Magyarország, 1974. július-december (11. évfolyam, 27-52. szám)

1974-08-04 / 31. szám

Olty és nem Olthy. Neve ahányszor csak elhangzik, fölidéződik a messziből — már a színháztörténet messzesé­géből — egy szépséges asszonyi dekoltázs. Mélytüzű fekete bársony keret­ben négyszögletes kivágás, benne érett gyümölcsként diadalmas asz­­szonyiság, kihívó, büszke, dacos, szép, mégsem hivalkodó. Moliére „Tartuffe”-jében Dorina szobalány kivágása ez. Majd húsz évig ra­gyogott ez a merészségében szép dekoltázs a Nemzeti Színház szín­padain; ragyogott a Magyar Szín­ház helyiségében, az újjáépült körútsarki Nemzetiben, majd a Katona József Színházban, tette azt a Városligetben az első sza­bad május elsején, s gazdája kör­be vonultatta színházi falujárás­ként az országban, üzemekben, iparvárosokban, mezővárosokban, abban az időben, amikor a szín­ház még nem nyűgnek tartotta az utazást, hanem hivatásához tartozott. Szubrettként kezdte Az emlékezet okosan sűrít. Do­rina kivágása a fekete bársonyon nem csupán érzékcsiklandozó lát­ványosság volt, hanem lényeges része a nagy alakításnak, amely­ben minden rész, minden részlet egyazon irányba szerveződött, ugyanazt fejezte ki. A Moliére­­szobalány nemcsak szatyorszájú fecsegő, kotnyeles beleavatkozó, minden lében ezüstkanál terem­tés, nemcsak a cselekmény bonyo­lítója, csűrcsavarója, szerelempár­tolásból intrikás hálószerkesztő. Olty Magda értelmezésében és megvalósításában Dorina az embe­ri, asszonyi öntudat polgári sza­badságjogainak harcosa is. Ha ki­mondta azt, ami a szívén fek­szik, nem belekotyogott, hanem meggyőződését nyilvánította ki. Azzal, hogy egy álszent és szem­forgató környezetben merészen vállalta testének szépségét, élet­től duzzadó erejét, hitet tett az őszinteség, az emberi értékek vál­lalása, önmaga szőröstül-bőröstül, mindenestül való vállalása mellett. Az vagyok, aki vagyok, nem pe­dig az, akivé tenni szeretnétek — hirdette ez a gyönyörű dekoltázs is. Ilyen harsogóan, ropogósan, ennyire kifejező testiséggel zenés színpadokon is sikert arathatott volna — mint ahogy, miután 1931- ben elvégezte a Színművészeti Akadémiát, az Alapi-féle Kamara­­színház tagja lett és a Budai Szín­kör nyári operettjeiben is szub­rettként működött. Ez az operett­színésznői pályaindulás alapozta meg szakmai biztonságát, a kö­zönséggel való szoros és baráti kapcsolat szélsebes kialakításának képességét, színpadi jelenléte min­den percének kidolgozott termé­szetességét és azt a különösen ér­tékes művészi tulajdonságát, hogy rendkívüli könnyedséggel volt ké­pes megnyitni személyiségének ke­délyes rétegeit, derűt terjesztve maga körül, természetes és eről­ködés nélküli vidámságot. Ez nem a nevettetés képessége még. Annál több is, kevesebb is. Ritka színészi tulajdonságról van itt szó: a derűről, az árnyéktala­­nul természetes és őszinte jókedv­ről. Dinamizmusról. Világosan ra­gyogó egyéni fényekről. Olyan színésznő Olty Magda, aki a szín­padon minden fenntartás nélkül volt képes szeretni. S a belőle ára­dó szeretet tette annyira szeretet­reméltóvá. Még elidőzve egy szemvillanás­nyit az operettszerepekkel kikö­vezett pályakezdésnél, színészeté­nek e gyakorlati tanulóiskolájánál, már érett színésznőként, túl a Kossuth-díjon — amit elsők kö­zött kapott meg —, túl a Jászai Mari-díjon, az Érdemes és Kiváló Művész kitüntetésen, a hatvanas évek elején eljátszva a Katona József színpadán „A képzelt be­teg” Toinette-jét — s különösen annak Csokonai­ fordította doktor­rá avatási jelenetében — a dal­­színészi pallérozottságának, a könnyen fogalmazó szerepépí­tésnek, a legmagasabb rendű és legjátékosabb ripacsériát súrolva visszautalt