Magyar Vasutas, 1977 (21. évfolyam, 1-24. szám)

1977-05-02 / 9. szám

o Kitüntetett szocialista brigádok A Népköztársaság Elnöki Tanácsa a szocialista brigádve­­zezték V. országos tanácsko­zása alkalmából kitüntetéseket adományozott a szocialista bri­gádmozgalomban, illetve a népgazdasági tervek teljesíté­sében elért kiemelkedő ered­mények elismeréseként. A Magyar Népköztársaság Kiváló Brigádja kitüntetésben részesült hat kollektíva között van a szom­bathelyi járműjavító Petőfi Sándor nevét viselő rugóko­vács szocialista brigádja is. A MÁV Kiváló Brigádja kitüntető címet 70 szocialista brigád érdemelte ki. A kitün­tetésben részesült kollektívák névsorát igazgatósági, illetve üzemi beosztásban közöljük. Budapesti Vasútigazgatóság: Bp. Terézváros Pft. Főn. „Petőfi”; Bp. Épületfennt. Főn. József Attila”; Cegléd áll. „Tömörkény István”; Rákos­rendező áll. „Petőfi”; Bp. Ke­leti Műsz. Kocsiszolg. Főn. „József Attila”; Bp. Nyugati Műsz. Kocsiszolg. Főn. Szé­chenyi”; Bp. Bal parti Bizt. bér. Fennt. Főn. „Béke”; Szé­kesfehérvár Pft. Főn. „Béke”; Bp. Nyugati Műsz. Kocsiszolg. Főn. „Jó Munka”; Miskolci Vasútigazgatóság, Miskolc Vont. Főn. „Jedlik Ányos”; Miskolc—Tiszai pu. „Lenin”; Miskolc Pft. Főn. „Petőfi”; Vámosgyörk áll. „Rá­kóczi”; Miskolc Bszt. ber. Fennt. Főn. „Jedlik Ányos”; Miskolci Vasútig. III. oszt. „Prieszol József”; Miskolc Gömöri pu. „Radnóti Miklós”; Miskolc Vont. Főn. „Béke”; Miskolc Vont. Főn. „November 7.”; Debreceni Vasútigazgatóság; Debrecen Ép. Főn. „Április 4”; Záhony Pft. Főn. „Kinizsi”; Debrecen áll. „Zrínyi Ilona”; Nyíregyháza áll. „Marx Ká­roly”; Záhony áll. „Kun Béla”; Záhony Vont. Főn. „Kandó Kálmán”; Debrecen Bizt. ber. Fennt. Főn. „Tóth Árpád”; "Záhony Gépesített Rak. Főn. „Forgácsoló”; Szegedi Vasútigazgatóság; Szentes Ép. Főn. „Dózsa”; Kiskunhalas Pft. Főn. „Kos­suth Szeged Ép. és Hídfennt. Főn. „Munkás”; Vésztő áll. „Egyetértés”; Baja áll. „Jelky András”; Gyula áll. „Sza­muely Tibor”; Vésztő Vont. Főn. „Gagarin”; Szeged Bszt. bér. Fennt. Főn. „Táncsics Mihály”; Szentes Ép. Főn. „Kandó Kálmán”; Pécsi Vasútigazgatóság; Dombóvár áll. „Kulich Gyu­la”; Kaposvár Vont. Főn. „Ság­­vári Endre” Gyékényes áll. „Csokonai”; Pécs Vont. Főn. „Régi Forrás”; Nagykanizsa áll. „Béke”; Dunaújváros Pft. Főn. „Petőfi Sándor”; Pécs Bizt. bér. Fennt. Főn. „Zalka Máté”; Dombóvár Ép. Főn. „Kismotoros”; Dombóvár Vont. Főn. „Petőfi”; Szombathelyi Vasútigazgató­ság; Celldömölk Vont. Főn. „II. Rákóczi Ferenc”; Szombathely Bizt. bér. Fennt. Főn. „Satur­­nus”; Szombathelyi Vasútigaz­gatóság III. és IV. osztály komplex „Baross Gábor”; Szombathely Bizt. ber. és Automatizálási Osztály „Pus­kás Tivadar"; Celldömölk Ép. Főn. „Vasútépítő”; Zalaeger­szeg áll. „Dr. Hamburger Jenő”; Tapolca Pft. Főn. „Ga­garin”; Szombathely Pft. Főn. „Petőfi Sándor”; MÁV Járműjavító Üzemek: . MÁV Északi JJ. Ü. „Stein­­metz­ kapitány”; MÁV Land­ler Jenő JJ. Ü. „Kun Béla”; MÁV Dunakeszi JJ. Ü. „Asz­talos János”; MÁV Miskolci JJ. Ü. „Egyetértés”; MÁV Miskolci JJ. Ü. „Dobó István”; MÁV Szombathelyi