Magyarország, 1964. július-december (1. évfolyam, 23-48. szám)

1964-12-27 / 48. szám

18­ ­ sa Közlekedés Az elemi iskola: a kerékpár ! A drágább néha olcsóbb Mi mindenre tanít a nyereg? A máig is érvényes régi bölcses­ség így szól: kispénzű ember ne vá­sároljon olcsón! A drágább, mara­dandó értékű áru a végén többnyire olcsóbbnak bizonyul, mint az, ami ugyan pillanatnyilag kevesebbe ke­rül, de múlandó életű. Szülők elevenítették fel ezt az okoskodást a minap azzal kapcsolat­ban, hogy melyik szülő jár el helye­sen? Az-e, aki a gyermeke ajándé­kára szánt összeget sokfélére apróz­za fel és beéri vele, hogy csak futó örömet szerez, vagy az az ésszerű, ha valami nagyon vágyott, egyetlen drágább darabot vesznek, ami vi­szont huzamos boldogságot ad, tartós használatot biztosít? E vita során került szóba a gyer­mek-kerékpár. Abban valamennyi beszélgető egyetértett, hogy a legtöbb iskolás­korú kislánynak, kisfiúnak a kerék­pár az álma, vágya. Akörül sem volt vita, hogy a kerékpározásra még akkor sem únnak rá, amikor már a bajszuk serken, vagy tűsarkas ci­­,k­l­ipben libegnek randevúra. A bicikli okozta tartós öröm tehát nyilván­ít­haló. Akadt a beszélgetők között olyan szülő is, aki csak azon aggá­lyoskodott, hogy mit kezd majd a ki­nőtt kerékpárral két-három év múl­va, mert bár kislánya még csak hét­éves, máris olyan rohamosan növek­szik, mintha nyújtanák. Ezt az apát felvilágosították, hogy ma már a gyermek-kerékpár választékban olyan modell is van, amely állítható, 16-os nagyságú, és 6—12 éves korig használhatja a gazdája. E téren nincs gond a gyermek-kerékpárok körül. — De most vegyek a gyermekem­nek biciklit, amikor egyre nagyobb a forgalom és annyi a közlekedési baleset? — vetette fel szívszorongva egy édesanya. — Látja, ez nekem nem okoz gon­dot, pedig én gépkocsivezető vagyok — nyugtatgatta a szülő­társat az egyik apa. — Sőt! Én éppen azért venném a kerékpárt a fiamnak, hogy megtanulja a szabályszerű és helyes közlekedést! A járműveké a jövő! A közlekedés elemi iskolája a kerék­pározás! Ön bizonyára nem tudja még, hogy az általános, és középis­kolákban ma már rendszeresen fog­lalkoznak a gyalogos, a kerékpáros közlekedés szabályainak oktatásával. Addig természetesen nem engedem ki forgalmasabb útvonalra, amíg meg nem bizonyosodom arról, hogy egyrészt ura a gépének, másrészt is­meri a közlekedés szabályait. Aztán pedig vágjon bele és vágjon neki a vidéknek is, szokjon hozzá a veze­téshez, a majdani motorhoz és vé­gül az autóhoz! Ez a távlat! Vagy ön egy életre gyalogosnak és uttasnak szánja a kislányát? Higgye el, hogy 6—12 éves korban még vérré vál­nak a tanultak, később már nehe­zebben illeszkedik bele a forgalom­ba! Ha csak ennyi fenntartása van a kerékpárral szemben, akkor ezt nyugodtan győzze le. — Én egészen mástól tartok — vágott közbe egy szemüveges, őszülő halántékú férfi. — A gyermekem izomzata meglehetősen fejletlen, mert sokáig volt fekvő beteg. So­vány, ideges gyerek. Látom, hogy milyen vágyódóan figyeli kerékpáro­zó osztálytársait, boldog, ha csak kézzel is érintheti azok szép kék, pi­ros gépeit, de félek, hogy ha egyszer nyeregbe ereszteném, túlerőltetné magát és még soványabbá válna, idegességében pedig baleset áldoza­tául esne. Késői, egyetlen gyermek. Jobban féltem, mint magamat. — Mint gyermekorvos, megnyug­tathatom — válaszolt az apának az egyik asszony. — Persze, helyes, ha az orvos tanácsát kikéri. Ha azon­ban gyermekének nincs szervi baja, csupán a fejlődésben maradt el, ak­kor a kerékpározás jót fog tenni. Egyrészt azzal használ, hogy a gyer­mek nyilván többet tartózkodik majd a tiszta levegőn — hiszen a csende­sebb forgalmú utcák általában jobb levegőjűek —, másrészt a kerékpá­rozás elég egyenletesen fejleszti az izomzatot. Meglátja, néhány hét után farkasétvággyal fal majd a — nem tudom? — fia, vagy lánya, a levegőzés és sportszerű mozgás ré­vén pedig idegessége is enyhülni fog, mert egészséges mozgással vezeti le. — Köszönöm a felvilágosítást — szólt közbe egy másik szülő. Nekem csaknem ugyanilyen aggodalmaim lennének a kerékpározással kapcso­latban. Illetve még azzal toldanám meg, hogy a 13 esztendős kislányom