Magyarország, 1970. január-június (7. évfolyam, 1-26. szám)

1970-05-17 / 20. szám

Televízió A kép útja Négyféle forrásból ! A képmagnó közbeszól Esztéták és kritikusok vitatkoz­nak róla, hogy a televízió a mű­vészi kifejezésnek önálló vagy csak közvetítő eszköze-e. A nézők túlnyomó többségét természetesen kevéssé érdekli az ilyen vita, el­lenben felfedezte és élvezi a tele­víziónak önmaga által megterem­tett specifikus lehetőségeit. (Azt például, hogy részt vehet egy egész országra kiterjedő társasjáték iz­galmaiban, egyenesen belekapcso­lódhat a legfelső vezetőkkel foly­tatott társalgásba, nemcsak hogy egyidejűleg követhet végig egy futballmeccset, hanem azonnal vi­szont is láthatja a gólt stb.) „Egyenes” a buktatókkal Szokás a tévét összehasonlítani a mozival, már csak azért is, mert a tévé rendszeresen sugároz mozi­ban is vetített filmeket. De éppen ebben az összevetésben válik nyil­vánvalóvá, hogy a tévé a hagyo­mányos filmlátványtól és a film lehetőségeitől sok tekintetben el­térő módszereket, stílust, techni­kát teremtett — ugyanakkor, ami­kor igen sűrűn fordul a filmhez is, minthogy nélküle képtelen vol­na létezni és feladatát betölteni. Kemenes Frigyes, a Magyar Te­levízió Kép- és Hangtechnikai osz­tályának vezetője: „Nálunk, mint általában a szocialista országok­ban, mintegy fele-fele arányban alkalmaznak a tévé­műsorokban filmes, illetve kifejezetten televí­ziós eljárást. A képernyőn jelent­kező kép négy forrásból eredhet: van úgynevezett egyenes adás, az csak televíziós kamerákkal le­hetséges (ehhez nem kell rögzítés, hacsak az adást meg nem akarják örökíteni, illetve ismételni); van maga a film; van a televíziós ka­merákkal felvett műsoroknak rög­zítése filmszalagra és van a tele­víziós kamerákkal felvett műso­roknak rögzítése — képmagnó-sza­lagra. Ezt az utóbbit nevezik vi­deotechnikának, vagy más néven elektronikus felvételnek.” Kezdetben volt a film és az egyenes közvetítés — csakis e két lehetőség között választhatott a Televízió. Ám egy tévé­játékot „egyenesben” közvetíteni roppant felelősségteljes és kockázatos vál­lalkozás, hiszen a legalaposabb felkészülés és a hosszas próbák el­lenére is adás közben fennáll a hibák egész tömegének a veszélye. (A színész „bakizik”, az egyik ka­mera felmondja a szolgálatot stb.) Az egyenes adás három vagy négy televíziós kamera egyidejű működése útján történik, s a kép a felvétellel egy időben jut el köz­vetlenül a nézőhöz. Később került sor a telerecording felvételek bevezetésére, abból az elgondolásból, hogy az említett kockázat és a hibák tömege elke­rülhető, illetve még adás előtt korrigálható legyen. A televíziós kamerákkal felvett eseményt, il­letve tévé­játékot már nem „adták ki” egyenes és egyidejű közvetí­tésre, hanem egy képernyőről film­szalagra vették, majd egy későbbi időpontban erről közvetítették. (Az ilyen technikával azonban eléggé rossz minőségű képet és csökkent értékű művészi hatást lehetett reprodukálni, innen ered a nézők idegenkedése is a telerecordingtól.) Gyökeresen megváltozott a helyzet a képmagnószalagok, illet­ve az elektronikus felvevő és rög­zítő­ berendezések megjelenésével. A videotechnikának és a kép­magnószalagoknak rengeteg elő­nyük van. A róluk történő repro­dukció és ennek akárhányszor­ új­bóli lejátszása (s még filmszalagra való átjátszása is) kifogástalan minőségű képet eredményez; a né­ző az egyenes adástól meg sem tudja különböztetni. Mozgékony kamerák A képmagnó nem szorul hossza­dalmas laboratóriumi eljárásra mint például a film, hanem azor­­­nal megnézhető, vetíthető és visz­­szapergethető. Ismerjük ennek a jelentőségét: a kerületi vetélkedőn például nemegyszer perdöntő volt, hogy hitelesen vissza lehetett idézni egy-egy vitatott helyzetet. Ma már az egyenes adáson belül remekül alkalmazzák és az egye­nes adásba tervszerűen belekom­binálják az előző órákban, percek­ben képmagnóra felvett anyago­kat. A filmhez képest tehát két for­radalmi jelentőségű újdonságot hozott a televízió: az egyik (a filmfelvételnél alkalmazott egy kamerától eltérően) a három-négy kamerás felvételi rendszer, a má­sik a képmagnószalag. A film azonban továbbra is rendelkezik olyan előnyökkel, amelyeket maga a televízió sem nélkülözhet. A tévé-kamerák, illetve az elektronikus felvételek a stúdiók­hoz, illetve közvetítőkocsikhoz kö­töttek, működtetésükhöz viszony­lag nagy technikai apparátus és sok főnyi személyzet szükséges. A filmkamera ellenben mozgékony, olykor egy-két ember is elegendő a filmfelvételekhez (Róbert László és Halász Mihály például minden további