók gyermekei (özvegyek, el­váltak, leányanyák.) To­vábbá, ha mindkét szülő forduló- vagy utazószolgá­latot teljesít és a gyermek gondozása csak nevelőott­honi elhelyezéssel oldható meg. (E tényről a szolgála­ti jövök igazolását csatol­ni kell.) 4. Azoknak a MÁV dol­gozóknak gyermekei, akik­nek lakóhelyén nincs olyan iskola, amelybe a gyermek jár, vagy járhatna, illetve általános iskolásoknál, ha az iskolába naponta törté­nő bejárás következtében a szükséges tanulási és pihe­nési idők nem biztosítha­tók. (A fenti tényeket a szolgálati főnök igazolja.) Tájékoztatásul közöljük az általános iskolás korú MÁV nevelőotthonokat: Kőszeg: óvodáskorú gyer­mekek, fiú-lány, 4—6 éves korig. Általános iskola I—VIII osztályos fiú. Répceszentgyörgy: Általá­nos iskola V—VIII. osztályos fiú. Bodrogolaszi: Általános is­kola V—VIII. osztályos fiú és I. osztályos fiú. Kaposvár: Általános iskola I—VIII. osztályos leány. Kérjük a szakszervezeti tisztségviselőket, hogy tájé­koztassák fenti lehetőségről dolgozótársaikat, illetve árvák, félárvák esetében volt dolgo­zótársaik családját. P. R Két hónap Uljanovszkban A KISZ Központi Bizottsága szervezésében 1970 március 1 és április 28 között magyar fi­atalokból álló építőbrigád vett részt Uljanovszkban Lenin­­emlékhelyek építésén. A vas­utas fiatalokat Hajdú-Bihar megyéből Szarvas István, a Debreceni Építési Főnökség kőművese, a KISZ Végrehaj­tó Bizottságának tagja képvi­selte. Munkáját Uljanovszik­­ban is a szorgalom és lelkese­dés jellemezte. B. Tóth József Debrecen

Next