a művészi tudását meg­alapozó szubrettszerepekre. Mostanáig azonban egy olyan Olty Magdáról esett szó, aki szép, kedves, rendíthetetlen szakmai biztonságú. Félő, olyan képzeteket kelt a mindeddig adott hevenyé­szett jellemzés, mintha csupán a Nemzeti Színház prózai üdvöské­je lett volna, az Új Színháznál töltött kurta időzés után 1933-tól egészen nyugdíjba meneteléig a Nemzeti Színházban Somogyi Er­zsi parasztnaiva szerepkörét töl­tötte volna be, néha tehermente­sítve, néha pótolva, néha megha­ladva Móricz Zsigmond által is annyira méltányolt elődjét. Tagadhatatlan, hogy hersegően kemény témája volt a Csongor­­felújítások sokaságának; tény, hogy legnagyobb sikereit Moliére­­szobalányok szerepeiben aratta, különbözőféleképpen játszva el ezeket az annyira hasonlító szere­peket. Nem volna igaz, ha csu­pán a kedves és vonzó Olly Mag­dáról beszélnénk, aki annyira szívéhez nőtt. Olty Magda szín­háztörténeti szerepe ennél lé­nyegesen több. S most még csak nem is arra gondolunk, hogy 1957 és 1962 között a Színház és Film­­művészeti Főiskola főigazgatója volt, olyan feszült és ingerlékeny korszakban vállalva el ezt a tisz­tet, amikor igencsak nagy szükség volt eredendő tapintatára, józan mérsékeltségére, rendíthetetlen ke­ménységére és eltántoríthatatlan­­ságára, méricskélés nélküli, bölcs szókimondására és fájó, de nem sebző nyíltságára. Hiányzott belőle minden tansze­mélyzeti körülményesség, papiros­hoz tapadás. Tapasztalatok vezet­ték ítéleteit, az élet diktandája döntéseit és véleményeit. Szeren­csésen hiányzott belőle a legjobb pedagógusokban is meglévő idő­szakonkénti nevelői dühroham, amikor a növendékek komiszsága, lustasága, meggondolatlansága el­­keseredett-elkedvetlenedett indu­lathullámokat sodor elő. Szerződésbontó szerep Olty színháztörténeti szerepéről szólva még csak nem is arra cé­lozunk, amit a Színházi Kislexikon róla beszámoló szócikke olyany­­nyira túlnagyít: hogy elvégezte, már színésznőként, Hevesi Sán­dor rendezői tanfolyamát és maga is rendezett, nem csupán a leg­jobb rendezőkkel dolgozott. (Két rendezése bukkan fel hirtelenjében az emlékezetből: az egyik főisko­lai vizsgaelőadásként készült Sán­dor Kálmán „A harag napja” cí­mű erős drámaiságú színdarabjá­ból, a másik a Nemzeti átmeneti szállásán, a pesterzsébeti Csiliben egy spanyol, kardos-köpönyeges komédia.) Olty jelentősége elsősorban a színésznőé. Azé a színésznőé, aki a Nemzeti Színház — és kisugár­zó hatásaként az egész magyar színházi kultúrára érvényes — realista stílusának kimunkálásá­ban olyan tevékenyen vette ki a részét. Már a háború előtti ifjú­sági előadásokon a Városi Szín­házban, majd a felszabadulás után a Nemzetiben vezető tagja volt a színházművészetünk egyik fény­korát jelentő társulatnak. S hogy vezető tag volt, az nem jelenti egyszersmind, hogy előtérben álló főszerepeket alakított. Az Othello Emíliája évtizedeken át úgyneve­zett „szerződésbontó” szerep volt, amin az értendő, hogy mellőzött, használhatatlannak tartott színész­nők kapták csak meg ezt a rossz, passzív és háttérben maradó sze­repet, és biztosak lehettek benne, hogy a szerepet az évad végén a szerződés felbontása fogja követ­ni. Ebből a reménytelenül rossznak tartott Emíliából kibontotta a jel­lem költészetét, és pályájának egyik legragyogóbb alakítását hoz­ta létre, egyben megszabva a szerep máig (Almási Éváig) is el­nyúló értelmezését. Hűség és sze­retet, becsületesség és érzékiség, hevesség és lelkiismeretesség öt­vözete volt ez a shakespeare-i ko­­morna. De sorolhatnánk hosszan apró részigazságokból és nagyvo­nalúan ívelő, egésszé összefoglalt, sikeres jellemmegfogalmazásait: Pavlenko „Boldogság” című szín­művének nagyszájúan hangosko­dó, haraggal pörlekedő, mégis jó­szívű és cselekvő segítségre köny­­nyen hajló asszonyságát, Goldoni „Mirandoliná”-jának kétes­kényes vándorló színésznőjét, vagy akár Urbán Ernő „Tűzkeresztség”-ének Sóhár Lidijét, ezt a kardos kulák­­asszonyt, aki hiába formáltatott íróilag a kor irodalmi divatjai és politikai kívánságai szerint any­­nyira tőrülmetszetten intrikálra. Olty mégis az embert, a szenve­délyes, gyűjtő, harácsoló, vagyo­nát védő, s beszorítottságában vé­dekező embert bontotta elő belőle, önként vállalt­a S Olty a realista magyar színját­szás egyik kulcsfontosságú alakja volt és marad. Utolsó színre lépé­sekor ez a józan realista színész­költő egy csehszlovák abszurd da­rabban, a „Kerti ünnepélyében azt is megmutatta, hogy a gondo­lati groteszket, a képtelen pere­mén egyensúlyozó intellektuáli­­sabb, elvontabb-elvonatkoztatot­­tabb stílust is mesterien műveli. S mindezt anélkül, hogy előre el­tökélt intellektualizmussal kiszik­kasztaná az ábrázolt figura éle­tét. Nedvbő, természetes jó érzé­sekkel közlekedő kispolgári asz- Nyugdíjas művészek Olty A pálya Nagykovácsi szonyt, falvédő és fazékfedő, va­sárnapi levesek és nagymosások közé ragadt tyúkeszű asszonyt mintázott ki ebből a sterilábrázo­­lású szerepből is. 1968-ban azután hirtelenül, vá­ratlanul és visszafordíthatatlanul nyugdíjba ment. Végleg kiköltö­zött nagykovácsi házába, ebbe a faluba behúzódó földszintes pa­rasztházba, amit akkor vásárolt, amikor az emberek még papírszal­vétát gyűjtöttek, nem pedig in­gatlant. Már ebben a várostól el­távolodásban is volt valami árul­kodó. Korábban a Tisza Kálmán téren, vagy a Népszínház utcában lakott, a színház tagságának zö­méhez hasonlóan. Még a régi Pes­ti Magyar Színház megnyitása óta hallgatólagos hagyomány volt ez a Nemzeti színészeinél: korábban a Hatvani kapu felé húzódtak, te­hát a Síp utca vagy a mai Bródy Sándor utca környékére hónapos­szobákba, mint Déryné is; később a Nemzeti Színház bérházaiban laktak, a mai Emke-házban vagy az Uránia mozi fölötti szolgálati lakásokban. Blaha Lujzától, a Nép­színház csalogányától Makláry Zoltánig — aki az úgynevezett müezzines erkélyes, az Emke fö­lötti saroklakásban lakott. Nyugdíj? Néhány macska kö­zött, egyedül élni, barátok, kollé­gák, harcostársak nélkül, a sikeres nyilvánosságot magányra cserél­ve? Magánya nem kényszerű le­mondás. Többször és többen jár­tak követségben nála, hogy visz­­szaédesgessék a színházba, a szín­játszásba, ami nem feledte el, mert hiánya nem engedte meg, hogy hálátlanul feledjék őt. Nem­csak általános csábításnak volt ki­téve önként vállalt száműzetése: szerepk­ínálatokkal érkeztek a kö­vetek. S micsoda szerepekkel! Köztük volt a Romeo Dajkája, amit nemzedékünk most már mindvégig sajnálhat, hogy nem láthatta az ő alakításában. Nem és nem. Olty Magda hajlít­­hatatlan maradt. Nem tért vissza sikerei színhelyére. Hallani sem akar színházról. Lemondásában persze hiúság is van, sok mél­tánylandó és keserű ok, fáradtság, gyász, félelem mellett. Gőgös le­mondás is ez. Úgy kíván megma­radni nézőinek emlékeiben, aho­gyan azok harsogó fiatalságában és fiatalosságában látták, hiszen duzzadó életerőt képviselt minden feszülő ruhája színpadi teremtése — windsori víg asszonyok, kacér Caninák, kosaras téniasszonyok, öntudatos Zsuzsik, bőrkabátos ko­misszárok, megátalkodott némbe­­rek, pirospozsgás parasztasszo­nyok, vaskos munkásnők, egész­ségtől valóságtól kicsattanó sze­repei — mindaz, amit csak ma­gára öltött, magából megmutatott színészpályája alatt. MOLNÁR GÁL PÉTER A TARTUFFE DORINÁJA Hallani sem akar színházról MAGYARORSZÁG !

Next