félszeg, ügyefogyott. Túlságosan hoz­zászokott a szülői istápoláshoz, ajná­­rozáshoz. Magam épp ezért gondol­tam a kerékpárra, mint ajándékra, mert azt várnám ettől, hogy kicsit önállóbbá váljék. De mit tegyek ak­kor — mert még sosem hallottam, hogy kerékpárra vágyna —, ha nem mer majd ráülni, ha nem mer neki­vágni! — Kizárt dolognak tartom, hogy új kerékpárjával ne menjen le paj­tásai közé, ne mutogatná meg a bő­kezű és pompás ajándékot — nyug­tatgatta nevetve a félszegnek neve­zett kislány édesanyját egy nevetős szemű fiatalasszony, majd így foly­tatta: — ha pedig a többiek meg­csodálták a szép jószágot, s elkérik tőle egy-egy fordulóra, pajtásai se­gítségével ő is hamarosan nyeregbe perdül, mert aligha bírja ki, hogy ő ügyetlenebb legyen a többieknél. Ekkor pedig az anyukájának már nyert ügye van, mert amikor a kis­lányának a gép hajtására és kor­mányzására kell a figyelmét fordíta­nia, úgy lefoszlik róla a félszegség, mintha sose lett volna. És nézte már a kirakatokban, hogy milyen vonzó, milyen csinos egy olyan 1100 forintos duplán hajlított vázcsövű „Úttörő” kerékpár? Mondhatom, ellenállha­tatlan. — Hát ha már úgy alakult, hogy csakis a kerékpár jött számításba, mint az ajándékok legeszményebbi­­ke, akkor azért az összes eddig fel­emlegetett érveken kívül nekem is akadna ellene kifogásom — szólt közbe egy negyedik hölgy, aki a IV.-es Molnár-gyerek anyukájaként mutatkozott be a valóságos értekez­letté alakult beszélgető csoportnak. — A fiam a vakációt évről évre a nagyszüleinél tölti, vidéken. Nem is vitás, hogy ott a kerékpárral pom­pásan elszórakozik, sőt még hasznát is veszik, mert készségesebben segít majd nagyanyjának a bevásárlásban, mintha gyalogosan kellene cipeked­­nie. A környéket is bebarangolhatná. Szép táj, megéri. Mindez rendben volna, a pénzt sem sajnálnám a gép­re, annál kevésbé sem, mert kiköt­hetném, hogy azt csak akkor viheti majd magával a nyárra, ha megfe­lelő lesz a tanulmányi eredménye, így hát a bicikli még nevelési fegy­verré is válhatna. De mi van akkor, ha a gép elromlik? A fiam ugyanis meglehetősen ügyetlen a szerelés­ben. ő maga nem tudná megjaví­tani, a nagyszülők idősek ahhoz, hogy ilyesmivel bíbelődjenek, de nem is értenek hozzá. Ha a kerék­párt nem tudja használni, időnap előtt hazakönyörgi magát. Ha pedig hazaküldi Pestre, akkor én szalad­gálhatok a csináltatással, arról nem is beszélve, hogy ilyen módon a ja­víttatás is vagyonba kerül... — Nyilván régen járt vidéken asz­­szonyom — szólalt meg újból a gép­kocsivezető édesapa —, különben tudná, hogy ma már országszerte működnek megbízható kerékpárja­vító szövetkezetek. — Ezt értem és elfogadom. De miért fizessek ott a javíttatásért, amikor Budapesten a hathónapos jótállás keretében, vagyis annak le­jártáig ingyen javítják a kerék­párt ... — A garanciális javítás nem hely­hez kötött. A gyártó vállalatok szer­ződésben vannak a kerékpár javító szövetkezetek többségével, s megál­lapodásuk értelmében, az érvényes garancia­levél felmutatójának gé­pén, minden olyan hibát ingyen ja­vítanak, amely gyári hibaként mu­tatkozik. De azt ugye mondanom sem kell, hogyha a fia nekimegy va­laminek, vagy rosszul száll le a gép­ről, aminek következtében a kere­kek „nyolcasra” ficamodnak, azt nem a garancia keretében hozzák helyre, akár Budapesten történt, akár vidéken. Ez az önök zsebét ter­heli ... Végül már csak egyetlen kérdés fölött folyt tovább a vita. Érdemes-e télen vásárolni kerékpárt, amikor az mindenekelőtt tavaszi, nyári, őszi sportolási lehetőség, vagy kedvtelés? Az iskolafolyosón megszólalt a szülői értekezletre hívó csengő. Any­­nyi idő azonban maradt a beszélge­tés befejezésére, hogy résztvevői megállapodjanak benne, hogy a ke­rékpár" megvásárlására minden év­szak egyaránt alkalmas. Épp úgy le­het az egész évi jótanulás jutalma, mint karácsonyi vagy újévi aján­dék. A téli vásárlásnak az a sajátos előnye, hogy a gyermek még a hasz­nálatbavétel előtt tanulja meg ala­posan a közlekedési szabályokat, a kerékpárosokra vonatkozó előíráso­kat, mert míg ezekből az iskolában és szülei előtt le nem vizsgázik, ad­dig úgy sem engedik útjára. IX.­ MAGYARORSZÁG 1964/48

Next