Magyarország és a Nagyvilág, 1869 (5. évfolyam, 27-52. szám)

1869-07-04 / 27. szám

316 levőleg most egyike a legnagyobbszerü bányászatok­nak foly. E bánya akkor kincstári tulajdon volt s elég jól jövedelmezett. Nehány év múlva azonban a munka csak a kincstár részéről való tetemes áldozatokkal volt volna folytatható. A kezeléssel megbízott egyénnek ugyanis volt gondja arra, hogy a bányászat folyjon ugyan, de a munkát oly irányban hajtatta, hol sikerre a legkevesebb vagy teljességgel semmi kilátás sem nyílt, s azon helyeket, hol áldásos lett volna a munka, gondosan elkerülte. A kincstár tehát beleunt ezen reá nézve csak káros üzletbe, s a bánya két ezer váltó fo­rintért azon úri embernek birtokába ment át, ki rég vágyódott utána. E második birtokos aztán nehány év múlva 32 ezer forintért adott túl a bányákon, s a harmadik százezer írtért; a sz.-domokosi bányák mai értéke pedig legalább 300,000 frt. A vulkosi bányák gyorsan emelkedtek Máté Si­mon vezetése alatt. Egyszerűen azon természeti törvé­nyek követése, melyek felismeréséhez elvezethet egész­séges s józan ész , volt valóban szükséges ahoz, hogy a vulkoji bányászat, melynek határa valamennyi között a leggazdagabb volt, új virágzásnak induljon. Simon ur a bánya jövedelmét egy ideig folyton beruházásokra for­dította. Több munkást alkalmazott bányájában, hogy a több helyen megkezdett kincskeresést nagyobbszerűen folytathassa ; a bánya körül pedig számos zúzdát épít­tetett, hogy a bányákban nyert érczkövek itt megtöretve, az érez s igy a becsesebb részek elválasztassanak a kő­s agyagrészektől. S e zúzdák építésénél már alkalmazta a tudomány vívmányait is, úgy hogy az ő ércztető mű­helyei jóval tökéletesebbek voltak valamennyi bánya­birtokoséinál, mert ezekben a primitív művelet segélyé­vel a bányakövek ércztartalmának még századrészét sem lehetett kiválasztani, a többi elveszett az értéktelen kő­részecskékkel együtt, elmosta a viz, mely a különválasz­tásra s mosásra e műveletnél alkalmaztatik. Mihelyt bányája oly tisztességesen jövedelmezett, hogy hetenként bizonyos összeget félre is tehetett, ezt azonnal fekvő birtokba s jobbágyokba fektette be. Daczára azonban minden lelkiismeretes szorgal­mának és páratlan becsületességének, daczára tisztult és egészséges fogalmainak, az erdélyi provinczialismus egy járványos hiúsága elragadta őt is. Gazdagságát ér­téktelennek s csak félgazdagságnak tekinté, ha nem csatlakozott ahoz a külső s társadalmi fény, s ha nem gyakorolhatott illő befolyást az akkori közélet terén. Erdélyben ez időben fénykorát élte a táblabiró­­politika. A vidék értelmiségének küzdhomokja a megyei gyűlések voltak, s a marchalisokon való dictiózás képezte az összes társadalmi kör aspiratióját. A megyei gyűléseknek voltak örökös tagjai, értjük a nemeseket. De a ki nem volt nemes, a ki becsületesség, munka és szorgalom utján vagyonra, vagy a társadalmi életben egy tisztes állásra tett szert: hogyan jusson be az emberek e józanabb része is oda, hol együtt volt az értel­miség (noha gyakran az „értelmiségre“ is csak a szüle­tés jogosított fel sokakat) és befolyást gyakorolt a köz­ügyekre ! Sajátságos egy rend volt ez, mely ősi örökség gyanánt szállott reánk a nélkül hogy hozzányúlnunk, néha kijavítani, néha kiszellőztetni szabad volt volna! Olyan volt mint egy régi, czifra drágakövektől nehéz mente s a kegyelet nem engedte meg, hogy néha javítás­nak vesszük