JJ. Ü. „Lenin”; MÁV Szombathelyi JJ. Ü. „Steinmetz Miklós”; MÁV Székesfehérvár Jt. II. „Lenin”. A Vezérigazgatóság közvet­len felügyelete alá tartozó szolgálati helyek: Bp. MÁV Gépjavító II. „Vörösmarty”; MÁV Kitérő­­gyártó II. Gyöngyös „Landler Jenő”; MÁV Hídépítési Főn. „Kandó Kálmán”; MÁV Szök­és Szerelőip. Főn. „Damja­nich”; MÁV Közp. Felépít­ményvizsgáló Főn. „Május 1”; MÁV BVKH „Arany János”; MÁV Adatfeldolgozó Főn. „Barátság”; MÁV Tervező Int. „Feketeházi”; MÁV Ügykeze­lési és Gazdasági Hiv. „Baross Gábor”; MÁV Ügykezelési és Gazd. Hiv. „Hess András”. A Szocialista brigádvezetők országos tanácskozása alkal­mából a brigádmozgalomban végzett kiemelkedő munkájuk alapján a vasutasok közül is többen részesültek kormány­szakszervezeti és KISZ-kitün­­tetésben. A Munka Érdemrend arany fokozata kitüntetést kapta Márton Já­nos villamosmozdony-vezető, a Budapesti Keleti Vontatási Főnökség szocialista brigád­vezetője. A Munka Érdemrend ezüst fokozata kitüntetést kapta: Kvell János tmk lakatoscsoport-vezető, a pécsi vontatási főnökség szo­cialista brigádvezetője. A Munka Érdemrend bronz fokozata kitüntetésben részesült: Hor­váth Istvánná vonatvezető, a Miskolc—Tiszai pályaudvar szocialista brigádvezetője. A Szakszervezeti Munkáért kitüntetés arany fokozatát kapta: Korcsmáros Ferenc, a békéscsabai vontatási főnök­ség függetlenített szb-titkára. A Szakszervezeti Munkáért kitüntetés ezüst fokozatát kap­ták­: Bíró Lajos, Budapest— Ferencváros állomás függetle­nített szb-titkára, Kondor Pál, Várpalota állomás főnöke, az szb propagandistája, Nyem­­csók János, a MÁV Terézvá­rosi Pályafenntartási Főnökség munkavezetője, szb-titkár, Boda Tibor villanyszerelő, a szombathelyi vont. főn. KISZ- biz. tagja. KISZ Érdemérem kitüntetésben részesültek: Oravetz István, a MÁV Duna­keszi Járműjavító Üzem laka­tosa, Sánta József, a MÁV Szegedi Igazgatóság ügyinté­zője, a KISZ-bizottság ifjú­munkás-felelőse, Tokaji Mi­hály, Békéscsaba állomás KISZ-bizottságának titkára Koszorús Ferenc látogatása Nagykanizsán Koszorús Ferenc, a vasutas-szakszervezet főtitkára — Molnár György titkár és Révay Sándor, a kultúrnevelési és sportosztály vezetője társaságában — április 20-án Nagykani­zsára látogatott. Megtekintették a vasutas művelődési házban rendezett képzőművészeti kiállítást, amelynek festményeit, gra­fikáit, szobrait a Vasutasok Szakszervezete Képzőművészeti Iskolájának hallgatói készítették. Utána ellátogattak a helyi vasutas sportegyesület most épülő sportcsarnokához, amely A városi tanács és a vasutas-szakszervezet 25 millió forintos hoz­zájárulásával készül. Ez a vasút egyik legimpozánsabb sport­csarnoka lesz. A mintegy 1250 négyzetméter alapterületen le­hetőség nyílik majd hazai és nemzetközi teremjátékok lebo­nyolítására is. A vendégek ezután találkoztak a pécsi vasútigazgatóság vezetőjével, a területi bizottság titkárával, valamint a csomó­pont politikai-gazdasági vezetőivel, és hasznos eszmecserét folytattak a szakszervezeti munka időszerű kérdéseiről. Közelebb az élethez Vélemények a négyhetes szb-titkéri