Magyarország, 1968. július-december (5. évfolyam, 27-52. szám)
1968-10-20 / 42. szám
Öt világrész száz lapjából • Öt világrész Az anya és a Contergan - WOCHENZEHTJNO AN RHEIN. RUHR UNO UPPE - Egy, az Aachen környéki Stolbergben élő munkásházaspárt Ernst és Annaliese Hardrich a napokban figyelemre méltó és egyben megrendítő ajánlatott tett. A házaspár be akarja bizonyítani, hogy a testi hibával született gyermekek sorsáért a Contergan csillapító a felelős. A negyvenéves anyának már van egy „Conterganbébije”, ennek ellenére terhessége alatt újra hajlandó Contergant szedni. A házaspár, aki az ötvenedik tárgyalási napjához közeledő Contergan-perben mint társvádló érdekelt, szigorú tudományos ellenőrzés mellett vállalja a kísérleti alany szerepét, hogy segítsen a jóvátételi igényükért harcoló áldozatokon. „A per eddigi menete végtelenül lesújtott engem” — magyarázta Ernst Hardrich kőműves. Az ötletet, hogy embereken kellene a kísérletet elvégezni, az adta — közölte az apa —, hogy a Chemie Grünenthal cég jogi képviselője nem fogadta el bizonyítékként az állatkísérleteket. A házaspár bízik abban, hogy a kísérletük sok ezer testi hibás gyereken segítene. „Rengeteget beszéltünk erről feleségemmel — mondotta a férj —, s arra az álláspontra jutottunk, hogy a gyerekek érdekében vállalnunk kell a kísérletet.” A Hardrich család tragikus története megérteti, miért hajlandók alávetni magukat e megrendítő és egyben vádló önkísérletnek. Az asszony maga is a Grünenthal cég csomagolóosztályán dolgozott. Ezer és ezer Contergannal teli doboz került ki kezei alól. Szedte ő is a tablettákat, hiszen használati utasításuk szerint ezeket idegesség és félelemérzet ellen javallták. Terhessége alatt naponta vett be Contergant. Születő gyermeke testi fogyatékos lett. A kislánynak a karja és a kézfeje teljesen elkorcsosult, csípőben mozgásképtelen és nincs lábfeje. A sok megpróbáltatáson átment szülők mindent megkíséreltek, hogy gyermeküket életképessé tegyék, semmilyen áldozatot nem sajnáltak. Persze, vannak olyan lehetőségek is, amelyekre anyagi lehetőségükből nem futotta. Vannak protézisek, s lehetségesek operációk, amelyeknek segítségével például a gyermek kezét mozgathatóvá lehet tenni. MAGYARORSZÁG 1968/42 Ezekre azonban a munkáscsaládnak nem tellett, túl sokba kerülnek. Épp emiatt vannak oly sokan a Contergan áldozatai. Senki sem segít rajtuk. ők és szüleik megértik, milyen kétségbeesett embernek kell lenni ahhoz, hogy valaki ilyen javaslatot a nyilvánosság elé terjesszen. Hardrichéknek egyébként két teljesen egészséges, normális gyermekük is van. Az ő születésük előtt azonban az anya nem szedett Contergant. A jogászok és az orvosok elvetették Hardrichék ajánlatát. Senki sem fogadhatja ezt el. Hardrichék e kétségbeesett lépése elhallgathatatlan vád mindazok ellen, akik a Contergan-ügyben felelősek, akiknek a nyereség a fontosabb, mint embertársaik egészségének védelme. A számítógép és a muzsika franno Deiffffe Allgemein* Célunk nem az alkotóművész lelkivilágának lerombolása, hangoztatta dr. Frieder Nake stuttgarti komputergrafikus a legutóbbi komputer-kongreszszuson tartott referátumában, mely az elektronikus számítógépek zenei és képzőművészeti „tehetségéről” számolt be. Ezt az ígéretet Nake és társai sem tudták betartani: nem tudták ők sem eldönteni, hogy lehet-e egyáltalán lélekről beszélni — mikor a művészi alkotás folyamata matematikailag megfogalmazott programmá, ember és gép által egyaránt feldolgozható anyaggá degradálódik. Néhány éve már a komputerek is képesek bármilyen stílusú zenedarabot komponálni s olyan rajzokat készíteni, melyek elérnek egy előre kiszámított esztétikai nívót. Még