Magyar Vasutas, 1977 (21. évfolyam, 1-24. szám)

1977-10-21 / 20. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! A VASUTASOK SZAKSZERVEZETÉNEK LAPJA XXI. ÉVFOLYAM, 20. SZÁM ÁRA: 70 FILLÉR 1977. OKTÓBER 21. Tudósítóink írják: A jubileumi munkaverseny hajrájában előtérben a minőség és a hatékonyság A csepeli munkások kezdeményezése nyomán példamutató lendülettel bontakozott ki az a jubileumi munkaverseny, amelynek hatása már az országhatáron túlra is eljutott. Ered­ményei nyomán sikeresen valósulnak meg az MSZMP XI. kongresszusának határozatai. A vasút legtöbb szolgálati he­lyének szocialista közösségei is teljesítik felajánlásaikat, sőt sok helyen előbbre is tartanak annál, amit vállaltak. A vas­utasok közül egyre többen ismerik fel az összefüggést a haté­konyság növelése és a brigádvállalások között. Ezt jelzik a jobb minőségre, a nagyobb anyag- és energiatakarékosságra irányuló felajánlások is. Tudósítóink ezekről az eredmények­ről küldtek ismét gazdag beszámolót. A szekszárdi pályafenntar­tási főnökségről Keszthelyi Er­zsébet arról számolt be, hogy 25 brigád csatlakozott a ju­bileumi munkaversenyhez. Ki­magasló eredményeket értek el a kitérőcserék során. 77- ről 72-re csökkent az egy vá­gánykilométerre eső hibapon­tok száma is. Eddig kilenc brigád teljesítette a társadal­mi munka terén vállalt fel­ajánlást, amelynek értéke több mint tízezer forint. Pécs­­várad állomáson például nyolc brigád 67 tagja végezte el terven felül a 288 méter síncserét az egyik kommunis­ta szombaton. —■Tóth István «mal.- tájékoz-­ tatta szerkesztőségünket, hogy a Budapest Józsefvárosi Kft. főnökség XII-es pályamesteri szakaszának szocialista bri­gádjai két kommunista mű­szakot szerveztek a vasúti­­pá­lya forgalombiztonságának ér­dekében. Májusban tartották az elsőt, amelynek során negyven, 24 méter hosszú 48 kilogrammos sínt cseréltek be a régi helyett. A második mű­szakot már — az átszervezés után — a váci pft. főnökség XX- as pályamesteri szakasza­ként október 8-án tartották. Ehhez csatlakozott a főnökség XXI- es pályamesteri szaka­szának Petőfi brigádja, a ba­lassagyarmati blokkmesteri szakasz „Palóc”, továbbá a balassagyarmati vonalfőnök­ség brigádja is. A műszak so­rán Nógrádkövesd állomáson három csoport kitérőt cserélt ki hat szocialista brigád. Az érte járó munkabért a nóg­­rádkövesdi általános iskola építésére ajánlották fel. A hat brigád hetven tagja ösz­­szesen 620 órát dolgozott. En­nek értéke tizenegyezer fo­rint Említésre méltó eredmé­nyekkel büszkélkedhetnek Kiskunfélegyháza állomás szocialista brigádjai is. Az eltelt kilenc hónap alatt 186 574 forintot takarítottak meg anyagból és villamos­energiából. Túlteljesítették szállítási tervüket is, 1624 tonnával szállítottak többet a tervezettnél. Kocsikihaszná­lási tervüket 2,8 százalékkal szárnyalták túl, csökkentet­ték a kocsik gurítási és moz­gatási idejét. Az év hátralevő időszaká­ban nagyobb gondot akarnak fordítani a tehervonatok me­netrendszerinti indítására és az idegen kocsik tartózkodá­si idejének csökkentésére. Az állomás eddig negyven­ezer kocsival bocsátott át töb­bet, mint az elmúlt évben. A brigádok a vállalt három­ezer óra társadalmi munká­ból eddig már több mint 2800-at teljesítettek. Ezen be­lül személyvonatokat takarí­tottak teherkocsikat javí­tottak és részt vettek az őszi betakarító munkában is. Brigádjaik a közművelő­dés terén is előbbre léptek. Részt vettek például a jubi­leumi szellemi vetélkedőn. Az igazgatósági szintű verse­nyen az Április 4. brigádjuk a negyedik lett. A jutalomból hétszáz forintos