alá, csodás megnyugvással néztük végig, mint ette meg lassan-lassan a mély. Én igen természetesnek találom, ha valaki, kit a körülmények oly szerencsés helyzetbe hoztak, hogy hivatást s kötelességet érzett magában a közügyek vezetésére nézve szintén befolyni, alárendelte magát a kor s azon társadalom előítéleteinek, melyben élt, alá­rendelte magát a szigorúan követelt merev formáknak is, s eleget igyekezett tenni mindazon feltételeknek, melyeknek leírása után, az előjogosítottak osztályában s a közügyek felett határzó társadalmi rétegekben megjelenhetett. Megbocsátható gyengeség tehát nézetem szerint az, ha Máté Simon­­ szerencsés helyzetében, a­midőn bányái jövedelméből birtokokat szerzett, azon irány által hagyta magát vezettetni, hogy mennél több me­gyében és munic­ipiumban bírjon befolyással és szava­zati joggal. Bányái oly gazdagon jövedelmeztek, hogy néhány év múlva Máté Simon 13 falu birtokosának, és öt mu­niczipiumban földes urnak nevezhető magát. Állásából azonban még valami igen nevezetes hiányzott, a mi az egésznek koronáját képezte volna, tudniillik a nemesi czimer. Ha vannak ma (és a­ki figyelemmel kísérte napjaink történetét, láthatta, hogy fájdalom elég nagy azoknak a száma) kik annyira botorok, és annyira hátra maradottak, hogy megnemesítésért folya­modnak, most a­midőn ennek többé semmi értelme sincs: igen természetes, hogy igen sokan vágyakodtak e kitüntetés után akkor, midőn nem volt puszta sal­lang és üres czim, hanem valódi értékkel birt, és a körülményeknél fogva szükséges kellék volt azokra nézve, kiket önérzetük, állapotuk, tehetségük és neme­sebb tulajdonaik magasabb, befolyásos­ szerepre hivott meg. Máté Simon mozgásba is hozott minden követ, hogy fölrakja önművére az ötös koronát. És ez nem ment akkor Erdélyben oly nehezen. A sok természetes észszel és éles felfogással biró Máté Simon ismerte a dolog minden csinyját hingját. Alig terjedt el gazdagsá­gának hire s már egymásután jelentek meg házában azok is, kik rövid idővel azelőtt csak nagyúri gőggel s büszke megvetéssel tekintenek le a szegény singes kereskedőre, ki mi egyebet sem örökölt atyjától mint jó és becsületes szivet, s ki szorgalmas és kitartó tö­rekvés által tartotta fönn nagyszámú családját. S Máté Simon szintén elfeledni látszott ez urak egykori büszke gőgjét, házában szívélyesen, előzékenységgel fogadott vendég volt mindenki. S ha igen kényes dologról, pél­dául pénzről és pénzkölcsönről is beszéltek ezek az előkelő urak, Máté Simon nem dugta be füleit, hanem szerencséjének tartá, hogy segíthetett a méltóságos urakon. — Jöjjetek mind egymásután méltóságosabb­­nál méltóságosabb urak — mondogató ilyenkor magá­ban — Máté Simon mindnyájatoknak adhat pénzt. A zsebemben akarom tartani az egész vármegyét! Nemsokára ő is meglátogatta méltóságos clienseit, és szépen körülírva egyenként megkérte őket, hogy koc­káztassanak egy-egy jó szót összeköttetéseik által Bécsben nemességéért. Bécsben, nemességéért elő is készítették már az utat, csak egy baj volt még : t. i. közvetlen öt őst kel­lett kimutatni. E körülmény nem csekély fejtörést okozott Máté Simonnak. Hiszen valakitől neki is kellett származ­nia, s az atyjának s a nagyatyjának, s így tovább; vi­lágos tehát, hogy az ő családfájának is a gyökere Ádám és Éva. De a szegény s igénytelen ember, ki nem sok vizet zavar, hanem él csendesen családjának, apró kis kerék gyanánt az óriás társadalmi