Magyarország és a Nagyvilág, 1867 (3. évfolyam, 27-52. szám)

1867-10-19 / 42. szám

494 társaság részéről Gyulai Pál, Szász Kár­oly és Dux Adolf; a Jászkun kerületek részéről id. Rá­day Gedeon gr., a központi honvédegylet részéről Percz­el Mór, Pa­­tay, Markos képviselők ёз Mikár jegyző. A dalárda a szózattal kezdé. Az első szónok Fa­zekas Alajos félegyházi ügyvéd volt, ki az ünnepély czélját melegen adá elő. Egy évben, 1823-ban született ő Petőfivel és játszótársa volt. Beszéde végén leleplez­ték az emléktáblát, melyen e szavak olvashatók: „Itt tölté gyermekéveit Petőfi Sándor. A nagy költő emlé­kének tisztelői 1861. A mellszoborra pedig a lánykák koszorúkat raktak. Most fellépett Szász Károly a közönség éljen­zései közt, s szépen festvén a gyermek éveit, átment a költőre, kinek nagysága olyan nagy, hogy: Épülne bár a kis kunyhó helyére Magas tornyokkal büszke palota . A mily magasra dicse ér, — nem érne, Higyjétek el, nem ér az oda! E költemény nagy hatást tett, s riadd éljenek kisérték a lelépőt, ki után Reményi Ede lépett fel. Beszédét e szavakkal végezé: Éljen köztünk Petőfi emlékezete! “ Hatalmas és szokszoros éljen ismétlé a felkiál­tást, mire a dalárda rákezdé Petőfi: „Itt születtem én“ czímű költeményét Pintér, helybeli dalárdas kar­nagy szerzeménye szerint. A dal elhangoztával Szabados János, a „Sze­gedi Híradó“ derék szerkesztője, mondá el költe­ményét. Ezután Losonczy László szavalá el Petőfi Sándor szelleméhez irt ismert költeményét, melyet azon alkalommal irt, midőn a magyar tudományos akadémia Petőfi költeményeit a 200 aranyos nagy ju­­talomdijjal tünteté ki. Ezzel az ünnepély végét érte. Következett d. u. 3 órakor a diszlakoma, melyen igen nagy számú ven­dégsereg volt jelen. A pohárköszöntések sorát Endre Mihály biró kezdé meg, a királyra és a bájos király­néra emelvén poharát. Utána Mihalovics Béla Andrássy Gyula gróf miniszterelnököt s a kormány többi tagját élteté ; Szász Károly P­e­r­c­z­e­l Mórt; Szabó, korábbi alkapitány Ráday Gedeon grófot, a kun kapitányt, Per­cz­el igen szépen körvonalazván Petőfi, mint a nép s a közhonvéd megéneklőjének, lelkesítőjének költészetét, ki e mellett nemcsak költő, hanem honvéd és hős vala, ki a csatatéren lelé dicső halálát, élteté emlékét s ezzel kapcsolatban a derék Félegyháza lelkes népét és főbiráját, ez ünnepély ren­dezőit , az akadémiára s annak elnökére, Eötvös bá­róra és küldötteire Szabó Ferencz prépost, helybeli plébános köszöntött. Szász Károly Petőfi most is élő kortársaira, a három legnagyobb magyar költőre, Aranyra, Tompára és Jókaira emelte poharát, mit Pe­rczei a negyedikkel, Szász Károlylyal toldott meg. Gyulai Pál, az akadémia egyik küldöttje, az akadémia nevében szólt. A sok pohárköszöntésnek vége-hossza nem volt, s már égett a világ a termekben, még mindig folytak a köszöntések. Tér szűke nem engedi mindnyájáról megemlékeznünk, s megemlítjük még, hogy élteték a Kisfaludy-társaságot és küldötteit, Reményit, a magyar írókat és művészeket, a jász-kun ifjúságot és Győr­ff­y Iván, zentai tanító humoros előadásban, mint egyetlen jelenlevő székely, a székely nép üdvözletét mondá el. Már oszladozóban valánk, midőn