Magyarország, 1971. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1971-11-21 / 47. szám

Sport Felül a „fighter” Boksztörténelmi fejezetek Megszűnt az üresjárat Az újkori ökölvívás fiatalok ve­télkedéseként mint közönséges verekedés kezdődött az 1600-as évek közepén. (Az első írásos em­lék 1681-ből származik és már London bajnokságáról számol be) Később James Figg angol vívó- és botvívó-mester gyakorlati okokból (az akkori rossz közbiztonság miatt) megkísérelte a vívás ele­meire átültetni az új sportágat és mint „az önvédelem nemes tudo­mányát”, a kard- és botvívás mel­lett ezt is oktatta 1719-ben meg­nyílt „amfiteátrumában”. Az angol tengerészek a gyorsan népszerűsödő sportot hamarosan a világ minden táján elterjesztették, nem volt meg azonban mindenütt a szigetország vívóöröksége, így sok helyen az új sportot „vereke­­dő”­változatban, egymással szem­be fordulva, mindkét kezet egy­formán használva űzték. Tízéves változás Alkati problémák kényszerítet­ték az alacsony, tömzsi ökölvívó­kat, hogy fokozatosan kifejlesszék a közelharcos küzdőmodort: mesz­­sziről nem érték el ellenfeleiket. James Corbett, az első kesztyűs világbajnok (a múlt század utolsó negyedéig csupasz ököllel vívták a mérkőzéseket) rendszerezte az akkortájt használatos ütés- és vé­désfajtákat. Újat azóta csak az ütéskombinációk tudatos alkalma­zása jelentett, amelyet, a filmek tanúsága szerint, Benny Leonard könnyűsúlyú világbajnok alkal­mazott elsőként. A századforduló táján már ha­tározottan elkülönül egymástól az angol („vívó-boxer”) és az ameri­kai („verekedő-fighter”) stílusú küzdőmodor. Előbbi esetben az el­lenfelek, egymásnak oldalt feláll­va, hosszú „szúrásokkal”, egyenes ütésekkel, vívták küzdelmüket, míg a „fighterek” a közelharcot erőszakolták, állandóan hajlongva, kígyózva támadtak és elsősorban a hajlított karú ütésekre támasz­kodtak (horog, felütés). Egészen a második világháborút követő időkig általában ez a két irányzat jellemezte az ökölvívó­kat. Kimagaslott a mezőnyből az, aki mindkét harcmodorban jártas volt és az adódó alkalomnak meg­felelően hol vívott, hol verekedett. A második világháború után Amerikában az akkoriban indult televízió képernyőjén hetenként hat este láthatott bokszműsort a közönség és ez — bármilyen fur­csán hangzik is — a sport számá­ra kis híján végzetessé vált. A boksz közönségének soraiba ily módon bekapcsolódott milliók zö­me ugyanis nem ismerte köze­lebbről ezt a sportot és nem a sportszerű küzdelmet, hanem az agresszivitást, a nagy ütéseket, a vért látta és kereste benne. Ha két technikás ökölvívó szép küzdelmet vívott a képernyőn, tiltakozó le­velek tömege érkezett a stúdiókba az „unalmas” műsor miatt. En­nek következményeként hamaro­san kifejlődött az úgynevezett „erőboksz”: a versenyzők nem fog­lalkoztak évekig aprólékos tech­nikai gyakorlással, hanem a leg­korszerűbb módszerekkel, fizikai­lag alaposan felkészülve, de mini­mális technikai képzettséggel lép­tek a szorítóba. Ilyen körülmé­nyek között szaporodtak a bal­esetek, a sportág kritikus hely­zetbe került. Nonstop ütésváltás A közönség csak mostanában veszi észre, hogy valami megvál­tozott az ökölvívás háza táján, holott ez a változás idestova tíz éve elkezdődött. Már a hatvanas évek elején eltűntek a szorítók­­ból a szuperkondicionált izomko­losszusok, helyüket ismét ragyogó ökölvívók vették át. Elég, ha Cas­sius Clay nevét említjük, de az alsóbb súlycsoportok bajnokai kö­zött is igazi klasszisokat találha­tunk. Az amatőr ökölvívás általában követi a profik stílushullámzásait. A tőkésországok amatőrei több­nyire a profik utánpótlását képe­zik, így számukra létszükséglet, hogy harcmodoruk megfeleljen a profi szorítók követelményeinek. Ezért az ötvenes években az ama­tőrök éppúgy művelték a vereke­­dős erőboksz-irányzatot, mint a hi­vatásosak. A kellemetlen ellenfe­lekkel szemben a szocialista or­szágok versenyzőinek is védekez­ni kellett valahogy, és mivel a ví­vás — mint a hazai példa mutat­ta — nem bizonyult megfelelő ellenszernek, átvették a