szerkezetben, meg­halhat és nem kérdi senki, hogy ki volt az atyja és ki volt az anyja. A királyok családfáját osztatlan figye­lemmel kiséri mindenki, tetszése és kedélye szerint, az egyik sajnálja, hogy milyen sokan vannak még, a má­sik meg azt, hogy milyen kérés­e vannak. Hanem a­ki nem oly szerencsés, hogy halála sokakra nézve kedves legyen, annak az apjára s a nagyapjára is alig emlék­szik valaki. Máté Simon ugyan nagyon ostoba dolognak tar­totta ezt az egész ős­históriát, hanem a nemesség utá­ni vágya még­is erőt vett rajta, s föltette magában, hogy be fogja bizonyítani azt is. Hallott valamit arról, hogy a magyar alföldön is laknak Máték, s mert saját szülővárosában nem akarta nevetségessé tenni magát, ide jött famíliát és rokonsá­got keresni. Mondják, hogy a gazdag rokon mindig szívesen látott vendég. Máté Simon is az alföldi já­tékkal gyorsan megkötötte a rokonságot, és kimutat­tak együtt nem öt, hanem tizenöt őst. Hogy hiteles volt-e e kimutatás ? azt nem tudom, hanem hogy borzasztó sok pénzébe került a nemesi diploma, azt bizonyosan tudom. A Tiszánál. (Képpel a 315. lapon.) De szép is ez a nagy viz ! A mint végig folyik abban a kicsipkézett szélű, szaggatott oldalú mederben, mely úgy húzódik végig a roppant síkságon, mint valamely girbe-gurba fekete vonal, s melyben oly lomhán hömpölyög a Tisza szőke vize, mint valamely jóllakott óriás kigyó, pompás ké­pet nyújt a szemlélőnek. De mért ne is néznék örömmel ezt a méltóságos némán tovaömlő nagy folyamot, melynek csak apró­­cseprő kis habfodrai beszélnek, csevegnek, midőn oda­­verődnek a part kavicsaihoz, kiálló gyökereihez, part­jai mellett végighúzódó nádasaival, melyekben har­monikus összhangot képez a különféle megszámlálhat­­lan vizi madarak hangja, fölötte az égnek felhőtlen azúrjával, melynek ha vannak széltől űzött felhői, vagy ösztönüktől hajtott vándormadarai, melyek ékalakban nesz nélkül eveznek tova a jég hullámain, mind csak röpke árnyat vetnek a Tisza méltóságos vizére, mely né­mán tükrözi vissza a fölötte ivedző ég képleteit; legfö­­lebb csak akkor ránczol homlokot,csak akkor zúgnak hab­jai, ha fönt fekete, haragos felhőket terel össze a sivitó szél, melyek mérges tekintetétől elborul az egész tá­jék, s a parti tüzek susogva beszélik el a haboknak az ég haragját, ekkor borzasztja össze a Tisza felszínét, hogy ne tükrözhesse az vissza az ég daczos, haragos képét; a fölötte végigröppenő sirály sem lát abban egyebet, mint zila játékát a hullámok szinpompájának s a ha­bok zizegő mormogó fodrait; rá is ül egyre s vidám kedélylyel hintáztatja magát a hullámoktól, piros csőré­vé szárnya alatt biberkélvén . . . A parton nádasok, halászgunyhók, messze el­nyúló kaszálók, legelők, itt ott fényes tornyu falvak, lábaiknál az átjáró kompokkal, hol a halászok lerakják halgyüjtő varsáikat, s hova a legénység jár lovait itatni. Mit mi nekünk a Bajna, Loire, Guadalquivir, Amazon, melyek partjain a Niebelungok hőseinek, gall regéknek, Cid románczainak s a barnabőrü indusok rengetegeikért meghalt harczosainak ködalakjai bo­rongnak! Idegen tájék, idegen emlék, közvetett érzelem. De a Tisza a mienk, az, ami mi­­­től gyökeres ma­gyar. Magyar földön születik, s magyar földön szűnik meg tétele : magyar vízbe ömleszti habjait, ott találja enyészetét. Hát hogy ne szeretnék ? Zsuzsi néni is szereti ezt a Tiszát, de kifogása is van ellene, még pedig fontos. Szereti, hát