könyvvásár­lási utalványt ajándékoztak az ének-zenei általános isko­la tanulóinak. Kisterenye állomás dolgo­zóinak újabb jubileumi pót­felajánlásairól Szűcs Ferenc tudósítónktól értesültünk. Több szocialista brigád pihe­nőidőben vállalt munkát, amelynek értékét a kőszegi MÁV Nevelőotthonnak utal­ták át. Mihályi Béla vonatvezető, a Zalka Máté brigád vezető­je Ferencvárosból Záhonyba, és o­nnan vissza­tova­nntott tehervonatot szeptember 15- én és 16-án. A brigád többi tagja helyben vállalt műsza­kot. Hasonló felajánlást tett az Április 4. szocialista bri­gád hét tagja is, Göröcs Im­re brigádvezetővel az élen. Zagner József vonatvezető pedig két pihenőnapját ál­dozta fel erre a célra. Ajka állomáson Németh Gyula fogott tollat azért, hogy beszámoljon a munka­verseny helyzetéről. Az állo­más dolgozói kilenc hónap alatt 1 417 502 tonna árut szállítottak el, ami 54 500 ton­nával több az elmúlt év ha­sonló időszakában elért tel­jesítménynél. A kocsihiány ellensúlyozása érdekében a nagyobb szállíttató vállalato­kat arra ösztönözték, hogy szombat-vasárnap is rakod­janak. Különösen a bakonyi bauxitbányát, a timföldgyá­rat és a mangánbányát illeti ezért dicséret. Az öt szocia­lista brigád 110 tagja jó eredményt ért el a kocsitar­tózkodási idő csökkentésében és a tehervonatok terhelése terén is. A József Attila bri­gád pótfelajánlást is tett. Vállalta, hogy az év végéig még hat nagy terhelésű irányvonatot továbbítanak. — Veszprémvarsány állo­más szocialista brigádjai kommunista műszakot szer­veztek a helyi Jóbarátság termelő szövetkezet betakarí­tási munkáinak segítésére — írja Cserháti Károly. — A három brigád harminc tagja a szőlő szüretelésében vett részt. A jubileum tiszteletére ezen kívül húsz esetben szer­veztek rendkívüli tehervona­tot a kocsitartózkodás csök­kentése érdekében. Szabó József­né, a szolnoki pályafenntartási főnökségtől írja: az első félév végén kap­ták az értesítést arról, hogy a budapesti igazgatóság építési és pályafenntartási osztálya a.Ri­PöRV . „egy főnökség, egy iparvá­gány" jelszóval munkamoz­galmat szervez. A főnökség brigádjai csatlakoztak a kez­deményezéshez. Célul tűzték ki, hogy Szolnok területén el­végzik egy nagy forgalmú iparvágány felépítménycseré­jét. A választás a papírgyári és a bútorgyári — 384 méter hosszú — iparvágányra esett. Kicseréltek 550 talpfát, 768 sínfolyóméter cseréjét, ezen kívül 550 alján fekszintszabá­­lyozást végeztek. Beszabá­lyoztak még két csoport ki­térőt is. Huszonkét szocialista bri­gád 168 tagja erre a célra 760 óra társadalmi munkát ajánlott fel. A brigádok 1512 órát dolgoztak. Ennek köszön­hető, hogy szeptember 30-ra befejezték a munkát. Értéke: több mint huszonegyezer fo­rint volt. A VASÚT SZEPTEMBERI TELJESÍTMÉNYE: 28 millió 20 ezer utas és 11 millió 870 ezer tonna áru A vasút szeptemberben 28 millió 20 ezer utast szállított, amely 97,6 százalékos tervtel­jesítésnek felel meg. A bázis­hoz mért teljesítmény is csök­kenést mutat A személyszállí­tó vonatok menetrendszerűsége kismértékben javult, de a faj­lagos késési idő jelentősen nőtt. A szeptemberi áruszállítási teljesítmény viszont minden eddigi eredményt túlszárnyal. A vasút 11 millió 870 ezer tonnát szállított, amely a tervet mintegy 5,8 százalékkal ha­ladja meg, a bázisidőszak­hoz viszonyítva pedig közel 5,7 százalékkal emelkedett. A belföldi küldemények a tervhez képest 8,5, az export szállítások volumene 1­4,5, az import küldemények mennyi­sége 8,3 százalékkal nőtt, míg a tranzit forgalomban fuvaro­zott áru 6,7 százalékkal maradt el a tervezett szinttől. A bázishoz viszonyítva