megérkezett a nemzeti színház tagjainak üdvözlő távirata. Általános éljenzés fogadt e táviratot, s Szász Károly poharat emelt a színház derék tagjaiért, kiket egy új darab előadása visszatartott a megjelenéstől. Este 7 órakor színi előadás volt, m­e­s­e­r­ü-B­é­r­­c­z­i Ilon asszony „Petőfi emlékezete“ czímű darab­ját adták elő nagy könnyedséggel helybeli műkedve­lők, köztük a szerző is. Végül Reményi és Füredy gyö­­nyörködteték előadásaikkal az új­rázni meg nem szűnő közönséget. —10 órakor tánczestélyre gyűltek a hely­beli és vidéki közönség hölgyei, számban, díszben és szépségben egyiránt gazdagon. V­aj­­la-Himv­adón. (April 14. 1849.) I. Fogadjatok be, ti dicső falak ! Fogadj magadba, hires ősi vár ! Légy üdvözölve ! hol a hős lakott, A költő ottan lelkesülve jár. — *) E költeményt, mely egyike a halhatlan költő ismeretlenebb mű­veinek s mely tudtunkra még egy gyűjteményben sem jelent meg, Csorvásy ur N. Szalontáról következő jegyzettel külde be hozzánk : „Petőfi e verset Vajda hunyada** 1849 Apr­i­li-en éjjel 12 órától — 4-ig irta. — Egy szobá­ban volt vele e mű írásakor tresztel­y nevű orvos, Bem h /­ orvosa. — Jelen­leg ezen orvos Torontálmegyében lakik. Ezt az orvost Petőfi mindig per bor­bély czimezte. E költeményt ezen orvosnak olvasta fel legelőbb. MAGYARORSZÁG ÉS A NAGY VILÁG. Mily hős lakott itt! a nagy Hunyadi! Mily lelkesülés éget engemet! Szivemnek hangos dobbanásai, Beszéljetek ti, ajkaim helyett. Itten lakott, tán olykor épen itt Gondolkodok, a bástya tetején, Innen tekintett a jövőbe ő, A honnan most a múltba nézek én. Itt pihené ki fáradalmait, Midőn elzugtak a kemény csaták, Melyek Konstantinápoly tornyain A­ büszke félholdat megingaták. Jó pihenő hely... csendes szép magány, Mélyen lahajló völgynek zöld ölén, Alant a vár; nem éri vihar, Még a zászlót sem tornya tetején. El van rejtezve a világ elől E szent magány; beléje már nem lát, Csak messziről fejér fejével a Hegyek nagyapja, a vén Retyezát. II. Szállott Hunyadvár bámuló gyönyörrel: „Kit látok? Oh, kit látok? Hunyadit! Megjöttél hát, óh hősök hőse, végre, Kit vártalak négy hosszú századig. Én hitten ezt, hogy vissza fogsz te jőni. Ez a hitem volt, mi erőt adott, Hogy el ne dőljek, hogy viselni bírjam , A négyszáz éves gyászt és bánatot. És megjövél... légy hévvel üdvözölve, Hosszan várt vendég, óh hős, óh apám! „Csak az fáj most, hogy nem tud sírni a kő ... Örömkönnyeimet hogy ontanám !“ „Felelt a vendég: „Sajnállak szegény vár, Hogy örömödet el kell rontani, Csalatkozol, nem az jött a kit vártál, Az én nevem Bem és nem Hunyadi.“ Szólt vissza a vár: „Én azzal törődtem. Mi volt akkor, s mi mostan a neved ? A név múlandó, változékony; a mi Örök, azt nézem én, a szellemet. Nem a nevedről, hanem szellemedről S annak művéről ismerek reád. Az vagy, ki voltál négyszáz év előtt, most Tej mentetted meg a magyar hazát.“ — PETŐFI SÁNDOR.*) A bánsági bányavidék és az államvasút kőszéntelepei. (Képpel a 495. lapon.)