tanfolyamról A szakszervezeti bizottságok titkárai négyhetes tanfolya­mon vettek részt a Veszprém megyei SZMT iskolaközpontjá­ban, Csopakon. Ezúttal első­sorban olyan tisztségviselők részesültek oktatásban, akik az elmúlt választáskor kerültek funkcióba és a munkájuk eredményes ellátásához szük­séges képzésben eddig még nem részesültek. A tanfolyam befejeztével — az általános értékelésen túl — felkértünk néhány hallgatót: mondják el azokat a számuk­ra fontosnak tartott tapaszta­latokat, amelyeket a négy hét alatt szereztek. Tóth Tiborné, az Utasellátó Mozgószolgálati Igazgatóságá­nak szb-titkára, aki a tanfo­lyamon az önkormányzat-ve­zetői tisztséget töltötte be, köz­­megelégedésre, a következőket mondotta: — A szakszervezeti mozga­lomban korábban más funk­cióban dolgoztam. Éppen ezért már nagyon vártam, hogy tit­kári teendőim ellátása érde­kében megfelelő képzésben ré­szesüljek. Nos, őszintén el­mondhatom — és ez nem ud­variassági gesztus részemről —, hogy a tanfolyam szerve­zettségében, tartalmában min­den előzetes elképzelésemet felülmúlta. Tisztában vagyok azzal, hogy ezek a tanfolyamok eredményesen szolgálják a tisztségviselőkkel való szemé­lyes kapcsolatot, véleménycse­rét, mégis nagyon jól esett, hogy a vezetők többségével nemcsak általánosságban, de konkrét témákban is sikerült szót váltani. A másik dolog, ami nagyon kellemesen érin­tett: a Vasutasok Szakszerve­zete és az SZMT-k példamuta­tó kapcsolata, együttműködése a tisztségviselők képzésében. A házigazda Veszprém megyei SZMT illetékes vezetőin túl, a Vas megyei SZMT vezető ú­t­­gyarapításához. Úgy gondolom, kára is hozzájárult tudásunk hogy az ilyen irányú munka­­kapcsolatot a jövőben még jobban erősíteni kell, mert ez a szakszervezeti mozgalom ér­deke is. Gera Frigyes, a szolnoki vontatási főnökség műhelybi­zottsági titkára megelégedéssel nyugtázta, hogy a nagyobb szakszervezeti bizottságok mű­helytitkárai is lehetőséget kap­tak a tanfolyamon való részvé­telre. Az elismerő szavak mel­lett azonban azt a véleményét is kifejezésre juttatta, hogy a tanfolyamokon még az eddigi­nél is nagyobb gondot kell fordítani a gyakorlati felada­tok megoldását segítő foglalko­zásokra. Különösen jónak ér­tékelte, hogy az osztályfoglal­kozások, konzultációk szolgá­lati ágankénti csoportosításban kerültek lebonyolításra. Sze­rinte ilyen és ehhez hasonló módszerek bevezetésével is se­gíteni lehetne az életben, a gyakorlati munkában felmerü­lő problémák megoldását. Kiss Jánosnak, a Kőszegi MÁV Nevelőotthon szb-titká­­rának különösen figyelemre méltó volt az a megjegyzése, hogy a kötelező tematikán túl kötetlen beszélgetésre is le­gyen lehetősége, ne csak egyé­nileg, hanem a teljes kollek­tíva előtt. Ezzel a módszerrel is lehetne segíteni a gyakor­lati feladatok eredményesebb megoldását Véleménye szerint azon is érdemes volna elgon­dolkozni, hogy a továbbképzé­seken kevesebb témában, de­­ alaposabban, elemzőbben ke­rüljenek megtárgyalásra a végrehajtás gyakorlati módsze­rei. A három tisztségviselővel történt beszélgetés egy kis tö­­­­redéke a tanfolyamon tapasz­­­­taltaknak. Az értékelés — f­i­­­­gyelembe véve a közel 90 hall­­­­gató véleményét, javaslatát —­­ folyamatban van, fontos részét képezi az elnökség elé kerülő, az oktatási munkát elemző és a jövő feladatait megszabó je­­■ lentésnek.