igen erőteljes volt a forga­lom cukorrépából és tűzi­fából, amelyeknél a többletteljesít­mény meghaladta az 50, illetve a 20 százalékot. Az építőipari küldeményekből az elszállított árumennyiség a bázisszintet ál­talában nem érte el. Ezzel szemben jelentősen emelkedett a könnyen romló áruk szállí­tása, valamint az előszállítá­sok. Az áruszállítás minősége csak kismértékben javult. A tehervonatok menetrendszerű­sége alig több mint egy száza­lékkal volt jobb az elmúlt év azonos időszakához képest. En­nél lényegesen kedvezőbb volt a teherkocsik időbeli és térbeli kihasználása, valamint az át­lagos áruszállítási távolság kö­zel 10 százalékos növekedése. A jobb munkára utal, hogy az átlagos kocsiforduló idő­értéke a bázishoz viszonyítva mintegy 1,4 százalékkal csökkent. A há­lózaton továbbra is magas az idegen kocsik átlagos tartózko­dási ideje. A tehervonati moz­donyok napi futása mindhárom vontatási nemnél meghaladta a bázisszintet, tehát az kedve­zően alakult. A vasút az év eddig eltelt háromnegyedében 240 millió 700 ezer utast szállított. Ez a tervhez képest 96,7, a bá­zishoz viszonyítva 96 százalé­kos teljesítésnek felel meg. Ugyanakkor az utaskilométer teljesítmény mind a tervhez, mind a bázishoz viszonyítva megközelíti a 100 százalékot. A vasút I—III. negyedévi áruszállítási teljesítménye 98 millió 829 ezer tonna, mely a tervhez képest 100,9, a bázishoz viszonyít­va 102,3 százalékos telje­sítésnek felel meg. .Az árutonna-kilométer telje­sítmény pedig mindkét viszo­nyítási alaphoz képest közel 5 százalékos túlteljesítést mutat. Kooperáció és szakosítás... A KGST Együttműködési Egyezmény meghatalmazottainak tanácsa 3. ülését október 10. és 15. között rendezte a Vasúti Főosztály biztosítóberendezési­ és automatizálási szakosz­tálya. Témája: „Kooperáció és szakosítás a vasúti automatika és távközlési termékek fejlesztése, tervezése és gyártása terén.” A kilenc országból érkezett szakemberek tanács­kozását Gulyás János vezérigazgató-helyettes nyitotta meg (Laczkó Ildikó felvétele) Az elnökség napirendjén: Az üzemi demokrácia rendszere és érvényesülése a MÁV területén Szakszervezetünk elnöksége október 14-én ülést tartott. Az első napirend keretében „Az üzemi demokrácia rendszeréről és érvényesülésének biztosítá­sáról a MÁV területén” című előterjesztést vitatta meg a testület. A Minisztertanács és a SZOT Elnöksége 1018/1977. (V. 7.) számú együttes határo­zata, továbbá a SZOT Elnöksé­gi».« a­l­PM- irányelvei előír­ják az üzemi demokrácia to­vábbfejlesztése érdekében teendő intézkedéseket. A ter­vezetet, amely a vasút terüle­tén egységes szerkezetben tar­talmazza a szolgálati helye­ken, vasútigazgatósági és ve­zérigazgatósági szinten szerve­zendő fórumokat, azok működ­tetését és hatáskörük érvénye­sítésének szabályozását, e ha­tározatok szellemében készítet­ték el Az új szabályozás lényege a demokratikus fórumok rend­szerének rögzítése, a fórumo­kon tárgyalandó főbb témák meghatározása, a hatáskörök­nek, s a fórumok összehívásá­nak szabályozása. Mint a fel­sorolásból is kitűnik, az A®T—­SZOT határozat lényegében a meglevő fórumok hatékonyabb működését teszi lehetővé. A nemrég bevezetett új fórum a szakszervezeti bizottság és a bizalmiak együttes ülése pe­dig a demokratizmus gyakorla­tibb megvalósulását biztosítja. A MÁV vezérigazgatójának és a szakszervezet elnökségé­nek egységes szabályozása jól­lehet egészében sokoldalúan foglalkozik a tennivalókkal, a részletkérdésekben azonban kiegészítésre, finomításra szo­rul. Egyes helyeken a partner­­szerepét­ is módosítani kell. Az