­­. Oravicza határát átlépve, már az uradalmon be­lül vagyunk. Maga a város is, a mint a hegy fokán terül el, amphitheatralis csoportokban házaival, s az aknáknak közbe ásítozó sötét üregeivel, s már első pillantásra sejteti az utassal, hogy bányavidéken jár. De ettől eltekintve észrevéheti ezt vele még a sajátsá­gos disz is, melylyel az utczákon settenkedő itteni fehér nép ékeskedik. Ugyanis a lány rendesen, s ta­lálkozik közte asszony is, aranypénzekből fűzött lán­­czot hord nyakán, m­s ez már magában is hirdeti Ora­vicza földének aranytermő voltát. Évente 20 font szin­­aranyt olvaszt itt a társaság, de még ezüstöt is, még pedig 170 fonton felül. Azonkívül bányái réztartalmu érczet is szolgáltatnak, meglehetős mennyiségben, de ennél közvetlen nagyobb jelentőséget kölcsönöz Oravi­­czának kereskedelmi tekintetben az itt működő paraf­fin- és photogéngyár, mely esztendőszámra amabból 2600, az utóbbiból meg 60,000 mázsát szolgáltat. A hozzá való nyers­anyagot Stájerlakból (Steierdorf) nyeri, melylyel egyenes vasúti összeköttetésben áll. E vasút, tekintve a roppant helyi akadályokat, melyeken mentében diadalmaskodik, a nagyszerű tech­nikai építményeket, mik ebben támogatják s végre a ritka báju tájakat, melyeken átvonul — méltán mond­ható a magyar Semmering-pályának. Már csak az irány is, melyet követ, fogalmat adhat, mekkora bátorság, kitartás, leleményesség és áldozatkészségbe kerülhetett létesítőinek e csodával határos mű alkotása. A legrö­videbb út ugyanis, mely Oraviczáról Stájerlaknak ve­zet vala, a Predetta fensik lett volna, de ez oly bor­zasztó meredekben nyúlik a légbe, hogy sok helytt oly sima élesen emelkednek oldalai, akár a borotva. Természetes, hogy a helyzet ilyetén érdességét móddal elhárítani nem lehetett, és így, nehogy a nagy­szerű tervet végkép elejteni legyenek kénytelen, inkább rászánták magukat a birtokosok és közegeik a Predetta­­fensik megkerülésére, vagyis egy oly munkára, mely amazoknak erejét, emezeknek meg buzgalmát — ez bizo­nyos vala — rendkívüli módon veendi igénybe, de más­részt meg azzal kecsegtetett, hogy ha sikerül, helyet biztosit számukra azoknak sorában, kiknek neveit mint a civilisatio legfényesb tanujeleinek alkotóit mindvégig elismeréssel emlegeti az utókor. Tehát 1850-ben hozzá fogván az építéshez, Ora­­viczától nyugatra a Predetta töve, a Tilla körül indulva l£54-re elkészültek mintegy mértföldnyi úttal, moz­dony alá igazítva azt egészen a Lisszava patak mosta völgyig. Itt azonban fennakadván még két vizjárta térség és a Zsittin patak vájta völgyszorulaton, a he­gyek aljában vesztegelni voltak kénytelen. Utat mégis ejtettek maguknak reájok, olyképen, hogy egymásután három csigához igazított lejtőt hánytak fel, melyek összmagasságukban elérték ugyan a bányák tenger­fölötti színvonalát, de ezek innen mindennek daczára még jó távol estek és töméntelen kanyarulatokban a meredek alján tovacsavarodó pályán, lóvontatta kocsi­kon lehetett csupán hozzájuk közelíteni. Ekkor ugyan a stájerlaki bányákhoz is hozzá­férhetett az ipart ébresztő forgalom, de két körülmény azt mindamellett nagyon megnehezítette. Egyrészt a csiga utjáni szállítás a lejtőkön és az átrakodás a moz­dony vontatta kocsikra, Oravicza alatt, pótolhatlan sok időbe került, aztán meg a bánya kőszéntermékei idő­vel annyira felszaporodtak, hogy ilyetén közlekedési eszközök mellett talán