közreműködő segítsége nélkül kitűnő filmet forgatott Vietnamban). A filmkamerával a rendező kisebb egységeket, snitte­ket vesz fel, majd szabad­idő- és térfelbontásban, illetve sűrítésben tudja azokat művészi elképzelései­hez alakítani a vágóasztalon. A filmkamera természetéből szárma­zik a klasszikus filmmontázs meg­születése és térhódítása. A három-négy tévé­kamera vi­szont jóval hosszabb, tíz-tizenöt perces blokkokat vesz fel; mind a három vagy négy kamera egyide­jűleg működik (természetesen há­rom vagy négy operatőrrel), és a rendező, illetve vezető operatőr a mű koncepciójának megfelelően a három-négy egyidejűleg jelentke­ző, de különböző látószögű és tárgymegközelítésű képből vá­lasztja ki és váltogatja a képer­nyőre „kidobott” beállításokat és azok sorrendjét. (Ebből áll össze a tévémontázs, amely elvileg épp­oly dinamikus lehet, mint a film­montázs, de jobban kötődik idő­höz és nem tud olyan rugalmasan átugrani, illetve összekapcsolni egyes mozzanatokat, mint a film.) Az elektronikus felvételi rend­szernek elsősorban a kevés hely­színen és a nem sok szereplővel lejátszódó tévédarabok kedveznek, s ezeket többnyire a stúdióban felépített díszletkomplexumban forgatják le az elejétől a végéig (habár elektronikus felvétellel is több egymástól távoleső helyszínt és eseményt lehet összejátszani, lásd: 1969-es szilveszteri kabaré). A sok, főleg külső, természeti helyszínen játszódó történethez a filmfelvétel jobban megfelel. Czabarka György operatőr, aki mind a film, mind az elektronikus felvételi rendszerben igen gyakor­lott és otthonos művész: „A két­fajta felvételi rendszer voltaképp kétfajta rendezői és operatőri munkastílust alakított ki. A film­felvétel a részletek finomabb ki­dolgozását teszi lehetővé, mert a rendezőnek alkalma van az éppen forgatott jelenetben elmélyedni, arra huzamosabban koncentrálnia, s a forgatást szükség szerint meg­ismételni. A filmrendező és az operatőr egy kamerával van kap­csolatban, amellett sokkal közvet­lenebbül helyezkednek bele a for­gatás színterébe, bár munkájuk kész eredményét forgatás közben soha nincs módjuk egészen meg­bízhatóan lemérni. A tévérendező­nek és operatőrnek viszont a for­gatás színterétől elszakított ve­zérlésemben három-négy kamera ugyanannyi képe között kell a fel­vételek alatt figyelmét megoszta­nia és azonnal döntenie, hogy ezek közül melyiket válassza a nézőhöz »kimenő« képnek; igaz, hogy köz­ben rögtön ellenőrizhetően eléje tárul munkájának kész eredménye. Amit a filmrendező időrendben végez el, azt a tévérendező szi­multánban alkotja meg. Ő a fel­vételkor mozaikos, részletező komponálással a megszakítatlan folytonosságot is egyszerre, egyide­jűleg szerkeszti meg: a rendező és az operatőr figyelme tehát jóval nagyobb, koncentráltabb és össze­tettebb megterhelésnek van kitéve az elektronikus felvételnél, mint amikor filmet forgatnak, hiszen az adásidővel lényegében megegyező felvételi idő alatt kell adáskészre megalkotniuk a tévéjátékot, még ha az később is kerül a képernyőre.” Képkeverő csoda A színészekkel szemben is na­gyobb követelményeket támaszt az elektronika, mint a filmfelvétel; itt teljes szereptudással kell a ka­merák elé állni. Merőben új perspektívákat nyi­tott meg a tévérendezők előtt az elektronikus trükkberendezés is, ez a nagy tudású képkeverő csoda, amely az egyidejű látványelemek­ből olyan vizuális mixtúrát tud te­remteni, amely filmen vagy se­hogy, van csak nagyon bonyolult módon érhető el. (Példáit láttuk a Toldy Mária-showban és az Ének a Galaktikáról című kísérleti tévé-költeményben.) Kemenes Frigyes: „Mégsem állít­ható, hogy a film és az elektronika kiszoríthatná, felülmúlhatná, le­győzhetné egymást belátható időn belül. Ellenben erős kölcsönhatás­ba kerültek egymással. Jönnek az új vívmányok, például a képmag­nószalagra dolgozó, hordozható, könnyű felvevőkamerák. Ez ismét új lehetőségeket nyit meg, s egye­síti magában a filmtechnika és az elektronika eredményeit. Az elekt­ronikát az idő szava hívta életre. Az olyan hatalmas kiterjedésű or­szágokban, mint a Szovjetunió, vagy az Egyesült Államok, már csak azért is nélkülözhetetlen, mert bármennyire is be tudják szórni — műholdak­ segítségével — élő műsorral, egyenes adással az ország egész területét, mégis szükség van a műsorok néhány­­órás tartalékolására, mert míg ke­leten nappal van, nyugaton már éjszaka, s a legaktuálisabb műsor­ral is meg kell várni, míg fölébred­nek az emberek." SAS GYÖRGY TÉVÉ-KAMERA FELVÉTEL KÖZBEN A színész „bakizik", az egyik kamera felmondja a szolgálatot MAGYARORSZÁG 197020

Next