Magyarország, 1968. január-június (5. évfolyam, 1-26. szám)

1968-01-07 / 1. szám

E­gy filmiskola tekintélye első­sorban volt növendékeinek a filmvásznon megjelenő teljesítményén mérhető le. Még akkor is, ha a néző, amikor kijön a moziból, csak a filmre emlék­szik, az alkotók nevét legtöbbször meg sem jegyzi. Az oktatás me­tódusa, a személyi és tárgyi fel­tételek és az ezek megteremtése közben jelentkező nehézségek, a rendezők, operatőrök neveléséről vallott különböző nézetek mégis megjelennek a néző szeme előtt, ha láthatatlanul is, a filmbe bele­ágyazva, jelentkeznek ezek a té­nyezők. „Filminjekció” Nálunk huszonharmadik éve fo­lyik a filmművészképzés. Nyom­ban a felszabadulás után, 1945- ben alakult meg Gertler Viktor filmművészeti iskolája. (Gertler Viktor: „A mai József Attila utcában, egy tánciskola el­árvult helyiségében indult meg az oktatás. A két fő szak: a film­színész- és a filmművészképzés munkája szorosan kapcsolódott egymáshoz. A hároméves tananyag legfőbb célja a filmes szemlélet kialakítása volt. »Filminjekció« — így neveztük tréfásan azt a komp­lex hatást, amelyet az iskola gya­korolni akart hallgatóira. Az el­méleti képzést igyekeztünk széles körűvé tenni: tanultak pszicholó­giát, társadalmi ismereteket, zene­­és művészettörténetet, meghívtunk érdekes embereket, a Zeneművé­szeti Főiskola hallgatóival közö­sen tanulmányi koncerteket ren­deztünk. A szakmai ábécé elsajá­títása mellett a »kitekintés« igé­nyét is fel akartuk kelteni a nö­vendékekben. Vasárnaponként pedig romokat takarítottunk Tanítványaim ritkán jutottak kamerához. Pénzünk nagyon kevés volt, saját felszerelésünk még any­­nyi sem. Különböző cégeknek for­gattunk néha reklámfilmeket, és helyet kértünk az akkor talpra­­álló Hunnia első produkcióiban is. A végzősök színpadi rendezés­sel, forgatókönyvvel és esztétikai tanulmánnyal diplomáztak.”) 1948 után Gertler Viktor az egy­séges elvek alapján létrehozott Színház- és Filmművészeti Főis­kolán folytatta oktató tevékeny­ségét. A főiskola először 1950-ben bocsátott ki végzett filmrendező­ket. (Bacsó Péter, Fehér Imre, Ko­vács András, Makk Károly és Ná­­dasy László ebben az évben ka­pott diplomát.) Az oktatás még magán viselte a technikai és anya­gi ellátatlanság és a módszerek körül dúló viták nyomait. A filmrendezők és operatőrök oktatásának legújabb korszaka az 1960/61-es tanévben kezdődött. Az oktatási reform a képzés aranyait érintette. (Herskó János, a film­­főtanszak vezetője: „A növendékek a reform előtt többet hallottak ar­ról, hogyan kell és lehet filmet készíteni, mint amennyit gyako­rolhatták. Olyan helyzet állt elő, mint egy képzőművészeti főisko­lán, ahol a növendékeknek két évig elsősorban a papír, a ceruza, a vászon vagy a festék használa­tának elméleti lehetőségeit oktat­ják anélkül hogy papír, ceruza, vászon és festék a kezükbe ke­rülne.”) Jegyzet magnószalagon Az új filmművész nemzedék szívesen vallja ,,anyanyelvének” a filmet, a kamerát a toll természe­tességével használja, a filmkészí­tés közben elkerülhetetlenül jelen­levő többszörös technikai áttételt korán megszerzett biztonsággal tudja ellensúlyozni. Természete­sen a tehetség, a látásmód kifor­rottságának foka, az önkifejezés készsége szerint bontakozik ki egyénileg a reform óta végzettek pályafutása. De a közös vonások, a mesterség korai birtoklása mö­gött mégis az oktatás általános el­vei húzódnak. Első: a gyakorlat. Minden hall­gató már az első évben filmet ké­szít, s a negyedik év végén hét­nyolc kisfilm áll mögötte. A fil­mek forgatását anyaggyűjtés előzi meg, keskenyfilmen rögzített váz­latok, feljegyzések, magnószala­gon összegyűjtött „életanyag”. A jövendő filmesek szótárában a filmkészítés nemcsak a forgató­­könyv végleges kialakításában való részvételt, a forgatást és an­nak utómunkálatait jelenti, hanem a valósággal való ismerkedést, az újságíró munkájához hasonló adat­gyűjtést és rendszerezést is. Az anyagfelvétel módszereinek kiala­kítása új követelmény a jövendő film alkotóival szemben. Pedig talán nincs még egy mű­vészeti ág, amely olyan kérlelhe­tetlen objektivitással szembesítené a filmvásznon megjelenő világot azzal a valósággal, amelyből a néző az elsötétített nézőtérre érkezik. Az