verekedő­stílust. Mi különböző okokból nem vet­tünk tudomást a változásról. To­vábbra is iskoláztuk az egyenes ütéseket, soha nem találtuk elég tökéletesnek őket, s így más ütés­fajtákra nem is jutott idő. A vé­dekezésről nem is beszélve. A tu­datos, beidegzett védekezést a „tartsd fenn a kezed” utasítás he­lyettesítette ... A nemzetközi versenyeken pe­dig kudarc kudarcot követett: pat­togó, szurkáló, „jár a bal”, „üss és hagyd ott” harcmodorú ver­senyzőinket egyszerűen elsöpörték a kemény, támadó szellemű, kö­zelharcos ellenfelek. (Sajnos, sen­kinek sem jutott eszébe, hogy olimpiai bajnokaink kivétel nél­kül harcos, támadó szellemű, az ökölvívás teljes fegyvertárával rendelkező ökölvívók voltak.) Amatőr szinten a szovjet ököl­vívók törték meg a jeget, kidol­gozták azt a harcmodort, amely alkalmas volt a nyers verekedők leszerelésére. A mai ökölvívást a folyamatos­ság, az állandó akciók, a szünte­len támadások és ellentámadások jellemzik. Megszűnt a túlhangsú­lyozott külharc, s a vele járó „üresjárat” lehetősége, a sok ug­­rasztás és csalogatás. A verseny­zők szinte állandóan ütőtávban mozognak, így megnőtt a védeke­zés szerepe. A mérkőzéseket — ha jól felkészült versenyzők áll­nak egymással szemben — non­stop ütésváltás jellemzi. Filmfelvételek Mondhatjuk-e azonban, hogy kihalt a „szép”, stílusos ökölví­vás? A „szép” nagyon szubjektív fo­galom. Általában azt tartjuk szépnek, amit megismertünk, meg­szoktunk és megszerettünk. A külharc kétségkívül köny­­nyebben élvezhető a nézők szá­mára, elsősorban azért, mert az ütések hosszabb távot futnak be, az akciókat hoszabb ideig látja a néző. Emellett az iram lassúbb, az akciók-ellenakciók (ütések-vé­­dések-ellenütések) után rendsze­rint kis szünet következik az újabb támadás előtt. A közelharcnál viszont az üté­sek távja megrövidül, az akciók felgyorsulnak és néha még a szak­embereknek is nehézséget okoz, hogy egy-egy akció minden részle­tét megfigyelje. Filmfelvételek többszöri, lassított visszajátszása után lehet csak igazán megállapí­tani, hogy pontosan mi is történt. A közelharcnál az ellenfelek jobban szembefordulnak egymás­sal, és mindhárom ütésfajtát egy­formán alkalmazzák. Jellemzőek az összetett ütések és a sorozatok, ilyenkor a bevezető ütések célja az, hogy szabaddá tegyék az utat a befejező, úgynevezett „döntő” ütés előtt. Mivel a küzdelem ál­landóan ütőtávban folyik, a ver­senyzőknek nagyon jól kell vé­dekezniük. Belharcnál pedig lét­kérdés a „belső pozíció” elfogla­lása : akinek a keze az ellenfél karján belül van, az tud ütni s egyúttal védekezni és kizárni az ellenfél ütéseit. A közelharc mozgáselemeit nemcsak a versenyzőknek, de a nézőknek is alaposan meg kell is­merniük, különben az egészet csak dulakodásnak, birkózásnak, verekedésnek tartják. PAPP LÁSZLÓ BELHARCBAN Kidolgozták azt a harcmodort X magyarorsza­g 2Si 19 71/47 Ne menj közel! A közelharc nehezebb a kül­­harcnál, lényegesen több techni­kai tudást, az összes ütés- és vé­désfajta alapos ismeretét, beideg­zett védés-ellenütés kombináció­kat és sorozatokat igényel — és mindehhez kifogástalan állóké­pesség és ütőerő kell. A legutóbbi világversenyek, így a madridi EB is az erőviszonyok kiegyensúlyozódását és az átlag­­színvonal emelkedését mutatta. Ez bizonyítja, hogy egyre több a mai követelményeknek megfelelő „komplett” ökölvívó. Kitűnő szereplésünk igazolja, hogy mi is helyes úton járunk. Nyoma sincs az ötvenes évek passzív szurkálgatásának, össszes EB-szereplőnk technikailag sok­oldalúan képzett, minden ütésfaj­tát egyformán jól használ. Orbán hajlásos védekezni tudása szinte fantasztikus. Talán a belharc az egyetlen olyan terület, ahol még fejlődnünk kell. Versenyzőink e gyöngesége vezető bíróink szem­léletének tudható be. Szerencsére e téren is gyökeres változás mu­tatkozik, s így joggal remélhetjük, hogy Vitray Tamásnak nem kell legközelebb rémülten könyörög­nie, hogy „Ne menj közel!... Ne menj közel!” FÜZESSY ZOLTÁN M­ember 41-től "December 4—ip • ErfGffiMfVlfSMM­W'SAJOHAT KARÁCSONYI AMNPÉWT

Next