­ ­ Sz. Tóth András Ha­rm­i­nc­ki­lenc KISZ-szerveze­t részesült pénzjutalomban A vasutas KISZ-szervezetek évi akcióprogramjuk kereté­ben vesznek részt a szolgálati helyekre háruló feladatok vég­rehajtásában. Termelést segítő munkájukat a vasútigaz­gató­­ságok a területi bizottságokkal közösen értékelik. Javaslataik alapján a MÁV vezérigazga­tója és a vasutas-szakszervezet elnökségével egyetértésben az alábbi 39 KISZ-szervezetet ré­szesítette pénzjutalomban: Bp. Keleti, Bp. Ferencváros, Bp. Nyugati, Hatvan csomó­ponti KISZ-bizottságok; Szé­kesfehérvár Pft. KISZ-szerve­­zete; Bp. MÁV Ép. Főn. KISZ- bizottság; Bp. MÁV Magasép Főn. KISZ-szervezete, Szol áll. KISZ-szervezete, Hegyes­halom, Kelenföld csomópont, KISZ-bizottságok; Miskolc MÁV üzemi KISZ-bizottság Debrecen MÁV üzemi KISZ- bizottság, Nyíregyháza csomó­ponti KISZ-bizottság, Debre­cen ápi. fon. fi-iai­ szerveze­­te; Szeged, Kecskemét, Kis­kunhalas csomóponti KISZ-bi­­zottságok; Szentes Ép. Főn., Szeged Biz. bér. Fennt. Főn. KISZ-szervezetek; Pécs, Dom­bóvár csomóponti KISZ-bizott­­ságok; Dombóvár Ép. Főn., Gyékényes áll. KISZ-szerve­­zetek; Szombathely csomóponti KISZ-bizottság; Celldömölk Ép. Főn., Szombathely Bizt. bér. Fennt. Főn., Szombathely Távközlési és Bizt. bér. Ép. Főn., Tapolca Pft. KISZ-szer­­vezetek; Szombathelyi MÁV Jj. Ü„ Miskolci Jj. Ü„ MÁV Kitérőgyártó Ü„ MÁV Épü­letgépjavító Üzem KISZ-bizottságok ; MÁV Hídépí­tési Főn., MÁV Szak- és Szerelőipari Főn., MÁV Gép­javító II., MÁV Adatfeldolgo­zó Főn., MÁV Jegynyomda Főn., MÁV Villamos Felsőve­zeték Ép. Főn., MÁV Központi Felépítményvizsg. Főn. KISZ- szervezetek. MAGYAR VASUTAS 1907. MA­JUS 1. SZOMBATHELYI RUGÓKOVÁCSOK Elnyerték a Magyar Népköztársaság Kiváló Brigádja kitüntető címet ÚJSÁGHÍR: A szocialista bri­gádvezetők V. országos tanács­kozása alkalmából a „Magyar Népköztársaság Kiváló Brigádja” kitüntetésben részesült a szom­bathelyi járműjavító „Petőfi” ru­gókovács szocialista brigádja. Aki ismeri a vasúti jármű­veket, tisztában van a tenge­lyek felett helyet foglaló, a mozdonyok, kocsik rugalmas­ságát biztosító rugók szerepé­vel. Nehéz, csaknem 120 kilós alkatrészek ezek. Javításuk, felújításuk a két műszakban dolgozó, 15 tagú Petőfi brigád feladata. Havonta átlagosan 2000—2100 darabot javítanak meg. A forgalomban rész­t vevő járműveken kívül a pécsi és a szombathelyi igazgatóság vontatási szelepein belső fuva­rokat­­végző járművek rugóit is itt gyógyítják. A nagykalapácsra még szükség van Az 1960-ban épült, 1600 négyzetméteres rugókovács üzemrész, ahol a „Petőfi” bri­gád dolgozik, már szűknek bi­zonyul. Az izzó kemencék kö­zött — ez az iparág egyik leg­nehezebb munkaköre — kemé­nyen, de a korábbinál sokkal könnyebben dolgozik a brigád. Emelők mozgatják a munka­darabokat, laphengerlő, bizto­sító