információszerzés közvetlen és koncentrált formái — az ország­járás, emberek megszólaltatása, mindennapjaik filmre rögzítése nyersanyagként — nemcsak tárgyi ismereteket, élményt és hangula­tot nyújtanak, hanem az emberek gondjai iránt is fogékonnyá tesz­nek. A főiskolán természetes igénnyé válik, hogy a művész anyagának szociológiai alaposságú ismeretére támaszkodjék. Hogyan követi nyomon a ma­gyar főiskolai oktatás a filmren­dező fogalmának nemzetközi át­alakulását? Herskó János: „Régen »műfordítókat« neveltünk, olyan embereket, akik egy forgatókönyv korrekt mondatait korrekt képek­ké tudják változtatni. Természete­sen az igazán tehetséges rendezők, a főiskoláról kikerülve, ennél sok­kal többet tettek, de az oktatás mindenekelőtt erre irányult, erre igyekezett felkészíteni őket. Ma az a legfontosabb törekvésünk, hogy olyan rendezőket, operatőröket, filmírókat bocsássunk útra, akik elsajátították a film nyelvét, és ennek a nyelvnek a segítségével mondani is akarnak valamit. Nem végrehajtó, hanem feltáró embe­reket akarunk elindítani.” Az új követelmények a felvételi rendszer gondos újraformálását is megkívánták. Most már nem azt kutatják, hogy „ki miben tudós”, mekkora a tárgyi tudása, hanem, hogy képes-e egyéni látásmód­ra, művek és helyzetek átélésére, s rejtőznek-e benne a képi kife­jezéshez szükséges adottságok. Nincs kész recept a kiválasztás legjobb módjára. Volt olyan el­képzelés, amely egyetemi végzett­séghez kötötte volna a főiskolai felvételt, sőt már végzett egy ilyen feltételek alapján kiválogatott osz­tály is. A merev sémák azonban legkevésbé a művészet területén érvényesíthetők, s bár a különböző színvonalon álló hallgatók oktatá­sa sok gondot okozhat, ezt a sza­bályt azóta már elvetették. (A je­lenlegi, több lépcsős felvételi rend­szer alkalmas arra, hogy az egyén­ben rejlő lehetőségeket, az „ígére­tet” jelezze.) Az oktatásban ugyanakkor nagy szerepet kap az alapos elméleti felkészítés, az aktív zenei, képző­­művészeti, irodalmi műveltség ki­alakítása. A tárgyi ismeretek te­rületén is az aktivitásnak van a legnagyobb jelentősége. A Karlovy Vary-i fesztiválon 1964-ben fődí­jat nyert Sodrásban című filmről (Gaál István—Sára Sándor alko­tása) egy francia zenei folyóirat nagy elismeréssel írt, s kiemelte, hogy Szöllősy András kísérőzenéje mennyire együtt él a látványban rejlő zeneiséggel, a „képzené­vel” ... „Kósa Ferenc művészetén erősen érződik Bartók Béla ...” — írta a l’Humanité. Ezek az elismerések már az eredményben értékelik a törekvést, a megvalósulásban a módszert, a nevelést. Diplomán innen, túl Filmfőiskolai oktatásunknak nem­zetközi becsülete van. Ahol a si­keres próbálkozásokat, művészet­­pedagógiai eredményeket számba veszik , mindig szóba kerülünk. Természetesen egyetlen ország filmművészetének gondjait sem lehet megoldani kizárólag az okta­tás területén, de a számtalan té­nyező kölcsönhatásában jelentős szerepet kaphat ez is. Az ered­mények sem vezethetők le csupán az oktatás módszereiből, de azért vitathatatlan, hogy az 1935 óta működő olasz CENTRO-nak (amelynek Michelangelo Antonioni is hallgatója volt), vagy a Párizs­ban működő IDHEC-nek (aho Georges Sadoul tanított filmtörté­netet) nagy érdemei vannak az európai filmművészet sok jelentős egyéniségének útra bocsátásában. A mi főiskolánk fennállása óta 60 rendezőt, 72 operatőrt, 6 tv­­rendezőt, 7 tv-operatőrt és 1 dip­lomás vágót adott a szakmának. Az 1967/68-as tanévben 12 ren­dező és 7 operatőr készít diploma munkát. Nemcsak a filmgyártás várja őket, hanem az egyre na­gyobb szakemberigénnyel jelent­kező televízió is. A főiskola jó indítást ad a jövő filmművészeinek. Kósa Ferenc a Tízezer nap cannes-i nagydíja után így írt: „Amikor a főiskolára ke­rültem, semmit sem tudtam a filmről és a művészetről... A fő­iskolán kezdtem el tudatosan fil­met nézni. Ott erősödött meg ben­nem az a tulajdonság, hogy min­dig örülni --tudtam mások örömé­nek, és mások fájdalma nekem is fájt. Azt hiszem, addig élek, míg ezt a képességet megőrzöm ma­gamban .. SZÁNTÓ ERIKA Film A hetedik múzsa katedrája Recept nélkül ! Ember- és m­­vésznevelés KÉSZÜL AZ ETŰD A VÍVÓKRÓL CÍMŰ VIZSGAFILM Már nem azt kutatják, „ki miben tudós" MAGYARORSZÁG 19­6­8 1

Next