Magyarország és a Nagyvilág, 1877 (13. évfolyam, 1-25. szám)

1877-04-15 / 15. szám

232 921,210 utasra esik egy sebe­sült. Angolországban 1843- tól 1868-ig a vasúti szeren­csétlenségek száma körülbelül egy ötödrészszel keresbedett. Ez utóbbi évben 36 személy lelte halálát, míg a csak Lon­don utczáin legázolt, agyon­­zúzott s megsérült egyének száma már 203-ra rúgott. Poroszországban is jóval nagyobb a vasútnál ez áldoza­tok száma. Ausztria-Magyar­­országon 1869-ben 5798 kü­lönféle szerencsétlenség tör­tént, mely mind halállal végző­dött. A vasutakon továbbított 18,020,309 utas közül meg­halt 3, megsebesült 17 . 1874- ben végre általán 6801 halál­eset fordult elő szerencsétlen­ségek folytán, mig a vasúton 36,004,882 utas közül meg­halt 1, megsebesült 22. Ezen adatokból kitűnik, hogy a szerencsétlenségek szá­ma korán sincs akkora, mint egyébb vállalatoknál s hogy azonkivü­l minden elkövettetik, hogy e számok lehetőleg még inkább leszállíttathassanak. Az utasok biztosítását illető­leg megjegyezhetem még, hogy a vasutak felelősségéről szóló törvény is oly szigorú, melynél szigorúbbat már alig lehet­ alkotni. De térjünk vissza kalauzunkhoz. A kalauznak, ki helyét magas messzelátóján elfoglalta, menet alatt sohasem szabad a féktől eltávoznia; csakis személyszállító vonatoknál, ha a jegyvizsgálat az állomásokon való időzés alatt befejezhető nem volt, hagyhatja el helyét; különben sem itt sem ott nem mondható, hogy tökéletes biz­tosságban van; mert habár azon vonalsza­kaszok, melyeken az igen közel álló tár­gyak miatt a kalauz­padlón tartózkodni, vagy félrehajolni, vagy a fékező ülésen felállani veszélyes és egy neki átadott kü­lön jegyzékben, — melyet a szolgálat alatt mindig magával hordani tartozik, — tudtul adatik is: vaj­mi kevés biztosí­ték, hacsak az illető maga nem vigyáz ma­gára ; ez okból is czél­­szerű volna ama tük­rök alkalmazása, me­lyek segélyével a ka­lauz, ha közönséges kocsiban áll is, az egész vonatot átte­kintheti, amit a moz­donyvezetőről mon­dottaknál már bő­vebben ismertettem. Van különben a vonatkísérőnek, s ez a legbor­zasztóbb, oly kalitkája is, melynek magassága a fel­állást biztosságának veszélyeztetése nélkül meg nem engedi, mely körülményre, ha az illető elöljárója vagy a magával vitt utasítás által különösen figyel­meztetve volt is, mégis tanfa­­lusi kínokat szenved, midőn folyton ülő, görnyedt helyzet­ben kénytelen ellenni néha hosszuórákon át. Hát még az oly helye­ken, hol nagy lejtőn, görbüle­ten, alaguton halad át a ro­bogó vonat, folyton készen kell lennie a kocsik fékezhe­­tésére, figyelnie a vonat min­den egyes kocsijára s a nyílt pályavonalra, valamint a vo­natról s nyílt pályavonalról ne­tán adott figyelmeztető vagy vészjelekre; nem nyílik-e ki menetközben kocsiajtó, vagy nem mutatkoznak-e egyéb hiá­nyok; a nyitott kocsikra ra­kott teher nem csúszott-e szét; nem kell-e leesésétől tartani, vagy nem fogott-e tüzet, nem válik-e el menetközben a vo­nat egy része, vagy nem mu­tatkoznak-e egyes kocsiknál gyanús ingadozások avagy lö­kések ? Ha pedig ily veszélyes jelenséget vesz észre vagy va­lamely jelet kíván adni s vo­natzsineg áll rendelkezésére, mindenekelőtt ezt húzza meg s azután adja meg a kellő je­leket. Ha pedig ily vonat-zsi­neg nincs vagy használhatat­lan, a jelet más jelző készülék­kel adja meg, mely jelet az­után a többi vonatkísérő továbbítja. Ha a vonat­kísérők semmivel sem bírnák a mozdonyvezető figyelmét magukra vonni, veszély esetén a dörzs­­fékek ismételt meghúzása és megeresztése által kisérthetik meg. Van még ezeken kí­vül száz meg száz apró körülmény, melyre a vonatkísérő figyelni tartozik s melyért ter­­­hes felelősség hárul reá; s e dolgokon kí­vül még számtalan olyan, mely épen ki­csiségénél s annál fog­va, hogy a vonatkí­sérő figyelmét vajmi könnyen kerülheti el, annál boszantóbb rá nézve, hogy többet ne említsek: az abla­kokra való felügyelet is ilyen; ha valame­lyiken kár esett, kö­teles kitudni a kárte­vőt, attól behajtani a jegyzékében fölszá­mított kártalanítási összeget s a végál­lomásnál beszolgál­tatni. A közbeeső ál­lomásokon az utasok be- és kiszállása alkal­mával gyakorlandó felügyelet, nehogy va­lamelyik, különösen gyermekek vagy öre­gebb beteges szemé­lyek elessenek, hogy­ ­ Gr. Zichy Manó: Pihenő művészek. Magyarország és a Nagyvilág, 15. Szám.

Next