aláverő készülék — az utóbbi újításból született — könnyíti a munkát. Ezek nagy­részt kivették a nagykalapá­csot a dolgozók kezéből, de még nem lehet teljesen nélkü­lözni. Gyakorlott mozdulatok­kal sújtanak le vele most is egy-egy formálódó, izzó rugó­ra. A verejtékes homlokú, erős kezű munkásoknak és az álta­luk irányított gépeknek min­dig engedelmeskednek a nehéz, nagy acélrugók. Ilyen körülmények között 1961 óta vesz részt a brigád­­mozgalomban, a kollektíva, s azóta szinte minden szocialista brigád kitüntetést elért. Birto­kosa a MÁV Kiváló brigádja, a Közlekedés, posta és hírköz­lés kiváló brigádja címnek. Munkájuk az üzem folyamatos termelésének döntő fontosságú részét képezi. Rájuk mindig számíthatnak a vezetők. Ha anyaghiány gátolja a kocsi és a mozdonyosztályt „házon, be­lül” csinálnak alkatrészeket. A nehéz munka, a zajos, me­leg munkahely ellenére szinte a levegőben érezni, hogy jó az emberek munkahelyi közérze­te. A harmonikus mozdulatok, a szinte csak szemmel jelzett közlések, az összehangolt munka összképe a látogatóból is ezt az érzést váltja ki. S ahogy az újságíró megismer­kedik munkájukkal, életükkel, egyre meggyőzőbb e kép. Nem népszerű szakma A brigádtag­ok jóban, rossz­ban, a munkahelyen és azon kívül, közös kirándulásokon, múzeumlátogatásokon, könyv­tárban gyakran együtt van­nak. , Összeköti őket el­halt munkatársuk árvájá­nak patronálása, egy-egy brigádtag családi háza építésé­nek kollektív segítése, a társa­dalmi munka, a közélet, az utánpótlás nevelése. Az utóbbi nem is olyan egyszerű. A mun­ka ismert nehézségei miatt a fiatalok között nem a legnép­szerűbb szakmák közé tartozik a kovács, még kevésbé a nágó­­kovács. Úgy sikerül egy-egy fiatalt „megfogni”, hogy se­gédmunkásként odakerül, s ha öregebb szakik ígéretes után­pótlást látnak benne, megsze­rettetik a szakmát, s átképzés­ként felkészítik a szakmunkás­­vizsgára. Nagy szeretettel fog­lalkoznak a fiatalokkal a ta­pasztaltabb kollégák. Így az utóbbi három évben négy szakmunkást neveltek. Négyen — Molnár Pál, Pál József, Kovács , István Kocsi Károly — 1961 óta tagjai a ki­tüntetett brigádnak. A többiek az azóta eltelt éveikben kerül­tek a kollektívába. A két legfia­talabb — Hantó Aladár és Szíj Ferenc rugókovács — a bri­gád neveltjei, 1972, illetve 1974 óta brigádtagok. A brigád ve­zetője, s egyúttal a rugókovács műhely elismert, régi mestere, Szakály János 1977. januártól rokkantsági nyugdíjba kény­szerült. A brigád új vezetője Herczeg András, aki korábban tagja volt a brigádnak, de közben imeós lett, most vissza­került a kollektíva élére. Simon Sándor művezető el­mondta, hogy a brigád minden tagja elvégezte a nyolc álta­lánost. Ez az egyik legdicsőbb „fegyvertényük”. Közösen láto­gatják a környék múzeumait, kirándultak Sopronba, Buda­pestre. Senki sem hiányzik a szakmai és a politikai okta­tásról. Mindennek értékét nö­veli, hogy a brigádtagok 80 százaléka a környező közsé­gekből jár be az üzembe. Nagy érdeme a brigádnak a takarékosság. Az eltörött OH- rugólapokat — többletmunka