hogy is ne szeretné, mikor olyan jó kövér vize van, hogy nincs párja hetedhét vármegyében se, nemcsak a szomjat oltja el, hanem még éhét is elveri félig meddig az embernek; de még ez hagyján, a faluban is van ivó­víz, még pedig jó, a csordakútnak hatalmas vize van, hacsak fel nem kavarják azok a csi­kósok, gulyások ; de hát ruhamosni meg épen nincs párja még hetedhét országban se, néhány dörzsölés, mosófázás után oly tiszta lesz vizétől a ruha, mint a csupa harmatvízzel fehérített patyolat, vagy mint az úrnapi oltárterítő. Hanem nagy baja is van vele. De n­agy oktondik is voltak azok a dédapák, kik először kezdték építeni azt a falut, hogy oly messze láttak el a Tiszaparttól, meg milyen nyámnyári asszonyok is voltak azok, hogy nem tudták fülön fogni uraikat s eszükbe juttatni a mosóteknőt. Persze arra nem is gondol zsörtölődésében, hogy hisz akkor még csupa mocsár, meg nádas volt a part, nádhegyre, viztetőre buczkák közé pedig csak nem rakhattak házfundamentumot, de ha eszibe jutna is, akkor meg Széchényire haragudnék, kinek képe ott van a falu házán , hogy ha már lecsapolta a nádast, s le­szűrte a falu töviről a vizet, legalább a Tiszát vezet­hette volna el a káposztás kertek alatt. Bizony pedig most messze van a falu, mikor mo­sás van, mindig egy napjába kerül az egyik pár lónak és kocsinak, meg az a szolgalegény is csak úgy sütké­­rezi heverészi el az egész istenadta napot, abból áll egész dolga, hogy lesegíti a kocsiról a szennyest, meg mikor ki van már mosva, ismét fel segíti emelni az egész tereh mosást; mást úgy sem tesz, mint legfölebb néhányszor a lovakat úsztatja meg. Csak legalább oda lehetne fogni a sulyok mellé! No de csillapul boszusága mindjárt, mihelyt kis lánykájára tekint, ki úgy virityol egész nap a vízben mint valami récze, kaczag örömében, amint a vizet pas­­kolja s beföcscsenti anyját a kis kajon. Anyja nem haragszik rá, gyerek még, hadd ját­­szék. Ha megnő, majd a dolog mellé fogja ezt is, mint a nagyobbikat, ki már bátran pótolhatja anyja helyét akár a konyhában, akár a gazdaságban. Most is az van oda­haza, ellát mindent a ház körül, takarít, ételt főz, s mikor a délharang megkondul, már ott is van fején a nagy ételes kosárral a nyomtatóknál a tanyán. De hisz mondogatja is az apjuk, de meg az egész falu, hogy Erzsi egészen szakasztott anyja. Már az alkonyul­ó nap sugarai aranyozzák be a Tisza vizét, Zsuzsi néni is készen van. Pista szolga befogja a jól megúsztatott lovakat, felteszik a kocsira a teret, fölülnek, Zsuzsi néni az ölébe veszi a kis lányt. Pista aztán egyet pattant ujsudaru ostorával s a nyu­godt lovak vígan gördítik a kocsit a falu felé. A faluból feléjük hangzik az estharang szava. Pista levett kalappal áhitatosan gondol a mához egy hétre, akkor lesz szt. István napja, s búcsú a faluban, akkor szivéhez szorítja táncz közben azt a kis barna Erzsikét, kiért eldolgoznék ő is tizennégy esztendeig mint Jákob Ráchelért, mint gyerekkorában tanulta bibliából az iskolában ; no de jó az Isten, tán nem kell annyi ideig várni! Zsuzsi néninek is sok mindent eszébe hoz a ha­rangszó, de gondolatjainak legnagyobb része visszafelé röpül a múltba, s csak mikor már jól végig kérődztek azon, akkor repülnek a jövőbe, mely oly vidor képeket mutat játszva képzeletének, mint amily vígan szól majd a hegedű lánya menyegzőjén. M MAGYARORSZÁG ÉS A NAGYVILÁG. (Folytatás következik.) 27. szám, 1869.

Next