esztendőszámra­­kell vala ott vesztegelniök, míg rá került volna a sor­ovább szállí­tásukra. Ezen segítendő, a társaság elhatározta az Ora­viczáról indított mozdony járta vasútnak egész Stájer­lakig való kiépíttetését. Czéljának elérésére részben felhasználta a hegységen keresztül vivő lejárta pálya alapját is. A mozdonyhoz igazított már meglévő vasút a Líszszava mosta völgyben, Majdan állomással végződ­vén, e hely és a Krassova magaslatot metsző 2094 lábnyi nagy alagút közt lett a folytatandó vasút nyomvonala (trace) megválasztva, úgy hogy csak ennek hoszasága 2­­/2 mértföldet tesz. A Krassovai alagúton túl aztán még egy mértföldre terjed, és pedig a leg­­kacskaringósabb tekervényekben, mert ezentúl már ismét oly roppant térbeli nehézségek vannak életbe gördítve, hogy a társaság csak ezen szélső pálya részen is 6 útvezetéket (viaduct) volt kénytelen különböző völgyszorulásokon keresztül építtetni Mindössze a pálya körülbelől 4­/2 mfdnyire terjed. A Zsittin most a völgyben a pályával együtt vál­tozik a táj is. Míg a Liszava völgyében csak ritkán tűnik fel egy-egy sziklasor, és hegyei magas és mere­dek voltának daczára, a vidék a mezőföld és erdőség egyesülten kölcsönözte szelíd jelleget viseli magán, n­em itt meg ellenkezőleg, rideg, kopár bérezvadonba jut az utas. K­s ilyenben jár mindaddig, míg a Zsittin-pa­­takmosáson túl nem ér, tekervényes alagúton végig, a sík völgybe. Az ezt áthidaló 20 láb magasságú út­­vezeték (viaduct) körül a térség megint nyájas szint ölt, bár itt is olyannyira zilált, hogy szüntelen váltja fel mentében egymást alagút és útvezeték, kivált fel­jebb, az Isvor forrás tövében. A sok áthidaláson keresz­tül hatolva, végre felérünk a hegység tetejére, a Kras­sovai alagút elé. Mialatt a mozdony itt vizet szed, mi meg nézzünk körül a vidéken. A krassovai magaslatról nyiló kilátás, bő táv­lata, a körébe szorult tájaknak tarka változatosságban jelentkező szépsége és regényes színezeténél fogva oly gyönyörű, hogy e részben méltán sorakozhatik sok olyan mellé, melyet a műveit nyugat által minden rege­­zugában ismert Svájczban megcsudál a mindenünnen oda­­sereglett tourista. Napnyugatra, középszerű bérczeken végig pillantva, mélyen alant a kékeslő légürben úszó bánsági rónán, és rajta Detta meg Detta festőileg elnyúló helységeken akad meg szemünk. Közelebb északról a felső Karrasz most a mély völgy, a rajta át­vonuló resiczai úttal köti le figyelmünket; feléje göm­bölyűn domboruló, kopár, szirtes hegyhátak húzódnak, helylyel közzel mély szorulatoktól megszakítva, melyek alján azonban viruló növényzet pompázik. Ily hegyszo­­rulatban fekszik Krassova falu is, mely azon irigylésre méltó hirben áll, hogy a bányavidék legszebb leányait rejti csinos fehér házikóiban. A Karrasz völgyén túl hegy hegyet ér, azonban csak jobbra emelkednek magasabban, leghatalmasabb csúcsokat a Muntye-Semenitzben bírván. Ezen 4000 lábnyi magasságú kúp még a nyár derekán is hóval van borítva; keleti határát képezi az államvasuti ura­­dalomnak. Dél felől szintén magas béretek kékelle­nek. A keletre eső gyönyörű erdőségbe pedig a krasz­­szovai alaguton keresztül érhetünk csak. 1867. 42. szám.

Next