Magyarország, 1974. július-december (11. évfolyam, 27-52. szám)

1974-12-29 / 52. szám

A legutóbbi, hatvanegyedik pá­rizsi autószalon a koráb­biaknál sokkal csendesebb­nek, fénytelenebbnek tűnt. Nem­csak a komoly érdeklődők — üz­letemberek és egyéni vásárlók — sürgés-forgása volt nyugodtabb, hanem a kiállítók körében is kényszerű, kelletlen „sikk” lett a szerényebb tónus. Az autók iránti érdeklődés ez évi általános vissza­esésén belül — csak a látogatók vonulási irányát, eloszlását figyel­ve is — lehetetlen volt nem ész­revenni a kereslet struktúraválto­zását, a kiskocsik térnyerését a nagy szupersztárokkal szemben. Akár a párizsi autószalon kissé szubjektívebb képét vizsgálva, akár a nagy autókonszernek sok­kalta ridegebb közgazdasági szá­mításait, a növekvő eladatlan készleteket és vészesen süllyedő értékesítési görbéket elemezve el­mondható: a tőkés világ autóipara új döntések, megváltozott piaci stratégia kapujában áll. Akkor is, ha jelenleg ma még a termelők többségénél kialakult a jövő­kép­ben az időszakos, vélt, vagy tény­leges „kórokozók” felderítése, a gazdasági problémák hol elkendő­zött, hol éppen inkább túlfokozott tálalása a jelemzőbb, a távolabbi tendenciák reális felmérése he­lyett. Az angol Times fogalmazása szerint ökölvívónyelven szólva a legerősebb ütést Európa legna­gyobb gépkocsitermelő országa, az NSZK kapta. Az első háromne­gyed évben a nyilvántartásba vett új gépkocsik száma egyötöddel csökkent. A nyugatnémet autó­gyártás egészére a tömegterme­léstől való igen erős függőség jel­lemző. A teljes kapacitáskihaszná­lástól való egy-két százalékos le­maradás is már veszteségbe for­díthatja a vállalkozást. Az eladá­sokat tekintve az év eddigi leg­nagyobb áldozatai az Opel (—31,7%) és a Ford (­30,4%), de a BMW értékesítése is tizennégy százalékkal esett, s csak viszony­lag kedvezőbb a helyzete a nega­tívok versenyében a Volkswagen­nek. Az autóipar gondjai súlyos szo­ciális, társadalmi feszültségeket éleznek a nyugati világban. A VW év eleje óta kereken tízezerrel csökkentette alkalmazottai számát, a Ford és az Opel 1974-ben tíz kü­lönböző időszakban vezette be hosszabb-rövidebb időre a rövidí­tett munkát. Teljesen megszüntet­ték az új felvételeket, de ezen­kívül jelenleg a nyugdíjazások idejének előrehozataláról is gon­doskodnak.­­ A gondok — a gyors autósztrá­dák korában csak pár órányi távol­ságra levő — Olaszországban sem kisebbek. A Fiat, amely az olasz kocsik hazai eladásainak hatvan százalékával a tőkés Európában a legerősebb autógyár hazai pályán, egy hónap óta több üzemegységé­ben — angol mintára — három­napos munkahetet vezetett be. Az eladatlan készlet mintegy 300 000 darab, amely legalább másfélsze­rese a gazdaságilag normálisnak mondható szintnek. Giovanni Agnelli, a Fiat elnöke további ter­meléscsökkentés ellenére is több hónapot tart szükségesnek a kész­letek csökkentéséhez. Franciaországban a visszaesés eddig mintegy tízszázalékos. A hazai piacon részesedését növelni tudta az állami tulajdonban levő Renault. Az ok: termékskáláján több a gazdaságos üzemeltetésű kis- és középkocsi, mint a Peu­­geot-nál, vagy a Citroennél. (A francia autóipar helyzetéről éppen egy hete számoltunk be.) A nyilvánvalóan ismét jobb időkre áhítozó British Leyland előrejelzései szerint is 1977 körül lesznek csak ismét az olajkrízis előtti szinten a nyugat-európai autóeladások, és a mostani mély­ponthoz való lassú javulás is csak 1976-ban kezdődik majd meg. Európa autóipara — a tények felszínén maradva — elvileg Ja­pánt vagy az Egyesült Államokat okolhatná bajai, piacproblémái egy részéért. A valóság: az euró­paihoz hasonló válságjeleket fel­mutató amerikai autóiparral leg­feljebb együttérezhet. Így marad Japán. Az alkalmat — sok más mellett — Sir Ray Brookes, a brit autógyártók szövetségének elnöke sem szalasztotta el a torinói autó­kiállításon, amikor protekcioniz­mussal vádolta Japán autókeres­kedelmét. A tény: Japán az elmúlt évben 362 000 személyautót adott el Európában, az itt vásárolt autók száma azonban mindössze 24 000 volt. A gazdaságtörténészek szerint a benyomulás taktikája meggondolt, alapos volt. Az autókereskedelmi mérleg előbb már említett rendkívüli ja­pán aktívumát a vám nem indo­kolja. Japánban az autó import­vámja 6,4%, talán az egyik leg­alacsonyabb a világon. Mégis, mint az Economist írja, „valahogy és valamilyen módon” a japán autószalonokban egy európai ko­csi mégis kétszer annyiba kerül, mint ottani vetélytársa... Az alacsony japán munkabérekből adódó előnyök mellett a protek­cionizmus is hozzájárul