Magyar Zsidó Szemle 5. (Új folyam, 2008)

EMLÉKEZET - Gábor György: Az idő nélküli hely: Maszada

86 MAGYAR ZSIDÓ SZEMLE, Új folyam, 5. szám igénnyel elsőként feltáró archeológus viszonyítási pontjává: a jelen most nem megy vissza a biblikus időkig, megelégszik a tizenkilenc évszázaddal azelőtti állapotokkal, amelyben immár önmaga prefigurációjára lel rá. Az időn kívülivé váló helyszín közvetítette „hagyomány láncolata” összeér Jeremiástól Flavius Jo­­sephuson és a maszadai tragédián át a modern Izrael Államáig. A hely elbeszélt valósága - a mítosztalanítás reménye vagy illúziója Nem lehet szó nélkül hagyni azt a rendkívül különleges, mondhatni kifejezetten egyedinek tetsző helyzetet, hogy egy modern nemzeti mítosz megalapozása alap­­vetően egy olyan szerző beszámolóján nyugszik, aki az utókor számára a hősies­­ség és önfeláldozás paradigmájának számító történetet korántsem az Izrael sza­­badságáért mártíromságot vállaló hősök dicső ellenállásának példázataként írta le, éppen ellenkezőleg. A zsidó háború alapvető és meghatározó szellemisége és a szerzőnek a könyv minden egyes lapján képviselt markáns álláspontja szerint a felkelés kirobbantása, s a harcok eszkalálódása ab ovo tragikus hiba és tévedés volt, ráadásul Isten akaratával és szándékával teljesen ellentétes szörnyűség és gyalázat. Josephus véleménye megkérdőjelezhetetlen: ״... a rómaiak hatalma el­­lenállhatatlan... akik az egész világ urai. Mert van-e föld, amely még nem hódolt meg a rómaiaknak? ... Hozzájuk szegődött a szerencse, és Isten, aki sorra oszto­­gatja az egyes nemzeteknek a világ uralmát, most Itália oldalán van ... tudjátok meg, hogy nem csupán a rómaiak, hanem Isten ellen is harcoltak ... azok, akik megszállták a szent helyet, inkább bízzák Istenre a döntést, és igyekezzenek meg­­nyerni a mennyei bírót, és mondjanak le teljesen emberi erőszak alkalmazásáról ... Isten eltávozott a szentek szentjéből, és azokhoz pártolt, akik ellen harcoltak. Ha már tisztességes ember is menekül a bűnös házból, irtózik lakóitól: mit gon­­doltok, vajon Isten - aki azt is látja, m­st titkolnak, azt is hallja, amit elhallgatnak - ittmaradhat-e köztetek, mikor ily förtelmes módon éltek?”75 Yadin azonban mintha szándékosan félreértené Josephust, mikor elmondja, hogy miután a galileai főparancsnok, Joszef Ben Matitjáhu átállt a rómaiakhoz, sietve és azonnal hozzáfűzi: ״ Senki sem beszélte el oly szívszaggató módon az eseményeket, amelyek 73 tavaszának tragikus éjjelén játszódtak le Maszada fenn­­síkján. Bármi is volt ennek az oka, lelkiismeretfurdalás, vagy valami más, amit nem ismerhetünk, a részletes beszámoló s a hang oly mélyen megindult, például Ben Jair beszédének felelevenítésekor, hogy érezni a teljes szimpátiáját és csoda- Bellum V, 9, 364, 366, 367, 378, 400, 412-413. 75

Next