verselni is tudnak receptre: a hozzávalókat egy csomó szabály és a véletlen adja. A komputerművészet programozói szerint éppen ez az irányított véletlen az, amit az alkotóművésznél ötletnek nevezünk. Hogyan lehetséges azonban, hogy egy véletlensorozatból értelmes művészi alkotás keletkezzék? Ugyanúgy, ahogy a biológiai fejlődés folyamán bizonyos változások (véletlenek) és kiválasztódási elvek alapján, a legcsodálatosabb teremtmények jöttek létre. Ha tehát a programozó a komputerrel zenét akar komponáltatni, először is „megeteti” egy csomó hanggal, egy egyszerű dallamhoz és kísérethez például 3 oktáv harminchat hangjával. Ezután az automata az „elektronikus kockázást” (szaknyelven: véletlengerjesztést) tanulja meg s a véletlenre bízva választja a hangokat. A zeneszerzéshez persze egy sereg szabály is tartozik s ezek figyelembevételével a komputer vizsgálat alá veszi a hangokat. Vagy megtartja és besorolja a leendő darabba,vagy viszszadobja és újra „kockázik”. Szabály írja elő a darab hangnemét is, mondjuk a C-dúrt. Ezáltal a harminchat hang közül tizenkettő már nem jöhet számításba. Külön előírás szabályozza az ütemet, a téma hosszát és így tovább. Alapjában véve ez igen egyszerű eljárás, amihez tulajdonképpen komputerre nem is lenne szükség; már Mozart is írt egy értekezést, a zenei ismeretek nélküli, kocka segítségével való komponálásról. A komputer csupán gyorsabb, mint az ember; dallamai másodpercek alatt születnek meg. Ugyanezen elvek szerint dolgozik a festő- vagy rajzoló-komputer is. A képfelületet kellő finomságú apró pontocskákra osztja fel s minden pont számára a színek és árnyalatok egész skáláját tartja készenlétben. Megfelelő szabályok betartásával végül is pontról pontra színekkel, illetve árnyékolással tölti ki az egész felületet. A jelenlegi rajzolóautomaták egyelőre még csak fekete-fehér grafikákat képesek készíteni. Egyes komputer-zenészek ma már a gépzene következő fejlődési fokának kimunkálásán szorgoskodnak: nem hajlandók hangszínkészletüket a hagyományos, mechanikus hangszerekre korlátozni, hanem az automata segítségével új, az emberi fül számára ismeretlen hangfrekvencia-keverékeket produkálnak. Egy pár éven belül — reménykednek a kísérletezők — zenei élet nem lesz elképzelhető komputermuzsika nélkül. A SMITH-WILSON-TÁRGYALÁSOK Avagy: „Mit tegyünk Rhodesiával?" (Guardian) Nyelvoktatógép iSiddeutsche Zeitung A kaliforniai Stanford egyetemen felszereltek egy matematikai gépet, amely orosz nyelvet tanít. A gép ellenőrzi a megadott angol nyelvű szöveg orosz fordításának helyességét, megadja az orosz szöveget, magnetofon segítségével ellenőrzi a kiejtés helyességét. A gép kipróbálásában 30 diák vett részt. Jobb eredményeket értek el a nyelvtanulásban, mint az ellenőrző csoport, amely hagyományos módszerrel tanult oroszul. Az igazi női szépség Vrteitersttemn. A szépség szakértői sohasem fáradnak bele abba, hogy az igazi női szépség titkait kutassák. Legújabban ismét összeállították az ideális nő jellegzetességeinek listáját: 1. Egészséget sugárzó testalkat; 2. Nemes, lágy vonások; 3. Az arc formájával harmonizáló frizura; 4. Arányos, szép formák; 5. Világos, ragyogó szemek; 6. Fehér és szabályos fogak; 7. Kellemes hang; 8. Egyenes tartás; 9. Harmonikus mozgás; 10. Az ülésnél és az állásnál bájos harmónia; 11. Összhang a ruházkodás, az arc, az alak és a személyiség között; 12. Kellemet sugárzó lény; 13. Szellemi mozgékonyság; 14. Természetes, jól érthető beszéd és határozott kifejezésmód; 15. Hibátlan jellem és 16. Természetes magabiztosság. Nem kevés, amit a férfiak követelnek a nőktől. Most már csak az a kérdés marad: mit nyújtanak ők mindezért ?