Magyarország és a Nagyvilág, 1877 (13. évfolyam, 1-25. szám)

1877-05-13 / 19. szám

gyorsan összpontositá, hogy 1870. évi julius hó 27- étől augusztus 3-áig közel fél millió embert, rop­pant mennyiségű podgyászt, eleséget, betegsátra­kat, hidakat, csónakokat stb. szállított a franczia határra. Hogy a francziák augusztus 4-én Weis­­senburg s augusztus 6-án Wörth mellett meglepet­tek s megverettek, hogy a háború színhelye azon­nal az ellenség területére tétetett át s a háború a német területtől távol tartatott, az csakis a vasutak segélyével létesített gyors s meglepő központosí­tásnak volt köszönhető. Be is látták a vasutak fontosságát azóta min­denütt s a tábori vasúti csapatok felállítása által iparkodnak a vasutakat háború idején katonai czé­­lokra használhatókká tenni, szétrombolni vagy is­mét járhatókká változtatni, rövid vonalakat újon­nan építeni, az elkészült pályarészeken az üzlet megindítása iránt intézkedni, valamint magát az üzletet is — persze csak kivételkép és rövid vona­lakon — ellátni. Az utolsó húsz év tapasztalatai után most már kissé rendszeresebben sorolhatjuk fel azon elő­nyöket, melyek a vasutak segélyével elérhetők. Ilyenek, hogy az általános mozgósítás sokkal gyor­sabban történhetik; ha a hadsereg mozgósítva van, az egyes hadcsapatok s hadikészletek köny­­nyen szállíthatók el ama pontokra, melyek meg­védendők, avagy melyekről a támadást intézni kí­vánjuk; magán a harcz színhelyén a csapatok gyorsan összpontosíthatók, ugyanazon hadosztály rövid időközökben több helyen is felhasználható, a veszélyeztetett avagy gyenge hadállások erősít­hetők ; valamely folyam mentét megvédeni hiva­tott sereg a vasutakban ugyancsak nagy segítségre talál; a hadseregnek élelemmel való ellátása, mely azelőtt annyi nehézséggel járt, főleg merész moz­dulatoknál, most tetemesen meg van könnyítve s végre, a­mi egyik főelőnye­s fényoldala a vasutak jótékony működésének: a betegek és sebesültek, könnyen biztos helyre és a katonai koronába szál­­líthatók. Hogy azonban a vasutak mindezen követel­ményeknek gyorsan és pontosan megfelelhessenek, szükséges, hogy bizonyos meghatározott, átalános elvek szerint legyenek építve és ilyenek szerint ke­zeltessenek is. Megerősített helyeken és nagyobb vá­rosokon kell átvezettetniök,hol a netáni hiányoknak vagy sérüléseknek mihamarább eleje vézethessék, hol pályaudvarok, műhelyek léteznek; a pálya egyenlő nyom­távolsággal bírjon fajárművek akként legyenek berendezve, hogy az anyagszerek, lőkész­­letek, lovak, ágyuk és podgyászkocsik gyors fel- és lerakodása biztosíttassék, nevezetesen hogy a ko­csik homlokfalai lehajthatók legyenek, miáltal az ütközők feletti közlekedés két kocsi között lehe­tővé tétetik. Csakis kétvágányú vasutakon szállíthatók a csapatok a megkívántató pontossággal és gyorsa­sággal ; a vonatok száma akkor csak a szállítandó személyek és podgyász, a vízállomások száma, a szállító eszközök, milyenek a mozdonyok és ko­csik tolatása­ és összeállításához, meg- és leraká­sához szükséges helytől és időviszonyoktól függ. Valamennyi állomásnak távíróval összekötött­­пек, tágasnak, számos berakodási tér s a vonatok összeállításához szükséges számú vágánynyal ellá­tottnak kell lennie; végre feszültség, hogy vízállo­mások, vizedények kellő számban s elegendő szénkészletek is kéznél legyenek; jól berendezett és észszerűen épült vasutaknál mindez meg is van, az orosz vasutaknál azonban nagyobbára hiányza­nak e kellékek. Minél több katonaságot vehetnek föl az egyes vonatok, természetesen annál gyorsabban történ­hetik a szállítás; szem előtt tartva e körülményt. Francziaországban emeletes vasúti kocsikat alkal­maztak, az alsó osztályba 80, a felsőbe pedig 70 katona fér. Vonatját 20 kocsival számítva, 25 vo­nat elegendő 75 ezer emberrel szállítására, mely szállítás 1—2 napig tartana, mig most 8—10 na­pot is igénybe vesz. Ha a vasutak az elősorolt feltételeknek meg­felelnek, háború esetén a legjobb szolgálatokat fogják tenni; hatalmas fegyver a törzskar kezében, ha a tisztek jártasak a vasúti szolgálatban. S hogy e jártasságot minél nagyobb mértékben megsze­rezhessék, már béke idején is beosztatnak egyes vasutakhoz, tanulmányozandók azok építését, for­galmát. Ezekből választatnak ki azután azok, kik a tábori vasúti csapatok alakításánál vezérszere­pet játszanak s a polgári mérnökökkel és munká­sokkal, kik mellé rendeltetnek, karöltve működnek a háború által fenyegetett országuk védelmében. A vasutak ezen nagy fontosságából követke­zik, hogy míg az egyik fél a hasznot minél inkább kiaknázni igyekszik, másrészt meg azon van, hogy az ellent az előnyöktől megfoszsza s közlekedési eszközeit semmivé tegye. így nagy hibát követtek el a törökök akkor, midőn a Pruthon átvezető hi­dat, mely Románia északi részét a délitől elvá­lasztja, a rajta végighúzódó vasúti sínekkel együtt szét nem robbantották, miáltal az oroszokat a Du­nától úgy­szólván elzárták volna, mert a mocsáros, posványos és a folytonos eső által feláztatott tala­jon vajmi nehezen s csak nagy áldozatok árán nyo­mulhattak volna előre. A vaspályát az ellenségre nézve használhatla­­nokká tehetni mozgó hadcsapatok, állandó erődít­mények s a vasutak szétrombolása által, mely utóbbi szer azonban vajmi sokszor az illető fél sa­ját érdekeinek is ártalmára lehet; az első mód sok pénzt s katonaságot igényel;állandó erődítménye­ket pedig csakis nagyfontosságú, könnyen védhető pontokon tanácsos alkalmazni. Egyike a legnehezebb s mégis a legfontosabb kérdéseknek, hogy mely vonalak s mely pontokon Rizzu effendi. Resad Tevfik effendi, Esszád bej. Dzsevad effendi, lapszerkesztő: Ráki bej. Hodzsa Mellemet effendi, Szulejmán külügyminiszteri titkár, tanár. ~r_ ■yv V » ' ‘292 Magya­rország És a Nagyvilág. . ..LLUki-lUN­MLillliilll.k-l ----Lilll 11Ш .* lHi.J i_L 19. Szám.

Next