árán — újjávarázsolják, ismét használhatóvá teszik. Ezzel évente 250—300 ezer forintot takarítanak meg. A kemencék gazdaságos üzemeltetésével je­lentős mennyiségű tüzelőolajat is megtakarítanak. Derekasan kiveszik a részüket a társadal­mi munkából. Tavaly 679 órát teljesítettek. E munka ellenér­tékét az üzemi munkáslakás­építési akció alapjának növelé­sére ajánlották fel. Nem hiá­nyoznak a brigádtagok a köz­életből sem. Lakatos László lakóhelyén, Váp községben a helyi tanács tagja. Molnár Pál műhelybizottsági tagi, Szakály János szb-tag. Egy párt- és két szakszervezeti bizalmi van kö­zöttük. Az újítómozgalom élenjárói A Petőfi szocialista brigád az újítómozgalomban is az üzem egyik erőssége. A IV. öt­éves tervidőszakban 8 újítási javaslatot nyújtottak be, kö­zülük hetet bevezettek. Az utókalkulált megtakarítás egy évre eső átlaga 127 ezer forint. Két brigádtag „Kiváló újító” kitüntetés­t kapott Szociálpolitikai vállalásaik­ban elhalt munkatársuk, Süle István kislányát évente meg­ajándékozzák. Ha valamelyi­kük nehéz helyzetbe kerül, a kollektíva mellette áll, átsegíti a bajokon. Ilyen körülmények között érthető Kovács Géza vélemé­nye: — A brigádban mindenki jól érzi magát. Jól összeforrott a kollektíva. Megértés van a munkában, s a társadalmi fel­adatokban egyaránt. Kovács Géza rugókovács mester 1949 óta énekel az üzem Haladás kórusában. Ezért külön megbecsülés veszi körül. Azt sajnálja, hogy rö­videsen nyugdíjba kell men­ni. A dereka megsokallta már a nehéz munkát. Addig is, amíg a kollektívában marad, velük együtt akarja bizonyí­tani, hogy rászolgáltak a ma­gas kitüntetésre. Szeld Teréz A kitüntetett brigád Minden brigádtag érdeke a hármas jelszó megvalósítása ünnepi megyeszelésre vom össze a közelmúltban Debre­cen állomás szocialista brigád­vezetői. Az összejövetelen megjelentek az állomás társa­dalmi és gazdasági vezetői is. Fekete Sándor állomásfőnök elmondotta többek között, hogy az 1976. évi munka alap­ján az állomás teljesítette az élüzem feltételeket. Ehhez nagy lendítőerőt adott l a szocialista brigádok utasításszerű, bale­setmentes munkája. Különösen a menetrendsze­­rűség, a teherkocsi-gazdálko­dás és az áruszállítás terüle­tén értek el jó eredményeket. Nem feledkeztek azonban meg a közművelődésről, az önkép­zésről sem. Az állomáson már több mint négy éve kihelyezett általános iskola működik, és nagyon sok szocialista brigád­tag szakmailag is képzi magát. Az utóbbi években egyre töb­ben kerültek felelősségteljes munkakörbe. Az elmúlt évi munka alap­ján két brigád arany, öt ezüst és 21 bronz kitüntetést kapott. Összesen majdnem 72 ezer fo­rint jutalomban részesültek. A tanácskozáson felszólalt Czeglédi Sándor, a szakszerve­zeti bizottság titkára is.- ő a jobb teherkocsi-gazdálkodás­ra, az előszállítások tervezésé­re, a kocsiforduló-idők csök­kentésére és a menetrendszerű­ség javítására hívta fel a fi­gyelmet. Szólt a vidéki lakta­nyák átépítésének és az épülő üzemi konyha mielőbbi átadá­sának szükségességéről, a ha­tékonyabb munkaerő-gazdál­kodásról is.

Next