elnökség a vitában elhangzott észrevételeket és javaslatokat is figyelembe véve végül is úgy ítélte meg: az előterjesztés alkalmas arra, hogy a MÁV területén az abban foglaltak értelmében biztosítsák az üze­mi demokrácia érvényesülését. Az első napirendi pont meg­tárgyalása után az elnökség előbb meghallgatta Gulyás János vezérigazgató-helyettes szóbeli tájékoztatóját a MÁV munkaerőhelyzetéről, majd az Utasellátó Vállalat munkaerő­­helyzetéről készült jelentést vitatta meg, illetve fogadta el. Ugyancsak elfogadta a szerve­zési és káderosztály értékelő jelentését a nyugdíjas szak­­szervezeti tagok körében vég- RTiftik'ST’.propTipt.i mimikáról. Megélénkült a forgalom a somogyi dombok között Ismét jeleskedik a kocsikirakásban Tab állomás MÁV—Volán komplex brigádja biofokot elhagyva, Tabhoz közeledve „hegyek között, völ­gyek között” kanyarog a vo­nat. A 276-os kis gőzmozdony legalább olyan romantikus az ősz eleji színes somogyi dom­bok között, mint a „Piroska­­vonat” az Alföldön. — Állomásunknak mindössze két átmenő és két rakodó vá­gánya van — mondja Csizma­dia Rudolf főintéző, aki 13 évi forgalmi szolgálattevői munka után tavaly került az állomás élére. — A csaknem hatezer lakosú község, az átgondolt ipartelepítés nyomán sokat fej­lődött. A VIDEOTON, a Kem­pingcikkgyártó Vállalat, a Hungaronektár, a Mezőgép, a Gabonaforgalmi Vállalat nyá­ron és ősszel sok munkát ad. Előfordul, hogy havonta 400— 500 kocsi fordul meg állomá­sunkon. Sokszor az a baj: a korlátozott tengelynyomású vo­nalon két M43-ast is „elé kell fogni” egy-egy nagyobb szerel­vénynek, hogy bírja az emel­kedőket. Ráadásul itt van a szomszédban a Daránypusztai Állami Gazdaság és a Buda­pesti Vegyigépgyár gyáregysé­ge is, iparvágánnyal. Akad tehát munkája Tab állomás 16 dolgozójának, akik a Petőfi Sándor szocialista brigádban dolgoznak. A for­galmi szolgálattevő feje felett a tábla mutatja a munkaver­seny állását: a kocsikihaszná­lást 98 százalékra vállalták, a teljesítés 101,47 százalék, az árutonna-tervet pedig 98 he­lyett 102,2 százalékra teljesí­tették. A személyforgalommal keve­sebb a gond: 16 átmenő vo­natpár mellett Siófokról itt éjszakázik egy vonatpár. A forgalom egyenletes, havonta 7—8000 utas fordul meg az ál­lomáson. Ingadozás nincs, hiá­ba van közel a Balaton, a sze­zonmunkaerőt is felszívja a helyi ipar. — Állomásunk a pécsi igaz­gatóság területén a második csoportba tartozik — mond­ja Csizmadia Rudolf — Kom­lóval, Siófokkal azonos kate­góriában vagyunk. Külön öröm számunkra, hogy 1975-ben a MÁV—VOLÁN komplex bri­gád az első, tavaly az éves összesítésben második, idén az első félévben ismét első he­lyezést ért el az igazgatósági versenyben. Kocsikirakási vállalásunkat például az első félévben 200 százalékra telje­sítettük. A Volán 14, az állo­más 12 dolgozója mindent megtesz, hogy az év végéig tartsuk az első helyet. A Petőfi szocialista brigád tagjai nemcsak a szolgálatban hanem a társadalmi munkában is megállják a helyüket. Van például a faluban két vasutas nyugdíjas, akiket kéthavonta keresnek fel, hogy segítséget nyújtsanak nekik. Bodrogi Jó­zsef bácsi, aki az állomáson lakik, tavaly két hétig súlyos beteg volt. Mivel senkije sincs, a brigád tagjai hordták neki az ebédet a Csalogány Étterem­ből. Egerszegi György váltóke­­­zelő viszont házat épített ta­valy, négy brigádtag 20—20 órát segített neki. A vonatkísérők laktanyájé­­nak átalakításakor társadal­mi munkában segítettek a ,,költözésben”. Idén meg a vál­tók, jelzők festését végzik el, mert a pályafenntartásnak nincs ehhez elég embere. (szatmári)

Next