a ver­senyképesség növeléséhez. A ja­pán kereskedelempolitika azonban szó szerint véve — mint a lap megállapítja — nem ellenkezik a GATT szabályaival. Pedig az 1974-ben ugyancsak rendkívül rossz hazai piaccal küszködő ja­pán autógyártás az export tovább­­növelését tervezi: 1980-ban a je­lenlegi kétszeresét, 4,5—5 millió autót akarnak az amúgy is túl­terhelt külső piacokon értékesíte­ni. A japán autóipar másik nagy célpontja, az Egyesült Államok piaca szintén halott. November első tíz napjának autóeladását éves szintre vetítve az eredmény alig több mint ötmillió autó len­ne, a legutóbbi években szokásos mennyiség fele. Az 1975-ös új mo­dellek között hiába van több kis- és középkocsi, a kereslet olyan gyenge, amire utoljára 1958-ban volt példa. A legrosszabb helyzet­ben a Chrysler van: négyhónapos eladatlan készlettel rendelkezik. De a másik két detroiti óriás, a Ford és a General Motors is ag­gódva néz a jövő év elé. Az amúgy is rossz piac mellett a költségek inflációja és a szigorúbb szövetségi biztonsági és környezet­védelmi előírások is a profit csök­kenéséhez vezetnek, amit áreme­lésekkel kívánnak áthárítani. Lee Iacocca, a Ford elnöke már most figyelmeztet: 1978-ra a tovább szi­gorodó környezetvédelmi-biztonsá­gi előírások újabb 847 dollárral és 200 kg-mal növelik pl. a kis Pin­to modelljük árát és súlyát, ha közben nem tudnak különböző technológiai változtatásokat ke­resztülvinni. A jövőbe nézésnél érdemes a nyugati autókonszernek közül ta­lán legmozgékonyabb, legrugalma­sabb és a realitásokkal általában józanul kalkuláló olasz Fiat ter­veit átlapozni. A L’Expresso így jósol: a Fiatot öt év múlva nem lehet majd megismerni. És való­ban, az elképzelések szerint a Fiat éves forgalma ma még 65%-át ki­tevő személygépkocsi-gyártás 1980- ra 50% alá süllyed. A Fiat már múlt évben is 4500 autóbuszt épí­­tett főleg a városi közlekedés szá­mára, 1977-ben pedig a grottami­­nardai egység üzembe lépésével tízezer egységre jut a termelés. A Fiat mozdonyokat, vasúti sze­relvényeket jelenleg is gyárt, de a vasúti közlekedés újraéledésétől a jövő években növekvő állami megrendelésekre számítanak. To­rino sajátosságai figyelembevételé­vel a Fiat előtervet tett közzé egy átfogó városi közlekedés kialakí­tására, amely magában foglalná a metrót, a magasvasutat, a mozgó­­j­árda-rendszert. A Fiat egyik igazgatója, Giorgo Bardanzella pedig a Spiegelnek így nyilatkozott: a Fiatnak ter­veinél a jövő teljes közlekedési rendszerét kell átgondolnia. Ész­szerű és gazdaságos kapcsolatot kell létrehozni a személyautó, az autóbusz, a metró és a vasúti köz­lekedés között. Ez tulajdonképpen már az autóipar jelenlegi válságá­nak mélyebb összefüggései felis­merését és elismerését jelenti. DR. PRÁGER LÁSZLÓ Vi­lággazdaság Autótérkép Gondözön a gyárakban Mélypont és készletek ELADATLAN KOCSIK SORA TORINÓBAN, A­ FIAT EGYIK UDVARÁN Az Egyesült Államok piaca szintén halott DIPLOMÁCIA -------s— A XI. század arab diplomáciája meglehető­sen fejlett volt és számos akkori szerződés az utókor számára is fennmaradt. Ezek egy része kifejezetten a diplomáciai kapcsolatok műve­lésével foglalkozik. Így például kimondja, hogy a határra érkező külföldi követeket megfele­lően kell fogadni, és hírvivőket kell küldeni a fővárosba, akik a követek és kíséretük létszá­máról, útirányáról, esetleges szándékairól jelen­tenek. A hazai kíséretnek mindent meg kell tenni, hogy a követek sértetlenül érkezzenek meg a tárgyalások színhelyére, el kell hárítani minden esetleges inzultust, még akkor­ is, ha ellenséges országból jönnek. Ebben a Korán tanítását követték, amely kimondta, hogy a kö­vetnek egyetlen feladata van: az üzenet hűsé­ges tolmácsolása. _________________________________________________________________________ Akkori arab források szerint a követek kül­désével az uralkodók nemcsak diplomáciai, ha­nem titkos célokat is el akarnak érni. Így a követek tudnak leghitelesebben jelenteni arról, hogy az idegen országnak milyenek az útjai, az átkelőhelyei, a folyói, hol található ivóvíz. Mindezekre az adatokra azért volt szükség, mert adott esetben a hadműveletek során jól lehetett hasznosítani. Ugyanígy értesüléseket le­hetett szerezni arról, hogy takarmány és egyéb élelmiszerek hol találhatók. Még hasznosabbak voltak azok az információk, melyek a hadsereg felfegyverzésére, kiképzésére vonatkoztak. Köz­vetlenül összefüggött viszont a diplomáciai fel­adatok megoldásával annak jelentése, hogy az idegen uralkodó és környezete tanult, okos, ra­vasz vagy elbizakodott és műveletlen-e.

Next