Magyar-Zsidó Szemle 28. (1911)
1911 / 1. szám - TÁRSADALOM - Statisztika és autonómia
STATISZTIKA ÉS AUTONÓMIA - bán lakik, ezek pedig csak kivételesen orthodoxok, a névlegeseket is számítva. A 650.000 orthodoxról célzatosan és következetesen terjesztett állítás alaposságát már az a tény is mutatja, hogy a fővárost leszámítva, az egész országban nem lakik 650.000 zsidónál több. Hol van tehát a 180 kongressz. és a 66 status quo anyahitközség ? A megejtendő népszámlálás majd teljes világosságot fog teremteni és rajta leszünk, hogy felekezetünk ez irányú statisztikáját szakértő feldolgozásában közölhessük. Az összes tényezőket számba véve, becslésünk szerint a magyar zsidóságnak 40 százaléka tartozhatik az orth. párthoz és ez maga is a legheterogénebb elemekből áll. A rabbik statisztikájában feltűnő az orth. rabbihelyettesek nagy száma : 969. Kérdés, hogy ezek valamenynyien tényleg működnek-e? Nincsenek-e közöttük címzetesek ? Ebben az utóbbi, nem alaptalan feltevésben a statisztika hamis képet ad a községeknek áldozatkészségéről a rabbiság tekintetében. A fizetést nem hozó és rendes rabbiműködést nem végző rabbik és rabbihelyettesek a statisztikába való felvétele a statisztika meghamisítása Nem szeretnénk félreértetni. Mi minden irányról a tolerari posse elvét valljuk, valamennyinek kívánjuk, hogy boldoguljon. De csak addig, ameddig az egész felekezet összérdekeivel összeütközésbe nem jön és ameddig igaz fegyverekkel küzd a maga igazaiért. Nem hagyhatjuk tehát szó nélkül az orthodox párt nagy többségéről szóló mesét különösen ma, midőn a kultuszminiszter a pénzügyi bizottságban tett nyilatkozata szerint az izraelita felekezet autonómiájával foglalkozni kíván. Hamis premissából indulna ki, ha a statisztika alapjául a lármát venné és azt hinné, hogy ott van a többség, hol legnagyobb a zaj. A kultuszminiszter fent érintett nyilatkozatának reprodukálása alkalmából a Budapesti Hírlap azt fejtegette, hogy a magyar törvényhozás recipiálta ugyan az izraelita felekezetet, de nem mondta meg, hogy melyiket, már pedig kettő van és odakonkludált, hogy maradjon meg minden a régiben. Világos azonban, hogy a magyar törvényhozás csak következetes volt, midőn két izraelita felekezetről nem is szólt, mert a magyar törvények kivétel nél-